Zwevende bureau

Yinan Ma

Nieuw lid
21 mei 2023
9
1
Antwerpen
Aah voila, ik ga dit ook doen maar idd aan de zijkanten worden die ook ondersteund door balkjes die tegen de muur zijn geboord met pluggen. Bij mij gaat er ook niet veel gewicht opkomen behalve bureau benodigheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
@Yinan Ma :
Graag gedaan.
Dat het blad op de steunen vast zou zitten was ik van uit gegaan. Hoekprofiel achter en rechts ook had ik niet zo begrepen. Ik noemde het los liggen op de 3e steun van links alleen om uit te leggen dat er op de 3e steun een opwaartse kracht zal werken, en dat, als het blad vastzit, de 2e steun de kracht die nodig zou zijn om het blad op de 3e steun te trekken dus extra voor de kiezen zal krijgen.

Wat ik nog vergat te melden: je plaatst steun 3 en 4 van links af gerekend vlak naast elkaar, dus er komen in de muur 4 belangrijke schroeven trekkend vlak bij elkaar. Een stenen muur vindt dat meestal niet zo leuk.

Veel succes verder met je project.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Voor de ondersteuning van een bureaublad zijn twee dingen van belang: stijfheid en sterkte. Het aantal kilos dat een muurdrager kan 'hebben' zegt weinig tot niets over de stijfheid.
Aluminium heeft een lage elasticiteitsmodulus.
Een heel verhaal, maar ik lees (bij alle reacties) niets over de hoogte (dikte) van de dragers/dwarsbalkjes. Als die dik genoeg zijn, kan je dit met elk materiaal maken. Met een sterker materiaal kunnen ze kleiner worden.

Wat heeft TS bij deze cursus geleerd over het ontwerpen / afmetingen / krachten van zo'n meubel?

Bij mij gaat er ook niet veel gewicht opkomen behalve bureau benodigheden.
Maak een tafel/bureau altijd zo dat minimaal een volwassen persoon erop kan zitten/staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Ik zat met dezelfde uitdagingen voor mijn 450cmx80cm zwevend werkblad.
Heb uiteindelijk gekozen voor een stalen frame. (frame balken zijn dacht ik 4cm x2cm).
Ik had vraagtekens over de lange termijn of het ging hangen.. gaat redelijk wat gewicht op liggen.
Frame wordt gemaakt voor me. nog niet klaar.
Mijn buroblad wordt 3cm dik Esdoorn en hangt 10cm over de het frame.
Als je wil kan ik de sketchup file met je delen.
1686923315777.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos.

Jos.

Nieuw lid
27 mrt 2023
12
8
Wijk bij Duurstede
Ik zat met dezelfde uitdagingen voor mijn 450cmx80cm zwevend werkblad.
Frame wordt gemaakt voor me. nog niet klaar.
Ik ben ook van plan een soortgelijk bureau te maken, en had precies hetzelfde frame in gedachte, maar dan van hout. Later bedacht ik me ook dat staal misschien een betere optie was, maar wist dit of dit reëel was. Mag ik vragen hoeveel dat jou gekocht heeft? Misschien is dit helemaal geen slecht idee :)
 

thijn

Actieve deelnemer
10 feb 2021
44
14
Rotterdam
Ik ben ook van plan een soortgelijk bureau te maken, en had precies hetzelfde frame in gedachte, maar dan van hout. Later bedacht ik me ook dat staal misschien een betere optie was, maar wist dit of dit reëel was. Mag ik vragen hoeveel dat jou gekocht heeft? Misschien is dit helemaal geen slecht idee :)
Ik heb het via mijn buurman, die een hijsconstructie bedrijf heeft.
Dus de prijs is een buurman prijs, en reflecteert niet echt de prijs op de open markt.
Maar ik zou verwachten dat het al gauw richting de 500Eur kan gaan voor staal, arbeid en afwerking.
Wat ik wel weet is dat deze constructie berekend is op een zware belasting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.