Zwevende bureau

Yinan Ma

Nieuw lid
21 mei 2023
9
1
Antwerpen
Hallo,

Ik volg een cursus meubelmaker en momenteel zit ik in mijn 2 de jaar. Ik zou graag voor mijn eigen een zwevende bureau maken.
1) Bureaublad in multiplex is 400cm lang 70cm breed en 2cm dik (wrs deel ik deze lengte op in 2 om dat makkelijker is om te transporten en mee te werken)
--> opmerkingen altijd welkom als de dikte niet voldoende is.

Alleen vroeg ik me af hoe dit dit moet bevestigen in mijn ruimte.

Ik dacht aan balken horizontaal tegen de muur bevestigen en de verticale balk met pen-gat verbinding aan de horizontale balk. Suggesties voor afmeting altijd welkom voor de balken
1684663223925.jpeg

De front is degelijk 'vast' en dit is puur decoratief. In de 2 openingen zouden een schuif komen zodat het mooi een geheel is met de rest van de bureau.
1684663256288.png


Ik dank jullie alvast voor de commentaren :).

Groeten
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je wil een plaat van 4 meter breed , 70 cm laten uitsteken. Ik ben bang dat het al door zijn eigen gewicht zal doorhangen in het midden. Dan wil je er aan een kant ook nog 2 laden in maken, zodat je de voorrand, waar de buigsterkte uit moet komen, nog eens extra verzwakt. Als het een gemetselde muur is, dan zou je er een aantal stalen profielen onder kunnen maken en die met ankers aan de muur kunnen vast maken. Meer zo als je traptreden monteert bij een vrij dragende trap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yinan Ma

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom op het forum Yinan. Je bent nogal ambitieus met de afmetingen van je werkblad : 400 x 70 cm is niet niks. Zelfs als je in staat bent om het blad aan drie zijden goed in een muur vast te zetten, is zwevend wellicht net aan voldoende voor het eigen gewicht van het werkblad. Je zult het blad extra moeten ondersteunen als je hem ook als bureau wilt gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yinan Ma

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Het kan als je een extreem licht blad maakt met een zekere voorspanning. Ik denk aan vliegtuigvleugel-achtige opbouw.
suggestie: Arco, een nederlandse meubelfabriek maakt superlange tafels met heel erg dun ogende bladen, oa voor Apple. Bestudeer dat, stel een vraag, bezoek ze…
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Welkom Yinan. Altijd goed om ambitie te hebben 👍🏼
Je zal misschien even anders moeten gaan denken: pennen recht (haaks) uit de muur leveren weinig draagkracht. Maar zwevend hoeft daarmee niet meteen overboord. Je zou een constructie kunnen bedenken die steun creëert van boven af? Ik denk aan een L-vorm boven het bureaublad wat je kunt maskeren met planken/schappen
 

Yinan Ma

Nieuw lid
21 mei 2023
9
1
Antwerpen
@chevy66 @EdP

Bdankt voor jullie commentaar. Je hebt gelijk dat de pen gat verbinding van de verticale balken weinig steun hebben. Zoals jullie voorstelde heb ik nu onder een verticale balk een plankendrager (580mm) voorzien (draagvermogen per drager is 75kg). Deze zou ik dan voorzien onder elke balk.

De drie muren rondom zijn gemetselde muren.

Graag jullie mening :). Danku!

1684739194708.png
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Mijn bureaublad is 'zwevend', 2.6m lang, 60 cm diep van 40mm bamboe en zit met 5 metalen driehoeken (50x50 cm) aan de muur. Eeen korte kant van het blad zit aan een keukenkast bevestigd.

48218_82424_1.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
@ Yinan Ma,

hoe zien die plankendragers eruit die je wil gaan gebruiken. Op jouw laatste schets lijken deze niet hoog, in ieder geval heel ander soort dan Knotwilg gebruikt.
Wanneer je de voorkant van je blad zo dun wilt houden als in jouw schets zul je altijd met flinke plankendragers moeten werken die je ook blijft zien; hoe zwevend is het dan nog.
Een overspanning van 4 meter is enorm, ik denk dat je dan moet gaan denken aan een doos-constructie met een boven en een onderblad met daartussen planken/balkjes. Wil je daar ook lades in hebben vormen deze weer een verzwakking en moet je het geheel weer hoger maken.
Google anders eens op zwevende bureau blad, dan kom je wel voorbeelden tegen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
waar is de muur van gemaakt.

met een stalen frame kom je een heel eind als je een stevige muur hebt om in vast te komen
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik denk nog steeds dat dit niet gaat werken.
Die dragers kunnen veel dragen, dicht bij de muur; maar jij hebt een blad van 70 cm diep. Ik ben bang dat wanneer je een keer op de voorkant van je blad leunt de hele zaak los komt.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
als bretel-oplossing kun je nog een hoekijzer onder je blad in de muur verankeren en daar je blad opleggen en vastschroeven. Dan vang je toch al een deel van je moment op.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Voor de ondersteuning van een bureaublad zijn twee dingen van belang: stijfheid en sterkte. Het aantal kilos dat een muurdrager kan 'hebben' zegt weinig tot niets over de stijfheid.
Aluminium heeft een lage elasticiteitsmodulus.

Let verder goed op wat @elzenmaa zegt: dat zijn plankdragers, en die zijn gemaakt om statische lasten dicht bij de muur te dragen. Je blad is twee keer zo breed als de lange poot van de drager. Je hebt dus ook statisch maar de helft van de draagkracht ter beschikking.

Verder zijn de steunen niet gelijk verdeeld over de breedte, dus de verdeling van de belasting mogelijk ook niet. Als de belasting uniform verdeeld is doet de steun rechts aan het einde bijvoorbeeld maar de helft van de steun daarnaast. De 2e steun van links heeft het meest te verduren omdat hij zowel een groot deel van 'zijn' deel van het blad moet dragen als de reactie van de opwaartse kracht die de 3e steun van links introduceert. Als het blad los op die 3e steun zou liggen dan zou het blad daar omhoog komen.
Tot zover de overdracht van de belasting van blad naar muur.
Verder moet de last wel naar de steunen toe geleid worden.
Bij een bureau is de grootste belasting te verwachten aan de voorzijde. Bovendien is dat een dynamische belasting.
Het witte front (multiplex) is stijf, trekt dus belasting aan, maar wordt verder niet ondersteund. Verwacht dus scheuren aan de einden daarvan. Die hoek links is nog wel soepel, het meest harde punt zit op het einde van de steun links. De hoek rechts eindigt bij het balkje voor de linker lade. Dat balkje is enigszins verbonden met de steun en zal dus redelijk stijf zijn, en alle belasting die in dat front zit zak zich door het blad een weg banen naar dat balkje.

De punt van de 2e steun van rechts prikt midden in het plaatveld. Je kunt dus wachten op vervorming, delaminatie en scheuren.
 

Yinan Ma

Nieuw lid
21 mei 2023
9
1
Antwerpen
Danku wel voor de analyse. Ik ga het zeker eens voorleggen.

Sidenote: zowel de volledige rechterkant als linkerkant als achterkant worden vast geschroefd op de steunen en die steunen zitten vast met pluggen in de muur. De neerwaartse kracht vanvoor wordt hierdoor opgevangen denk ik.

Sidenote 2: rechterkant was optie 2. Linkerkant is de finale uitvoering. Het zijn wel 2 aparte platen van 2m.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Heb net mijn bureau op zo'n manier vast gemaakt.

1686751970587.png

Met hele flink plankendragers. 180cm x 70cm x 3cm eiken. Als ik leun op de voorkant dan heeft het wel wat flex, maar ik zet er niet veel gewicht op. Alleen mijn toetsenbord en mijn handen leunen er op tijdens werk en zo :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.