Zwevend meubel

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Hallo allemaal .

Ik ben van plan om een zwevend meubel tussen 2 muren te maken

Het meubel zelf is 175cm lang 50cm breed en 50cm hoog en zou gemaakt moeten met drie schuiven .

Moet ik nu drie aparte kastjes maken en ze dan tegen elkaar schroeven en er bovenaan en blad opleggen? Of alles uit 1 stuk zodat de boden ook uit 1 geheel is ?

Kan iemand mij helpen ivm met detailtekeningen en houtverbindingen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik zou ook even aangeven wat voor soort hout je wil gebruiken en hoe dik. Maakt nogal uit of je met plaat wil werken of massief eiken van 40 mm
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Ik zou ook even aangeven wat voor soort hout je wil gebruiken en hoe dik. Maakt nogal uit of je met plaat wil werken of massief eiken van 40 mm


Gewoon meubelplaten 18mm dik met eiken fineer blad en eiken fineer fronten eraan
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Het zou zo een kast moeten worden maar dan zwevend met drie ipv 2schuiven ,

Het is nu niet dat ik superveelnervaring heb maar heb toch al wat kasten gemaakt . Maar deze waren gewoon standaard van vloer tot plafond tussen twee muren

C038EE0D-4028-4EE4-B69A-6F4BB72CEAB3.jpeg
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Gewoon wat sjaals voor de winter enzo ,

Heb het nog eens getekend en de hoogt is 40cm ipv 50cm ?
 
Laatst bewerkt:

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Als antwoord op je eerste vraag: ik zou de boven en onderzijde uit 1 stuks meubelplaat maken en de vertical delen er met deuvels (of dominos als je dat hebt) er tussen plaatsen. Dan kan je de twee verticale delen die achter de schuifdeuren zitten eenvoudig wat verder naar binnen laten vallen.

Als je losse kasten maakt krijg je ze moeilijk exact gelijk opgehangen denk ik en het is visueel met losse deuren ook minder mooi. Dat laatste is een kwestie van smaak natuurlijk...
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Als antwoord op je eerste vraag: ik zou de boven en onderzijde uit 1 stuks meubelplaat maken en de vertical delen er met deuvels (of dominos als je dat hebt) er tussen plaatsen. Dan kan je de twee verticale delen die achter de schuifdeuren zitten eenvoudig wat verder naar binnen laten vallen.

Als je losse kasten maakt krijg je ze moeilijk exact gelijk opgehangen denk ik en het is visueel met losse deuren ook minder mooi. Dat laatste is een kwestie van smaak natuurlijk...

Ok bedankt ik ga niet Werken met schuifdeuren maar met uitschuifbare lades
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
uit welk materiaal ga je de kasten maken ?
welke geleiders ga je plaatsen ?
wat & in hoeverre ga je inkopen ?
welk gereedschap + machines heb je zelf ?
Uit melamine platen en fronten en bovenste plaat uit mdf met eiken fineer

Geleiders zijn de uitschuifbare van blum

Gereedschap heb bijna alle machines behalve een domini

Lamellenfrees , tafelzaag en andere heb ik allemaal
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
samengevat
buitenafmetingen 1.750 breed, 500 diep, 400 hoog
plaatmateriaal 18 mm
1 doorlopende boven- + onderplaat
verbinden met lamellen (koekjes)
haaklat
houten schuiven + blum-geleiders
______________________________________________________________________________________
indien 'ja' op het bovenstaande
1) dit kan/wil ik voor jou uittekenen (alhoewel dit zelfs met pen & papier een fluitje van een cent is)
2) blum-geleiders liggen buiten mijn ervaring kennis, dus de laden kan ik niet uittekenen
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
samengevat
buitenafmetingen 1.750 breed, 500 diep, 400 hoog
plaatmateriaal 18 mm
1 doorlopende boven- + onderplaat
verbinden met lamellen (koekjes)
haaklat
houten schuiven + blum-geleiders
______________________________________________________________________________________
indien 'ja' op het bovenstaande
1) dit kan/wil ik voor jou uittekenen (alhoewel dit zelfs met pen & papier een fluitje van een cent is)
2) blum-geleiders liggen buiten mijn ervaring kennis, dus de laden kan ik niet uittekenen
Ja klopt allen dat alles met schroeven mag ook is nergens een zichtzijde aan en bovenop komt toch een eiken blad
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Afhankelijk van hoe recht jouw huis is (de betreffende wanden) zou je een aantal mm marge kunnen houden bij de bouw van je kasten. Een los front/sierlijst en een (afgekit) eiken bovenblad zou die spleet weer af kunnen dekken.
Het zou zonde zijn als je de strepen over je stuc/behang trekt doordat het nét niet past. Hetzelfde geldt voor een kleine radius tussen zijmuur en achtermuur. Dan blijft je niet afgeronde kast net een paar mm van de achterwand steken.
Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
hierbij 1ste tekening van het vooraanzicht

kan je de bevestigen dat dit de gewenste maten zijn ?

1.750 is na aftrok van 4 x 18 mm breedte van de stijlen (opstaande delen) niet door 3 deelbaar
1.749 wel
maar ook die maat zal gokken zijn
wat als je de kast 1.749 maakt, maar vaststelt dat ze er niet in kan ?
meestal werkt men met paslatten, of met een voeg van een paar mm die men dichtkit

hoe ga je de voorkanten van de schuiven maken ?
inliggend - half opliggend ?
volledig opliggend gaat niet als je tussen 2 schuiven slechts 1 stijl plaatst

hier het plaatje - pdf in bijlage
1608323927973.png
 

Bijlagen

  • jacky -zwevend meubel (hangkast) - V1.pdf
    76,3 KB · Weergaven: 6

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.