Zwarte stippen op eik na lakken met Skylt lak.

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik twijfel nu ook of het aan het schuurpapier zou kunnen liggen. Het papier was van Wolfcraft.
Het vreemde is dat ik vanmorgen met hetzelfde papier een stukje heb opgeschuurd en daarna opnieuw gelakt met een goed resultaat.
Het stuk dat ik uitgefreesd heb, heb ik achteraf niet geschuurd. Het uitgefreesde stuk zie je op de derde foto en ook daar zijn veel stippen te zien.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
De stippen komen overal voor. Zelfs op de plek waar ik, net voor het lakken, een gleuf gefreesd heb om versteviging te plaatsen. Daar kunnen dus onmogelijk ijzerspikkels zitten.

Ik zal de bovenkant zeer goed proper wrijven voor ik deze lak.

Bij machinaal frezen is er een grote luchtstroom van de machine. Het lijkt mij dat de ijzerdeeltjes in de gefreesde gleuf zijn geblazen.
Ik zou het blad goed schoon stofzuigen voor het lakken.
En let goed op welk schuurpapier je gebruikt. Ik heb eens met schuurpapier geschuurd wat eigenlijk voor auto reparatie was.
Toen had ik ook zwarte spikkels. En dat was op Essen hout.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Het probleem is opgelost, ik heb het blad nogmaals geschuurd en daarna afgelakt. Het zullen inderdaad metaaldeeltjes geweest zijn.
 
P

Pel

Guest
Gelukkig heb je het probleem opgelost, en niet onbelangrijk een ervaring rijker, beschouw het maar als een leermoment.

Groet Pel.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Een oud topic, maar hoogstwaarschijnlijk nog altijd interessant.

Skylt, eiken, en staaldeeltjes zijn inderdaad een rampzalige combi.
Soms komen een week na lakken pas de black spots tevoorschijn.
De bron van de ijzerbesmetting vinden is moeilijk.
Metaalbewerking in zijn algemeenheid is een nogo in de buurt van SKYLT/eiken.
Daarnaast zijn er veel machines met slijtagedelen die ijzer/staal verspreiden. Denk aan lagers, schaafmessen, bandschuurmachinezool etc etc.

Ikzelf ben al lang op zoek naar een gebruiksvriendelijker alternatief en heb recent een 1 component lak van Copperant (Flora) getest.
Voordelen t.o.v. SKYLT;
- 1 component, dus geen lastige mengklus, wachttijd, en kleine hoeveelheden aanmaken is makkelijk.
- minder reactief met ijzer/staal (Duurtest is nog bezig, en ik ga ook een 1 op 1 test met opzettelijk vuil eiken doen)

Voor nu kan ik zeggen dat de Flora Copperant wel zwarte stippen veroorzaakt, maar dan alleen bij echt sterk vuil eiken. (staalzaagsel expres op eiken gelegd)
De zwarte stippen zijn scherper van rand, en worden minder groot als bij SKYLT

Voor nu heb ik goede hoop!

Prijstechnisch is er geen verschil.
Slijtvastheid is nog te testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.