Zware antieke lintzaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Een nieuw lager kost nog geen 10 euro. De gietijzeren behuizing die er om heen zit, kan je ook laten stuiteren, zonder dat er wat kapot gaat. Als je hem uit elkaar haalt moet je wel zorgen dat je geen onderdelen kwijt raakt. Maar blad er af en motor er af, scheelt al een hoop kilo's.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
350
127
850kg is wat zwaar voor een busje idd.

Autotransporter met dichte vloer en een lier is een optie . Zaag op een grote pallet zien te krijgen en met palletwagen de aanhanger optrekken.
De kunst is om hem op de pallet te krijgen. Dat lukt wel maar zonder ervaring is dat een lastige en gevaarlijke klus.
alternatief is hem plat neerleggen maar daar heb je wel een hoogliggend ankerpunt voor nodig om hem met 2 takels, of de lier en een takel horizontaal op een pallet te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hed

Tjeenk

Actieve deelnemer
4 nov 2021
53
41
Epe
Een nieuw lager kost nog geen 10 euro. De gietijzeren behuizing die er om heen zit, kan je ook laten stuiteren, zonder dat er wat kapot gaat. Als je hem uit elkaar haalt moet je wel zorgen dat je geen onderdelen kwijt raakt. Maar blad er af en motor er af, scheelt al een hoop kilo's.
Ja nou het is dus niet een standaard kogellager, ding komt uit 1920. Zijn bronzen lagers die je moet olien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Verder ook geen probleem. De mijne is vermoedelijk iets jonger, want die heeft overal kogellagers.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.802
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb het destijds zo gedaan:

1701353671865.jpeg

de verkoper had zelf een shovel om te kunnen tillen (dat is bij jou niet het geval lees ik) maar de zaag plat op blokken/pallets ondersteunen zodat er geen gewicht leunt op iets dat dit niet hebben kan. De enige manier waarop ik dit zie werken is als je inderdaad iets hebt om te hijsen (met een standaard 1.5 tons heftruck ga je dit niet redden, deze hebben hoogstens de helft van hun hefvermogen op de punt van de lepels). Je moet dus een A-frame gebruiken of een zwaardere heftruck - zaag kantelen en dan op de aanhanger tillen. De wielen en motor kunnen eraf maar alhoewel zwaar is het frame hier de grootste boosdoener, daar doe je weinig aan. Tafel kan wel veel schelen, die weegt in mijn geval alleen al ~100kg en die moet er sowieso af om hem plat te leggen.

En hoe heb ik hem dan thuis weer van de kar gekregen?

1701353903974.jpeg

en dan met een combinatie van shovel + elektrische lier:

1701354040313.jpeg

weer voorzichtig overeind gezet.
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Ik twijfel nog, vind het een ontzettend mooie machine.

De afstand is helaas groot en er gaat voor mij veel tijd in zitten.
Als de verkoper mijn bod accepteert haal ik hem meteen op.
Ik ben er nog mee in gesprek.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
920
318
Als je het niet doet krijg je later spijt als haren op je hoofd...
Als ik er werk voor zou hebben stond hij al hier. :giggle:
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Kon er niet op een lijn komen met de verkoper dus gaat helaas niet door.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
920
318
Nou ja, we kunnen niet in je "op één lijn komen" kijken en dat is maar goed ook.
Wel jammer dat het nu dus waarschijnlijk oud ijzer gaat worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.