Zwaluw staart zaagje

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Kees,

Dit is erg leerzaam en uitnodigend; ik zal eens op zoek naar wat messing en staal, want de handen jeuken....

Groeten,

Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja heel mooi gedaan. Maar of 20ppi mijn hobby wordt weet ik niet. Heb voor weini twee foley machines op de kop getikt. Een hervertander en een vijlmachine. Helaas ontbreken de originele gebruiksaanwijzingen maar ophet www. Wel wat kunnen downloaden en om 20 dollar te betalen aan de leverancier voor een machine die die al geleverd heeft. Geen zin in. Nu nog alle instellingen uitvinden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik geloof dat ik mijn grens trek bij 18ppi. Het wordt wel erg klein als je fijner gaat.

En jij hebt een Foley? Nou, als je die aan de praat hebt gekregen, en ik wil nog eens een zaag maken, dan stuur ik je een PM'tje. Hier in Leiden zit een slijperij, maar die gaat niet fijner dan 8 ppi of zoiets.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij mij niet verder dan 14 ppi. Dit geldt voor de vertander. Voor de vijlmachine is de maatvan de vijl veel bepalender en is twintig tanden dus mogelijk. Of ik moet ergens een fijner sjabloon vinden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij die hele kleine tandjes maakt het ook niet zoveel uit of je het met de hand doet of dat je ze ponst. 4 of 5 vijlstreken en je bent er. Maar bij grotere tanden is het wel veel werk en kost het ook veel slijtage aan je vijl.

Als je informatie zoekt over je Foley moet je Pedder van "two lawyers saws" eens vragen. Die is daar ook een tijd mee bezig geweest.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, dat had ik, ook al min of meer besteld ook, maar die lui zijn nog trager dan ik. En nu durf ik het niet meer, veel te bang dat ik de rug krom sla.
 

Mac

Actieve deelnemer
Met al dat werk wat je al gedaan hebt kan ik me voorstellen dat je geen risico wil nemen..

Mocht je er een hebben die, tegen de verwachting in, totaal verknald is kan je die gebruiken om de raad van SamPonette op te volgen :rolleyes:

Ben wel benieuwd naar je logo...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou eerst maar eens kijken of die pons dit jaar nog eens binnen gaat komen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vandaag een begin gemaakt met het handvat. Eerst het ontwerp uitgeprint op een voor mij mooi passende maat en op het stukje hout gelijmd. Ik begin dan met forstner boren hier en daar al vast wat ruimte te maken.

IMG_0987.jpg

Dan de rest uitzagen met de spanzaag. Dat vind ik nog steeds geen makkelijk ding, maar ik begin het te leren. Kan nu al veel strakker langs het lijntje zagen. Maar erg comfortabel ligt het nog niet in de hand. Misschien is het handvat wat ondermaats uitgevallen, dus dat zou ik nog eens over moeten doen. Na het uitzagen ga ik eerst alles met een rasp netjes haaks maken (checken met een klein blokhaakje), zodat voor en achterkant gelijk worden. Tijdens het zagen van al die bochten sta je gegarandeerd hier en daar scheef te zagen.

IMG_0988.jpg

Het moeilijkste is om het zaagblad recht in het handvat te krijgen en dan het gat te maken voor de messing rug. Voor de spleet voor het zaagblad is een trucje. Een andere zaag op een verhoging vast klemmen op de werkbank, zodat hij halverwege het handvat uitkomt. In dit geval zit die zaag op krap 12 mm boven de tafel. Dan hier mee een groef zagen, zover als het gaat.

IMG_0990.jpg

En dan haal ik alles weer uit elkaar, span het handvat in de bankschroef en zaag de groef nu helemaal door. Dit gaat nu vrij makkelijk omdat de zaag geleid wordt door die groef.

IMG_0991.jpg

Het gat voor de messing rug is ook een precisie klusje. Eerst aftekenen met behulp van de messing rug zelf, zodat ik precies de goede maten krijg, zonder te moeten meten. Dan boor ik een gaatje in de bodem van het gat. De rest is beitelwerk. Rustig aan, eerst ruim binnen de lijntjes en dan hier en daar een schilfertje wegsteken tot het naar behoren past.

IMG_0992.jpg

En dan is het spannend, is alles nog recht? Het zaagblad zit gelukkig mooi recht in het handvat. De rug wordt denk ik iets opzij geduwd, want ik zie een minimale verbuiging van het zaagblad onder het handvat. Dat gebeurd eigenlijk altijd bij mij (zucht). Ik ga nog even nadenken of ik het probeer te corrigeren. Eigenlijk maakt het niet uit, want het zaagblad onder het handvat gebruik je toch niet. Maar ja, die perfectie...

IMG_0989.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Niet te hard van stapel lopen Rendew!

Het probleempje van gisteren heb ik opgelost. Zodra ik een klem op de wangen van het zaaghandvat zette, werd de zaagplaat lichtjes krom geduwd. Eerst had ik de opening voor de rug als verdachte. Maar dat leek allemaal recht en netjes te zijn. Dus verder kijken, nu naar de groef voor het zaagblad. En daar zag ik (als er nog geen klem op stond) rechts dat hij strak tegen het blad aankwam, en links dat er nog een beetje ruimte was. Dus zodra je hem vastklemt werd het blad verbogen. Het was minimaal, maar wel irritant. Ik heb met een restje zaagblad binnen in de groef staan schrapen om iets meer ruimte te kweken. Probleem opgelost.

Op de foto's is te zien hoe weinig het scheelde.

IMG_0994.jpg IMG_0993.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Probeer het eerst op een afvalhoutje, vooral het inpassen van zaagblad en rug. Niet direct op het mooiste stukje hout dat je hebt liggen. Zo heb ik ook al een keer een heel mooi stuk appel verprutst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.