Zwaluw staart zaagje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Alles met rasp en schuurpapier. Een frees is niet zo nuttig omdat de rondingen verlopen. En het raspen is zo gebeurd. Het is het schuren dat veel tijd kost om het echt glad te krijgen.

Sam, ja ik heb er straks drie te koop. Maar eerst maak ik dit prototype even af.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Kees ik ben bezig met een stuk of acht handvaten Inderdaad raspen is zo gebeurd. Ik schuur met linnen eerst met K 80 dan 120 en dan met papier verder. Vooral de eerste schuurgang kost me het meeste tijd. Ook omdat het gebruikte hout door mij grof gezaagd was op het platte vlak. Ik wil alleen een strakke fase frezen aan voorzijde. Zal wel eerste een proefje doen en een houder maken want een fout is zo gemaakt en slaat het handvat uit je handen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het zaagje is biiiiiiijna klaar. Maar ik heb het erg druk op mijn werk en dan zit je 's avonds uitgeput op de bank. Maar dit weekend zou het wel moeten lukken om het af te krijgen. Hoop ik.

Vanavond de gaten geboord voor de schroeven. Ik gebruik de boorkolom om alles netjes recht te krijgen. Eerst een dun gaatje (1.6 mm) door en door boren. En dan in stapjes van dik naar dun. De 11 mm boot voor de kop van de schroef. Dan 6 mm voor het vierkante deel onder de kop en tenslotte 4 mm voor de schroefdraad. Handvat omdraaien en hetzelfde vanaf de andere kant.

Vervolgens met een beitel het 6 mm deel uitsteken tot een vierkant. Eerst steek ik wat hout weg. Dan ram ik de schroef erin met een paar klappen met de hamer om een afdruk in het hout te krijgen. En zo werk ik naar een mooie passing toe. Morgen even de gaten in het zaagblad boren waar ik een HSS cobalt boor voor gebruik. Gewone HSS boren doen het niet erg in dit harde spul.

foto (59).jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vandaag de homerun! De zaag wordt geassembleerd nadat ik alle metalen delen nog een keer opgepoetst heb. Mijn groefmoer-draaier is kapot, dus heb ik een nieuwe gemaakt. 10 m schroevendraaier in de bankschroef en met de haakse slijper even goed mikken om het gleufje eruit te halen. Goed gereedschap hoeft niet gecompliceerd te zijn.

IMG_1005.jpg

De zaagschroeven zitten erg strak in het hout . Ik sla ze dan ook met een hamer tot ze goed zitten. Naar binnen trekken met de moer lukt toch niet en maakt alleen maar de schroefdraad kapot. Dan de uitstekende delen plat vijlen en het geheel op een stukje schuurpapier mooi glad schuren.

IMG_1006.jpg

IMG_1007.jpg

En dan het handvat in de lijnolie. Die laat ik nog een nachtje drogen, waarna ik het nog met hardwaxolie verder afwerk. Even een glimp van hoe het gaat worden:

IMG_1009.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Prachtig !!!!!!!!!

Nu niet zeuren Seek dat Versitas zwaluwstaartje kan je nu gewoon van de hand doen !!!! Die ga je nooit meer gebruiken
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vanavond bezig geweest met zagen. Ik had veel te weinig gezet, waardoor hij vastliep. Beetje lopen pielen, maar ik ben nog niet tevreden. Ik denk dat ik hem nog maar een keer ga slijpen, want met al dat zetten is het mooie er wel van af. Dus foto's van de zaag prestaties laten nog even op zich wachten.

Hier een foto van mijn pogingen. Ik ga er nog eens een nachtje rustig over slapen.

IMG_1018.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kees, zaag zetten dan een proefstukje zagen is de zetting te groot even aan beide kanten op aanbeeldje voorzichtig hameren met een bankhamertje, dan weer zagen net zolang tot je de juiste zaagsnede hebt.
Liever dus een grovere zetting want die kun je nauwkeurig middels licht hameren fijn afstellen werkt echt, voor mij in ieder geval, heel goed.
Je kan zelfs zonder zetting zagen voor het echt fijne werk (ribcut.) voor hele fijne zwaluwstaarten en borstlijnen zonder uitbreek.

Roeland

ps ik gebruik een eclips werkelijk geweldig!
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@roeland en Seek, kunnen jullie voor de zagenmakers in spe zoals ik ( ben een proefzaagje aan het maken, ga maandag staal ophalen bij Wim) een korte samenvatting zaagtanden vijlen en zetten geven. Volgens mij cross cut onder een hek van 20 graden rip recht met een hoek van 88 graden, hoeveel tanden? Hoever doorzetten?

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het liefst zet ik hem in 1 keer goed, scheelt weer werk, maar ik had hem nu echt veel te weinig gezet. En dan heb je gelijk Roeland, veel makkelijker om van teveel zetting terug te gaan dan andersom. Ik heb ook een Eclipse, echt een prima zettang.

Caso, hier wat leesvoer:

http://www.vintagesaws.com/cgi-bin/frameset.cgi?left=sawcare&right=/library/primer/sharp.html

http://norsewoodsmith.com/content/backsaw-project

http://www.woodworking.de/schaerfprojekt/saegenschaerfen1.html

Maar nog wel even een korte tip, laat je niet gek maken. Er wordt op het internet eindeloos gediscusieerd over wat nou de ideale hoeken zijn, maar zo heel veel maakt dat niet uit. Een schulpzaag heeft de tanden zo'n 4 tot 8 graden achterover hangen. Een afkortzaag zo'n 15 graden, plus dat ze ook nog eens rond de 20 graden scheef gevijld worden (zie uitleg in de links hierboven) Maar 5 graden meer of minder maakt allemaal niet heel veel uit. Begin gewoon met een schulpzaag, beetje grove vertanding zodat je ze goed kunt zien.

De zetting heb ik nu op 20% (zaagkerf 20% wijder dan de plaatdikte) en dat werkt goed. Nu nog een beetje fijntunen voor de afwijking naar links of rechts en misschien nog even een vijltje er langs halen.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hier zijn wat foto's. Ik ben zelf tevreden over hoe hij er uitziet. Moet nog wel wat aan de prestaties doen, maar dat komt wel goed.

DSC04516-2.jpg

DSC04518-2.jpg

DSC04520-2.jpg

DSC04521-2.jpg

DSC04522-2.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, hij is nu goed getuned. Gelijk even een videootje gemaakt. Opeens plankenkoorts! Dus ik sta een beetje houterig te zagen, maar daar kan het zaagje niks aan doen, die doet het gewoon.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.