Zwaardzaag, dakzaag, duozaag gezocht

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Al moet je met festool op marktplaats uitkijken. Altijd zelf op gaan halen en uitproberen + serienr controleren.
Blijkt vaak oplichting te zijn. Hoeft bij deze verkoper natuurlijk niet, maar hij geeft aan dat het eenmalig is gebruikt bij een project, maar hij heeft veel festool in de verkoop staan, met als opmerking “overcompleet”. Lijkt dus wel op een handelaar en mogelijk niet de gebruiker van het bewuste apparaat?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Op mijn woodmizer is het 5 tot 10 minuten werk om de plakken te zagen zoals op de foto en nog recht ook. Probleem is alleen dat ik de eerste zaagsnede niet kan maken.
 

Floyd-Raalte

Nieuw lid
10 sep 2020
7
1
Vandaag toch maar een Prazi PR-2700 besteld via Ebay. Te monteren op een circkelzaag side winder model. Deze gaat net wat dieper dan de Kress of de Festool en is een stuk goedkoper aangezien je het apparaat zelf niet hoeft te kopen. Mocht het een miskoop zijn dan kan ik altijd nog een Kress of een Festool zoeken.

Ik kan 3 soorten vinden:

Prazi PR-7000 (12 inch / 30 cm diep)
Prazi PR-8000 (18 inch / 45 cm diep)
Prazi PR-2700 (12 inch / 30 cm diep)

De 7000 en de 8000 zijn bedoeld voor cirkelzagen met een zogenaamde wormdrive. Toepasbaar op een select aantal zagen. De 2700 is bedoeld voor de zogenaamde side winder zagen en is een stuk universeler toepasbaar.

Hij komt pas begin oktober binnen maar wanneer ik hem heb zal ik de resultaten met jullie delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Hallo Floyd,

Hoe bevalt de Prazi zaag? Ik was zelf ook aan het rondkijken naar een zwaardzaag maar dit zou ook een goede oplossing zijn aangezien ik nog een aantal gesnoerde zaagmachines heb liggen die ik kan ombouwen.
 

Floyd-Raalte

Nieuw lid
10 sep 2020
7
1
Hallo Floyd,

Hoe bevalt de Prazi zaag? Ik was zelf ook aan het rondkijken naar een zwaardzaag maar dit zou ook een goede oplossing zijn aangezien ik nog een aantal gesnoerde zaagmachines heb liggen die ik kan ombouwen.
Hallo Verstegen,

De zaag bevalt in principe goed. Hij doet wat hij moet doen. Het is een mooi robuust ding en gemakkelijk op de cirkelzaag te monteren. Mits de cirkelzaag groot genoeg is! Mijn Hitachi is aan de kleine kant en dan past het allemaal net niet goed. Ik heb daarvoor de zaag aangepast. (gat in het zwaardje van de zaag geboord waarmee ik de Prazi vast kon zetten). Maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Ik ben van plan om op markplaats een oude Bosch te kopen waarin grotere diameter zaagblad past. Ook heb je dan wat meer Wattage ter beschikking. (dacht dat mijn Hitachi 700 watt heeft, niet super krachtig ofzo)

Voor de rest zaagt hij prima al is het wat grof. Maar dat is te verwachten voor een kettingzaag. Voor mijn toepassing zoek ik nog een fijnere ketting zodat het zagen wat 'netter' gaat. Het zwaard doet zijn werk goed en hij zaagt recht. Je moet wel je cirkelzaag goed afstellen, vooral bij dat kleine ding van mij was dat wel een gepruts.

Tips:
* Neem een wat grotere cirkelzaag zodat de Prazi goed past.
* Let op de wattage. Ik zou een zaag gebruiken boven de 1000watt.

92747445-85e2-4d99-aa58-a6b514d02fb3.jpg

2a24737c-9dcf-4e1c-a72f-6a81599e43d3.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Je kan die balk toch rondom zagen (dus 4 zaagsnedes) met een handcircelzaag? Dan ben je er natuurlijk nog niet, maar de kern kan je verder met de hand doorzagen.
Dat is natuurlijk minder strak, maar dat wordt toch later een rond gat aldus de fotos. De circelzaag heeft veelal een dikker blad dan de handzaag, dus wat er dan nog overeind staat kan je dan nog makkelijk wegwerken.
Juist dat dacht ik ook. Even een malletje maken van twee stukjes triplex haaks op elkaar. Het blok van het malletje zaag je met het andere stuk op lengte. Dan kan je blok heel precies aan de lijn leggen. Daarna vier keer rond en als je mal zuiver haaks is kom je strak uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: FerryLeek

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Misschien deze festool op marktplaats
Hoe netjes zaagt een zwaarspaat eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat deze bij dunne plakjes hele happen hout meeneemt waar de ketting uit het hout komt. Of zie ik dat verkeerd?
 

Floyd-Raalte

Nieuw lid
10 sep 2020
7
1
Juist dat dacht ik ook. Even een malletje maken van twee stukjes triplex haaks op elkaar. Het blok van het malletje zaag je met het andere stuk op lengte. Dan kan je blok heel precies aan de lijn leggen. Daarna vier keer rond en als je mal zuiver haaks is kom je strak uit.
Dit was ook mijn eerste gedachte. Helaas liep mijn balk behoorlijk krom. Daardoor kon ik de mail niet steeds precies hetzelfde plaatsen. Denk wel dit dit de meest makkelijk optie was. Bij een volgende balk, die wat rechter is kan ik dit nogmaals proberen voor wanneer de prazi te grof is.
 

Floyd-Raalte

Nieuw lid
10 sep 2020
7
1
Hoe netjes zaagt een zwaarspaat eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat deze bij dunne plakjes hele happen hout meeneemt waar de ketting uit het hout komt. Of zie ik dat verkeerd?
Best grof wat je mag verwachten van een kettingzaag. Hoe langzamer je zaagt hoe mooier het wordt. De plakjes zijn 1cm dik dus ze blijven voor het grootste gedeelte heel. Heb wel hier en daar moeten lijmen. Een fijnere ketting kan uitkomst bieden maar daar ben ik nog niet aan tie gekomen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Best grof wat je mag verwachten van een kettingzaag. Hoe langzamer je zaagt hoe mooier het wordt. De plakjes zijn 1cm dik dus ze blijven voor het grootste gedeelte heel. Heb wel hier en daar moeten lijmen. Een fijnere ketting kan uitkomst bieden maar daar ben ik nog niet aan tie gekomen.
stukje hout tegen de rafelzijde? helpt dat of is dat meer moeite dan het waard is?
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
Floyd, ziet interessant uit je zaag. wist niet dat dat mogelijk was. als je toch met de cirkelzaag zou willen zagen zou je ook een koker als gelijder kunnen maken. dan kom je altijd weer op dezelfde plek haaks uit als je hem steeds in de zelfde hoek vastklemd
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Floyd, ziet interessant uit je zaag. wist niet dat dat mogelijk was. als je toch met de cirkelzaag zou willen zagen zou je ook een koker als gelijder kunnen maken. dan kom je altijd weer op dezelfde plek haaks uit als je hem steeds in de zelfde hoek vastklemd
Een koker zal wss niet goed werken als de balk niet maatvast is of getordeerd is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.