Zorgen over sterkte spaanplaat kledingkast

SIEB

Nieuw lid
6 jul 2026
3
0
Amsterdam
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een kledingkast van gelamineerd spaanplaat (Unilin, 18mm), voorgezaagd en geband geleverd. Nu het echt concreet wordt, maak ik me toch wat zorgen over de sterkte.

Twee dingen:

1. Scharnieren — de deuren zijn 46cm breed en 200cm hoog, en ik ga potscharnieren met kruismontageplaten gebruiken. Breekt spaanplaat hier op termijn uit rond de schroeven bij normaal gebruik, of valt dat mee met de juiste schroeven/platen?
  2. Korpusverbinding (bodem aan staanders) — dit wordt een vaste (niet-demontabele) kast. Is een verbinding met alleen schroeven in de rand sterk genoeg? En als het schroeven worden, hoe lang moeten die dan zijn bij 18mm materiaal om houvast te hebben zonder dat het scheurt?

Wil het graag in één keer goed doen. Bedankt voor het meedenken!

jorisvh

Post veel
waarschijnlijk is >90% van de kledingkasten gemaakt van gemelamineerde spaanplaat dus dat komt wel goed.

Normaal gebruik overleven scharnieren en montageplaatjes zonder probleem. Volgens blum volstaan 4 stuks tot 60x200. Ik zou er persoonlijk 5 plaatsen.
Ik gebruik expando (spreidpluggen in 5mm gaten) voor de montageplaatjes en inserta (klikt vast in 35 en 8mm geten) in de deur. Ik heb het gevoel dat dat sterker is door groter contactoppervlak. Het is vooral makkelijker en sneller. Gewone spaanplaatschroeven volstaan zeker ook.

Ik zou wel iets van kastverbinders gebruiken om de verticale kracht over een groter oppervlak over te dragen. Lamellen (koekjes) + lijm zijn prima. Plus schroeven om de boel bij mekaar te houden en zodat je geen lijmklemmen nodig hebt. In de veronderstelling dat de zijwanden niet zichtbaar blijven, natuurlijk.
Schroeven 4x45 en voorboren met 2,5mm.

• Leuk
Waarderingen: Jenzz10

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.901
3.234
Klein-Brabant, Vlaanderen
@SIEB,
welkom

ben het met @jorisvh eens dat spreidpluggen voor de montageplaatjes en scharnieren steviger en handiger zijn
ik vermoed dat hij over blum schrijft
voor die 8 mm bij de scharnieren verkoopt blum de ecodrill
of er een meer eenvoudige versie bestaat, weet ik niet

als de bodem tussen de staanders komt, dan kan je onder de plaats waar ze mekaar raken, een plaat(je) zetten
ofwel de stelpoten

jorisvh

Post veel
De tops zijn typenr 71B3590 (met demping, opliggend)

Montageplaten typenr174H7100E (kruis)

Of typenr 177H3100E (recht)
(heeft meubelbeslagonline blijkbaar niet)

• Leuk
Waarderingen: Roelv

SIEB

Nieuw lid
6 jul 2026
3
0
Amsterdam
Beste @jorisvh en @ZotVanHout

Bedankt voor jullie reacties, heeft me weer gerustgesteld. Ging er eigenlijk zelf ook vanuit dat het voldoende moest sterk moest zijn. Maar zag de uitgescheurde spaanplaat al voor me.

Ik gebruik expando (spreidpluggen in 5mm gaten) voor de montageplaatjes en inserta (klikt vast in 35 en 8mm geten) in de deur.

Ik ga in iedergeval deze scharnieren gebruiken, bedankt voor de tip en de linkjes.

voor die 8 mm bij de scharnieren verkoopt blum de ecodrill

De Ecodrill heb ik inderdaad voorbij zien komen. Ik vind hem alleen wat aan de dure kant. Kan ik het niet gewoon doen met een mal?

als de bodem tussen de staanders komt, dan kan je onder de plaats waar ze mekaar raken, een plaat(je) zetten
ofwel de stelpoten

De bodem is gepland onder de staanders. Dit leek mij vooral voor de bovenkant voordeliger, omdat deze dan van bovenaf op de staanders ligt. Ik was eigenlijk van plan om alleen spaanplaatschroeven te gebruiken, omdat ik geen Lamello bezit. Raden jullie aan om er toch een aan te schaffen, of moet het ook prima te doen zijn zonder? Anders zou ik natuurlijk ook nog kunnen kiezen voor deuvels, maar dan wordt het uitlijnen weer wat lastiger.

Bedankt nogmaals,
Sieb

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.901
3.234
Klein-Brabant, Vlaanderen
De Ecodrill heb ik inderdaad voorbij zien komen. Ik vind hem alleen wat aan de dure kant. Kan ik het niet gewoon doen met een mal?
wat voor mij niet duur is, kan voor jou inderdaad duur zijn
zeker voor eenmalig gebruik
mogelijks zit er in jouw omgeving iemand die er een heeft, en je kan lenen
je kan het met een mal proberen
doe dat vooraleer je een hele vloot scharnieren aanschaft
best met met een boorstandaard ipv met de vrije hand
De bodem is gepland onder de staanders. Dit leek mij vooral voor de bovenkant voordeliger, omdat deze dan van bovenaf op de staanders ligt.
in mijn ervaring is het handiger om bodem, liggers en kop op dezelfde afmeting te zagen, en tussen de staanders te plaatsen
dan heb je in principe geen risico op verschillende breedtes
Ik was eigenlijk van plan om alleen spaanplaatschroeven te gebruiken, omdat ik geen Lamello bezit. Raden jullie aan om er toch een aan te schaffen, of moet het ook prima te doen zijn zonder? Anders zou ik natuurlijk ook nog kunnen kiezen voor deuvels, maar dan wordt het uitlijnen weer wat lastiger.
oefen dit eerst
voor deuvels bestaan veel mallen
schroeven voor- + verzinkboren

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
30
22
Arnhem
studiowijn.nl
Als je inserta scharnieren gebruikt maakt een goed hulpstuk het wel aangenamer. Je moet per scharnier drie gaten nauwkeurig boren. De ecodrill is niet echt economisch voor eenmalig of incidenteel gebruik. Onder andere Kreg heeft een mal+boor die een stuk voordeliger is en het werk ook doet.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

SIEB

Nieuw lid
6 jul 2026
3
0
Amsterdam
@ZotVanHout Ja voor nu helaas nog even te duur. Tip van de bodem en liggers neem ik volgende project zeker mee.

@wijn dank voor de tip bedoel je deze:

Ik zag net ook deze langskomen, iemand hier ervaring mee?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.