Zoeken op internet

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.140
4.155
Als ik op mijn scheppach capas3 zoek, dat krijg ik eerst 20 bladzijden moderne chineese meuk met de naam scheppach. Met wat geluk krijg je dan op bladzij 21 een verlopen advertentie van 10 jaar terug.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
142
70
Wezep
Ik ben bang dat je zoekterm in dit geval niet specifiek genoeg is. Als je er bv onderdelen of te koop of handleiding afhankelijk van wat je zoekt wordt het al wat beter.
Probleem blijft dat op merknamen veel advertenties te vinden zijn.

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
218
156
Zuid Holland
Het is inderdaad irritant dat de resultaten geprioriteerd lijken te worden aan de hand van hoe de advertentiemarkt het beste geld verdiend aan je persoonlijke profiel. “Vroeger” was de relevantie van de zoekopdracht meer leidend dan nu.

Voor mij is AI vaak wel nuttig, vooral de variant die netjes een bronvermelding geeft. Hier beneden bijvoorbeeld het resultaat voor de capas 3 zoekopdracht. Ik klik normaal door op de bronnen om de informatie zelf te interpreteren, eventueel stel ik vervolg vragen. Maar nu vraag ik me vooral af, vinden jullie dit een betere start van de zoektocht als wat je bij google krijgt?

Er zijn op dit moment nauwelijks tot geen directe online advertenties specifiek voor een complete Scheppach CAPAS 3 in NL/BE/DE, maar er zijn wel een paar relevante bronnen voor onderdelen en algemene Scheppach‐onderdelen. Hieronder een overzicht.

## Tweedehands platforms (NL/BE)

- 2dehands.be – categorie “Gereedschap | Zaagmachines”: hier worden regelmatig Scheppach afkort-/kapzagen aangeboden, maar er staat geen expliciete CAPAS 3 advertentie op dit moment; zoeken op “scheppach capas” levert niets concreets op, alleen algemene Scheppach afkortzagen.[1]
- 2dehands.be – categorie “Machine-onderdelen en toebehoren”: hier zijn diverse Scheppach onderdelen en accessoires te vinden, maar geen specifiek CAPAS 3 onderdelen in de titels; je moet per advertentie kijken of het om jouw model gaat.[2]

(Als je Marktplaats specifiek zoekt op “Scheppach CAPAS 3” is de kans groot dat je óf niets, óf alleen generieke “Scheppach afkortzaag” advertenties krijgt; daar staan modelnummers vaak pas in de beschrijving.)

## Nieuwe/algemene onderdelen (NL/DE/UK)

- Officiële Scheppach Ersatzteilshop: hier kun je via het typenummer/naam van de machine naar onderdelen zoeken; CAPAS 3 wordt als modelherkenning ondersteund en je kunt losse onderdelen bestellen zolang ze nog leverbaar zijn.[3]
- WMV Dresden (Duitsland): heeft een complete onderdelenlijst (PDF) voor de “Kappzugsäge Capas 3”, met posities, benamingen en status (o.a. “nicht mehr lieferbar” bij oudere delen); dit is vooral handig als referentie om onderdeelnummers te achterhalen.[4]
- Powertoolspares.com (UK, verzendt vaak naar EU): aparte pagina “Accessories for Scheppach CAPAS 3” voor vervangingsdelen en accessoires specifiek bij dit model.[5]
- BartsParts (NL): verkoopt generieke Scheppach onderdelen, maar niet duidelijk modelgebonden op de overzichtspagina; je moet daar ook op typenummer of onderdeelnummer zoeken.[6]

## Algemeen Scheppach‐onderdelenaanbod

- MZS Gereedschap (NL): verkoopt veel Scheppach onderdelen en accessoires, maar de Capas 3 komt niet expliciet naar voren in het overzicht; je kunt hier mogelijk generieke zaken vinden (zaagbladen, klemmen, etc.) die ook op de CAPAS 3 passen.[7]
- Scheppach.nl / Scheppach Benelux: vooral complete machines en accessoires; losse CAPAS 3 onderdelen worden hier niet duidelijk als zodanig aangeboden.[8][9]

## Forum / extra informatie

- Woodworking.nl heeft een recente thread “scheppach capas 3” waarin iemand juist een anker zoekt en alleen koolborstels en dopjes kan vinden; dat bevestigt dat specifieke interne onderdelen vrijwel niet meer als standaardartikel te koop zijn.[10]
- Duitse onderdelenwebshops voor Scheppach/Kity/kapzagen (zoals Probois) bieden vooral onderdelen voor andere modellen (HM216, HM81LXU, Kity MS305DB etc.), niet voor de CAPAS 3.[11]

## Praktisch advies

- Voor écht CAPAS 3 specifieke onderdelen: gebruik de Scheppach Ersatzteilshop en de WMV‐Dresden onderdelenlijst, zoek met het exacte typenummer van het typeplaatje (of de onderdeelcode uit de PDF) en kijk of het nog “lieferbar” is.[3][4]
- Voor generieke onderdelen (zaagblad, klemmen, aanslagen): kijk bij NL‐webshops zoals MZS Gereedschap, Gereedschapcentrum, Scheppach.nl en controleer de maten i.p.v. het model.[9][12][7]
- Voor complete (tweedehands) machine of sloopmachine als donor: houd 2dehands.be en Marktplaats in de gaten met zoekopdrachten “scheppach afkortzaag” + in de tekst “capas 3”; directe CAPAS 3‐hits zijn nu niet zichtbaar, maar kunnen sporadisch langskomen.[1][2]

Als je wilt, kan ik je helpen met het interpreteren van de WMV‐Dresden onderdelenlijst (bijvoorbeeld om het juiste anker of motoronderdeel te identificeren aan de hand van jouw typenummer).

Sources
[1] Vind scheppach | Gereedschap | Zaagmachines Te Koop Vind scheppach | Gereedschap | Zaagmachines Te Koop | 2dehands
[2] Gereedschap | Machine-onderdelen en Toebehoren Te Koop Vind scheppach | Gereedschap | Machine-onderdelen en Toebehoren Te Koop | 2dehands
[3] Willkommen im Scheppach Ersatzteilshop Scheppach Shop
[4] Capas_3_Kapp_und_Zugsaege... https://www.wmv-dresden.de/documents/Scheppach/Capas_3_Kapp_und_Zugsaege_Scheppach.pdf
[5] Accessories for Scheppach CAPAS 3 CAPAS 3 Spares and Parts for SCHEPPACH CAPAS 3 (UNDERCUT MITRE SAWS AND PULLTHROUGH MITRE SAWS) - Power Tool Spares
[6] scheppach Onderdelen - BartsParts SPARE PARTS scheppach | BartsParts
[7] SCHEPPACH Parts & Tools Scheppach Parts & Tools
[8] Scheppach.nl | Officiële Webshop - Scheppach.nl Scheppach.nl | Officiële Webshop - Scheppach.nl
[9] Scheppach Machines - Duitse Topkwaliteit Scheppach Machines - Duitse Topkwaliteit
[10] scheppach capas 3 scheppach capas 3
[11] Ersatzteile für kapssäge Ersatzteile für kapssäge - Probois Machinoutils
[12] Scheppach kopen? | Snelle Levering https://www.gereedschapcentrum.nl/merken/scheppach.html
[13] Scheppach https://mastertools.nl/nl_nl/merken/scheppach
[14] ➤ Scheppach gebruikt te koop op Machineseeker NL 🏷️ https://www.machineseeker.nl/mss/scheppach
[15] Ersatzteile für holzspalter Scheppach https://www.probois-machinoutils.com/de/1264-ersatzteile-fuer-holzspalter-scheppach-und-woodstar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.479
1.312
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar wij zijn oud roel. Wij zijn nog uit een tijd dat je overal kwam met een shell kaart , een stratenboek en je mond.
Wat nou shell-kaart. De provinciekaarten van de ANWB. Liefst 4 jaargangen naast elkaar.

Maar zonder gekheid - het is vooral een kwestie van formuleren van je vraag, hoewel de invloed van AI op/de verwerking van AI in de zoekmachines de zaak er niet beter op heeft gemaakt. In tegenstelling to Wilco sla ik die AI riedeltjes bovenaan de Google zoekresultaten eigenlijk ongezien over. Er staat mij, in de vakgebieden waar ik wat van weet, te vaak volstrekte onzin in. Wellicht inderdaad een onafhankelijke zoekmachine gebruiken.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.140
4.155
Die hele opsomming heb je dus geen moer aan. Die bedrijven ken ik al, Maar ze kunnen van de oude scheppach machines geen onderdelen meer leveren en een los anker is volgens de onderdelenlijst nooit los leverbaar geweest. Ik moet ook nog wat printplaten van stofzuigers repareren. AI kan je vertellen waar je voor een heleboel euro's complete printplaten kan kopen. Ja, daar heb ik geen AI voor nodig. Dat weet ik zelf ook wel.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.548
606

(Eerste poging).
en ik ken deze specifieke machine niet merk specifieke serienummers /partnummers van onderdelen etc werken nog beter (zaagtafel was een gokje)

Dat je meer meuk krijgt komt omdat er meer meuk op staat dan 20 jaar terug.
je moet dus specifieker zoeken.

ai is overigens wel een krachtig hulpmiddel om je zoekopdracht te verfijnen zonder steeds een nieuwe opdracht in te geven.
hij kan het goed een extra term bij de eerdere zoekopdrachten toevoegen als er te veel resultaten zijn om zo al stapelend naar een aantal goede bronnen te komen

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.