Zetelpootje uit beuk onder 155 graden gedraaid.

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.452
542
Dank je Didier,

nu kan ik de video's ook zien.
Even een technische vraag: de opstelling ( de schijf) zet je aan de kant van de losse kop. Dat wil zeggen dat het werkstuk zelf toch wel belast wordt: het moet immers de schijf aanzwengelen. Het korte deel van het werkstuk heeft vezels die naar buiten het werkstuk lopen, met andere woorden schuine of korte vezels. Dat is dus niet zo sterk als het langere deel met ideaal liggende lange in de lengte liggende vezels.
Als de schijf op de vaste kop zou staan en het werkstuk aan de kant van de losse kop gewoon op een losse meelopende center zou staan zou het werkstuk minder belast worden.
Hier dacht ik even spontaan aan, zie ik het verkeerd of is er een reden die over het hoofd gezien wordt?

In ieder geval leerzaam en groot VAKWERK (zoals steeds)

dank je voor het delen

groeten,
Ornament
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dank je Didier,

nu kan ik de video's ook zien.
Even een technische vraag: de opstelling ( de schijf) zet je aan de kant van de losse kop. Dat wil zeggen dat het werkstuk zelf toch wel belast wordt: het moet immers de schijf aanzwengelen. Het korte deel van het werkstuk heeft vezels die naar buiten het werkstuk lopen, met andere woorden schuine of korte vezels. Dat is dus niet zo sterk als het langere deel met ideaal liggende lange in de lengte liggende vezels.
Als de schijf op de vaste kop zou staan en het werkstuk aan de kant van de losse kop gewoon op een losse meelopende center zou staan zou het werkstuk minder belast worden.
Hier dacht ik even spontaan aan, zie ik het verkeerd of is er een reden die over het hoofd gezien wordt?

In ieder geval leerzaam en groot VAKWERK (zoals steeds)

dank je voor het delen

groeten,
Ornament
Ornament,
Wat die schijf betreft, deze staat er gewoon tegen zonder spanning.
Achteraan zit er een schroef ingedraaid naar het pootje toe die het meedraaien toelaat.
Uiteraard is de plaat bevestigd met een speciaal conisch meedraaiend stuk en een vaste flens die in het verschuifbare gedeelte van de draaibank past.
Wat de vezels betreft in de korte richting, daar heb je zeker een punt. Het is inderdaad een zwakke punt, maar het is iets dat ik achter moest maken.
Vandaar de keuze om het op de identiek manier na te bootsen.
Hopelijk volstaat mijn antwoord .
Meedraaiend stuk.png
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig om te zien wat er allemaal mogelijk is met een draaibank! Dank voor het delen Didier (y)
Graag gedaan EDP.
Een draaibank is rijk aan mogelijkheden. Wat je toepast een een freesmachine is net hetzelfde als bij de draaibank. Het enige wat je nog moet toepassen is, inzicht. Dit is bij mij altijd een sterk punt geweest. Uitdagingen ligt me enorm.
Bedankt boor uw reactie en het volgen van mijn post.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.452
542
Ornament,
Wat die schijf betreft, deze staat er gewoon tegen zonder spanning.
Achteraan zit er een schroef ingedraaid naar het pootje toe die het meedraaien toelaat.
Uiteraard is de plaat bevestigd met een speciaal conisch meedraaiend stuk en een vaste flens die in het verschuifbare gedeelte van de draaibank past.
Wat de vezels betreft in de korte richting, daar heb je zeker een punt. Het is inderdaad een zwakke punt, maar het is iets dat ik achter moest maken.
Vandaar de keuze om het op de identiek manier na te bootsen.
Hopelijk volstaat mijn antwoord .
Bekijk bijlage 100534
Hartelijk dank, Didier, voor je uitleg.

Overigens lijkt het een heel interessant hulpstuk , dat je toont.

Hopelijk kunnen de opendeurdagen bij Willy Vanhoutte weer opnieuw doorgaan.

groeten,

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: plamers

plamers

Actieve deelnemer
18 jun 2012
44
11
Beste Didier
ik ben blij dat het je goed gaat,je hebt er weer een mooi hulpstuk bij gemaakt waar we ook wij ons voordeel mee kunnen doen.
groeten Piet Lamers
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste Didier
ik ben blij dat het je goed gaat,je hebt er weer een mooi hulpstuk bij gemaakt waar we ook wij ons voordeel mee kunnen doen.
groeten Piet Lamers
Leuk om met u nog eens contact te hebben. Het doet me plezier dat je weer er iets vanop hebt gestoken.
Groetjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.