(Zelfmaak) Metalen Zwaluwstaart Blokschaafje

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Ik had al ergens laten weten dat ik dus wil beginnen aan een blokschaafje, maar bij dezen is het ontwerp een feit en kan ik er een draadje over starten. Ik zal jullie zo nu een dan een update geven als ik weer een paar stappen verder ben.

Ik presenteer aan u, de "Niet-Lielsen 60 1/2". De naam is nog niet definitief ;)

1609794064718.png

De materialen heb ik reeds binnen, allemaal van DICTUM, deze zijn als volgt:
Hock Schaafbeitel - Ik wil het zelf harden van metalen nog even voor een ander moment bewaren
3x50x200mm messing (2x) - Voor de zijwanden. Heb er waarschijnlijk maar 1tje nodig.
3x50x200mm RVS (1x) - Bodemplaat. RVS was misschien een beetje te veel van het goede daar het wat bewerkelijker is, ik kan altijd nog ander staal halen.
12x50x200mm messing (1x) - Voor de kikker en dekbeitel.
4mm RVS staf (1x) - Voor het asje over de dekbeitel.
Appelhout blok (1x) - Voor de handvaten. Leek me leuk om iets wat ik nog niet gebruikt heb te doen.

Daarnaast nog wat RVS draadeind, duimschroeven en andere bevestigingsmiddelen waar ik de verstelling mee ga vervaardigen. Ik moet nog maar zien hoe de eerste stappen verlopen en of mijn ambiteuze metaalbewerkingsplannen dan nog haalbaar blijken maar we gaan dit stap voor stap aanpakken.

WhatsApp Image 2021-01-03 at 12.52.53.jpeg


Vandaag heb ik alvast twee mallen geprint zodat ik de contour van de zijkanten, alsmede de zwaluwstaarten netjes kan zagen en vijlen.
Met mijn 3D printer omdat ik geen 2D printer thuis heb :p Levert wel mooi stevige malletjes op dus dat is fijn. En zoals te zien gaan er waarschijnlijk twéé zijkanten in één plaatje. Mijn handen beginnen al te jeuken voor een volgend schaafje.... Niet te hard van stapel lopen Bart!

WhatsApp Image 2021-01-04 at 21.57.37.jpeg

Enfin, hopelijk kan ik jullie binnenkort een update geven van een mooie reeks zwaluwstaarten. In metaal dit keer.

Ohja, mocht je nou geen idee hebben hoe een dovetail infill plane in elkaar geklust wordt; ik ga mijn proces voor een groot deel baseren op deze instructie. Dus mocht je alvast vooruit willen blikken op wat ik ga proberen, dan kan dat.
Dovetailing Infill Planes 101
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Super project! 👌Dit ga ik zeker volgen! Originele naamgeving ook. :)

Met welk programma heb je je ontwerp en die afbeelding gemaakt?

Ik ontwerp in SolidWorks (mag ik als student via de TU Delft gebruiken). Ik denk er wel over na om over te stappen op iets wat ook gratis is in mijn latere werkende leven.
Probleem aan zo'n mooie render is dat de verwachtingen misschien wat te hoog komen te liggen ;) Ik zal wel een hoop moeten polijsten om zo'n resultaat te krijgen.

Een vraagje waar ik mee zit is hoe groot ik de bekopening moet maken. De meningen zijn er over verdeeld, maar van wat ik heb kunnen vinden is een verstelbare bek niet echt een eis. Maar dan moet ik het dus wel in één keer goed doen. Iemand die een inschatting kan maken (evt een Lie Nielsen 102 o.i.d. opmeten) van de bekopening?

(dan heb ik het dus over het open deel voor de snijrand van de beitel)
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat word een mooi schaafje!!

Kijk een op het kanaal van Bill Carter!

Hou de mond opening zo klein mogelijk bv een tiende van een mm je kunt de mondopening nadien altijd groter vijlen.

Als je de zoek functie op dit forum gebruikt zie je dat ik ook een aantal metalen schaafjes heb gemaakt
Hier: Ode aan Bill Carter

Succes met de bouw van je schaafje

groentes, Roeland
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik ontwerp in SolidWorks (mag ik als student via de TU Delft gebruiken). Ik denk er wel over na om over te stappen op iets wat ook gratis is in mijn latere werkende leven.
Ik heb dankzij iemand op het forum hier Fusion 360 ontdekt, dat werkt volgens collega's die heel de dag niks anders doen dan in SolidWorks tekenen op een vergelijkbare manier (in ieder geval heel anders dan Sketchup) en is voor thuisgebruik gratis.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
37
27
Alkmaar
Jaap liet op 30 september een mooi filmpje zien over het maken van een schaaf op heel ambachtelijke wijze.

Uit de serie Handwerkkunst van de SWR laat Gerd Fritsche zien hoe hij een schaaf bouwt. Gerd is actief op ons collega forum www.woodworking.de en ook wel bij ons hier op bezoek geweest. Met hem heb ik indertijd contact gehad over de staalsoort voor de woodworking.nl schaafbeitel en heb ik voor D2 staal gekozen.

Geniet van de mooie film en Gerd in zijn werkplaats.

jaap


Uit de serie Handwerkkunst van de SWR laat Gerd Fritsche zien hoe hij een schaaf bouwt. Gerd is actief op ons collega forum www.woodworking.de en ook wel bij ons hier op bezoek geweest. Met hem heb ik indertijd contact gehad over de staalsoort voor de woodworking.nl schaafbeitel en heb ik voor D2 staal gekozen.

Geniet van de mooie film en Gerd in zijn werkplaats.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor alle reacties, en ook de vele bronnen. Er is duidelijk genoeg te vinden! Leuk om 's avonds naar te kijken als herrie maken met een metaalzaag uit den boze is ;) En zo leer je toch kleine tips die er wel toe doen. De fijne kneepjes die deze mensen toepassen die herken je pas als je zelf de zaag in het metaal hebt gezet. Wat dat betreft is het een combinatie van kijken EN doen.


...
Hou de mond opening zo klein mogelijk bv een tiende van een mm je kunt de mondopening nadien altijd groter vijlen.
...

Mooie schaafjes heb jij gemaakt ook Roeland! Omdat het een bevel-up plane is, lijkt een 10de van een millimeter me niet helemaal realistisch want dan past er ook geen vijl of wat dan ook meer tussen. Maar ik neem het wel ter harte om het zo klein mogelijk te houden; en ik zal de hoek van de rand aan de voorkant van de bek wat scherper maken zodat ik deze wat makkelijker naar wens kan vijlen. Ik heb ook nog verder gekeken naar andere low angle infill schaafjes op het internet en opzich viel het wel mee hoe fijn de mond was.

Ik heb dankzij iemand op het forum hier Fusion 360 ontdekt, dat werkt volgens collega's die heel de dag niks anders doen dan in SolidWorks tekenen op een vergelijkbare manier (in ieder geval heel anders dan Sketchup) en is voor thuisgebruik gratis.

Goeie, ik heb er wel van gehoord maar ben er nog niet mee begonnen. Dat het vergelijkbaar is met solidworks is al helemaal fijn.


Ook dank voor de overige reacties uiteraard!


...en dan nu een eerste update!

Ik ben eindelijk begonnen. Ik zal me nog één keer verontschuldigen dat mijn middelen erg beperkt zijn, daar ik aan het aanrecht werk (het meest stabiele werkblad in huis) met een opklem-bankschroefje van nog geen kilo. Verder heb ik ook vooral handgereedschap. Maar het is juist een uitdaging om het daarmee klaar te spelen. Gelukkig mag het allemaal best lang duren ;)

Als eerste de contouren van de zijwanden gezaagd met een klein figuurzaagje (figuurzaagjes fijnheid 3/0):

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.45.jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.46.jpeg


Daarna de zwaluwstaarten grof zagen. Eerst met het malletje voorzichtig op één zijkantje geprobeerd (zodat ik maar één deel tegelijk kon verpesten) maar dat werd een rommel. Daarom Young Le's methode gebruikt en de twee zijkantjes gelakt en daarop afgetekend en vervolgens samen grof vertikale lijnen gezaagd en daar weer kruislings doorheen gezaagd; uithameren was op dit werkblad geen doen. Dan grof vlak gevijld en met barette naaldvijl tot de randen gevijld. Met twee zijwanden tegelijk is het aanzienlijk makkelijker om nauwkeurig en vlak te vijlen.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.46 (1).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.46 (2).jpeg

Tijdens het verplaatsen in de klem steeds twee lijmklemmen op het uiteinde gezet zodat de plaatjes perfect uitgelijnd bleven. Dubbelzijdig tape werkte niet omdat de snijolie dit oplost. Ook nog de gecurvede kant nagevijld zodat de zijdes gelijk zijn.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.47.jpeg



Daarna begonnen aan de bodemplaat, welke van RVS is. Ik vreesde al dat dit een te grote uitdaging was voor mijn handzaag, en dat was het geval. Na een tijd erg voorzichtig zagen was ik een paar mm verder en was het eerste zaagblad al bot. Ook alle andere stappen (boren, vijlen, schuren, slijpen) zullen dan wel een crime worden. Dus toch even rondgezocht, en uiteindelijk een paar verschillende strips (verzendkosten waren 5 keer zo hoog als 1 strip) warmgewalst St37 besteld, die ook bij volgende projecten vast hun toepassing vinden. Warmgewalst schijnt een lagere hardheid en sterkte te hebben dan koudgetrokken, omdat bij koudgetrokken staal werkverharding (work hardening) plaats vindt. Misschien dat de metaalbewerkers hier mijn vermoeden kunnen bevestigen dat dat de bewerkbaarheid ten goede komt.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.51.59.jpeg



Daarnaast ben ik begonnen aan de kikker, omdat het staal nog even op zich laat wachten. Bovendien wil ik de kikker al op de zool bevestigen voor ik de zwaluwstaarten vastsla, zodat ik het vlak van zool en kikker perfect vlak kan schuren. Voor de kikker eerst de diagonale snede gezaagd. Onder een hoek van 12 graden is dat een erg lange zaagsnede; equivalent aan een 50x50 balk van messing door zagen. Dat was dus wel even werk (toch een ruim uur voor één zaagsnede) en het ging helaas niet zo goed recht, want de afwijkingen worden uitvergroot door de schuine snede.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.47 (1).jpeg

Volgende foto zou ik liever verdonkeremanen maar ik wil mijn leerproces eerlijk delen:

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.47 (2).jpeg


Maar we houden moed. Met de slijpmachine in de berging, en een marmertegel met p120 schuurlinnen, was het na even zwoegen weer vlak en haaks:

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.47 (3).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.48 (2).jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nerf, jaap en arjaano

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Daarna verder gegaan aan het stelmechanisme. Eerst de uitsparing in de kikker zaagd/geboord/gefiguurzaagd:

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.48 (3).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.48 (4).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.48 (5).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.48 (6).jpeg


Daarna het glijblokje gemaakt:

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.49.jpeg

Veel boren en daarna vijlen tot er een rechthoekig gat onstaat

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.49 (2).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.49 (4).jpeg

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.18.43.jpeg


Het idee is dan, dat er een RVS M5 draadeind door het blokje loopt. In het blokje worden twee rvs rondmoeren gestoken. In de groef van deze twee moeren wordt een pen geslagen zodat de moeren gefixeerd zijn ten opzichte van het schroefdraad. In de kikker wordt een draad getapt waar de as vervolgens in en uit draait. Een klein uitstulpsel op het blokje past dan in de groefjes in de schaafbeitel. Op deze manier vermijd ik alle draaibankbewerkingen.

WhatsApp Image 2021-01-07 at 10.17.49 (5).jpeg


Dat was dan het werk van twee avonden en een middag zwoegen. Het gaat niet snel maar het valt me erg mee dat dit allemaal mogelijk is met handgereedschap. Dat schaafje komt er wel! Een van de belangrijkste lessen die ik echt pas leer nu ik er zelf mee bezig ben, is welke tijd ik voor verschillende bewerkingen moet rekenen. In filmpjes wordt continu geknipt dus ik had eigenlijk geen idee hoe lang het echt kost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Vin, Kor en JochemK

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.056
2.580
Waarom heb je de draad niet simpelweg in het blokje getapt? Rvs bewerken is op zich niet zo'n probleem. Je hebt alleen scherp gereedschap nodig. St 37 is eigenlijk geen fijn materiaal voor het maken van gereedschap. De structuur is niet homogeen , het is vrij zacht en niet erg taai en slijtvast. Voor je zaagbeugel zijn ook zaagbladen verkrijgbaar met gezette tanden, die zijn duurder, maar daar kan je wel rvs netjes mee zagen. Als je je te zagen plaatjes aan beide zijden aftekent en je zet er dan een spiegel achter, kan je in een blik aan beide zijden zien of je zaag goed gaat.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Waarom heb je de draad niet simpelweg in het blokje getapt? Rvs bewerken is op zich niet zo'n probleem. Je hebt alleen scherp gereedschap nodig. St 37 is eigenlijk geen fijn materiaal voor het maken van gereedschap. De structuur is niet homogeen , het is vrij zacht en niet erg taai en slijtvast. Voor je zaagbeugel zijn ook zaagbladen verkrijgbaar met gezette tanden, die zijn duurder, maar daar kan je wel rvs netjes mee zagen. Als je je te zagen plaatjes aan beide zijden aftekent en je zet er dan een spiegel achter, kan je in een blik aan beide zijden zien of je zaag goed gaat.

Het idee is dat de moeren glijden ten opzichte van het blokje (en meedraaien met het schroefdraad). Dus niet helemaal wat jij bedoelt. Misschien dat het duidelijker wordt wanneer het geheel in elkaar zit!

Is het niet wat te makkelijk gezegd, dat RVS bewerken geen probleem is? Uiteindelijk moet ik toch zeker een paar honderd millimeter lengte aan zaagsnede in 3mm dik staal zetten, in een suboptimale werkplaats setting met suboptimaal gereedschap. Verder lees ik ook overal dat het qua vijlen erg lastig is. Het is toch niet zo gek om die uitdaging links te laten liggen tijdens een eerste metaalbewerkingsproject?

Je punten over St 37 zijn inderdaad de keerzijde van mijn keuze voor makkelijke bewerkbaarheid. Maar dat is wel een bewuste keuze, omdat ik denk dat het voor de zool van dit schaafje niet van het grootste belang is, en ik vooral met een beetje plezier verder wil werken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.056
2.580
Je kan in plaats van allemaal zaagsneden naast elkaar ook dat gedeelte met je figuurzaagbeugel wegzagen. Dat scheelt weer een paar cm. Je gereedschap is niet anders dan wat ik op lokatie zou gebruiken. Het verschil zit veel meer in de kwaliteit van de gebruikte zaagjes en ervaring. Dat eerste kan je kopen, het laatste krijg je door simpel weg te doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mooi om het maak proces te zien. En je resultaat ziet er goed uit.
Er zijn speciale zaagjes voor RVS. En je moet er snijolie bij gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.