(Zelfmaak) Metalen Zwaluwstaart Blokschaafje

LFlab

Post veel
7 mei 2018
964
306
Rosmalen
Mooi gedaan hoor!

Zelf van origine een werktuigbouwer (fietsenmaker :) ), maar zwaluwstaarten in metaal heb ik nog nooit gedaan. Ten aanzien van dat verpennen, mochten ze los komen kun je die pen er altijd nog eruit tikken, met een verzinkboor schuin kantje aan beide zijden en dan weer nieuwe pen erin.
RVS is inderdaad niet zo handig, dat is van zichzelf al tamelijk hard, en de meeste soorten hebben minder reserve om nog verder vervormd te worden ivm de kristalstructuur. Er zijn overigens wel soorten RVS die zich beter laten vervormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hartstikke mooi; ik zag het vanochtend pas en heb je verslag met veel plezier gelezen en bewonder het eindresultaat! Knap werk, zo grotendeels met de hand!
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik had de post eerder over het hoofd gezien en heb het hele verslag met veel plezier gelezen. Wat een knap stukje werk heb je gemaakt met weinig gereedschap, wat mij betreft een waardige inzending, overweeg het nog maar eens 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Met genot heb ik dit stuk gevolgd en het is een mooi schaafje geworden.
Ooit wil ik er zelf ook nog eens een paar maken die ik op mijn verlanglijstje heb staan, en van dit soort projecten kun je niet alleen genieten maar ook erg veel leren!
Bewondering en respect!(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik benvoor het eerst na een hele lange tijd online gekomen, en dit is het eerste wat ik zie.

Man prachtig gemaakt.

Dit is iets om trots op te zijn.

Gr Danny uit Leeuwarden
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor alle positieve reacties! Erg aardig. Een greep van de reactie kan ik beantwoorden:

Ik vind het een meesterstuk. En compleet onzin vind ik de reden "er zit te weinig hout aan" wat zijn wij houtbewerkers nu zonder schaaf? Heel vroeger moest je eerst gereedschap maken voor je kon gaan werken.
Heroverweeg je beslissing.

Ik had de post eerder over het hoofd gezien en heb het hele verslag met veel plezier gelezen. Wat een knap stukje werk heb je gemaakt met weinig gereedschap, wat mij betreft een waardige inzending, overweeg het nog maar eens 😉

Dank jullie wel! Ik blijf er toch bij dat ik liever een houten inzending doe. Ik vind dat hier nog veel beginnersfoutjes in zitten waar mijn eigen perfectionisme problemen mee heeft. Misschien dat ik ooit op dit project terug kom, en dan met meer ervaring zodat de gaten recht zijn, de zwaluwstaarten perfect aansluiten, etc. etc.

Mooi gedaan hoor!

Zelf van origine een werktuigbouwer (fietsenmaker :) ), maar zwaluwstaarten in metaal heb ik nog nooit gedaan. Ten aanzien van dat verpennen, mochten ze los komen kun je die pen er altijd nog eruit tikken, met een verzinkboor schuin kantje aan beide zijden en dan weer nieuwe pen erin.
RVS is inderdaad niet zo handig, dat is van zichzelf al tamelijk hard, en de meeste soorten hebben minder reserve om nog verder vervormd te worden ivm de kristalstructuur. Er zijn overigens wel soorten RVS die zich beter laten vervormen.

Hehe, ik ben nog steeds fietsenmaker in opleiding, dat hoop ik over een jaar af te sluiten. Ik hoop vooral erg dat de pennen niet loskomen. Want om alle vlakken dan weer netjes parallel te krijgen wordt een flinke uitdaging. Maar in principe staan de krachten zo dat de pennen het niet zwaar te verduren krijgen.
RVS was inderdaad een duidelijk slechte keuze. Ik ben op die pennen net zo lang bezig geweest met hameren als de zwaluwstaarten zelf. De waarde van materiaalkennis valt niet te overschatten...

Prachtige schaaf! Mooi uitgewerkt en mooi gedocumenteerd!

Om te voorkomen dat messing weer snel dof wordt spuit ik het soms in met blanke lak, de spuitbussen van de Action zijn erg goed en als je het goed doet zie je er niks van.

Een goede tip. Ik denk dat ik dat maar snel moet gaan proberen, want de vingerafdrukken beginnen zich al te vereeuwigen! Ik vraag me alleen of of die blanke lag niet juist snel krassen krijgt? Want daarna lijkt het me extra lastig om die er nog uit te poetsen.

Bart,

Mn complimenten! Het is een super mooi en modern infillschaafje geworden. Het gaat bij mij ook weer enorm kriebelen.
Nu nog een mooie infill met zwaluwstaarten ala Norris :)

groetnis,

Roeland

Dankjewel, en ik hoop dat je ook weer aan de slag gaat! Een mooie grotere versie zou ik zeker leuk vinden.
Mocht de TU werkplaats ooit weer opengaan (lockdown :() dan zou ik het hele verhaal kunnen laten lasersnijden. Dat gaat dan wel ten koste van het ambachtschap natuurlijk...




Losstaand heb ik nog even het totale kostenplaatje opgesomd. Inclusief de gereedschappen die ik hier speciaal voor moest aanschaffen zit ik dan nog een stukje onder een Lie-Nielsen. Uurloon niet meegerekend ;)
Gereedschappen uitgesloten was het totaal nog zo'n 85€ aan materiaalkosten. Een groot deel daarvan is de beitel, maar ook het messing heeft een aardige kostprijs. Voor deze kleine hoeveelheden heb ik niet een significant goedkopere verkoper kunnen vinden.
Er is nog wel meer gereedschap wat je nodig hebt en wat je ook verbruikt, zoals grof schuurpapier, snijolie, zaagjes etc. maar dat was lastig bij te houden.


ArtikelGebruikPrijsLink
SchaafbeitelSchaven:p€36.70
Messingstrip 200x50x3mmZijwanden+stelschroef€9.20
Messingstrip 200x50x12mmKikker + dekbeitel€23.90
RVS rondstaf 3mmOverige bevestigingspinnen€2.50
RVS rondstaf 4mmKikker bevestigingspinnen€2.80
AppelhoutKnoppen€1.40
Vlakke vijlGrof vlakvijlen/vormgeven€9.30
Barrette naaldvijlZwaluwstaarten net vijlen€8.40
Staalstrip 50x3x1000mmZool €4.48
Machinetap M5Stelschroeven gaten€11.46
Cobalt voorboor 4.2mmVoorboren voor m5-tap€2.76
M5 draadeindStel-as€1.14
M5 slotboutDekbeitel-stelschroef€0.23
M5 rondmoer 2xStel-as€1.30
M5 KartelmoerStel-as€2.12
Schuurpapier 240+360+600+1000+2000Spiegelglans schuren€1.80
Cobalt Boortjes 1.5mm 10xVoorboren, startgaatjes voor figuurzaag etc. (hier heb ik er wel een paar van verbruikt)€3.82
Totaal:€123.31


Toch een aardig lijstje zo... "weinig gereedschap" kan je dan al bijna niet meer zeggen!

Verder zou ik niemand willen aanraden om hetzelfde schaafje te maken maar lekker zelf een ontwerp uit te vogelen afhankelijk van de technieken en spullen die je in huis hebt. Ik liep tijdens het maken tegen verschillende problemen/ontwerpfoutjes aan maar dat is juist het leuke aan het maken van een "one-off"; dat je lekker pragmatisch kan zijn als je eenmaal begonnen bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Binnenkort in dit theater:

Capture.PNG


Een shoulderplane! Wat de naam is in het Nederlands weet ik even niet?

Geen zwaluwstaarten dit keer; het geheel bestaat uit 4 lagen messing van 3mm die aan elkaar geklonken worden, dus 12mm breed totaal.

Nu al heel veel zin in om hier aan te beginnen!!!

Eventuele diepteverstelling denk ik nog over na, maar ik weet niet of ik de meerwaarde genoeg vind.
Wel heb ik al een mogelijkheid om de bek-opening te verstellen (is niet zo goed te zien).

Edit:
En na kort vergelijken zie ik ook dat ik de opening zijwaarts voor afvoer van krullen wat groter moet maken
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sas Pieterse

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ook het boorschaafje krijgt vorm!

Onderdelen op grove maten gezaagd:
WhatsApp Image 2021-06-18 at 21.52.42.jpeg

Daarna het geheel tijdelijk aan elkaar gezet met boutjes; dat worden straks geklonken pinnen.

Een vijl op twee steuntjes dient als parallele referentie om de geleiding van het verstelbare neus-blokje parallel aan de bodem te maken; anders moet je de zool vlakken na elke verstelling!

WhatsApp Image 2021-06-18 at 21.52.42 (3).jpeg

Dat neusblokje ziet er dan zo uit; met een schroef wordt deze vanaf de bovenkant klemgetrokken.

WhatsApp Image 2021-06-18 at 21.52.43.jpeg

Ook de dekbeitel heeft vorm gekregen

WhatsApp Image 2021-06-18 at 21.52.42 (2).jpeg

Een stelschroefje gemaakt uit een vierkant stukje plaat en een schroef; deze langs de werkbankslijper rond gemaakt (door in te klemmen in een boormachine) om deze te kunnen vastzetten. Groefjes gevijld omdat ik bij mijn vorige schaaf de stelschroef te glad vond.

De verdeling van de groefjes heb ik gedaan door een zeskant moer op het schroefje te zetten en deze in een bankschroefje te klemmen. Vervolgens parallel langs de bankschroef vijlen, de zeskant moer 1/6de draaien, en weer vijlen etc. Ook langs de andere zijde van de bankschroef vijlen voor dubbele streepjes. Prima resultaat wat mij betreft,

WhatsApp Image 2021-06-18 at 21.52.43 (2).jpeg

Daarna de infill gemaakt, en een verzonken sleuf vervaardigd met boor en dremel. In deze sleuf valt straks de bout waarmee het neusblokje vastgezet wordt.

WhatsApp Image 2021-06-18 at 21.52.43 (3).jpeg


Allerlaatst de verschillende lagen met epoxy verlijmd zodat ik alles zo ver mogelijk kon afwerken. Helaas moet ik nu wachten tot ik een keer bij mijn ouders langs kan om de pinnen te klinken. Dit bleek bij mijn vorige schaafje de hele flat te storen.

Daarna pas kan ik alles netjes slijpen en schuren; het is een verloren zaak om dat nu al te doen aangezien er dan echt nog wel krassen bij komen.

WhatsApp Image 2021-06-18 at 22.11.29.jpeg


Ps: het is wel een beetje een miniatuurschaafje; de zool is zo'n 120mm lang.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dankjewel! Mijn handen zijn denk ik vrij normaal. Voor het fijne werk wat ik doe verwacht ik dat dit prima zal werken maar het is vooral een gaaf hebbedingetje. En met totale materiaalkosten van 2 tientjes ook goed te doen!

De maten komen grofweg overeen met dit schaafje; daar is het beiteltje origineel ook voor bestemd:

 
  • Leuk
Waarderingen: EricBos

LFlab

Post veel
7 mei 2018
964
306
Rosmalen
Stevige schuine kant nog aan al die gaten, als je ze gaat gebruiken voor verpennen, dat zorgt ervoor dat de verbinding vormgesloten is ipv. uitsluitend krachtgesloten.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Yes dat is sowieso het plan! Bij mijn vorige schaafje had ik het achterliggende principe niet goed begrepen en was ik inderdaad voor het "opvullen" van het gat gegaan; dus ik had de hoop dat de pen over de hele lengte zou verdikken om zo klemming te creëren. Je kan slaan wat je wil, maar dat gaat niet snel lukken. Misschien als je passingen beter zijn dat het wel een kans heeft.

Nu ga ik inderdaad voor een lichte afschuining rond het gat welke ik opvul door de pennen te klinken. Maar ook daarin moet je niet overdrijven want heel ver wil zo'n pen niet uitspreiden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.