Zelfbouw scharnieren-freesmal

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank! De kopieerring die bij de machine zat is te klein, zelfs voor de 16mm frees. Zal nog even zoeken naar de technische gegevens. Mocht het lukken met het malletje maken laat ik van me horen ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
gebruikt hij dezelfde mal voor zowel het kozijn als de deur
Klopt. Dat is nou net het principe van een scharnierfreesmal ;)
Als je het kozijn freest voordat ie geplaatst is, is de sluitnaad aan de bovenkant niet exact te bepalen. Dat is dus onhandig.

Kies inderdaad een frees die past bij de ronding van het scharnier!
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Nog niet, huidige status van de deuren, kozijnen en plinten:
16506389767214167551693821622910.jpg
Het mooie weer was te aanlokkelijk. Komende week een paar vrije dagen, eerst in de muur zagen en de kozijnen plaatsen, dan de freesmal.
16506391154862859081647267290542.jpg
16mm frees lijkt in ieder geval een mooie passing te geven, is alleen te groot voor de kopieerring die ik heb. Dank voor je interesse, ik zal de vorderingen plaatsen!
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik heb zo'n kant en klare scharnierfreesmal op strip, dan zijn de posities verstelbaar. Gebruik ik voor 76 en 89mm scharnieren.

Op school ooit nog geleerd om zelf freesmallen te maken, gebruik ik nog wel eens voor afwijkende of oude scharnieren. Ik zal morgen wat foto's ervan maken.

Mallen maak ik van beton multiplex, daar glijdt de bovenfrees zo makkelijk overheen.
Frees 20mm en kopieerring 30mm, dat is vaak goed voor scharnieren met afgeronde hoeken, en rekent makkelijk, de mal moet dan 10mm groter zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Frees 20mm en kopieerring 30mm, dat is vaak goed voor scharnieren met afgeronde hoeken, en rekent makkelijk, de mal moet dan 10mm groter zijn.
De mal moet dan 5mm groter zijn, maar verder snap ik wat je bedoelt :LOL:
16mm frees lijkt in ieder geval een mooie passing te geven, is alleen te groot voor de kopieerring die ik heb.
Mooie gelegenheid een extra ring erbij te kopen. Ik heb er zelf vier, dat maakt een bovenfrees nog veelzijdiger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.152
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
De mal moet dan 5mm groter zijn, maar verder snap ik wat je bedoelt
hangt er van af hoe je het bekijkt, hé
een frees van 20 in een kopieerring van 30 freest rondom 5 mm verwijderd van de kanten
bij een rechthoek zorgt dat aan de (2) tegenoverliggende zijden voor een afstand van 5 mm tov de zijde
2 x 5 = 10
dus bij de lengte en breedte van de rechthoek tel je 10 mm bij
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Er stond niet voor niets een smiley bij. Maar als je bij het maken van een (scharnier)mal 10mm bij de maten van je werkstuk optelt, ga je geheid een keer de fout in.

In dit topic meer informatie over het maken van mallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.