Zelfbouw-ontwerper stelt zich voor:

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik ben Rob Nieuwenhuizen uit Heerlen. Dit forum heb ik net ontdekt en al lezend valt me weer op wat een rijke bron het delen van kennis en tips toch is.
En wat een prettige en vriendelijke sfeer hier.

In 2008 ben ik met mijn gezin van Leiden naar Zuid-Limburg verhuisd.
Met achterlating van een mooi meubelmakersbedrijf (Atria-interieur). In mijn nieuwe omgeving moet ik het doen zonder goede werkplaats, daarom heb ik mij meer toegelegd op meubels ontwerpen.
Gelukkig heb ik hier al goede contacten opgebouwd met collega's, zodat ik in voorkomende gevallen wel in een werkplaats terecht kan.

Samen met mijn vriendin, die grafisch ontwerper is, maak ik nu meubelwerktekeningen met handleiding van eigen ontwerpen. Deze bieden we voor een beschaafd bedrag aan op onze website. Ik hoop dat beginners en liefhebbers met beperkte middelen daarmee toch een mooi meubel kunnen maken.

Op onze website, meubelwerktekening.nl heb ik ook een pagina met meubelmakerstips uit de praktijk (en een link naar dit forum) en er zijn ook altijd een aantal gratis tekeningen.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
welkom Rob...

heb net je site bekeken, leuk ..strakke meubels

ik zag ook een tekening van een meubel van een tv...maar hoe zit dat met die lift ???? krijg je die erbij .... waar koop je die ???

groetjes Jan...
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Hoi Jan,

Het is beslist niet mijn bedoeling om bouwpakketten te maken!
Ik merk dat mijn tekeningen vaak als basis worden gebruikt waarop door bouwers naar hartenlust gevarieerd wordt (zie ook de 'reviews' pagina).

Die lift: Er zijn diverse liftsystemen te krijgen en de bouwer kan zelf een keuze maken. Ik doe wel een voorstel voor een systeem van Kisch in Amsterdam.
Dat is een groothandel, maar ze hebben me verzekerd dat ze dit systeem ook aan particulieren willen leveren.
Ik zit daar zelf overigens niet tussen om aan te verdienen...

groeten, Rob
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
Rob ? er stond : tv kast met lift € 14,95 (meende ik) , daarom mijn reactie... omdat die liften voor tv's duur zijn...

wil je werk helemaal niet afkraken... alleen maar prijzen !!! -P
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Hoi Jan, ik heb het ook niet negatief opgevat hoor :). Ik vind het al aardig dat je op mijn bericht hebt gereageerd.
En ik kan me de verwarring wel voorstellen.
Op de pagina van dat meubel staat overigens bij Meer informatie over dit meubel >> Benodigd materiaal: oa liftsysteem (tips voor aanschaf in de handleiding)

Die liften zijn inderdaad niet goedkoop, maar er zijn flinke prijsverschillen.

groeten, Rob
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Welkom bij de club. Ik heb ook even op je site gekeken en ik moet zeggen het ziet er allemaal prima uit.Leuk zo keuze uit allerlei tekeningen en of projecten.

Groetjes marc.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoi Rob,

ik moet toegeven dat dit een top idee is! Vaak zijn er vele beginners die er net niet uit komen. Ideaal! Mooie, leuke en speelse ontwerpen ook. Sommige wat gewaagd, bijvoorbeeld picknicktafel odesa en dan qua constructie. Ben benieuwd wat er nog meer van deze hand gaat komen. Ik zou nog wel wat ideeen weten voor zo een soort site.

Groet
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Hoi Renault,

Bedankt voor de complimenten. die worden in dankbaarheid aanvaard ;-).

Het begon allemaal met het idee dat beginners met een leuk ontwerp en een duidelijke handleiding eerder aan een meubel durven beginnen.
En uit de reacties die ik krijg blijkt dat ook regelmatig het geval te zijn. Daarbij komen er ook regelmatig foto's terug van aangepaste ontwerpen en zijn mijn tekeningen als basis gebruikt om een meubel op maat te maken. Een effect dat ik vantevoren niet had bedacht en dat soms mooie verrassingen oplevert.

De picknicktafel Ordesa was een spannend ontwerp, maar hij bewijst zich in de praktijk. Ik heb een foto waarbij ik aan één kant op het bankje sta. En dan blijft hij gewoon staan. Je moet niet met twee mensen aan één kant gaan zitten want dan komt de andere kant wel omhoog. Maar waarom zou je dat willen?
De constructie is overigens behoorlijk solide al ziet het er fragiel uit.

Ik ben benieuwd naar je ideeën voor de site.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Leuk om weer een lid uit het zuiden erbij te hebben.
De ontwerpen zien er goed uit. Misschien is het een idee om de tekeningen die je als voorbeeld laat zien te bewerken met een renderprogramma om een foto realistische weergave te maken.
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt erop dat de ontwerpen in sketchup zijn gemaakt. Hier heb je heel gebruiksvriendelijke render plugins voor. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat potentiele klanten zich dan net iets beter kunnen voorstellen hoe iets in het echt (bij hun thuis) eruit ziet.
Als je inderdaad sketchup gebruikt wil ik, om het verschil te zien, wel eens een ontwerp voor je renderen als je interesse hebt.

gr Ed
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Hallo Ed,

Ik ontwerp inderdaad in Sketchup. Met render plugins heb ik geen ervaring, afgezien van Kerkythea wat ik te ingewikkeld vond om goed uit te zoeken.
Ik begrijp dat jouw ervaringen met renderen positief zijn.
Hoewel ik het moeilijk vind om in te schatten of fotorealistische weergave goed 'matcht' met een doe het-zelf-product maak ik graag van je aanbod gebruik. Er is maar één manier om er achter te komen: proberen. Dus: ja graag!
Ik zie dat Munstergeleen maar 25 minuten rijden is ;-)
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Leuk idee dat je daar hebt, op mijn site verkoop ik ook plannen dus ik weet hoeveel tijd en energie daar in kan steken!
Al zijn die van mij eerder gericht op houtbewerkers en niet zo zeer DHZ.
Het geeft altijd een kick om foto's te krijgen van klanten die iets van jouw plannen hebben gemaakt.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Beste Benchworks,

Ik heb je site (uitgebreid!) bekeken. Dat ziet er heeél goed uit. De aandacht, concentratie en liefde voor het werk straalt er vanaf.

De MFTC -met extensies- is een echte musthave voor iedere meubelmaker die op locatie georganiseerd wil werken.
En voor de prijs hoeft niemand het te laten. Heel inspirerend.

Eén van de grootste kick's is inderdaad de feedback en foto's die door klanten worden teruggestuurd. Net zo fijn als een verkoop eigenlijk.
Ook de meest wilde aanpassingen die soms terugkomen zijn een bron van genoegen.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Dat is wel overtuigend, ja. Dat doe je vast niet voor het eerst ;-)
Zoals gezegd, Kerkythea (gratis) vond ik te ingewikkeld/uitgebreid, en vervolgens heb ik me geconcentreerd op andere zaken.
Maar die andere zaken (zoals het schrijven en vormgeven van alle handleidingen en het bouwen/verbeteren van de website etc. etc) zijn nu aardig op orde.
En dit is ook wel weer erg leuk...
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Veel van de renderprogramma's zijn inderdaad behoorlijk uitgebreid en daardoor lijken ze in ieder geval ingewikkeld, zeker als je ze niet dagelijks gebruikt. Bovendien zijn veel van die programma's ontwikkeld vanuit en voor CAD programma's. Het leuke van Podium is dat dit speciaal voor sketchup ontwikkeld is. Het is heel intuitief en "meedenkend" met de gerbruiker, net als sketchup zelf.
"Officieel"..... :) is het programma jammer genoeg niet gratis, hoewel de prijs in vergelijking met andere programma's nogal meevalt. Zeker als je het zoals in jouw geval commercieel zou gebruiken.

Gr Ed
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@Rob (en Karin),
Mijn allereerste reactie was (ook??) dat het wel een erg hoog Sketchup gehalte heeft met soms wel erg frisse (lees: net iets té felle) kleuren...
Maar ik moet ook bekennen dat ik het idee en de ontwerpen grotendeels wel heel erg cool vind! Ga zo door !!!

@Jan,
Ik heb de URL van de site in de volgende zin al enige tijd in mijn favorietenbalk staan.
Geen idee of ze erg duur zijn of niet, maar ze hebben er we erg veel mooie spullen http://www.meubelinterieur.nl/Webwinkel-Product-1772321/TV-lift-ST750.html

@Tim,
Inderdaad, het maken van ontwerpen in Sketchup kan soms erg veel tijd kosten. Zeker als er méér dan alleen vierkante vlakken te ontwerpen zijn. Maar met enige oefening kom je al snel een heel eind en dat is wat Sketchup in de basis wel erg mooi maakt. En het is nog gratis ook ! :D Jouw tekeningen van de MFTC liggen al even klaar in mijn mailbox en ik verwacht binnenkort met een - iets gewijzigde - versie te kunnen beginnen.
Terechte complimenten dus ook van Rob voor jouw idee !

@Ed,
Wauw ! Dat is echt onwijs mooi. Is SU podium een soort van freeware platform, of... ??

Voor alle bovengenoemde personen: ik deel met jullie de passie voor hout en het ontwerpen en maken van meubels etc etc etc. En wat is er dan mooier dan al die kennis te bundelen een forum als dit... Toch ?? :confused:
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
"Officieel"..... :) is het programma jammer genoeg niet gratis

;)

Eigenlijk houd ik liever van meer abstracte 3d beelden dan foto realistische, bij iets abstract kunnen de mensen het zich beter inbeelden in hun situatie durf ik te denken.
Als je een render maakt moet je heel voorzichtig de exacte texturen gebruiken, de werkelijke kamer nabootsen enz... anders geef je een verkeerd beeld.

Die plugin lijkt wel heel goed te werken, al moet ik vaststellen dat de meeste zelfstandigen die ik ken het doen met een snelle gekrabbelde tekening op een stuk papier.
Vaak krijg ik werk van anderen in die vorm, maar ik teken dat dan over in sketchup en dan merk je dat de werkelijke proporties vaak helemaal niet overeen komen met de tekening, en dat de besproken manier van bouwen onmogelijk is enz...
ik heb ook al eens een sketchup tekening moeten maken voor een bedrijf waarvan de klant wouw zien hoe zijn afdak er uit ging zien! Niemand daar kon er mee werken.
 

tuoh

Oud hout
Straffer nog, er zijn tegenwoordig binnenhuisarchitecten die geen lijn meer op papier zetten, in het beste geval krijg je een krabbeltje op een biervilt met wat afmetingen, en de opmerking: Of je hier maar even een (technische) tekening van kan maken, en stuur ze dan ook naar mijn kantoor, dan zie ik wel of het goed is. Makkelijk zo, je job afschuiven op een ander maar wel incasseren.

Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik denk dat het ook geen kwestie is van het een of het ander. De het render ziet er iets "echter" uit, maar is niet meer dan een 2D weergave. Het originele ontwerp in sketchup (of CAD) heb je toch nodig om de constuctie te kunnen bekijken en contoleren of alles wel mogelijk is zoals je al aangeeft.
Bovendien kun je er leuk mee draaien en zo. Maakt ook altijd wel indruk op veel mensen.......:)
Als je een heel moeilijk te overtuigen klant hebt kun je bovendien ter plekke het parket en het behang fotograferen en dat in je ontwerp gebruiken.
De mogelijkheden zijn legio. Het is ook een kwestie hoe handig je hiermee bent, of wil worden en hoever je hierin wil gaan.

Gr Ed
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@ NeoEKo

Laatst zag ik wel iets leuks. Niet een echt meubel maar zeer zeker de moeite waard; als je in huis een niet heel breed raam hebt, kleiner dan 1 meter, en links of rechts is er ook een ruimte die net zo breed is als het raam. Hiervoor geen gordijnen doen maar een schuifdeur maken. Deze kan je op alle manieren die je maar kan bedenken afwerken. Een fotomuur ervan maken, krijtbord, een grote poster erop printen. Of natuurlijk een gruwelijk mooi gefineerd stukje hout.

Hier nog een, deze heb ik zelf gemaakt. Het is een salon tafeltje onder voor een schapje en rechts drie staanders waar tijdschriften of boeken geordend kunnen worden. In het midden een paneel en aan de andere kant hetzelfde. Niveau om in elkaar te zetten is te beschouwen als gemiddeld. Geheel kan geschroeft en geplamuurd worden.
SAM_1932.jpg

Of een buitenschommel stoel. Enige foto die ik kon vinden, geheel is daarna nog wel in de beits gezet, kettingen ingekort etc.
DSCF0001.jpg

Ideeen alom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.