Zelfbouw Frees/zaagtafel met zelfbouw freeslift

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Net als zovelen op dit forum ben ook ook een gecombineerde zaag/freestafel aan het bouwen. In de tafel komt een Festool OF1010 bovenfrees met een zelfgebouwde hoogteinstelling en een Festool TS55R invalzaag. Voor de invalzaag heb ik wat onderdelen van de CMS TS 55 R gekocht, zodat ik de hoogte gemakkelijker kan instellen. De hoogteinstelling van de frees is nog niet af, dus ik heb deze nog niet kunnen testen. Als langsgeleider heb ik een Incra LS Positioner met Jessem Clear Cut Stock Guides gebruikt. De bovenfrees en invalzaag zijn eruit te halen en dus ook gewoon te gebruiken.

Mijn frees/zaagtafel is dus nog niet af, maar tot nu ben ik zo ver:

Wat nog moet is de miter track en de Incra Miter 1000SE en de zelfbouw hoogteinstelling voor de bovenfrees.

Als basis heb ik 1 van mijn MFT's gebruik:

7479n3Wd.jpg


De tafel ziet er nu zo uit:

IMG_2449_zpsql8kupxq.jpg


IMG_2447_zps1nufqxtq.jpg


IMG_2437_zpsvvupyjvw.jpg


IMG_2440_zpsobvprkkg.jpg


Showfoto van het zaaggedeelte met de de Festool TS55 met verlenging van het spouwmes en beschermkap. Op de Incra LS positioner zitten de Jessem Clear Stock Guides. Deze zorgen ervoor dat het hout netjes tegen de geleider blijft en voorkomt kick backs.

[img=800,600]https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagfreestafel/IMG_2445_zpsjfv4ouab.jpg[/img]

De Festoolinvalzaag hangt ondersteboven.

IMG_2443_zps9ag8ldil.jpg


De zaag wordt op zijn plek gehouden door 2 grote en 2 kleine klemmen. De grote klemmen kunnen ieder 100KG houden en de kleine 30KG, dus de zaag komt niet van zijn plaats. Voor de zekerheid zit de zaag ook nog vast met een bout en rampamoer. (sorry voor de slechte foto!).

IMG_2436_zpsgdapd5yg.jpg


De extra onderdelen die nodig zijn om de TS55 te gebruiken in de zaagtafel. Het grootste en belangrijkste onderdeel is om de hoogte te kunnen verstellen en het ook op de hoogte te houden.

IMG_2434_zpsujgi5eyl.jpg


De frees zit op een vergelijkbare manier vast als de zaag.

IMG_2432_zpsku8ad8nx.jpg


IMG_2425_zps7nbdhqjp.jpg


Schakelaar om de zaag of frees aan te zetten. In het stopcontact gaat de stekker van de frees of zaag. (De rail is niet beschadigd, maar je ziet resten van een sticker).

IMG_2354_zpsumgtpmrb.jpg


IMG_2352_zpsdwrvzcre.jpg


Hoogteinstelling voor de frees, zodat ik de hoogte van de bit ook van boven de tafel kan instellen. De hoogteinstelling is gebasseerd op onderdelen voor een CNC. Door niet goed op te letten heb ik de spindel beschadigd, waardoor ik nu op een nieuwe moet wachten.

IMG_2452_zpszqbnzpom.jpg


Het witte "bakje" duwt de frees omhoog (en zwaartekracht/veer de frees naar beneden).

IMG_2453_zpsgmi44z7n.jpg


Bovenzijde van de freeslift. Het idee is dat het RVS-deel gedeeltelijk door het blas gaat, zodat ik van de bovenkant de hoogte kan instellen. Er wordt nog een moer met een inbus aansluiting bevestigd, waardoor ik met een imbussleutel de hoogte in kan stellen.

Voor mijn zelfbouw frees/zaagtafel heb ik zojuist een Incra Miter 1000SE gekocht. Ik twijfelde nog tussen deze en de 1000HD. Uiteindelijk vond ik de HD de meerprijs van €37 niet waard.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zorg wel voor een blokkering voor de kogelomloopspindel. Deze loopt licht en heeft een grotere spoed, dus is meestal niet zelfremmend. De frees zakt na het op hoogte stellen waarschijnlijk weer naar beneden. Een gewone schroefdraad heeft meer wrijving en een kleinere spoedhoek, die blijven wel staan.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Heel gaaf :cool:
Ziet d'r echt super vet uit!

Al denk ik dat trilliwilli gelijk heeft wat betreft die spindel. Ga je daar nog iets op verzinnen?

Verder ben ik zeer benieuwd naar je bevindingen.

En nu begint het weer enorm te kriebelen hier... heb nog steeds die LS-positioner in de doos zitten.
Loop er iedere dag langs als ik naar boven ga, steeds effe ernaar kijken en denken "ja, binnenkort ga ik jou eens mooi installeren en gebruiken" haha :eek:
Prachtig spul allemaal. Ook die Jessem stock guides staan te springen om gebruikt te worden.

Sjiek dat jij er zo mee bent opgeschoten.

Enorm veel plezier d'r mee gewenst!

Gr,

Atmoz

[edit]

Misschien kun je die spindel iets afremmen met een stuk rubber(slang) ofzo?!
Dat het dus wel draait, maar niet "vanzelf" gaat...
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Zorg wel voor een blokkering voor de kogelomloopspindel. Deze loopt licht en heeft een grotere spoed, dus is meestal niet zelfremmend. De frees zakt na het op hoogte stellen waarschijnlijk weer naar beneden. Een gewone schroefdraad heeft meer wrijving en een kleinere spoedhoek, die blijven wel staan.

Ik vraag mij af of ik er last van krijg. De kracht van de frees is verticaal, terwijl voor de spindel een draaiende beweging nodig is. Ik denk niet dat verticale kracht wordt omgezet in een draaiende beweging. Maar we zullen het zien. Volgens mij zit in de CMS-OF 1010 ook geen rem. Maar misschien draait die spindel zwaarder. En anders verzin ik een rem.

Heel gaaf :cool:
Ziet d'r echt super vet uit!

Al denk ik dat trilliwilli gelijk heeft wat betreft die spindel. Ga je daar nog iets op verzinnen?

Verder ben ik zeer benieuwd naar je bevindingen.

En nu begint het weer enorm te kriebelen hier... heb nog steeds die LS-positioner in de doos zitten.
Loop er iedere dag langs als ik naar boven ga, steeds effe ernaar kijken en denken "ja, binnenkort ga ik jou eens mooi installeren en gebruiken" haha :eek:
Prachtig spul allemaal. Ook die Jessem stock guides staan te springen om gebruikt te worden.

Sjiek dat jij er zo mee bent opgeschoten.

Enorm veel plezier d'r mee gewenst!

Gr,

Atmoz

[edit]

Misschien kun je die spindel iets afremmen met een stuk rubber(slang) ofzo?!
Dat het dus wel draait, maar niet "vanzelf" gaat...

Hehehe, kom maar langs en hier een keer kwijlen. Maar je hebt toch genoeg klein spul van Incra en Woodpeckers dat je nu al kunt gebruiken?
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Als je de kogelomloop met de hand over de spindel kan "trekken" weet je het eigenlijk al
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Als je de kogelomloop met de hand over de spindel kan "trekken" weet je het eigenlijk al

Ja, klopt helemaal. Dat kan nu niet. Maar zoals gezegd wacht ik op een nieuwe spindel. Ik ben onhandig geweest en heb de kogelomloopspindel eraf gehaald. Daarbij zijn bijna alle kogels eruit gevallen en kwijtgeraakt. Hierdoor gaat de spindel nu stroef en kan ik het niet testen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
De afgelopen dagen ben ik verder gegaan met zaag/freestafel en ben behoorlijk opgeschoten. Zo goed zelf, dat ik vergeten ben om alles te documenteren......

Als eerste heb ik de zaagtafel naar voren verlengt, omdat ik de afstand tussen de Incra 1000SE (dwarsgeleider) en het zaagblad te klein vond. Dit was maar 15cm, omdat de miter bar van de Incra behoorlijk lang is. Door de tafel naar voren te verlengen heb ik nu 35cm als de miter bar helemaal in de miter track zit. Deze kun je veilig laten uitsteken en dan kom ik om zo'n 50 cm. Van het maken van de verlenging heb ik geen foto's, maar de verlenging is duidelijk te zien op de foto's aan het eind van deze post.

Vervolgens was het tijd om de miter track te "frezen". Ik heb frezen tussen haakjes staan, want ik kwam er achter dat ik de juiste freesjes uitgeleend had. Dan maar met de TS55. De miter track moest redelijk ver links van het zaagblad, omdat ik de track aan de onderkant wilde verstevigen met een balkje en dit balkje mocht de klemmen voor de TS55 niet hinderen. De miter track wilde ik parallel laten lopen met de LS Positioner. Het probleem was dat de LS Positioner niet ver genoeg kwam. Dat was simpel op te lossen door een strook te zagen die de ruimte tussen de liniaal en de LS Positioner zou vullen.

IMG_2483_zpsak8n6oy4.jpg


IMG_2484_zpsfe8qgjh6.jpg


Hier maakte ik een fout: de miter track gaat niet over de hele breedte, maar over een gedeelte. Ik heb de eerste 2 snedes over de hele breedte gezaagd. Vervolgens heb ik nog een aantal snedes gemaakt zodat ik de breedte van de miter track had.

Door het gebruik van de TS55 was het einde van de snede afgerond. Met een beitel is dat zo opgelost en past de miter track precies.

IMG_2486_zps0hgmiunr.jpg


IMG_2487_zpsymj0s1ew.jpg


Het foutje met zagen:

IMG_2489_zpsbo4vhbi9.jpg


En opgelost door er een klein stukje betonplex in te plaatsen:
IMG_2500_zpshp5d6fct.jpg


Het totale resultaat:

IMG_2491_zpsouaot526.jpg


IMG_2494_zpsmsjms0pg.jpg


IMG_2493_zpsu5kwmfq5.jpg


Daarnaast heb ik nog wat kleine dingetjes gedaan: in plaats van 2 wielen heb ik er 4 onder gezet en zijn deze ook vervangen door grotere wielen met een rem. Ik heb een simpel ophangsysteem voor de stroomkabel gemaakt. De lift voor de frees moet nog steeds. Ik wacht nog op een onderdeel uit China.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Ziet er strak uit, knap gedaan zeg!
Is de tafel nu ook weer 'snel' om te bouwen naar universeel of lukt dat niet meer door de geleide stukken?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Ziet er strak uit, knap gedaan zeg!
Is de tafel nu ook weer 'snel' om te bouwen naar universeel of lukt dat niet meer door de geleide stukken?

Wat bedoel je met universeel? Zoals gewoon de losse invalzaag en frees of zoals op deze foto?

7479n3Wd.jpg


Naar een losse zaag en frees is heel weinig werk. Ik denk minder dan 5 minuten. In Max-Verstappen-modus maar 3 minuten. Terug naar de de opstelling zoals op de foto gaat niet. Nou ja, alles zit geschroefd, dus in theorie kan het wel. Maar dat is een hoop werk en ik ga er vanuit dat ik alles opnieuw moet gaan uitlijnen als ik het weer in elkaar zet. Ik heb nog een zelfde tafel (waar ik lades in aan het zetten ben) en die gebruik ik voor assemblage. Een zelfde bovenblad zit ook in mijn werkbank.

De nieuwe spindel is nog steeds niet binnen. Dat is het nadeel van iets in China bestellen.......
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Net voor mijn vakantie is de spindel binnen gekomen. De defecte is vervangen door de nieuwe en de lift werkt weer.

Aan het uiteinde van de spindel heb ik een de kop van een bout gelijmd. De kop heeft een imbusaansluiting, waardoor ik van de bovenkant de lift kan bewegen door middel van een imbussleutel:

IMG_2532_zpso4rcu7sg.jpg


In de lift heb ik een aantal pocket holes gemaakt om de lift aan de tafel te maken:

IMG_2529_zpsewqvertf.jpg


In een testopstelling bleek dat de spindel te soepel loopt, waardoor de frees vanzelf zakt. Op deze mogelijkheid hadden jullie mij al gewezen. Het is niet veel, meestal maar een kwart slag van de imbussleutel. Ik moet nog bedenken hoe ik dit oplos.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Vandaag heb ik eindelijk mijn zaagtafel afgerond. Het laatste dat ik nog moest doen is de freeslift en die zit er nu op en werkt super. Volgens mijn meter kan ik de frees op 1/20 tot 1/10 van een mm nauwkeurig afstellen. Het kleine verschil komt doordat bij het vastdraaien van de hoogteinstelling op bovenfrees de frees een klein beetje verschuift. Door de hoogteinstelling op de bovenfrees niet helemaal los te draaien gaat de lift niet vanzelf naar beneden, dus dat probleempje is ook opgelost.

IMG_2622_zpsdasrmtcb.jpg


De hoogte instelling gaat aan de bovenzijde van de tafel door aan de kop van de bout te draaien met een inbussleutel.

IMG_2625_zpsh0jsscyz.jpg


Het witte gedeelte duwt tegen de grijze stang van de bovenfrees en duw deze zo naar boven. De zwaartekracht en de veer in de bovenfrees zorgen ervoor dat de frees naar beneden gaat.

IMG_2625_zpsh0jsscyz.jpg


Detail van de werking:

IMG_2630_zps8cmdcurx.jpg


Overzicht van de andere kant:

IMG_2628_zpsxjujfutr.jpg


Mijn excuses voor de scheve foto's!

Nu kan ik lekker zagen en frezen :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Dat had misschien gekund. Maar de plastic dop die de kogels op zijn plek hield was ook beschadigd, waardoor ik bang was dat bij gebruik de kogels er weer uit zouden vallen. De spindel was niet heel duur en dan koop ik liever een nieuwe waarvan ik meer zekerheid heb dat die goed blijft functioneren.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
524
47
Groningen
Ziet er strak uit! Ik vroeg me af, kun je freesjes wisselen terwijl de frees onder de tafel hangt?
En heb je genoeg freesdiepte over, het lijkt alsof je de voer van de frees niet hebt verzonken in het blad?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Ziet er strak uit! Ik vroeg me af, kun je freesjes wisselen terwijl de frees onder de tafel hangt?
En heb je genoeg freesdiepte over, het lijkt alsof je de voer van de frees niet hebt verzonken in het blad?

De bovenfrees is gedeeltelijk verzonken in de tafel. Ik denk zo'n 8 mm, zodat er nog 10 mm over bleef om de frees op zijn plaats te houden. Ik heb nog genoeg freesdiepte over. De frezen zijn te vervangen, want je kunt er aan de onderkant van de tafel bij. Ik heb de frees zo gepositioneerd dat het vervangen van de frees nog het beste gaat. Het is een beetje prielen, maar niet veel meer dan bij een niet-ingebouwde frees.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
vraagjes:

- is de rail voor de afkortgeleider niet veel te kort? als je hem nu op 45 graden zet komt hij niet voorbij het zaagblad toch?

- waar heb je die mooie schakelaar gekocht, ik zoek ook zoiets voor een schappelijk prijsje.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
524
47
Groningen
Oke, ik hoop nog iets te bedenken waardoor het wel van boven zou kunnen, maar waarschijnlijk wordt dat erg lastig.

Nog vergeten te zeggen: Goed bedacht van die klemmetjes, ik denk dat ik dat ook ga doen op deze manier!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
vraagjes:

- is de rail voor de afkortgeleider niet veel te kort? als je hem nu op 45 graden zet komt hij niet voorbij het zaagblad toch?

- waar heb je die mooie schakelaar gekocht, ik zoek ook zoiets voor een schappelijk prijsje.

De rail is inderdaad aan de korte kant. Afkorten op 90 graden gaat, maar 45 graden gaat ook.

De switch komt van Aliexpress. Het is dan enkel de switch, dus zonder kabels of stekkers. Zelf de achterkant van de behuizing ontbreekt. De klemmen waarmee de bovenfrees vast zitten, komen ook van Aliexpress.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.