Zelf T-track bouten maken. Elke tafelzaag eigenaar moet dit gezien hebben!

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Hallo,


Ik wil dit graag met u delen, zodat u ook hetzelfde probleem kunt oplossen zoals ik die had met mijn tafelzaag.
Ik heb deze T-track bouten zelf gemaakt voor de sloten van mijn makita MLT100. Dankzij de handige mal kunnen deze bouten zeer snel en altijd perfect op maat worden gemaakt.


Hopelijk kan ik je hiermee helpen.


T track bolt01.jpg

T track bolt02.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey wat leuk gedaan van door je, altijd tof als mensen dit soort dingen deelt.

viel me wel op dat je een prachtig lasapparaat hebt (rallymig toch?) maar zo.n simpel laskapje heb, tracteer je zelf even op een fatsoenlijke laskap, dat werkt echt zoveel prettiger.
 

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Hey wat leuk gedaan van door je, altijd tof als mensen dit soort dingen deelt.

viel me wel op dat je een prachtig lasapparaat hebt (rallymig toch?) maar zo.n simpel laskapje heb, tracteer je zelf even op een fatsoenlijke laskap, dat werkt echt zoveel prettiger.

Hey Maarten dank je voor dit tof berichtje.
Ivm het las apparaat, dat is inderdaad de rallymig. Fantastisch apparaat ( hou mn kanaal in de gaten want momenteel bouwen mijn broer en ikzelf iets groters, meer daarover binnen x-aantal weken)
De laskap is aan vervanging toe en je hebt volledig gelijk. Maar momenteel gaan de centen naar aankoop van materialen. zolang het lukt met de oude laskap doen we daar mee verder.

Groetjes en tot later.
C
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hartstikke leuk, ik ga me even abonneren.

ik las zelf (nog) niet maar orienteer me op een laspost. Misschien een leuke tip voor je: lasforum.nl

Een soort woodworking.nl maar dan voor lassers, leuk klein forum. Ze testen er ook, recentelijk zelfs lashelmen, dat is denk ik wel waaardevol voor jou en je broer, kun je wat reviews lezen voor je geld uitgeeft.

https://www.lasforum.nl/index.php/board,136.0.html
 

Pascal81

Nieuw lid
4 jan 2018
2
1
Allereerst, tof filmpje!

Niet om lullig te doen, maar het is ook mogelijk om dit te doen met slotbouten lijkt me?
Dan heb je geen lasapparaat nodig en hoeft je alleen de zijkanten recht te maken en misschien iets van de bolling afhalen.



/edit: ff abbo op je YTkanaal genomen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Allereerst, tof filmpje!

Niet om lullig te doen, maar het is ook mogelijk om dit te doen met slotbouten lijkt me?
Dan heb je geen lasapparaat nodig en hoeft je alleen de zijkanten recht te maken en misschien iets van de bolling afhalen.



/edit: ff abbo op je YTkanaal genomen :)

Hey Pascal,
Dank je voor je leuk bericht. Het is helemaal niet lullig hoor wat je zegt. Eigenlijk heb je gelijk hoor. Maar voor dit klusje wou ik helemaal zelf iets maken. Dat was voor mij nog net iets meer de uitdaging.
Tof dat je je geabonneerd hebt op mijn kanaal. Nu zal je elke maandag een nieuw filmpje voorgeschoteld krijgen.

Groetjes.
C
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
het is ook mogelijk om dit te doen met slotbouten lijkt me?
Dan heb je geen lasapparaat nodig en hoeft je alleen de zijkanten recht te maken en misschien iets van de bolling afhalen.

Klopt. Daar maak ik ze altijd van.

De zijkanten afslijpen, en ook iets van het "slot" (dat vierkantje). 5 min. werk.

Slotbout T-track.jpg

Slotbout T-track2.jpg

Maar als bezigheidstherapie is de gelaste oplossing ook prima ;)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Niet elke houtbewerker heeft een lasapparaat staan. Zelf heb ik voor mijn Mafell-rail 6 mm bouten met verzonken kop bewerkt (links en rechts iets onder de kop weg slijpen).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.084
37
Leiden
Ja je kan zelf T-slot bouten maken van slotbouten. Op de Makita tafel waar de topic starter het over heeft gaat dit alleen niet werken omdat je te weinig vlees over houd. Je kan dit ook met een niet mig las apparaat voor elkaar krijgen, beetje bakken en daarna flink de slijptol gebruiken. Als je niet in bezit van lasapparaat bent stel je gewoon een vraag om hulp in het forum, genoeg leden die willen helpen. Ik vind het erg gaaf dat hij op deze manier tutorials maakt want verdienen doet die er niet aan.
 

Christofix

Actieve deelnemer
3 jul 2019
94
29
Oudenaarde
www.youtube.com
Bedankt aan Bijtel, hstraat en Superkees voor jullie reactie. Ik heb inderdaad het geluk een halfautomaat lastoestel ter beschikking te hebben om de bouten op deze manier te kunnen maken. Een leuk alternatief voor hen die hier niet over beschikken zijn bouten die Bijtel als afbeelding mee stuurde. Bedankt voor de bijdrage, Bijtel!

Zoals hstraat vermeld en wat ik ook terecht vind is dat je door het vele slijpen inderdaad weinig "vlees" over houdt, wat de bout dan weer zwakker maakt bij het aanspannen. Indien er weinig druk op uitgeoefend wordt kan deze oplossing prima zijn. De Bouten die ik zelf heb gemaakt heb ik even op sterkte getest en ik kon er echt heel veel kracht op zetten zonder ook maar een klein beetje te vervormen. Ik denk dat dit komt omdat de borgring die ik gebruik vlak is en overal de zelfde dikte heeft.

Bedankt aan iedereen voor de reacties. Ikzelf ben er ook weer iets slimmer door geworden maar ik hecht het meeste belang aan het idee dat we hiermee anderen op nieuwe ideeën hebben gebracht en verder geholpen hebben.

Groeten
C
 
  • Leuk
Waarderingen: Pentarthrum huttoni

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.861
2.519
Passen er geen flamco moeren in die sleuf? Als je de draadeinden niet gelijk houd met de bovenkant van de ring, maar met de onderkant, dan kan je het gat vollassen zonder dat je daarna je las weer weg moet slijpen. Ik weet niet wat de afstel mogelijkheden van je lasmachine zijn, maar een heter smeltbad met minder draad, geeft een mooie goed ingebrandde las, zonder veel overtollig materiaal , dat je weer weg moet slijpen. Een ander voordeel is dat je minder zink hoeft weg te branden. Daar komen die gasbelletjes van in je las. En zo'n handkap is prima om mee te lassen. zeker voor klein knutselwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pascal81

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Het geeft in principe geen verschil in sterkte of je nou veel wegslijpt, of er iets aanlast. De sterkte zal sowieso niet snel een beperkende factor zijn. Het gaat hier om het monteren van wat hulpmiddelen, daar komt niet veel kracht op.

Ik had niet door dat de T-track hier een stuk kleiner is dan bij mij. Daar is helaas geen standaard voor.
 

willemvdkraats

Nieuw lid
22 jun 2009
4
3
Kreeg gisteren, tijdens het rommelen in mijn "hok", ineens een geniaal idee kreeg om T-bolts zelf te maken van een slotbout. Direct actie ondernomen, zat slotbouten op voorraad, en met een vijl aan de slag en het paste. Moet alleen de vierkant nog wat bewerken om te zorgen dat deze onder de track bovenzijde blijft. Avonds bleek dat ik niet de enige / eerste was met deze ingeving gezien jullie bovenstaande comments. Na een nachtje slapen wist ik nog een betere kandidaat; Bolkop-Stelbout (Roofing Zinc Plated M6 x 70) die ik ooit voor 3,99 Euro aangeschaft had bij Toolstation om wat MDF op een stalen frame vast te zetten. Ze zijn in diverse (M5/M6/M8) lengtes verkrijgbaar (zie pagina 138 vd catalogus)20211108_193639[1].jpg20211108_193647[1].jpg. Vijlen was een makkie en ze passen perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.