Zelf inlays maken voor systainers of vergelijkbaar

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Een oud topic weer even bovenhalen. Ik ben wel benieuwd of er inmiddels nieuwe ideeen zijn om voor machines een inlay te maken waar geen inlay voor te koop is.
Ik loop zelf nog steeds met het idee om dmv zwart polystyreenplaten warm maken en vacuum een inlay te maken. De vacuumtafel heb ik inmiddels klaar staan, alleen zoek ik nog een goed idee om de vorm van de machine plus eventuele losse onderdelen in zo'n plaat te krijgen. Simpel de machine en onderdelen er op leggen en polystyreenplaat eroverheen trekken gaat niet werken, omdat je de machine er ook weer soepel uit wil kunnen halen.
Mocht iemand heldere ideeen hierover hebben, dan hoor ik ze graag.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Een tijd geleden heb ik een youtube filmpje gezien van iemand die het gereedschap in z'n la/systainer legde het bedekte met een plastic zak en een lap stof. Om er vervolgens purschuim overheen te spuiten. Dat dekte hij af met een plankje oid, zodat het tot de gewenste max hoogte uitzette. Nadat het schuim uit is gehard, haal je het plastic weg en heb je de perfecte inlay voor je gereedschap.

edit: de link gevonden, geen filmpje helaas! http://madmodder.net/index.php?topic=4770.0

Overigens wordt er geen plastic gebruikt zie ik nu. Geen idee of het nodig is en ik weet ook niet of PUR sporen achterlaat in hout of stof.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat word tegenwoordig ook veel gebruikt inderdaad. Ik vind het ook een mooie oplossing. Ik heb er wat onderzoek op internet naar gedaan en kaizenfoam word ook onder andere namen verkocht, en dan is het opeens stukken goedkoper. Het leek me zelf wel leuk om het van polystyreen te maken. Het lijkt me gewoon steviger en duurzamer dan kaizenfoam.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Natuurlijk zijn er meerder die foam aanbieden. Kaizen foam doet het in laagjes, zodat diepte werking makkelijker gaat.

Polystyreen is toch piepschuim? Is misschien sterker in zijn toepassing, maar vind het niet praktisch dat gepiep als ik mijn gereedschap erin stop of eruit pak.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik bedoel geen piepschuim.. ik zou er niet aan moeten denken elke keer die statische bolletjes overal vanaf te moeten plukken.
Ik bedoel polystyreenplaten die in vele diktes en kleuren zijn te krijgen en waar oom de meeste originele inlays van gemaakt worden.
Ik zit alleen te bedenken hoe ik van bijvoorbeeld een decoupeerzaag of boormachine een mal kan maken om daar een inlay van de maken.

Hier een filmpje van wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Polystyreen is er in vele soorten. Geextrudeerd, geexpandeerd en er zijn nog wat varianten. 1 is de bekende piepschuim, maar de isolatieplaten worden er dus ook van gemaakt.

Om voor 1 machine nou een mal te maken en vervolgens dat te gaan vacuumvormen, lijkt mij een beetje veel werk.
Je moet dan ook de mal kunnen maken, en de vacuumvorm apparatuur hebben.

Kaizen foam werkt dan beter, sneller en is ook fraai om een machine in te leggen. Ik heb op werk een inleg gemaakt van plastazote, dat is het schuim dat voor Toolcontrol toepassingen wordt gebruikt, wij hebben daar onze precisiespantangen in zitten voor de freesmachine.

Dat viel nog niet mee om te maken, en dan is het met CAD getekend, CAD-CAM geprogammeerd en op de CNC Freesmachine gemaakt.
Ik denk dat de gemiddelde hobbyist of houtbewerker hier geen toegang toe heeft. Het Kaizen foam vind ik persoonlijk een mooi alternatief dat wel zelf te doen is.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
kaizen foam is ideaal! voor mij was het belangrijk dat ik die leuke tools snel een plekkie kon geven... maar het heeft m.i. wel wat beperkingen... let vooral niet op de afgrond rond de routerplane en de spookschaaf...dit was nog voor t bijwerken...
maar kleine artikelen zoals de zaaghulpjes zijn lastig mooi recht er in te krijgen....en oppassen bij de randjes :)
voor machines...afhankelijk van is het ook leuk. je legt t op t foam...trekt een lijntje...vervolgens met scherp mes randje snijden en vervolgens de laagjes op gewenste hoogte er uit peelen.
meeste machines zal je dan wel vlak moeten leggen. en voor bijv. een bovenfrees lijkt t mij zinloos.
 

Bijlagen

  • 20160314144433.jpg
    20160314144433.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 331

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dat word tegenwoordig ook veel gebruikt inderdaad. Ik vind het ook een mooie oplossing. Ik heb er wat onderzoek op internet naar gedaan en kaizenfoam word ook onder andere namen verkocht, en dan is het opeens stukken goedkoper. Het leek me zelf wel leuk om het van polystyreen te maken. Het lijkt me gewoon steviger en duurzamer dan kaizenfoam.

Polystyreen is te hard voor deze toepassing denk ik. Dit zal slijten. Kaizenfoam is juist precies zacht genoeg.

Ben erg geinteresseerd in de andere merken die je hebt gevonden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dat word tegenwoordig ook veel gebruikt inderdaad. Ik vind het ook een mooie oplossing. Ik heb er wat onderzoek op internet naar gedaan en kaizenfoam word ook onder andere namen verkocht, en dan is het opeens stukken goedkoper. Het leek me zelf wel leuk om het van polystyreen te maken. Het lijkt me gewoon steviger en duurzamer dan kaizenfoam.

Onder welke andere namen wordt Kaizenfaom verkocht? Daar ben ik wel benieuwd naar...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
kaizen foam is ideaal! voor mij was het belangrijk dat ik die leuke tools snel een plekkie kon geven... maar het heeft m.i. wel wat beperkingen... let vooral niet op de afgrond rond de routerplane en de spookschaaf...dit was nog voor t bijwerken...
maar kleine artikelen zoals de zaaghulpjes zijn lastig mooi recht er in te krijgen....en oppassen bij de randjes :)
voor machines...afhankelijk van is het ook leuk. je legt t op t foam...trekt een lijntje...vervolgens met scherp mes randje snijden en vervolgens de laagjes op gewenste hoogte er uit peelen.
meeste machines zal je dan wel vlak moeten leggen. en voor bijv. een bovenfrees lijkt t mij zinloos.

Een bovenfrees kan denk ik wel rechtop, maar dan moet je het 57mm schuim nemen en een grotere systainer. Eventueel dan ook nog iets van schuim in het deksel zodat de frees (of wat dan ook) vastgeklemd wordt in de systainer. En als het echt vast moet, neem je gewoon verschillende stukken schuim die je op elkaar lijmt. :D

Ik ben overigens ook benieuwd naar de andere handelsnamen voor Kaizenfoam, voornamelijk om te zien of het voor minder te koop wordt aangeboden. :)
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Ik zeg ook niet dat t niet kan... Maar vind het zinloos daar je het er niet echt makkelijker opmaakt voor jezelf om een bovenfrees er fatsornlijk geheel in te krijgen... Als je alleen de voet: bodemplaat er in zet zal je toch nog andere vormen van versteviging moeten zoeken zoals je aangeeft...dan zou ik zelf eerder kijken naar een bestaande inlay of een andere positie.
Heb ook geen idee wat de weerstand bij het op elkaar plakken van wat lagen wordt als je bijvoorbeeld een tra001 of of2200 uit zon kist wilt halen, mogelijk vrij kostelijk en wellicht niet langdurig bestendig
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
't Was niet lullig bedoeld, ik wilde je niet voor 't hoofd stoten . :) Maar om een niet-Festool frees in een systainer te krijgen is dit soort schuim denk ik wel een van de weinige werkbare oplossingen. Ik heb dat ooit gedaan met gereedschapsschuim van Snap-On, voordat dit schuim er was, om een 1/2" en een 1/4" doppenset in systainers te krijgen. Dat was aardig gedoe, ik had gewild dat dit toen verkrijgbaar was. :D
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Klaas, vat het zeker zo niet op... 2 mensen, 2 meningen en moet nogal wat gebeuren wil ik een pijnlijke kop hebben. Maar heb inmiddels al redelijk wat kaizenfoam verwerkt en ik heb er gevoelsmatig mn twijfels over of t geschikt is voor een frees of andere grote machine... Staand iig. Ik geef wel toe dat het mij ook interessant leek voor dat soort doeleinden ( in beginsel) maar wederom persoonlijk denk ik minder geschikt. Heb niet heel hard gezocht maar kon er zo snel ook geen afbeelding van vinden dat het gebruikt wordt icm grotere machine... Hoeft uiteraard niks te zeggen...maar ben nieuwsgierig naar jouw ervaring ��
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Gelukkig! :) Ik koop 't gereedschap voornamelijk van Festool, dan zit het al in een systainer en anders (zoals een slijptol) is er meestal wel een passende inlay voor te vinden. Ik wil het wel gaan gebruiken voor het kleinere spul zoals jij dat ook hebt gedaan, het nadeel vind ik alleen dat het redelijk aan de prijs is. :(

Ik had overigens wel ergens een filmpje gezien waarin iemand wat groter spul in het schuim had gestopt, maar ik ben kwijt wat en wie. Volgens mij waren het accutolletjes.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Accutolletjes kan je er goed in kwijt.. Gelijk de dewalt combikistjrs met slagboor en boor/ schroefmachine.
maar voor een frees, cirkelzaag, de grotere handmachines... Minder geschikt denk ik.
prijs is ook groot nadeel en 1 keer gesneden is versneden... Bijplakken werkt niet ;)
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
In de verpakkingsindustrie zijn 'zakken' verkrijgbaar met een 2-componenten schuim. Je legt zo'n zak op de bodem van de kist, legt de machine erop, en daar weer een tweede zak bovenop. Net voor je de zak erin legt knijp je een houder van 1 component in de zak kapot. Dan gaat het langzaam schuimen. Als je zak+machine+zak in de systainer hebt doe je hem dicht. Na de uitharding van het schuim heb je twee delen waar de machine precies in past. Eventueel gebruik je daarna alleen het onderste deel om de machine gewoon van bovenaf in een uitholling op maat te leggen.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
In de verpakkingsindustrie zijn 'zakken' verkrijgbaar met een 2-componenten schuim. Je legt zo'n zak op de bodem van de kist, legt de machine erop, en daar weer een tweede zak bovenop. Net voor je de zak erin legt knijp je een houder van 1 component in de zak kapot. Dan gaat het langzaam schuimen. Als je zak+machine+zak in de systainer hebt doe je hem dicht. Na de uitharding van het schuim heb je twee delen waar de machine precies in past. Eventueel gebruik je daarna alleen het onderste deel om de machine gewoon van bovenaf in een uitholling op maat te leggen.

Da's best geinig spul! Wel lijkt het niet zo maatvast als uitsnijden, iig zover ik kan zien. Maar als verpakkingsmateriaal zou ik het wel wat vaker willen zien, zeker bij kwetsbare spullen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.