Zelf eikenhouten meubels maken - Tips/ervaringen gevraagd!

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik lees hier veel over machines. Met beperkt budget en wat meer tijd (hobby!) kan je met handgereedschap ook veel doen.

Een tussenweg die ikzelf als amateur/ hobbyist met beperkt budget gebruik om "snel" iets te bouwen naar mijn standaarden is een goede metalen deuvelmal. Ik heb zelf iets vergelijkbaars met dit: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001785758954.html

He6bc33a36e724f3aa758fc1be3dc12e9v.jpg_640x640Q90.jpg_.webp
 

MaSw85

Nieuw lid
9 sep 2022
4
6
Annen, Drenthe
Allereerst dank allen voor het meedenken, ondanks de secundaire discussies over apparatuur. ;)

Afgelopen weekend hebben we de planken geplaatst en de kast in elkaar gezet.

We hebben 4 Woood Tablo tafelbladen met 24 mm dikte (3x 180 cm lang en 1x 220 cm lang) gekocht en op maat laten zagen bij de bouwmarkt, dit gaf het minste snijverlies en was het meest voordelig. Vervolgens hebben we alle planken in de Skylt lak gezet. Afgelopen weekend vervolgens de planken opgehangen (en wel gewoon gekozen voor stukken resthout als ondersteuning, in het eindresultaat is dit niet storend) en de kast met behulp van een Ferm lamellenfrees (en een standaard decoupeerzaag) in elkaar gezet. Daarnaast nog een boormal voor een potscharnier aangeschaft voor het kunnen bevestigen van de scharnieren en het ophangen van de deur.

Allereerst het eindresultaat (nog niet ingericht) van de planken in de nis:

IMG_1775.jpeg

Achter de platenspeler hebben we een klein stukje uitgezaagd voor de bekabeling, de voorversterker ligt uit het zicht onder de onderste plank, net als de tulpstekkers die door de kruipruimte via de meterkast naar het TV meubel loopt die rechts van de deur staat. Hier een foto hoe het achter de platenspeler eruit ziet:

6B12C82D-1396-4618-8C11-CEC863A53C63.jpeg

Dan de keukenkast. Dit is de situatie vooraf:

IMG_1744.jpeg

Het was even drie keer meten en rekenen, maar uiteindeijk is het goed gekomen. Lastige punten waren dat zowel de muur links als de richel van de vensterbank niet waterpas waren, evenals de vloer. Daarnaast ook de vensterbank zelf en natuurlijk het stopcontact.

Eerst uitzagen van de linker plank, daarna het frezen van zestien gaten met de lamellenfrees (na ongeveer 20 proefsnedes gemaakt te hebben) en vervolgens het verlijmen van de lamello's gedaan. Bij gebrek aan grote lijmklemmen hebben we het elektrische zit-sta bureau onderstel dat toen nog in de doos zat en er flink in weegt gebruikt om met behulp van de zwaartekracht de lijm te laten drogen. Toen zag de kast er zo uit:
EF542B49-37A5-4943-A6D0-8472AD391084.jpeg

Een dag later hebben we de kast geplaatst, waterpas gemaakt en vervolgens op twee punten in de muur en 1 punt in het kozijn vastgezet. Daarna kon de deur geplaatst worden. De deur was 8 mm te breed, omdat ik geen rekening had gehouden met de plaatsing van de scharnieren voor het openen van de deur. Bij de bouwmarkt is er vervolgens keurig 8 mm af gehaald. Het uiteindelijke resultaat ziet er als volgt uit (nog niet ingericht):

IMG_1784.jpeg

Al met al erg trots op en zeer tevreden met het eindresultaat, want het meter is (op die 8 mm van de deur) helemaal goed gegaan, evenals het laten zagen in de bouwmarkt. De lamellenfrees is echt een superapparaat, waarbij het even wennen is (je moet vooral heel rustig en langzaam frezen) en je goed moet rekenen om op de juiste plek te frezen. Het helpt dat je dan met twee man bent en elkaar waar nodig kan challengen.

Uiteindelijk hebben we een TV meubel gekocht, maar ik had graag met dit hout ook een eigen TV meubel in elkaar gezet, smaakt in ieder geval naar meer! Ik ga denk ik aandringen bij de vrouw om ook een kast voor de bijkeuken zelf te maken (zoiets als dit of dit). Ditmaal wel met MDF, en dan verven.
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik weet niet waar je prijzen voor massief eiken opgevraagd hebt, maar 5600 euro heb ik toch niet betaald voor eik. In het voorjaar Franse eik op bool 2200 euro/m3. Valt ongeveer 30 % vanaf, maar dan heb ik topkwaliteit hout.
Dat gevingerlast paneel van Cando kost omgerekend 5600 euro/m3. Dat vind ik heel veel geld voor iets wat voor massief eik moet doorgaan maar het niet is.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede houthandel en daar prijzen vragen.
Zou je het adres van deze houthandelaar willen delen?
Ik ben ook opzoek naar eik maar veel geven geen prijzen of duidelijkheid over maten etc....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik weet niet waar je prijzen voor massief eiken opgevraagd hebt, maar 5600 euro heb ik toch niet betaald voor eik. In het voorjaar Franse eik op bool 2200 euro/m3. Valt ongeveer 30 % vanaf, maar dan heb ik topkwaliteit hout.
Ik heb de afgelopen maand 4 offertes binnengekregen voor meubeldroog eikenhout, en die zaten allemaal tussen de 5500 en de 6600 euro/m³... Stevige bedragen!
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Claesen in Overrepen, Tongeren.
Het is boolhout kwaliteit trappen (Q B1)
Ovengedroogde Franse eik.
Aha. Ik woon net onder Eindhoven, maar een uurtje rijden is te doen.
Ik hoopte al dat het Belgie was, want volgens mijn docent bij Syntra (volg daar een avondopleiding als hobby) is het hout daar duidelijk goedkoper dan in NL. Ik ga ze benaderen. Bedankt!


EDIT:
Hmmm.... heb je een emailadres van ze?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Aha. Ik woon net onder Eindhoven, maar een uurtje rijden is te doen.
Ik hoopte al dat het Belgie was, want volgens mijn docent bij Syntra (volg daar een avondopleiding als hobby) is het hout daar duidelijk goedkoper dan in NL. Ik ga ze benaderen. Bedankt!


EDIT:
Hmmm.... heb je een emailadres van ze?
Gewoon bellen op de vaste lijn. Of een brief op de post doen. Het is iemand van de oude stempel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de afgelopen maand 4 offertes binnengekregen voor meubeldroog eikenhout, en die zaten allemaal tussen de 5500 en de 6600 euro/m³... Stevige bedragen!
Was dat voor boolhout of bekantrechte (en geselecteerde) planken? Dat de prijs voor foutvrij hout het dubbel is kan ik me wel voorstellen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dat was voor bekantrechte delen van 100-150 mm breed en tot 3000mm lang, foutvrij was geen vereiste maar KD wel. Offertes werden gewoon via mail aangevraagd dus het waren geen geselecteerde planken.

De volgende keer eens bij Claesen horen (y)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Aha. Ik woon net onder Eindhoven, maar een uurtje rijden is te doen.
Ik hoopte al dat het Belgie was, want volgens mijn docent bij Syntra (volg daar een avondopleiding als hobby) is het hout daar duidelijk goedkoper dan in NL. Ik ga ze benaderen. Bedankt!


EDIT:
Hmmm.... heb je een emailadres van ze?
In Maaseik heb je ook zagerij/houthandel Ost. Geen ervaring mee, maar is dichter bij voor jou. De docent an de avondopleiding sprak soms over deze houthandel. Die zagen ook zelf.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat was voor bekantrechte delen van 100-150 mm breed en tot 3000mm lang, foutvrij was geen vereiste maar KD wel. Offertes werden gewoon via mail aangevraagd dus het waren geen geselecteerde planken.

De volgende keer eens bij Claesen horen (y)
Voor een praatje zit hij niet verlegen.
Het was ook de leverancier van Benchworks.
Als je delen van drie meter wil zonder al te veel fouten heb je waarschijnlijk ook QA kwaliteit nodig. Dat is de selectie die voorbehouden is voor de wangen van een trap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.