Zelf eikenhouten meubels maken - Tips/ervaringen gevraagd!

MaSw85

Nieuw lid
9 sep 2022
4
6
Annen, Drenthe
Goedemiddag allen,

We zijn van plan om zelf een kast (met 1 deurtje en 4 planken) en een televisiemeubel in elkaar te zetten. Daarnaast willen we een vijftal eiken planken in de oude inbouwkast in de woonkamer plaatsen. Hiervoor hadden we een aantal opties qua eikenhout voor ogen. Vanwege de hoge kosten voor massief hout, kijken we nu naar gevingerlast eikenhout. Daar heb je bijv. zo'n paneel van Cando voor, vergelijkbaar is dit tafelblad van Woood. De laatste zijn momenteel in de aanbieding en per m2 ook goedkoper voor mijns inziens hetzelfde hout.

Volgens mij kan ik prima die tafelbladen laten zagen en die verwerken in meubels, want beide stukken hout zijn gevingerlast. Iemand hier ervaring mee of een mening over/tips? De tafelbladen hebben mijn voorkeur, want deze zijn dikker (24 vs 18 mm) en breder zodat het TV meubel dieper kan worden zonder al te veel zaagverlies (tafelblad doormidden is ~44,5 cm diep vs. 40 cm paneel of 60 cm paneel met veel verlies).

Daarnaast is de 'traditionele' manier van het verbindingen van hout natuurlijk deuvels. Maar dit is best precies. Ik overweeg daarom serieus om een lamineerapparaat (zoals deze of deze) aan te schaffen zodat ik de verbindingen met lamello's kan maken. Ook hiervoor ben ik op zoek naar ervaringen en tips/meningen.

En last but not least: De planken in de inbouwkast wil ik het liefst blind monteren of in ieder geval zo dat je minimale ondersteuning ziet vanaf de onderkant (dat zie ik als je op de bank zit en wil het (nagenoeg) perfect hebben). Enige punt is hierbij dat er voor deze inbouwkast vroeger een deur zat met dus een kozijn. De deur is al een tijdje weg, het kozijn kan er niet uit want het is één breder kozijn met twee deuropeningen en een raam. De opening van het kozijn (in de breedte) is echter smaller dan de breedte van de planken die in de inbouwkast moeten komen. Het blind monteren is hierdoor dus een opgave en wellicht onmogelijk. Graag ontvang ik ook hiervoor input!

Alvast dank voor de gedeelde ervaringen, tips en meningen. Als foto's van de inbouwkast helpen voor de uitleg, kan ik deze uiteraard plaatsen.

PS: Ik heb al enige ervaring daar ik eerder een eigen TV meubel van steigerhout heb ontworpen en in elkaar heb gezet. Toen met schroeven, maar dat was nog op een studentenkamer en dan is de estetische waarde minder van belang.

PS2: Afgaande op de forumonderwerpen leek me dit de beste plek.
 
J

j1eke

Guest
Een lamellenfrees is geen apparaat om verbindingen mee te maken. Het nut daarvan is om twee stukken hout nauwkeurig ten opzichte van elkaar uit te lijnen.
Zeker een nuttig apparaat bij het bouwen van kasten, maar in jouw geval overbodig lijkt het, omdat je geen corpus hoeft te bouwen, geloof ik.
Als je hem voor deurtjes wilt gebruiken, zou ik eerder wel naar een deuvelmal kijken, maar een goeie nemen die je stevig op het hout kunt klemmen, zodat de uitlijning beter goed blijft.

Edit: zie nu dat je wel ook hele meubels wilt bouwen. Maar alsnog zou ik bij massief hout zeker ook nog een andere verbinding gebruiken naaste een lamello. Dan blijft een deuvel een eenvoudige optie voor een beginner.

Wat je voor het blind monteren van de planken eventueel kunt proberen is om er elke keer een stukje hout tussen te zetten om de plank te ondersteunen en zo een tweede valse zijwand en eventueel achterwand creëert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: MaSw85

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Met alle respect, maar om de stellen, dat een lamellofrees niet geschikt is voor verbindingen vind ik veel te kort door de bocht.

Voor verbindingen met een hoge mechanische belastbaarheid zoals bepaalde stoelverbindingen of met veel massa, zoals de buitenwand van een Finse sauna niet, maar verder!
Ik heb er een paar dressoirs en een complete keuken mee gemaakt. Ook een paar deuren. Niet zuinig zijn met de lamello’s en lijm doet de rest.
Natuurlijk een donminofrees van Festool, is het volgende niveau, maar daar is de prijs ook naar.
1662756418514.jpeg

En aan TS. Maak je vooral druk om het ontwerp.
Voor iets wat qua maatvoering precies komt. Doordenk alles goed, maak schetsen en tenslotte een nauwkeurige bouwtekening.

Maar ala het minder precies komt. Gewoon beginnen, je laten leiden door wat het materiaal voor en na bewerking geeft, oplossingen vinden tijdens het werk en leren van fouten maken. Soms is dat opnieuw beginnen.
 
Laatst bewerkt:

MaSw85

Nieuw lid
9 sep 2022
4
6
Annen, Drenthe
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

foto's & schetsen maken het ons duidelijker


een lamineerapparaat ziet er zo uit

een lamellenfrees zo
goeie kwaliteit
prijs ligt tussen de basismodellen en de Lamello's
Dank voor het welkom. Ik bedoel inderdaad een lamellenfrees :)

Voor het TV meubel wil ik iets soortgelijks als dit meubel maken, maar dan breder door een middenstuk met twee open vakken er aan toe te voegen en niet zwevend maar op pootjes. Breedte wordt 1.80m en de diepte en hoogte ongeveer 40-45 cm. Zou niet al te spannend moeten zijn. Beide kanten dus een deurtje en in het midden een open vak met een liggende plank. Achter één van de deurtjes wil ik ook nog een extra liggende plank, de andere wordt één groot vak.

De andere kast wordt aan een zijwand bevestigd en tegen de achterwand geplaatst en bestaat uit twee verticale planken van ±2.20m met daartussen 4 planken (waarvan 1 de bovenkant is gelijk aan het horizontale kozijn boven de deur) en waarbij de onderste plank op zo'n 75 cm hoogte deels op een richeltje (oude vensterbank) zal leunen. Daar onder zit de waterpomp van de vloerverwarming, die ik achter een deur van ± 75 bij 75 cm wil wegwerken. Situatie nu ziet er zo uit.



Een lamellenfrees is geen apparaat om verbindingen mee te maken. Het nut daarvan is om twee stukken hout nauwkeurig ten opzichte van elkaar uit te lijnen.
Zeker een nuttig apparaat bij het bouwen van kasten, maar in jouw geval overbodig lijkt het, omdat je geen corpus hoeft te bouwen, geloof ik.

Wat je voor het blind monteren van de planken eventueel kunt proberen is om er elke keer een stukje hout tussen te zetten om de plank te ondersteunen en zo een tweede valse zijwand en eventueel achterwand creëert.
Op basis van het bovenstaand gelinkte filmpje dacht ik dus dat het ook voor een verbinding is.

Dank voor de tip voor het blind monteren, dat klinkt inderdaad als een optie. De inbouwkast is ± 85 breed bij 40 diep, maar daarvoor zit dus het kozijn waardoor de opening zo'n 75 cm breed is. Ik kan me voorstellen dat ik dan een U vorm of drie losse stukken kan plaatsen en vastzetten in de wand, waarna ik inderdaad blind de rest van de plank blind kan monteren in die U-plank/stukken of balkjes (en evt. verder in de muur voor stevigheid, want op drie van de vijf planken komen ongeveer 50 LP's elk te staan.

Vraag is dus of dat zal lukken door het gebruiken van verzaagde stukken uit een tafelblad als deze.
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Met alle respect, maar om de stellen, dat een lamellofrees niet geschikt is voor verbindingen vind ik veel te kort door de bocht.

Voor verbindingen met een hoge mechanische belastbaarheid zoals bepaalde stoelen, of met veel massa, zoals de buitenwand van een sauna niet, maar verder!
Ik heb er een paar dressoirs en een complete keuken mee gemaakt. Ook een paar deuren. Niet zuinig zijn met de lamello’s en lijm doet de rest.
Natuurlijk een donminofrees van Festool, is het volgende niveau, maar daar is de prijs ook naar.
Je hebt zeker gelijk dat het in bepaalde situaties wel wat toevoegt. Maar je bent wel altijd afhankelijk van de verlijmbaarheid van het materiaal waar je ze in gebruikt, heb ik het idee. Heb zelf ook wel eens een test gedaan door in een kastje van mdf een paar planken met lamello's in te lijmen en dat gaat na een jaar of 5 nog steeds goed. Maar ik weet niet goed of dat nou komt door de lamello's of omdat mdf zo makkelijk lijmt.
Gebruiken het ook wel eens bij kastjes die helemaal aan de muur bevestigd worden en op de grond staan, dat gaat bij vervoer ook altijd wel goed, maar ik heb nog nooit geprobeerd hoe stevig die nu echt zijn.
Maar ik zou het niet aan durven raden aan iemand om dit als enige verbinding toe te passen in alle genoemde situaties.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik denk dat er veel napraterij is, wat betreft, dat lamello’s vooral of alleen voor uitlijnen gemakkelijk is. Dat is wat het uitlijnen betreft natuurlijk ook zo. Het werkt perfect voor het maken van grote platen massief hout zoals op mijn foto is te zien. Maar zeker ook in de verbindingen van deze kast.

Wie professioneel werkt of veel geld heeft zal meerdere systemen naast elkaar laten lopen.

Maar de amateur komt ook met een goedkope lamellofrees al een heel eind.

Nogmaals , als er veel mechanische belasting op een verbinding komt, moet je je afvragen, of de lamello wel geschikt is.

Het eerste beeld wat bij me opkomt in dat kader is de zigzag stoel van Rietveld. Maar die wordt ook geheel anders gemaakt.

leuke test:

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaSw85
J

j1eke

Guest
Ik denk dat er veel napraterij is, wat betreft, dat lamello’s vooral of alleen voor uitlijnen gemakkelijk is. Dat is natuurlijk ook zo. Het werkt perfect voor het maken van grote platen massief hout zoals op mijn foto is te zien. Maar zeker ook in de verbindingen van deze kast.

Wie professioneel werkt of veel geld heeft zal meerdere systemen naast elkaar laten lopen.

Maar de amateur komt ook met een goedkope lamellofrees al een heel,eind.

Nogmaals , als er veel mechanische belasting op een verbinding komt, moet je je afvragen, of de lamello wel geschikt is.

Het eerste beeld wat bij me opkomt in dat kader is de zigzag stoel van Rietveld. Maar die wordt ook geheel anders gemaakt.
Ja, napraterij en ook wel de, begrijpelijke, terughoudendheid van fabrikanten om het meer dan een verlijmhulp te noemen.
De opbouw van een lamello maakt nu eenmaal dat je er in een professionele omgeving inderdaad waarschijnlijk niet vanuit mag gaan dat het iets toevoegt.
Aan een klant zou ik het zo niet verkopen , maar voor jezelf kun je doen wat je wilt en de meeste constructies zijn in de praktijk veel sterker dan nodig natuurlijk.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
De opbouw van een lamello maakt nu eenmaal dat je er in een professionele omgeving inderdaad waarschijnlijk niet vanuit mag gaan dat het iets toevoegt.
???????
Waar baseer je dat op? Als ik jouw citaat zo lees, staat het vol met aannames.

Ik ben een poos in de leer geweest bij een meubelmaker en die gebruikte de lamello zeer veel. En waarom ook niet? Niets mis met de lamello.
 
J

j1eke

Guest
???????
Waar baseer je dat op? Als ik jouw citaat zo lees, staat het vol met aannames.

Ik ben een poos in de leer geweest bij een meubelmaker en die gebruikte de lamello zeer veel. En waarom ook niet? Niets mis met de lamello.
Dat zal gerust. Zoveel heb ik me nooit verdiept in de lamellenfrees. Ik gebruik hem regelmatig, maar vrij eenzijdig.
Mij is verteld toen ik ze voor het eerst ging gebruiken dat de draad bij de originele lamello's onder 45 graden loopt, als een soort tussenweg.
Ondertussen heb ik ook wel van andere fabrikanten een soort multiplex versie gezien en soorten die gewoon uit relatief korte vezels lijkt te bestaan.
Al met al heb ik het in ieder geval nooit aangedurfd om ze als een alleenstaande verbinding te zien. Voor licht werk inderdaad wel, maar in eigenlijk elke andere constructie wil ik het idee hebben dat een verbinding ook nog wel in elkaar blijft hangen, zelfs als de lijm het opgeeft. Ik heb gewoon nooit echt dat vertrouwen erin gehad.
Misschien inderdaad wel onterecht en laat ik gebruiksmogelijkheden links liggen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dat zal gerust. Zoveel heb ik me nooit verdiept in de lamellenfrees. Ik gebruik hem regelmatig, maar vrij eenzijdig.
Mij is verteld toen ik ze voor het eerst ging gebruiken dat de draad bij de originele lamello's onder 45 graden loopt, als een soort tussenweg.
Ondertussen heb ik ook wel van andere fabrikanten een soort multiplex versie gezien en soorten die gewoon uit relatief korte vezels lijkt te bestaan.
Al met al heb ik het in ieder geval nooit aangedurfd om ze als een alleenstaande verbinding te zien. Voor licht werk inderdaad wel, maar in eigenlijk elke andere constructie wil ik het idee hebben dat een verbinding ook nog wel in elkaar blijft hangen, zelfs als de lijm het opgeeft. Ik heb gewoon nooit echt dat vertrouwen erin gehad.
Misschien inderdaad wel onterecht en laat ik gebruiksmogelijkheden links liggen.
De beste manier om er achter te komen is proefstukken maken en testen wat de verbinding aankan. Dan weet je met zekerheid wat kan en niet kan.
Ik geloofde ook niet dat MDF koud gelijmd onder 45° een sterke verbinding gaf. Tot ik een proefstuk wilde vernielen. Het is me niet gelukt. Onmogelijk de lijmverbinding te breken.
Testen geeft dus gewoon antwoord op die vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
@ J1eke,

Ik denk dat je de kern hier wel aangeeft. Het zit niet in het middel of het gereedschap zelf, maar in de toepassing en de kwaliteit van de verwerking.

Als je een mechanisch hoge belasting met krachten van verschillende kanten verwacht, zoiets als van stoelpoten, moet je daarvoor geëigende verbindingen kiezen.
Anderzijds hangt het ook erg af van de totaliteit van de constructie. In welke mate worden te verwachten krachten door het ontwerp opgevangen.

Als de kwaliteit van het lijmwerk te wensen laat, zou ik inderdaad ook weinig vertrouwen hebben in een lamello verbinding.

Verder speelt kennis van het apparaat, ervaring en vaardigheid ook een rol.

Tot slot de eigenschappen van het koekje. Het zit natuurlijk nooit alleen in de eigenschappen van het koekje/deuveltje zelf.

Wat dat betreft laat het filmpje interessante dingen zien. De lamello met dat plastic geval komt er niet best uit. Het verbaast mij ook niet. Met zo’n plastic geval verklein je het te verlijmen oppervlak behoorlijk, terwijl je met een houten koekje juist het te verlijmen oppervlak vergroot. Daarbij meegenomen, dat door het uitzetten van het koekje door de lijm het koekje zichzelf ook nog behoorlijk vastzet.

In de test ontlopen de plastic lamello en de domino elkaar niet veel. Bij gebruik van een houten koekje verwacht ik bij deze test eigenlijk geen verschil.

Groot voordeel van domino is natuurlijk, dat je zwaardere en dikkere deuvels kunt gebruiken.

Wat in het filmpje verrassend goed scoort is de koude verstek verbinding. Voor mijn kast hierboven afgebeeld heb ik lamello’s in de verstekverbindingen verwerkt. Je zou zeggen, dat dat dan zeker een sterke verbinding zal zijn.

De winnaar met de “spines” (is daar een Nederlands woord voor) vind ik ook reuze interessant. Nog nooit geprobeerd, maar zo’n verbinding is ook makkelijk te maken met de lamello lijkt mij.

Om bij het filmpje te blijven. Twee planken in verstek verlijmen, met in het midden een lamello in verstek verwerkt en op de hoeken dus lamello’s als ”spines” geplaatst.

Tot slot. In hoeverre de professional een lamello kan waarderen en gebruiken hangt denk ik ook erg af van het werk. Ik kan mij goed voorstellen, dat in verband met de grotere veelzijdigheid de dominofrees tegenwoordig meer gekozen wordt door de professional. Mijn schoonzoon werkt er professioneel mee. Ik heb er bij hem ook mee gewerkt en dat systeem zeker leren waarderen.

Het kan daarom best zijn, dat de lamello meer naar amateurgebruik verschoven is. Dat wil echter niet zeggen, dat met de lamello geen goede verbindingen te maken zijn.

En dan kom ik weer bij jouw verhaal en wat ik tussen de regels lees. Vertrouwen in het gebruikte materiaal.
De bijdrage van mathieu sluit hier mooi op aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
voor de legplanken zou je de voorzijde kunnen opdikken naar bv 40-50mm en de 3 andere zijdes op houten latjes of L- profielen die aan de wand bevestigd zijn leggen.

gevingerlaste panelen zou ik zelf niet doen maar dat is een kwestie van smaak, ik vind de tekening met de afzonderlijke lengtes nogal druk, zeker op grote vlakken zoals zijwand.
waarom geen gefineerde MDF of MPX? die, moet je voor 50-60€/m2 vinden, de helft van de gevingerlaste panelen.
dan moet je wel met kantenband aan de slag maar dat kan wel met strijkbout voor deze hoeveelheden.
als er zware belasting is, bvb boekenplank, beter MPX dan MDF.

gezien het om kasten gaan waar niet mee gezeuld wordt, maar niemand op gaat zitten wiebelen, …, geen zorgen over lamellen. samen met goeie lijm komt dat goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en MaSw85

MaSw85

Nieuw lid
9 sep 2022
4
6
Annen, Drenthe
voor de legplanken zou je de voorzijde kunnen opdikken naar bv 40-50mm en de 3 andere zijdes op houten latjes of L- profielen die aan de wand bevestigd zijn leggen.

gevingerlaste panelen zou ik zelf niet doen maar dat is een kwestie van smaak, ik vind de tekening met de afzonderlijke lengtes nogal druk, zeker op grote vlakken zoals zijwand.
waarom geen gefineerde MDF of MPX? die, moet je voor 50-60€/m2 vinden, de helft van de gevingerlaste panelen.
dan moet je wel met kantenband aan de slag maar dat kan wel met strijkbout voor deze hoeveelheden.
als er zware belasting is, bvb boekenplank, beter MPX dan MDF.

gezien het om kasten gaan waar niet mee gezeuld wordt, maar niemand op gaat zitten wiebelen, …, geen zorgen over lamellen. samen met goeie lijm komt dat goed.
Dank voor je reactie! Opdikken heb ik ook al over nagedacht, maar omdat je vanaf de bank ook de onderkant ziet, vind ik dat minder mooi. De oplossing met twee soort van plankjes aan de zijkanten en dan in het midden blind een plank monteren spreekt me wel aan, maar dan moet het super strak opgemeten worden zodat er geen ruimte tussen zit. Alhoewel je dan nog wel iets kan doen met de zijkanten door daar iets van ringen te plaatsen zodat het wel aansluit.

We willen juist voor een mooie houtsoort als eiken gaan, MDF of multiplex zou je dan het liefst willen verven maar we willen het hout terugzien. Ik had bij een houthandel een offerte opgevraagd maar voor de planken en het wandmeubel zijn we dan het dubbele kwijt. En dan is er nog niet eens een TV meubel. Met gevingerlaste tafelbladen kost alles samen zo'n 90% van echt eiken en heb ik er ook een TV meubel bij. Vandaag voor de zekerheid in de bouwmarkt nog maar even naar die tafelbladen kijken en dan beslissen wat het wordt.

Blij om te horen dat de combinatie lijm en lamello's gaat werken. Dan sluit het mooi strak op elkaar aan en is er geen schroefgat te zien aan de buitenkant :)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het kan daarom best zijn, dat de lamello meer naar amateurgebruik verschoven is. Dat wil echter niet zeggen, dat met de lamello geen goede verbindingen te maken zijn.
Het enige dat amateuristisch is aan een Lamello is het commentaar hier :).
Of de hele goedkope exemplaren die niet nauwkeurig genoeg zijn om fatsoenlijk mee te werken.

Geen professionele werkplaats kan eigenlijk zonder. Feit blijft wel dat de Lamello bedacht is voor werken met plaatmateriaal en de Domino voor massief, daar blinken ze in uit. Niet dat ander gebruik niet gaat werken.

En de grotere jongens gebruiken lamello's (of deuvels) gewoon nog met frezen door een CNC.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

jorisvh

Post veel
We willen juist voor een mooie houtsoort als eiken gaan, MDF of multiplex zou je dan het liefst willen verven maar we willen het hout terugzien.
Dat had ik wel begrepen, daarom dat ik over gefineerde platen sprak.
Zoiets:
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Die planken zou ik gewoon op een smal aluminium hoekprofieltje opleggen en daarna de tussenliggende ruimtes langs de wanden opvullen met panelen zodat je de profielen niet meer ziet.
Domino's zijn sterker dan lamello's, maar lijm is sterker dan beiden. Je ontwerp bepaalt wat toepasbaar is, dus maak eerst eens een schets, dan kom je misschien ook zonder wel weg en kan er tenminste gefundeerd worden gereageerd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Goedemiddag allen,

We zijn van plan om zelf een kast (met 1 deurtje en 4 planken) en een televisiemeubel in elkaar te zetten. Daarnaast willen we een vijftal eiken planken in de oude inbouwkast in de woonkamer plaatsen. Hiervoor hadden we een aantal opties qua eikenhout voor ogen. Vanwege de hoge kosten voor massief hout, kijken we nu naar gevingerlast eikenhout. Daar heb je bijv. zo'n paneel van Cando voor, vergelijkbaar is dit tafelblad van Woood. De laatste zijn momenteel in de aanbieding en per m2 ook goedkoper voor mijns inziens hetzelfde hout.

Volgens mij kan ik prima die tafelbladen laten zagen en die verwerken in meubels, want beide stukken hout zijn gevingerlast. Iemand hier ervaring mee of een mening over/tips? De tafelbladen hebben mijn voorkeur, want deze zijn dikker (24 vs 18 mm) en breder zodat het TV meubel dieper kan worden zonder al te veel zaagverlies (tafelblad doormidden is ~44,5 cm diep vs. 40 cm paneel of 60 cm paneel met veel verlies).

Daarnaast is de 'traditionele' manier van het verbindingen van hout natuurlijk deuvels. Maar dit is best precies. Ik overweeg daarom serieus om een lamineerapparaat (zoals deze of deze) aan te schaffen zodat ik de verbindingen met lamello's kan maken. Ook hiervoor ben ik op zoek naar ervaringen en tips/meningen.

En last but not least: De planken in de inbouwkast wil ik het liefst blind monteren of in ieder geval zo dat je minimale ondersteuning ziet vanaf de onderkant (dat zie ik als je op de bank zit en wil het (nagenoeg) perfect hebben). Enige punt is hierbij dat er voor deze inbouwkast vroeger een deur zat met dus een kozijn. De deur is al een tijdje weg, het kozijn kan er niet uit want het is één breder kozijn met twee deuropeningen en een raam. De opening van het kozijn (in de breedte) is echter smaller dan de breedte van de planken die in de inbouwkast moeten komen. Het blind monteren is hierdoor dus een opgave en wellicht onmogelijk. Graag ontvang ik ook hiervoor input!

Alvast dank voor de gedeelde ervaringen, tips en meningen. Als foto's van de inbouwkast helpen voor de uitleg, kan ik deze uiteraard plaatsen.

PS: Ik heb al enige ervaring daar ik eerder een eigen TV meubel van steigerhout heb ontworpen en in elkaar heb gezet. Toen met schroeven, maar dat was nog op een studentenkamer en dan is de estetische waarde minder van belang.

PS2: Afgaande op de forumonderwerpen leek me dit de beste plek.
Ik weet niet waar je prijzen voor massief eiken opgevraagd hebt, maar 5600 euro heb ik toch niet betaald voor eik. In het voorjaar Franse eik op bool 2200 euro/m3. Valt ongeveer 30 % vanaf, maar dan heb ik topkwaliteit hout.
Dat gevingerlast paneel van Cando kost omgerekend 5600 euro/m3. Dat vind ik heel veel geld voor iets wat voor massief eik moet doorgaan maar het niet is.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede houthandel en daar prijzen vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik weet niet waar je prijzen voor massief eiken opgevraagd hebt, maar 5600 euro heb ik toch niet betaald voor eik. In het voorjaar Franse eik op bool 2200 euro/m3. Valt ongeveer 30 % vanaf, maar dan heb ik topkwaliteit hout.
Dat gevingerlast paneel van Cando kost omgerekend 5600 euro/m3. Dat vind ik heel veel geld voor iets wat voor massief eik moet doorgaan maar het niet is.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede houthandel en daar prijzen vragen.
Ik kan me voorstellen dat het geschaafd moet zijn, omdat er niet met ruw te werken valt zonder de juiste machines en dan val je in een andere categorie vwb prijs. Arbeid en machines kosten nu eenmaal ook geld....
 
  • Leuk
Waarderingen: tst_le

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.