zandcementvloer in 2 stappen (dagen)

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
Ik ga zandcementvloer in badkamer leggen. Eerst wil ik de easydrain douchegoot waterpas en op goede hoogte zetten en deze met zandcement op zijn plaats fixeren. Na 1 dag drogen ga ik verder met o.a. het resterende deel van het zandcement 'storten' en het afschot maken. Mijn douchegoot heeft geen stelpootjes en ik verwacht dat ik als amateur toch even bezig ben om de goot waterpas en op goede hoogte in het zandcement gedrukt te krijgen. Zijn er bezwaren om de zandcementvloer in 2 stappen (dagen) te leggen?

(Ps moet je de pvc buizen van goot naar afvoergat lijmen of alles uitvoeren met pvc-buizen/koppelingen met rubberen ringen?)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zijn er bezwaren om de zandcementvloer in 2 stappen (dagen) te leggen?
op zich zie ik geen bezwaren
de enige funktie van die vloer is een vlakke bovenlaag krijgen, die de horizontale druk verdeelt, en waarop de tegels komen
Mijn douchegoot heeft geen stelpootjes en ik verwacht dat ik als amateur toch even bezig ben om de goot waterpas en op goede hoogte in het zandcement gedrukt te krijgen.
een houten kader maken waarop de goot steunt, en dat je nadien verwijdert ?
moet je de pvc buizen van goot naar afvoergat lijmen of alles uitvoeren met pvc-buizen/koppelingen met rubberen ringen?
enkel pvc wordt verlijmd
koppelingen met rubberen ringen laten toe dat de buizen nog iets krimpen of rekken
zorg voor voldoende helling
 

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
op zich zie ik geen bezwaren
de enige funktie van die vloer is een vlakke bovenlaag krijgen, die de horizontale druk verdeelt, en waarop de tegels komen

Mijn gedachte was dat als je de cementvloer in 2x legt dat er missschien een breukvlak of zwakke plek in kan ontstaan.

een houten kader maken waarop de goot steunt, en dat je nadien verwijdert ?

het klinkt goed. Echter zie het nog niet voor me en nadat ik de goot in het zandcement heb gefixeerd wat haal je dan als kader weg?
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Wat is je ondervloer ? Houdt rekening met afschot en smeer je vloer een tegeldikte lager rondom je drain anders heb je mogelijk scherpe snijkanten waar je tegen aan stoot. Ik hou zelf altijd achter de drain bij de muur ook een tegel randje dit voor de waterdichtheid te garanderen met kimband en pasta , tenzij je een drain hebt met een hogere rvs achter opstand voor tegen de muur.
ik zou de drain gewoon stellen in de zandcement en dan gelijk de vloer er in
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Op zich is er geen bezwaar, maar je zult wel beide keren met de primer aan de slag moeten om tussen de lagen een goede hechting te krijgen. En niet de volgende dag, maar een paar dagen wachten voor je verder gaat met de tweede laag. Anders loop je alles kapot en had je de vloer beter in 1 keer kunnen storten. Ook moet een laag ca. 3-10 cm zijn, dus als je het in 2x wilt storten is je minimale totale dikte 6cm. Na het storten een week laten drogen per cm, dus minimaal 6 weken wachten voor je verder kunt.

Zie ook: Zand cementdekvloer maken – stappenplan | GAMMA
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn gedachte was dat als je de cementvloer in 2x legt dat er missschien een breukvlak of zwakke plek in kan ontstaan
ik ga er van uit dat die vloer enkel aan horizontale druk moet weerstaa
normaal leg je in een zandcement/chape-vloer een licht wapeningsnet ivm breuken en zwakke plekken
Echter zie het nog niet voor me en nadat ik de goot in het zandcement heb gefixeerd wat haal je dan als kader weg?
ik veronderstel dat de goot bovenaan een kraag heeft (*)
plaats 2 latten pas die de voor- & achterzijde van de goot ondersteunen
leg je de latten in de chape, laat die dan een paar dagen uitharden
dan leg je meer dan voldoende chape tussen die latten & druk je de goot er in
daarna kan je de chape extra tegen de lange kanten van de goot drukken
hierdoor heb je geen gewriemel, want de goot ligt perfect omdat ze bovenop de perfect geplaatste latten ligt
nadat de chape uitgehard is, kan je de latten weghalen
(*) heeft de goot geen kraag, dan leg je ze gelijk met de bovenkant van de latten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Afvoer die in de vloer zit zou ik lijmen. Een mof met dichting kan altijd een klein beetje lekken. Als je de verlijming verzorgt hoef je je geen zorgen te maken. Verzorgen wil zeggen ontvetten en een goede lijm gebruiken. Verbindingen moeten net passen want de lijm heeft geen vullend vermogen. Onderdelen monteren en niet meer bewegen.
PE buis kan niet verlijmd worden. Die moet je stuiklassen of verbindingen met dichting gebruiken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een mof met dichting kan altijd een klein beetje lekken
hiermee heb ik nog geen slechte ervaring
maar als je de buizen te ruw in mekaar steekt of zonder glijmiddel, dan heb je het risico dat je de rubberring (deels) uit de uitsparing drukt, en dan loopt het mis
=> alle afwatering met een zondvloed testen vooraleer je ze toedekt
PE buis kan niet verlijmd worden
inderdaad
voor zover mij bekend, kan je enkel pvc verlijmen
 

rbo

Nieuw lid
30 jul 2020
15
0
ik veronderstel dat de goot bovenaan een kraag heeft (*)
plaats 2 latten pas die de voor- & achterzijde van de goot ondersteunen
leg je de latten in de chape, laat die dan een paar dagen uitharden
dan leg je meer dan voldoende chape tussen die latten & druk je de goot er in
daarna kan je de chape extra tegen de lange kanten van de goot drukken
hierdoor heb je geen gewriemel, want de goot ligt perfect omdat ze bovenop de perfect geplaatste latten ligt
nadat de chape uitgehard is, kan je de latten weghalen
(*) heeft de goot geen kraag, dan leg je ze gelijk met de bovenkant van de latten

Allen bedankt voor de adviezen.

Latten plaatsen zoals in deze tek.?

20200930_214701.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
ik ga er van uit dat die vloer enkel aan horizontale druk moet weerstaa
normaal leg je in een zandcement/chape-vloer een licht wapeningsnet ivm breuken en zwakke plekken

In Nederland wordt dit niet gedaan, ook volkomen zinloos gezien het niet onderdeel is van de constructie. Wel wordt er in badkamers een aardmat aangebracht voor de vereffening van de geleidende materialen in de badkamer.

Ik zou niet met latten gaan werken, maakt het nodeloos ingewikkeld. Zandcement vloeren is net aarde als je het verwerkt. Druk het goed aan, en stel tegelijk de goot. Als je het in twee delen doet heb je zeker een halfuur de tijd. Dat moet toch wel genoeg zijn?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.116
1.940
Klein-Brabant, Vlaanderen
Latten plaatsen zoals in deze tek.?
het kan uiteraard zonder latten te gebruiken
omdat voor mij tijd niet echt beperkt is & ik voor precisie ga, verkies ik meestal om in 2 stappen te werken
dus, mocht het voor mijzelf zijn, dan zet ik latten op de juiste hoogte
van zodra die vast staan (in het gedroogde zandcement of gevezen) kan de goot er op, zonder dat ik me over de juiste hoogte zorgen hoef te maken
de latten mogen het plaatsen van het zandcement niet hinderen & de goot moet hoofzakelijk op het zandcement rusten, want hout is meer vergankelijk
de tekening: als dit boven- + zijaanzicht is, dan ziet het er goed uit, want de goot wordt voldoende ondersteund + het zandcement wordt de belangrijkste drager
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.