Zaagtafel keuzes.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Na zoveel gelezen te hebben over zaagtafels wil ik nou ook een upgrade :p
Ik weet het tafel model wat ik wil.(voornamelijk voor de ruimte besparing )
Alleen ben ik benieuwd of er een tussen model is? of een merk die ik nog niet gevonden heb?

Vond ook Harvey's voor 3000+ euro.
Maar weinig tussen deze 2 in kwa prijs in deze tafel uitvoering

Goedkoopste optie de HBM.(1300 euro) Heb de review hier op het forum gelezen. heeft wat werk maar je kan slechter krijgen.
1638623492621.png
Duurdere optie Laguna (2795 euro) Kon weinig ervaringen over deze vinden behalve uit USA op youtube.
1638623675337.png
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dergelijke tafels blijven soms een beetje een mysterie qua gebruikte componenten e.d.

Harvey bouwt een heleboel tafels middels OEM. Zo heb volgens mij bij toolnation nog een "panthera" tafel die ook gebaseerd is op de Harvey maar net wat goedkoper. Probleem is dat uit de online tekst je slecht kan achterhalen wat de exacte verschillen zijn naast dat elk "merk" zo zijn eigen kleurstellingen en cosmetische verschillen heeft.

Kwalitatief denk ik niet dat er veel verschil tussen Harvey tafels en Laguna tafels zal zitten (bij gelijk vermogen) - Die fusion 3 is volgens mij 2200W, identiek aan de "36 inch harveys" op 230V.

Met een paar maanden zal ik zeer waarschijnlijk de Laguna kopen.. dat is deels omdat de tafel gewoon goed gebouwd is (net als de harveys) maar ook omdat ik de tafel bij een goed bedrijf wil kopen die service verleent. Volgens mij is de laguna alleen bij Baptist te koop en daar heb ik wel vertrouwen in. Als je die tafel neerzet en er gaat iets mis, kan je 'm niet zo even in je kofferbak zetten en wegbrengen...

Alternatief, eveneens een goede winkel is natuurlijk gereedschappro. Daar zou je eens naar de axminster zaagtafels kunnen kijken - volgens mij zijn die ook gebaseerd op harvey.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Kwam op youtube ook de Laguna f1 en f2 tegen.
Ik zal es een mailtje naar baptist sturen of ze die ook kunnen leveren.
De f3 is ook wel de max wat ik kwijt kan in me schuur :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Er is laatst een topic geweest over de Harvey-gelijkende zaagtafels. Daar werden geloof ik wat merken/modellen naast elkaar gezet, ik heb daar ook een reactie geplaatst over mijn Harvey. ff zoeken welk topic dat was.

Edit, het was deze:
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Er is laatst een topic geweest over de Harvey-gelijkende zaagtafels. Daar werden geloof ik wat merken/modellen naast elkaar gezet, ik heb daar ook een reactie geplaatst over mijn Harvey. ff zoeken welk topic dat was.

Edit, het was deze:
Klopt heb ik gelezen.
Maar ik ben voornamelijk opzoek naar een tafel zonder rol inrichting.
En onder de 3000 euro als het even kan.
Wil een groot blad links en rechts zonder toeters en bellen of rol tafels :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Dan is de MW-tech/Harvey bij VDH net boven je budget (3250), de ITAMAC Panthera S9 blijft daar net binnen (2900). En natuurlijk de door jezelf al genoemde Laguna bij Baptist.
Deze 3 zijn denk ik nagenoeg gelijk, allemaal zonder roltafel en voldoende bladruimte. Zo niet, kan je de tafels altijd nog verlengen met wat handigheid. En deze 3 zijn wel 2x zo duur dan de HBM, maar ook een heel stuk beter van kwaliteit.

Als je dit type tafel in de breedte niet kwijt kan, de tafels zijn losse segmenten. Ik heb de balk aan de voorkant ingekort (beter gezegd, opnieuw gemaakt maar dan korter, omdat ik de originele wilde bewaren) en daarmee het rechter segment eraf gelaten. Scheelt je wel iets zaagbreedte (geleider kan minder ver van het zaagblad af), maar ik kan nog steeds bijna 40 cm breed zagen.
Ik heb de zaag (op een rollend onderstel) in een schuur van 2,5 x 4 meter staan (netto vloeroppervlak ivm stellingkasten 1,9 x 3,3).

Het is dat je wat ver weg woont, maar als je wilt mag je hier wel komen kijken/proefzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Mijn schuur is net iets groter.(3 bij 10)
Maar ook iets voller :)
Zal es kijken of ik morgen een foto kan schieten.

Heb je toevallig een foto van die nieuwe rail? @klusrob
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik heb niet echt hele duidelijke foto's zie ik, in deze post over mijn Harvey staat e.e.a.
Maar eigenlijk heb ik de bestaande rail (die bestaat uit 3 aan elkaar geboute onderdelen, een hoekprofiel en een koker) exact nagemaakt, alleen dan wat korter.
Wel heb ik de ophanggaten iets anders gemaakt om deze rail makkelijk te kunnen verwijderen om de zaag door een normale buitendeur naar buiten te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
De Itamac is dus een Harvey kloon(lijkt er wel heel veel op)
Maar kan er eigenlijk weinig informatie over vinden zelfs op youtube komt ie niet tevoorschijn.
Kwa spec's zijn de Laguna en de Itamac gelijkwaardig(Laguna heeft net iets meer tafelblad links en achter)

Beide machines zijn niet op voorraad en kan ook geen showmodel bekijken.
Enige opvallende verschil is 400 euro.(en waarschijnlijk garantie en service )
En volgens mij wat verschil in dado optie. 18mm vs 20mm dacht ik.

Heb baptist een mail gestuurd voor een Laguna fusion 2.
Maar die kunnen ze niet leveren.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
De Itamac is dus een Harvey kloon(lijkt er wel heel veel op)
Maar kan er eigenlijk weinig informatie over vinden zelfs op youtube komt ie niet tevoorschijn.
Kwa spec's zijn de Laguna en de Itamac gelijkwaardig(Laguna heeft net iets meer tafelblad links en achter)

Beide machines zijn niet op voorraad en kan ook geen showmodel bekijken.
Enige opvallende verschil is 400 euro.(en waarschijnlijk garantie en service )
En volgens mij wat verschil in dado optie. 18mm vs 20mm dacht ik.

Heb baptist een mail gestuurd voor een Laguna fusion 2.
Maar die kunnen ze niet leveren.
Bij Tendotools (Lier) hebben ze een Itamac S9 in de showroom staan. Ik veronderstel dat ze deze ook bij Toolnation hebben staan. Zelf heb ik de Itamac panthera S7, en ben hier zeer tevreden over. Voldoende vermogen (3PK) voor het meeste werk dat ik er mee doe.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.604
1.818
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mocht het een optie zijn voor je, de importeur van JET heeft nog enkele 230v zaagtafels met roltafel in stock. Althans, dat was enkele weken terug het geval, misschien nu nog. Tool France heet de importeur, heeft een UK nummer en levert via diverse shops in de EU uit (ook BE, NL en DE). Die roltafel kan er natuurlijk gewoon af, is wel weer een interessante optie bij verkoop.
 
Laatst bewerkt:

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Mocht het een optie zijn voor je, de importeur van JET heeft nog enkele 230v zaagtafels met roltafel in stock. Althans, dat was enkele weken terug het geval, misschien nu nog. Tool France heet de importeur, heeft een UK nummer en levert via diverse shops in de EU uit (ook BE, NL en DE). Die roltafel kan er natuurlijk gewoon af, is wel weer een interessante optie bij verkoop.
Ik heb er over gedacht moet ik eerlijk bekennen :)
Maar ik vind de extra ruimte op het tafelblad fijner werken.
Zodra je de roltafel weghaalt heb je weinig ruimte over.

Bij Tendotools (Lier) hebben ze een Itamac S9 in de showroom staan. Ik veronderstel dat ze deze ook bij Toolnation hebben staan. Zelf heb ik de Itamac panthera S7, en ben hier zeer tevreden over. Voldoende vermogen (3PK) voor het meeste werk dat ik er mee doe.
Toolnation zelf heeft geen showroom alleen een afhaal locatie.
Zal er is een mailtje aan wagen.
Want Tendotools is wel ver rijden :p vanuit Hilversum

Maar ik zou wel wat foto's en gebruiks ervaringen van je willen ontvangen.(als je daar tijd en zin voor hebt natuurlijk)
Wat je fijn vind en wat niet aan de S7.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Ik heb er over gedacht moet ik eerlijk bekennen :)
Maar ik vind de extra ruimte op het tafelblad fijner werken.
Zodra je de roltafel weghaalt heb je weinig ruimte over.


Toolnation zelf heeft geen showroom alleen een afhaal locatie.
Zal er is een mailtje aan wagen.
Want Tendotools is wel ver rijden :p vanuit Hilversum

Maar ik zou wel wat foto's en gebruiks ervaringen van je willen ontvangen.(als je daar tijd en zin voor hebt natuurlijk)
Wat je fijn vind en wat niet aan de S7.
Natuurlijk wil ik dat ;).

Ik zal morgen wat foto's posten (je kan de zaagtafel trouwens gedeeltelijk zien in mijn topic " nu nog een hond"). Het 'leuke' aan deze zaagtafel is het grote zaagoppervlak/tafel (wordt vaak gebruikt als uitbreiding van mijn werkbank; nadeel is natuurlijk dat ze vaak gebruikt wordt als aflegtafel). De langsgeleider is stabiel en nauwkeurig. De bijgeleverde verstekgeleider stelt echter niet veel voor, doch is redelijk af te stellen (heb hem wel vervangen). Zaagblad idem dito. Ik heb de zaagtafel nu bijna een jaar en werd/wordt veel gebruikt. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad, ofschoon ik aanvankelijk wel twijfelde of het vermogen van 3 PK wel voldoende zou zijn. Ja dus (ik gebruik ze wel hobbymatig, dus geen productie).
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Zit nu te hopen dat er 1 2de hands verschijnt.....(dat zou de keuze makkelijker maken :p )
Twijfel nog steeds tussen de laguna fusion 3 en de itamac s7/s9(twijfel nog over het vermogen gezien de prijs tussen de laguna en de s9 zo goed als gelijk zijn)

Ga van het weekend even op de grond aftekenen hoeveel ruimte ze in nemen .
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Zit nu te hopen dat er 1 2de hands verschijnt.....(dat zou de keuze makkelijker maken :p )
Twijfel nog steeds tussen de laguna fusion 3 en de itamac s7/s9(twijfel nog over het vermogen gezien de prijs tussen de laguna en de s9 zo goed als gelijk zijn)

Ga van het weekend even op de grond aftekenen hoeveel ruimte ze in nemen .
Technisch gezien zullen die machines elkaar niet erg veel ontlopen.. je zou je nog even kunnen verdiepen in "wat als er iets stuk gaat" ... hoe dat werkt bij beide machines.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Technisch gezien zullen die machines elkaar niet erg veel ontlopen.. je zou je nog even kunnen verdiepen in "wat als er iets stuk gaat" ... hoe dat werkt bij beide machines.
Ik vermoed dat baptist de keus net iets makkelijker heeft gemaakt...
Zat net op de site maar de info over de dado optie is verdwenen bij de laguna(of ik verbeeld me dingen)
Heb er een mailtje over gestuurd.
Enige waar ik dan van baal is dat de laguna nog meer ruimte links van het blad heeft dan de S7/S9.

Lijkt wel op keuze stress....
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Ik vermoed dat baptist de keus net iets makkelijker heeft gemaakt...
Zat net op de site maar de info over de dado optie is verdwenen bij de laguna(of ik verbeeld me dingen)
Heb er een mailtje over gestuurd.
Enige waar ik dan van baal is dat de laguna nog meer ruimte links van het blad heeft dan de S7/S9.

Lijkt wel op keuze stress....
Zou ook eens kijken op de site van Stefan Maene.

Ter info : op de Itamac S7/S9 past een dado stack.

Ik meen dat de Fusion 3 bij Maene momenteel goedkoper uitkomt dan de S9 (ca € 2.600).
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Zou ook eens kijken op de site van Stefan Maene.

Ter info : op de Itamac S7/S9 past een dado stack.

Ik meen dat de Fusion 3 bij Maene momenteel goedkoper uitkomt dan de S9 (ca € 2.600).
Ik had al bij laguna zelf gekeken voor meer dealers maar die kon ik niet vinden.
Maar ja daar is ie toch iets goedkoper 2519.99.
Zal wel wat meer vervoer bij komen kijken gok ik.
Zal es een mailtje er aan wagen.
Thx voor de tip.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
982
404
hilversum
Zou ook eens kijken op de site van Stefan Maene.

Ter info : op de Itamac S7/S9 past een dado stack.

Ik meen dat de Fusion 3 bij Maene momenteel goedkoper uitkomt dan de S9 (ca € 2.600).
En ik was klaar met twijfelen :p
Heb hem gewoon besteld :p
Meteen het spouwmes erbij besteld.
Nu braaf wachten op het factuur en dan even geduld hebben.(levertijd is ongeveer een week )

Nogmaals bedankt voor de tip heb em daar besteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.