INDUSTRIËLE TAFELZAAG 4KW 400V MW-TECH HARVEY TZHD30S

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Je kan ook een looptafel bij de harvey krijgen. En wil liever geen frees op mijn tafel. Die heb ik al op een andere plek in de werkplaats.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.176
874
Ulvenhout
Maar de loopwagen van Harvey zit niet direct naast het zaagblad zoals bij JET, SCM of Hammer. En dat schijnt nou net het voordeel te zijn van een loopwagen.
Vind zo'n Harvey overigens wel een erg brute machine om te zien. Maar ja, dat is natuurlijk een waardeloos argument.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.201
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
Je kan ook een looptafel bij de harvey krijgen.
die hier onder ?
harvey-zaag 3.250 + looptafel 1.290 = 4.540
robland (loopwagen + frees inbegrepen) = 4.050
je komt dus zelfs rond de 500 € goedkoper uit, én je hebt er een frees bij
de frees van de robland hoef je niet te gebruiken
welke frees je reeds hebt, weet ik niet
zit daar een loopwagen bij ?
zelf vind ik de combinatie frees-loopwagen heel handig
bv om haaks + precies pennen te trekken of te zagen

1636442948536.png
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano en Petrolhead

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.794
949
Leeuwarden
Er is veel info over de Harvey op dit forum te vinden. Gebruik “ harvey site:woodworking.nl” als zoekargument op google en ga lezen, vele topics bijv. deze:

 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Gereedschappro heeft de Axminster branded Harvey in de winkel staan als je hem eens ‘live’ wil bekijken. Brute machine, wat te groot voor mijn kleine werkplaats je.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
984
Omgeving Eindhoven
Ik heb deze zaag. In ieder geval, dit model van Harvey.
Hij wordt zoals al eerder gezegd onder verschillende merken aangeboden, maar zover ik kan zien vanaf de diverse foto's zijn ze allemaal nagenoeg identiek. Ik ken ze van Harvey / MW-Tech (zowel Peulen, VDH als TendoTools), maar een vergelijkbaar model is in de USA veel te vinden van Grizzly. Toolnation verkoopt de ITAMAC Panthera S9. En natuurlijk de hierboven genoemde Axminster Trade AT254TS (wel alleen in 230 volt).
Of deze MW-tech inderdaad de bij velen hier bekende Harvey is of een Chinese imitatie, weet ik niet. Daar is VDH erg vaag over (en in klantvriendelijkheid blinken ze niet uit). EDIT, komt uit dezelfde fabriek blijkbaar alleen dan unbranded, zie hier en een paar posts hoger.

Mijn Harvey komt origineel bij Peulen (Rotterdam) vandaan. Ik heb 'm tweedehands overgenomen van een forumlid die erg tevreden was over de service daar. Is ook nog eens redelijk bij jou in de buurt als je 'm wilt gaan bekijken. Zij bij Peulen hebben mij uiteindelijk over de streep getrokken om toch de zaag aan te schaffen, door mee te denken met mijn probleem dat de zaag eigenlijk te groot was om door de deur te passen als ik buiten wil werken. Uiteindelijk de zaag niet daar gekocht, maar 2e hands via dit forum, omdat die toen voorbij kwam voordat ik vond dat ik genoeg gespaard had om een volledig nieuwe zaag te kopen.
Zie hier mijn topic van het transport en installeren van mijn machine + de aanpassingen die ik eraan heb gedaan.
Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Hij heeft zeker voldoende kracht, je krijgt het zaagblad niet stil. En de geleider is ook zeer nauwkeurig in te stellen. En afstellen heb ik gedaan toen ik 'm bij mij weer in elkaar had en daarna niet meer (ook niet nodig geweest). Het is dat Den Haag - Eindhoven wat ver is voor je, maar anders was je welkom om 'm hier eens in werking te zien.
Het enige nadeel is (zoals al eerder gezegd) dat je geen roltafel hebt, en dat bij de modellen met roltafel deze relatief ver van het zaagblad af zit. Maar ik heb deze nog niet echt gemist (al maakt het verschil wat je ermee zaagt; bij mij vooral massief hout).
Brute machine, wat te groot voor mijn kleine werkplaats je.
Ik heb deze machine staan in een schuurtje van 2,5 x 4 meter met aan 1 lange kant een stelling en aan de kopse kant de vaste werkbank. Dus netto blijft er 1,8 x 3,2 meter vloer over. Het is niet ruim, maar als je je erop instelt is het goed te doen.
De verkoper van de machine die ik nu heb staan, ging van een grote werkplaats naar een normale schuur en wilde een kleinere machine. Maar hij hield een ruimte over die veel groter was dan mijn werkplaats...
Ik heb er wel de extra tafelverbreding rechts vanaf gelaten. Ook staat mijn machine op een onderstel op grote zwenkwielen waardoor ik 'm makkelijk kan verplaatsen. En ik heb e.e.a. demontabel gemaakt (dat was waar Peulen heeft meegedacht) om 'm ook snel door de deur (normale achterdeur) naar buiten te kunnen rollen als ik meer werkruimte nodig heb. Ik kan nu in een minuutje de voorste geleider demonteren en weer exact vastzetten + de besturingskast naar binnen schuiven, waardoor de zaag smal genoeg is om door de deur te passen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Ik heb deze zaag. In ieder geval, dit model van Harvey.
Hij wordt zoals al eerder gezegd onder verschillende merken aangeboden, maar zover ik kan zien vanaf de diverse foto's zijn ze allemaal nagenoeg identiek. Ik ken ze van Harvey / MW-Tech (zowel Peulen, VDH als TendoTools), maar een vergelijkbaar model is in de USA veel te vinden van Grizzly. Toolnation verkoopt de ITAMAC Panthera S9. En natuurlijk de hierboven genoemde Axminster Trade AT254TS (wel alleen in 230 volt).
Of deze MW-tech inderdaad de bij velen hier bekende Harvey is of een Chinese imitatie, weet ik niet. Daar is VDH erg vaag over (en in klantvriendelijkheid blinken ze niet uit). EDIT, komt uit dezelfde fabriek blijkbaar alleen dan unbranded, zie hier en een paar posts hoger.

Mijn Harvey komt origineel bij Peulen (Rotterdam) vandaan. Ik heb 'm tweedehands overgenomen van een forumlid die erg tevreden was over de service daar. Is ook nog eens redelijk bij jou in de buurt als je 'm wilt gaan bekijken. Zij bij Peulen hebben mij uiteindelijk over de streep getrokken om toch de zaag aan te schaffen, door mee te denken met mijn probleem dat de zaag eigenlijk te groot was om door de deur te passen als ik buiten wil werken. Uiteindelijk de zaag niet daar gekocht, maar 2e hands via dit forum, omdat die toen voorbij kwam voordat ik vond dat ik genoeg gespaard had om een volledig nieuwe zaag te kopen.
Zie hier mijn topic van het transport en installeren van mijn machine + de aanpassingen die ik eraan heb gedaan.
Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Hij heeft zeker voldoende kracht, je krijgt het zaagblad niet stil. En de geleider is ook zeer nauwkeurig in te stellen. En afstellen heb ik gedaan toen ik 'm bij mij weer in elkaar had en daarna niet meer (ook niet nodig geweest). Het is dat Den Haag - Eindhoven wat ver is voor je, maar anders was je welkom om 'm hier eens in werking te zien.
Het enige nadeel is (zoals al eerder gezegd) dat je geen roltafel hebt, en dat bij de modellen met roltafel deze relatief ver van het zaagblad af zit. Maar ik heb deze nog niet echt gemist (al maakt het verschil wat je ermee zaagt; bij mij vooral massief hout).

Ik heb deze machine staan in een schuurtje van 2,5 x 4 meter met aan 1 lange kant een stelling en aan de kopse kant de vaste werkbank. Dus netto blijft er 1,8 x 3,2 meter vloer over. Het is niet ruim, maar als je je erop instelt is het goed te doen.
De verkoper van de machine die ik nu heb staan, ging van een grote werkplaats naar een normale schuur en wilde een kleinere machine. Maar hij hield een ruimte over die veel groter was dan mijn werkplaats...
Ik heb er wel de extra tafelverbreding rechts vanaf gelaten. Ook staat mijn machine op een onderstel op grote zwenkwielen waardoor ik 'm makkelijk kan verplaatsen. En ik heb e.e.a. demontabel gemaakt (dat was waar Peulen heeft meegedacht) om 'm ook snel door de deur (normale achterdeur) naar buiten te kunnen rollen als ik meer werkruimte nodig heb. Ik kan nu in een minuutje de voorste geleider demonteren en weer exact vastzetten + de besturingskast naar binnen schuiven, waardoor de zaag smal genoeg is om door de deur te passen.
Dank je wel voor de uitgebreide info. Ik ga toch ook nog een offerte opvragen bij hammer. Ben ook benieuwd van de levertijd is bij hammer.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
210
100
...

Ik heb deze machine staan in een schuurtje van 2,5 x 4 meter met aan 1 lange kant een stelling en aan de kopse kant de vaste werkbank. Dus netto blijft er 1,8 x 3,2 meter vloer over. Het is niet ruim, maar als je je erop instelt is het goed te doen.
Foto? :) Heb zelf vergelijkbare ruimte en ben benieuwd hoe dat past!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Het moederbedrijf van Harvey Woodworking (Harvey Industries) is Chinees en van origine een OEM-builder. Dat wil zeggen dat ze machines fabriceren in opdracht van andere bedrijven en die onder de naam van de opdrachtgever worden verkocht. Op een gegeven moment zijn ze machines onder een eigen naam (Harvey) gaan verkopen. De machines de voor andere merken worden gefabriceerd zijn build to order, oftewel naar de eisen van de klant (klant is niet de eindgebruiker, maar merken zoals Grizzly). Dat maakt dat er kleine verschillen tussen de machines zit in technische specificatie of afwerking.

Ze spelen trouwens mooi in op het Amerikaanse nationalistische sentiment. De tekst op hun website "About us" en het Amerikaanse postadres doen het lijken alsof het een Amerikaans bedrijf is. De Chinese tekens op hun gebouw laten toch de daadwerkelijke locatie van hun fabriek zien.

Schermafbeelding 2021-11-10 om 10.24.41.png
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Wat zijn nu specifiek de voor- en nadelen van zo'n roltafel die dicht langs het zaagblad gaat (Europees model zaag) tov een eerder Amerikaanse cabinetmakers tafelzaag?

Is het Europese model eerder geschikt voor plaatmateriaal en de Amerikaanse dan eerder voor massief hout?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Er zitten heel wat voordelen aan, maar veiligheid en nauwkeurigheid springen er uit. Je hoeft nooit met je vingertjes in de buurt van het draaiende zaagblad te komen. Je klemt je werkstuk op de roltafel en duwt de roltafel naar voren. Het bijkomende voordeel is daarmee ook gelijk benoemd. Je hoeft alleen de roltafel gelijkmatig naar voren te duwen. Geen gezeur met het duwen van het werkstuk tegen de geleider, overpakken, of over de zaag heen leunen e.d. Hierdoor krijg je een mooie gelijkmatige zaagsnede.

De manier waarop je werkt met een roltafelsysteem is echter wel anders dan de meer traditionele zaagtafels. Het beste is jezelf aan te leren zoveel mogelijk links van het blad te doen. Ik gebruik de parallelgeleider eigenlijk alleen nog maar als "bump stop" om snel en herhaaldelijk een bepaalde maat aan te kunnen houden. Ik heb eerder op dit forum een post geplaatst hoe je zelf van aluminiumprofielen parallelgeleiders kunt maken die links van het blad werken. Derek Cohen heeft op zijn website een andere versie, namelijk een soort slede waarmee je langssnedes links van het blad kunt maken.

Een ander voordeel van die manier van werken is dat je aan de rechterkant van de zaagtafel niet veel ruimte open hoeft te houden. Het is dat ik een nog combinatiemachine heb, want anders zou mijn machine waarschijnlijk heel dicht tegen de muur komen te staan. Ik schrijf "nog", want hopelijk kan ik over een poosje mijjn C3-31 op dit forum aanbieden. Eerst nog even doorsparen voor een Felder AD741 en een van de Felder KF700 zaag/freestafels. Ik ben er bijna... 🤩
:cool:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Het grote nadeel van een roltafel is dat hij veel ruimte inneemt. Als je werk vooral bestaat uit het verzagen van plaatmateriaal, is zo'n roltafel geweldig. Als je weinig tot niets met plaat doet, levert die roltafel veel minder voordelen op, maar hij neemt nog steeds de zelfde ruimte in. Ik heb bij mijn cabinet zaag aan de linkerkant het verbredingsblad gedemonteerd, omdat ik anders niet langs mijn machine kan lopen. Aan de rechter kant kan ik een plaat van 122 tussen de zaag en de geleider kwijt. Bij mij heeft dat voor al te maken met de breedte en indeling van mijn ruimte. Die is lang en smal. Ik kan nu als ik de zaagtafel iets draai, balken tot 5 schulpen. Kijk gewoon wat je kwijt kan in je ruimte en wat voor werkstukken je vooral maakt. En hoe vaak je dat doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Een roltafel neemt niet veel ruimte in. Het is de oplegtafel die ruimte inneemt, maar die kun je in veel gevallen er gemakkelijk vanaf halen. Bij mijn SCM is dat minder dan een minuut werk. Het terugzetten is ook minder dan een minuut werk en je hoeft deze vervolgens niet opnieuw af te stellen.

Een roltafel met oplegtafel is overigens niet alleen voor plaatmateriaal. Je kunt er bv ook planken (of andere langwerpige stukken hout) mee afkorten. Of een schaaldeel of plank met schors voorzien van een rechte kant. Door de langsgeleider als stop te gebruiken kun je snel herhaalde zaagsnedes maken. En met een Fritz&Franz-jig kun je er ook veilig hele kleine stukken zagen (veiliger dan met een cross cut sled).

Natuurlijk kun je het meeste ook op een zaagtafel zonder roltafel door gebruik te maken van allerlei jigs. Maar op een zaagtafel met roltafel en oplegtafel gaat dat gemakkelijker en zijn de jigs ook gemakkelijker te maken.
De manier waarop je werkt met een roltafelsysteem is echter wel anders dan de meer traditionele zaagtafels. Het beste is jezelf aan te leren zoveel mogelijk links van het blad te doen. Ik gebruik de parallelgeleider eigenlijk alleen nog maar als "bump stop" om snel en herhaaldelijk een bepaalde maat aan te kunnen houden. Ik heb eerder op dit forum een post geplaatst hoe je zelf van aluminiumprofielen parallelgeleiders kunt maken die links van het blad werken. Derek Cohen heeft op zijn website een andere versie, namelijk een soort slede waarmee je langssnedes links van het blad kunt maken.
De website van Derk Cohen heb ik gevonden, maar jouw parallelgeleiders van aluminiumprofielen kan ik niet vinden. Heb je een link?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Dat schuifstuk waar je die tafel aan bevestigd, waar laat je dat dan als je de zaag niet gebruikt? Als je niet zo veel ruimte hebt, wil je niet een stuk aluminium 2 meter achter je zaagtafel hebben uitsteken. Als je werkplaats niet breed is, heb je niet veel aan de afkortfunctie. In mijn geval zou het hout dan tegen de muur aankomen. Maar voor de meeste mensen zal zo'n aanschaf een compromis zijn. Koop gewoon een zaagmachine van goede kwaliteit, dat scheelt al een hoop.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Dat schuifstuk waar je die tafel aan bevestigd, waar laat je dat dan als je de zaag niet gebruikt? Als je niet zo veel ruimte hebt, wil je niet een stuk aluminium 2 meter achter je zaagtafel hebben uitsteken. Als je werkplaats niet breed is, heb je niet veel aan de afkortfunctie. In mijn geval zou het hout dan tegen de muur aankomen. Maar voor de meeste mensen zal zo'n aanschaf een compromis zijn. Koop gewoon een zaagmachine van goede kwaliteit, dat scheelt al een hoop.
De oplegtafel bewaar ik onder de tafelverbreding:

img_7608-jpeg.93765

(Deze foto is nog voordat het af was)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.168
2.632
Zo staat het bij mij ook. Met de rechter kant tegen de muur. Maar het gedeelte wat je op de foto links boven ziet, dat steekt nu nog 2 meter achter je zaagtafel uit. In mijn geval kan ik dan niet meer bij mijn draaibank komen. Wat ik al probeerde duidelijk te maken, kijk wat voor jouw belangrijk is, bij het aanschaffen van een machine. Als ik ooit zou besluiten veel plaatwerk te gaan verzagen, dan zou ik in de nieuwe werkplaats prima een paneelzaag kwijt kunnen. Maar die zou me zeer beperken in mijn andere werkzaamheden door de ruimte die zo'n machine in beslag neemt. Bij andere mensen moeten er nog tuinmachines of fietsen in hun werkplaats.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
@chevy66 : Je kunt de dwarsgeleider eenvoudig lossen. Het frame waarop de dwarsgeleider rust kun je gewoon uit de houder tillen, nadat je 2 boutjes los hebt gedraaid. De arm waarop de hele "outrigger" rust klap je daarna tegen de machine aan. Die wordt met een magneet op zijn plek gehouden. Zoals @L.N. al schrijft is dit alles zo gebeurd en ben je daarna ook niet je met veel moeite verkregen nauwkeurige instellingen kwijt. De geleider ligt op een plank als ik 'm niet gebruik. Het frame staat tegen de muur achter de schuifdeur die ik om de trap naar boven heb gebouwd. Dat neemt helemaal niet veel ruimte in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.