Zaagtafel dilemma

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
665
358
62
Wetteren, Belgie
Beste houtliefhebbers,
Ik sta voor een dilemma. Ik heb een Dewalt 7492 en was van plan om die in te bouwen in de paoson mobiele zaagtafel. Nu twijfel ik of ik niet beter een HBM 2200 zaagtafel zou kopen. Volle platen moeten er niet op kunnen, die doe ik met de invalzaag.
Pro voor de Dewalt: ik heb die al en zelf de tafel maken zou leuk zijn. Bovendien direct meubel voor mijn Triton frees.
Pro voor HBM: het is altijd leuk nieuw materiaal te kopen. Nauwkeuriger? Meubeltje voor de frees kan ik dan nog maken.

En dan de stofafzuiging: @L.N. schreef in zijn HBM 1600 review dat de stofafzuiging beter was met een bouwzuiger. Ik veronderstel dat dit voor de HBM 2200 ook zo zal zijn? Misschien heeft iemand praktijkervaring? Blijf ik dan bij mijn huidige Parkside 1200 of koop ik een 'echte' stofafzuiging bij, zoals de HBM pro 100?

Luxeprobleem, ik weet het, maar ik raak er zelf niet uit.

Graag jullie ongezouten mening...

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
782
199
Ik zou die extra 100 euro nu uitgeven. Die verbreding kan er vast af en dan houd je alleen de roltafel over. In voorkomende gevallen zit dat er zo weer op.

• Leuk
Waarderingen: SuperBart63

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.616
3.118
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik bedoel inderdaad die. De HBM 1600 is ook verleidelijk (wegens grotere rol wagen) maar ik denk niet dat die qua formaat in mijn 4x7 werkplaats past.
het hangt er van af hoe je het geheel organiseert
voor een roltafel heb je minstens een werklengte van 2 x de nuttige rollengte nodig
nu ja, dat is ver geschoten
mijn roltafel van 320 cm past in 700 cm
je kan dus opschalen !
uiteraard is jouw smalste kant van 400 cm krap, maar je zou de zaagtafel op wielen kunnen zetten + bij gebruik 9 0° draaien

tegen HBM mag ik niets hebben noch inbrengen
hoe ver je van Waddinxveen woont, weet ik niet
een dichter alternatief is Houtbewerkingsmachines, gereedschap en meer | Tendotools.com in lier
mooi stadje
ideaal voor een daguitstapje met de madam !

verder . . .
als je dan toch een stationaire zaagtafel zoekt . . .
de combinatie met een top ligt voor de hand
en ja, meer is dikwijls verleidelijk !

• Leuk

ptklapwijk

Actieve deelnemer
7 apr 2022
66
29
Bergschenhoek
Ooit ook naar deze hbm gekeken maar vond de kwaliteit wat tegen vallen toen ik er in de winkel naar keek. De roltafel zat best wat speling op. Had er iets meer degelijkheid van verwacht zo vanaf de site gezien.

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.616
3.118
Klein-Brabant, Vlaanderen
het is altijd een moeilijk evenwicht
tussen verschillende hobby's en interesses
tussen jou en de vrouw
sommigen sponsoren (een deel van) de uitgave door klusjes tegen een kleine vergoeding voor een ander
zelf zou ik bij de dewalt blijven
hier staan een massa voorbeelden van hoe collega's die inwerken
de precisie schat ik groter in dan bij zo'n zaagtafel van rond de 1.000 euro

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.