Zaagbladkunde

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Het betreft hier een Bosch.
Dan heb je er nog een onderdeel bij.
Dat onderdeel bevestig je met de meegeleverde bouten/vleugelmoeren aan je geleider.

Hier een goede uitleg hoe met een circelzaag te werken: Verwarring langsgeleider zaagmachine
Dat bijkomend onderdeel zat erbij en de mijnheer in de winkel legde destijds uit dat dit enkel diende om zeer smalle stukken te zagen (omdat anders de beschermkap in de weg zit). Ook in de promo filmpjes van deze tafelzaag, wordt de standaard langsgeleider getoond (en gebruikt). Ik heb het dus nog nooit gebruikt. Het is ook zeer laag waardoor ik zou denken dat iets hogere balkjes al snel de neiging hebben om te kantelen.

Ben ik nu echt al jaren verkeerd aan het zagen?
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ben ik nu echt al jaren verkeerd aan het zagen?
Op de letter van de zaagkunde beschouwd: ja, eigenlijk wel. Meestal gaat het goed (...)
Deze hulpgeleider gebruik je bv bij het afkorten op de zaagtafel. Om te voorkomen dat een dwars geplaatst stuk gaat klemmen tussen blad en geleider. Maar je kunt ook afkorten zonder geleider. En dat maakt het voor een hobbyist lastig om in te schatten wanneer je tbv veiligheid het wel of niet zou moeten gebruiken.

Bij het zagen van smalle stukken zit je beschermkap toch niet in de weg? Maakt toch niet uit of iets smal of breed is. De kap zit alleen in de weg wanneer het te hoog is :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
@deftone82 Bij mijn Festool Precisio CS70 zit ook een opzetstuk, vergelijkbaar met wat @McTucker laat zien. Dat is op 2 manieren op de langsgeleider te bevestigen, voor "normaal" zaagwerk rechtop en voor dun en smal werk plat. In beide gevallen is de opzet in de lengte verstelbaar.
Als Bosch een beetje verstandig heeft ontworpen (desnoods afgekeken) is dit bij jouw machine ook zo.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Deze hulpgeleider gebruik je bv bij het afkorten op de zaagtafel. Om te voorkomen dat een dwars geplaatst stuk gaat klemmen tussen blad en geleider.
Voor alle duidelijkheid: afkorten doe ik niet met mijn tafelzaag, daar heb ik afkortzaag voor.
De tafelzaag gebruik ik om te schulpen. Maar daar gebruik je toch niet dat opzetstuk voor ofwel?
Zeer verwarrend allemaal...
Bij het zagen van smalle stukken zit je beschermkap toch niet in de weg? Maakt toch niet uit of iets smal of breed is. De kap zit alleen in de weg wanneer het te hoog is :rolleyes:
Ja, klopt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je korte stukken gaat schulpen moet je dit zeker gebruiken. Probeer maar eens een stukje hout dat korter is als het zaagblad smaller te zagen met de lange geleider. Het gaat tegen het zaagblad aankomen en weggeslingerd worden. Dat is de terugslag. Je langsgeleider mag niet voorbij het zaagblad zitten. Hoever hangt af van de lengte van het werkstuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: McTucker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.