Zaagblad

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Helemaal met John eens. In een ander onderwerp had ik ook al gereageerd op de kwaliteit van Ecotools maar daar was iemand anders het kennelijk niet mee eens. Het blijft vooral dus een westie van persoonlijke smaak en beleving. Ik heb echt dozen vol met zaagbladen en schuurpapier laten bezorgen hier in Frankrijk. Zagen gebruik ik bijna uitsluitend voor eiken en ja...het meubel is nog niet klaar of je kunt de zaag al wegmikken. Voor het lichtere werk zou ik het weer wel gewoon doen, puur vanwege de prijs.
Het gebruikte schuurpapier is zgn topline van Sunmight, daar had ik ongeveer 50 dozen van! Na twee dozen te hebben verbruikt heb ik alles op internet verkocht. Weg ermee. De eerste twee minuten schuurt het fantastisch en daarna doet het nauwelijks meer iets. Ter vergelijking heb ik ander en dus ook iets duurder schuurpapier aangeschaft. Ging zeker vier keer zo lang mee.
Al met al moet je echt geen wonderen verwachten van Ecotools, iets wat ze zelf ook tegen mij hebben gezegd.
Er zijn verschillende kwaliteiten zaagbladen, welke kwaliteit zaagbladen had jij gekocht?
Mvg,:).
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik gebruik de bladen van Ecotool ook (met name in mn invalzaag en de afkortzaag) en ze bevallen mij uitstekend. Prima zaagbeeld/standtijd en groot bijkomend voordeel is dat je met deze prijs je niet meteen verdrietig wordt als je eens een keer een spijker/schroef raakt. Iets wat toch heus wel zo heel af en toe gebeurt
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
Per merk zit er ook nog verschil in. Wat leitz een profblad vind zal afwijken wat ecotools een profblad vind.
Ja inderdaad, als je al die kreten moet geloven.

Maar ik kan wel zeggen dat ik tevreden ben met mijn industrieel zaagblad op mijn afkortzaag en op mijn handcirkelzaag onder een tafel gebruikt als tafelzaag.
De laatste tijd wat vaker gebruikt om multiplex, grenen en meranti te zagen en de zaagsnede ziet er nog steeds mooi uit.
Mvg,:).
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Beste lezers,
Inmiddels heb ik veel informatie over de vraag die ik gesteld heb over mijn zaagblad.
Toch ben ik er nog niet uit.
Bij navraag bij diverse zagen leveranciers geven ze allemaal een ander advies, ik wil n.l. met mijn zaagblad zowel hardhout afkorten en hardhout over langs zagen z.g.n. schulpen.
De ene fabrikant geef een zaagblad op met weinig tanden voorzien van widia opzet stukken b.v. 24 en de andere leverancier geef een zaagblad voorzien van widia opzetstukken op met veel tanden b.v.80.
Ook heb ik ECO tools om advies gevraagd en die geef ook weinig tanden op https://www.ecotools.nl/uploads/webshop/93775795da0a24f214d50499a751b0e5.jpg www.ecotools.nl/zaagblad-260-24t/
Mijn vraag aan jullie wat is wenselijk?
Dank

Simon
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Langszagen/schulpen weinig tanden, afkorten veel. Doe je nu allebei door elkaar heen, en wil je niet voor elke zaagsnede wisselen, ga je er tussenin zitten. Bij rond 250mm is 24 tanden gangbaar voor langszagen, voor afkorten kun je er wel 60 hebben.

Let ook op de tandvorm, negatieve spaanhoek zaagt niet lekker bij langszagen, dat zie je meestal bij afkorten.

Als je een blad met 30 a 40 tanden hebt met positieve spaanhoek dan kun je alles doen, alleen langszagen niet te hard duwen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Langszagen/schulpen weinig tanden, afkorten veel. Doe je nu allebei door elkaar heen, en wil je niet voor elke zaagsnede wisselen, ga je er tussenin zitten. Bij rond 250mm is 24 tanden gangbaar voor langszagen, voor afkorten kun je er wel 60 hebben.

Let ook op de tandvorm, negatieve spaanhoek zaagt niet lekker bij langszagen, dat zie je meestal bij afkorten.

Als je een blad met 30 a 40 tanden hebt met positieve spaanhoek dan kun je alles doen, alleen langszagen niet te hard duwen.

Hoe zie je het verschil tussen een negatieve spaanhoek en een positieve spaanhoek.
Is er ergens een foto of schets te vinden.

Dank
Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.