Zaagblad voor multiplex

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik ben voor mijn zaagtafel en mijn invulzaag ook op zoek naar nog een extra zaagblad. Onder andere ook voor multiplex/plaatmateriaal. De prijzen van ecotools zien er prima uit en volgens mij is men over het algemeen heel tevreden over deze zaagbladen. Echter zie ik dat deze zaagbladen dikker zijn dan de bladen die ik nu gebruik. Gaat dit problemen opleveren icm met het spouwmes? Een dikker zaagblad geeft ook een zwaardere belasting op de motor.
En voor je invalzaag, geeft een dikker zaagblad als "probleem" dat je strip van de liniaal ook mee gezaagd word op je dikkere zaagblad. Opzich geen probleem, maar als je later een dunner zaagblad monteert, zit daar dan een verschil.
Qua belasting van de motor hoef je je geen zorgen te maken. Dat is verwaarloosbaar. Een dik scherp blad, geeft minder weerstand, dan een bot dun blad.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Bedankt, ik dacht altijd dat het spouwmes dezelfde dikte moest hebben als het zaagblad, maar iets dunner klinkt inderdaad ook logischer.
Dat ik de maat moet aanpassen op mijn zaagtafel geleider is niet zo'n probleem, maar inderdaad wel iets om op te letten bij wisselen van zaagbladen. Ik heb er hier een aantal liggen en ze variëren wel een beetje in dikte. Maar ja, dan spreek je over tienden millimeters.
Dat de splinterstrip niet nauwkeurig meer is na een zaagwissel heb ik al ondervonden. Ik denk dat ik voor de invalzaag 2 nieuwe zaagbladen koop van dezelfde dikte en met verschillend aantal tanden. Wisselen tussen merken geeft toch dikte verschillen en daardoor afwijkingen bij het zagen.
Het diktste dat ik overigens zaag is 25 mm multiplex of mdf met de invalzaag en en max 5 cm massief hout met de zaagtafel. Met scherpe bladen moet dat inderdaad geen probleem zijn.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Mijn DWE7485 heeft een spouwmes van 2.2mm dik. Nu zie ik dat de ecotools profi zaagbladen 2mm dik zijn en zaagsnede 3mm. Moet ik naar de dikte van het zaagblad icm spouwmes kijken of naar de breedte van de tand?
 

djjvb

Actieve deelnemer
20 sep 2017
44
14
Nijkerk
Wil dit draadje graag weer even een schopje geven. Heb namelijk ook eveneens de DWE7492 gekocht, maar is ook mijn allereerste zaagtafel. Dus ook nieuw met bladen voor zo'n machine.
Meeste dat ik zal zagen is multiplex, mdf, eiken (panelen). Het is voor DIY. Snelheid en 'sneller bot worden' zijn voor mij dus minder van belang dan een goed eindresultaat.

Nu heb ik dit topic en andere doorgelezen. Ook video's gekeken van o.a. Katz-Moses op het onderwerp. Maar hoe meer je leest en ziet, hoe meer het me ook gaat duizelen.

Heb bijvoorbeeld naar het CMT overzicht van 10" zaagbladen gekeken (is alleen voor de Amerikaanse markt qua nummers) en heb geprobeerd alle info samen te vatten voor mijn situatie. Klopt het als ik concludeer:
- Ik onder de 30/32 tanden beter niet kan gebruiken voor multiplex. Maar een 24/32 tands schulpblad (FTG(vlaktand)/ATB(links rechts)of TCG(trapezium met FTG) zou moeten hebben voor bijvoorbeeld eiken. En voor afkorten je dan het 80 tands blad kan pakken.
- Dat een 40-50 tands blad met (high-)atb in principe het beste allround blad is voor o.a. multiplex, eventueel naast een 'ultieme multiplex' 80 tands, high ATB tand blad voor afkorten.
- Dat voor mdf het 80 tands high ATB blad zou kunnen volstaan (zelfs iets betere afwerking geeft), maar sneller bot wordt. Dat je beter een TCG tand kan nemen.

Daarmee in een soort ideale situatie ik 4 verschillende bladen zou moeten hebben? Maar het 40-50 tands blad een goed startpunt is?

Daarom: gebruiken jullie verschillende bladen voor verschillende snedes of materiaal? Zo ja, welke combinatie heb je dan?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Qua efficiëntie van de machine heb je gelijk. Maar: voor mijn hele keuken heb ik 2 zaagbladen gebruikt in de 7491. Een Freud met 40 of 48 tanden gewoon blad plus een speciale 150mm groefzaag met 12 tanden (6mm breed). In de invalzaag heb ik uitsluitend een Bosch 48T zaagblad gebruikt.

Waarom? De afwerking is bij een goed uitgebalanceerd zaagblad prima, 80 tanden is vind ik niet echt nodig. Dat geld overigens grotendeels ongeacht het aantal tanden. Meer is bij dun materiaal nog steeds prettig, maar het luistert volgens mij minder nauw als vroeger.

Moderne zaagmachines hebben relatief gezien bergen vermogen, dus de zaagbladen met 24 en 32 tanden gebruik ik zelden. Alleen voor het zagen van groeven moest er telkens echt wel gewisseld worden, en dan merk je dat wisselen best wel veel tijd kost. Ook nog wisselen voor massief/dun materiaal en/of afkorten is dan allemaal extra werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.166
868
Ulvenhout
Ik gebruik pakweg 3 bladen (254mm doorsnee) voor mijn zaagtafel.
Een 24 tands blad voor schulpen
Een 60 tands blad voor afkorten/plaatmateriaal
Dan heb ik ook nog een 36 tands blad waar ik eigenlijk ook prima MDF en multiplex mee kan zagen. Dat gaat zelfs ietsje sneller en ik kan niet zeggen dat de afwerking nou minder is.
Alle bladen komen van Ecotools en ik ben daar erg tevreden mee.

Ik zou gewoon eens starten met een 36 tands blad en kijken hoe het je bevalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb dezelfde bladen als Musicus. Ook 250mm en 24, 36 en iets van 60 of 70 tanden.
In de praktijk zit er bijna altijd een allround blad in van 36 tanden. Daarmee is plaatmateriaal goed te zagen, maar massief hout ook.
Alleen bij specifieke klussen waar afwerking van plaatmateriaal belangrijk is gaat er een fijner getand blad op, en voor schulpen van grote hoeveelheden (dus niet voor 1 balkje) het 24-tands blad.
Maar wel altijd een scherp blad, dat is nog veel belangrijker dan het aantal tanden.
Je moet alleen niet verwachten dat je dun plaat helemaal splintervrij kunt zagen met een grof blad, en bij schulpen met een te fijn blad is de doorvoersnelheid en de zaagselafvoer te laag waardoor je verbrande zaagsnedes krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: djjvb

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Scherp is inderdaad erg belangrijk. Je kunt ook de splinterkant afplakken met tape en dan door het tape zagen.
Bijna altijd succes en het is sneller dan het blad wisselen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.