Zaagblad voor multiplex

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Ik wil wat kastjes gaan bouwen van 15 mm en 12 mm berkenmultiplex. Als zaag heb ik net een DeWalt DWE 7492 besteld. Daar zit een zaagblad bij van 250 mm, gat 30 mm en 24 tanden. Dat lijkt me meer voor het zagen van vurenhout e.d. Welk zaagblad zou ik kunnen kopen om mooie zaagsnedes te krijgen bij multiplex. Hoeveel tanden heb je nodig voor een mooie zaagsnede, zonder dat het hout verbrandt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het advies dat op bovengenoemde website staat, vind ik een beetje te kort door de bocht. Het ligt er ook aan welke dikte plaatmateriaal. Voor een laagje fineer of heel dunne plaat van een mm of 2 snap ik het, maar een plaat van 18mm gaan zagen met een blad van 80 tanden...
En dan nog de relatie met de diameter van het blad ontbreekt. Op mijn invalzaag zit een blad van 160mm. Op sommige tafelzagen een blad van 300+. Om dan botweg te zeggen "80 tanden" is niet mogelijk!

Ik heb zelf als universeel blad een blad met 36 tanden erop zitten (ook diameter 250), ik heb bladen van de Ecotools Industrial-lijn en Freund. Daarmee zaag ik het merendeel van het multiplex dat ik gebruik.
Je zou eventueel naar een blad van 48 tanden kunnen gaan, maar ik krijg zelf hele mooie snedes met het 36-tands blad. Het nadeel van een 48-tands blad is (vind ik) dat je dan meteen moet gaan wisselen als je iets anders wilt zagen; met een 36-tands is het ook nog mogelijk om gewoon massief hout te zagen en eventueel te schulpen als het niet te dik is.
Trouwens, laatst nog multiplex van 9 mm gezaagd met een blad van 24 tanden (moest ff snel een stukje zagen en had geen zin om te wisselen), en dat had geen enkel probleem met het multiplex. Gaf ook een mooie zuivere snede.

Maar het belangrijkste blijft: zorg dat je een schoon en scherp blad hebt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jaap

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Zelf gebruik ik een zogenaamd trespa blad voor multiplex hier van staan de tanden rechterop en om en om afgesnoten hierdoor zo goed als geen splinters
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zelf gebruik ik een zogenaamd trespa blad voor multiplex hier van staan de tanden rechterop en om en om afgesnoten hierdoor zo goed als geen splinters
mocht je dit profiel willen opzoeken... het wordt een dak vlak profiel genoemd.

Je kan ook nog kijken naar een hol bol (bezichtigingsplaatwerk) zoeken. Deze is meer bedoeld voor platen met en melamine laag, maar zaagt multiplex ook prachtig. Het enige probleem is een goede slijper te vinden die deze bladen wil slijpen.
 

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Dank voor alle tips. Ik heb deze gevonden en besteld. Ik ga hem gewoon uitproberen op de nieuwe zaagtafel. CMT 272.250.60M Ultra ITK Plus Cirkelzaagblad - 250 x 30 x 60T - Hout/Multiplex
 

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Natuurlijk zal ik laten weten hoe de zaag en het blad bevallen. Ik hoop beide artikelen deze week te ontvangen. Dan moet ik de zaag in elkaar zetten, afstellen en ga ik mijn eerste plankje zagen. Ik ben benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Iedereen mag natuurlijk doen wat hem het beste lijkt, maar ik snap het niet helemaal. Je stelt in je post dat je niet wilt dat het hout gaat verbranden, er komt een goed onderbouwd antwoord om voor 36 of maximaal 48 tanden te gaan in met die adviezen bestel je een 60 tands zaagblad?
Waarom koop je niet een setje Ecotools zaagbladen van de prof lijn? Dan ben je de helft van het geld kwijt en kan je eens kijken wat het beste bevalt.

Ik heb zowel 36 als 48 tands zaagbladen (254mm) en ik zie niet in waarom ik een fijnere vertanding zou gebruiken. Zelfs gefineerde platen komen er ongeschonden uit.

Maar zoals ik al schreef, je bepaalt zelf wat je doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob en Emilio

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Iedereen mag natuurlijk doen wat hem het beste lijkt, maar ik snap het niet helemaal. Je stelt in je post dat je niet wilt dat het hout gaat verbranden, er komt een goed onderbouwd antwoord om voor 36 of maximaal 48 tanden te gaan in met die adviezen bestel je een 60 tands zaagblad?
Waarom koop je niet een setje Ecotools zaagbladen van de prof lijn? Dan ben je de helft van het geld kwijt en kan je eens kijken wat het beste bevalt.

Ik heb zowel 36 als 48 tands zaagbladen (254mm) en ik zie niet in waarom ik een fijnere vertanding zou gebruiken. Zelfs gefineerde platen komen er ongeschonden uit.

Maar zoals ik al schreef, je bepaalt zelf wat je doet.
Ik heb volgens mij diverse adviezen gekregen van verschillende mensen. Ik denk dat je verwijst naar het bericht van Klusrob. Hij gaf aan dat hij goede resultaten haalt met minder tanden, maar ik heb niet gelezen dat je echt geen 60 tanden moet gaan gebruiken voor een mooie zaagsnede. Ik heb nog even gekeken naar de Ecotools zaagbladen en die zien er inderdaad ook goed uit. Prima tip, waarvoor dank. Ik wil daar nog wel een blad bestellen. Zal ik dan kiezen voor 36 of 48 tanden? HM-zaagblad PROF 250 x 30 mm T=36
Deze zijn inderdaad een stuk goedkoper. Is de kwaliteit dan vergelijkbaar met een duurder zaagblad?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daar zit een zaagblad bij van 250 mm, gat 30 mm en 24 tanden. Dat lijkt me meer voor het zagen van vurenhout e.d. Welk zaagblad zou ik kunnen kopen om mooie zaagsnedes te krijgen bij multiplex. Hoeveel tanden heb je nodig voor een mooie zaagsnede, zonder dat het hout verbrandt.
kwaliteitszaagbladen zijn duur
fabrikanten besparen daar op om hun machine concurrentieel te kunnen prijzen
om netjes te zagen ben je hier sowieso verplicht om een bijkomend zaagblad te kopen
maximaal aantal tanden voor die diameter
een universeel zaagblad met links-rechts-tand volstaat dan
een hol-daktand is specifiek voor plaatmateriaal
de juiste snelheid van doorvoeren leer je uit ervaring
te snel => grove snede
te traag of zelfs stilstaan => donkere brandstroken
beste aanpak is om de platen eerst op netto-maat + een paar mm te zagen
pas bij de 2de snede op netto-maat
heb een grote machine & ook ik zaag altijd zo
jouw machine is minder geschikt om grote platen op te zagen
doe dat eerst met een handcirkelzaag, inval of niet, of laat je hout reeds op bijna-definitieve maat bij de houthandel zagen
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als ik adviseer om een 36-tands blad te kopen, en maar heel misschien voor een 48T te gaan, aangeef dat het ook zelfs met 24 tanden goed zal gaan, en zo mijn twijfels heb bij het zagen met een blad van 80 tanden (understatement), dan kan je daar dus al uit opmaken dat ik het zeker ook zou afraden om een 60-tands blad te kopen. Maar blijkbaar had je je keuze al gemaakt, anders begrijp ik je keuze niet.

Kies nu sowieso dan het blad van maximaal 36 tanden en zeker niet dat van 48. Zoals ik al schreef, is 36 tanden meer dan genoeg, 48 is al erg fijngetand en 60 zeker te veel. Misschien gaat dit bij 9mm nog goed, maar bij dikker hout ga je je zaagsel niet snel genoeg afgevoerd krijgen en dus je hout verbranden.
En je zult vast wel eens iets anders zagen dan dun plex, en dan heb je meer aan een blad van 36 tanden dan aan nog een fijn blad.

De kwaliteit van ET zal iets minder zijn dan van het nu door jou bestelde CMT-blad. Maar hoeveel ga je zagen? Voor de gemiddelde prive-houtbewerker is een blad van ET goed genoeg, en als het versleten is (dan bedoel ik niet bot = laten slijpen), dan koop je een nieuwe en ben je nog steeds goedkoper uit dan met een CMT.
Dat type bladen heeft m.i. alleen zin als je full-prof bent, en dan ook alleen op een dito machine.
En dan nog, als je niet zeker weet en nog moet uitproberen welk blad je nodig hebt, waarom koop je dan zo'n duur blad?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik zou niet snel een 60 tands of meer gebruiken, al heb ik ze wel, want die zijn bedoelt voor hele dunne materialen kunststoffen en aluminium of een combi van deze materialen. Belangrijk zijn een scherp blad met de juiste tand. Je hebt de keus tussen 24 36 of 48 tanden. Zelf zou mijn keus 48 t zijn maar ik verwissel mijn 36 tands blad niet als ik wat ander plaat materiaal moet zagen.
Nu heb ik veel kwaliteitszaagbladen verkocht en heb ze nu ook voor mijn machines. Ik had vorig jaar geen tijd om ze te laten slijpen en heb bij eco tools een industrial blad besteld. Aangenaam verrast.
 

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Als ik adviseer om een 36-tands blad te kopen, en maar heel misschien voor een 48T te gaan, aangeef dat het ook zelfs met 24 tanden goed zal gaan, en zo mijn twijfels heb bij het zagen met een blad van 80 tanden (understatement), dan kan je daar dus al uit opmaken dat ik het zeker ook zou afraden om een 60-tands blad te kopen. Maar blijkbaar had je je keuze al gemaakt, anders begrijp ik je keuze niet.

Kies nu sowieso dan het blad van maximaal 36 tanden en zeker niet dat van 48.
 

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Ok, duidelijk. In mijn enthousiasme heb ik het kennelijk niet goed gelezen of begrepen. Het CMT-blad met 60 tanden stuur ik terug en ik heb een gewoon blad met 36 tanden besteld uit de prof-serie. De industrial was uitverkocht en ik wil wel binnenkort gaan zagen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ok, duidelijk. In mijn enthousiasme heb ik het kennelijk niet goed gelezen of begrepen. Het CMT-blad met 60 tanden stuur ik terug en ik heb een gewoon blad met 36 tanden besteld uit de prof-serie. De industrial was uitverkocht en ik wil wel binnenkort gaan zagen.
Ik vind het knap om te zien dat je zo mooi omgaat met het advies van de andere forum gebruikers. Veel mensen schieten in de verdediging als ze berichten krijgen waaruit blijkt dat ze beter een andere keuze hadden gemaakt. Jou reactie getuigd wat mij betreft van openheid en een wil om te leren. Daar kunnen veel op het forum nog van leren.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.643
700
Antwerpen
ik heb heel lang getwijfeld of ik zou reageren maar ik doe het dan maar toch

Een advies blijft een advies en ik beweer dat niemand hier op het forum alom wetend is
dus als iemand tegen het advies van iemand anders in gaat dan is dat zijn goed recht en moet hij ook niet "terecht" gewezen worden.

petje af @Fetivi dat je het zo goed hebt opgevat
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik ben voor mijn zaagtafel en mijn invulzaag ook op zoek naar nog een extra zaagblad. Onder andere ook voor multiplex/plaatmateriaal. De prijzen van ecotools zien er prima uit en volgens mij is men over het algemeen heel tevreden over deze zaagbladen. Echter zie ik dat deze zaagbladen dikker zijn dan de bladen die ik nu gebruik. Gaat dit problemen opleveren icm met het spouwmes? Een dikker zaagblad geeft ook een zwaardere belasting op de motor.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.165
868
Ulvenhout
Nee het geeft geen problemen. Alleen als het zaagblad dunner zou zijn dan het spouwmes krijg je een probleem want dan zou het hout/plaatmateriaal blijven steken.
Je zal wel de maataanduiding op je zaagtafel moeten aanpassen omdat je een iets bredere zaagsnede krijgt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
het spouwblad is altijd iets dunner dan de zaagsnede
een dikker zaagblad kan de motor meer belasten omdat er meer hout weggenomen wordt
maar een dunner zaagblad dat minder scherp snijdt dan een dikker zaagblad, zal dan weer de motor meer belasten
over welke diktes heb je het ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.