Zaagblad kopen voor lintzaag

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Nou, even vooor de duidlijkheid het hele verhaal.
ik doe aan houtsnijwerk. Het hout is Lindenhout. Dit kun je kopen geschaafd en gedroogd en wel in alle afmetingen. ALLEEN is de PRIJS van een behoorlijk stuk hout vrij prijzig.
In Udenhout, ik woon zelf in Loon op Zand, zit een boomrooierij. Ook lindenstammen heeft hij liggen.
dus kwam ik op het Lumineuze idee om een stuk stam te kopen. Zogezegd zo gedaan. Ook in Udenhout zit een houtzagerij, die heeft de stam weerin planken gezaagd van 8 cm dik. Hier haal ik mijn werkstukken uit. dus voor bochten heb ik een lintzaag gebouwd, en daar heb ik nu een groffe smalle zaag voor nodig om de wendingen te kunnen zagen.
Nou, ik zou niet al te moeilijk doen. Koop een lint dat volgens jou de breedte heeft die je nodig hebt, met zo min mogelijk tanden per inch ( tpi) omdat je in nat hout zaagt.
En dan ermee aan de slag en kijken of het voor jou werkt. En ons op de hoogte houden natuurlijk -:)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Het probleem is dat de zaag het zaagmeel moeilijk kwijt kan.
Dat heb ik in post 11 al proberen duidelijk te maken. Datgene wat je wil gaat in de praktijk niet. Voor nat hout heb je grove vertanding nodig, maar bij een smal lint blijft er dan weinig ruggengraat over. Hierdoor knapt het lint tamelijk snel. Bij nat hout worden de spanen slecht afgevoerd waardoor het lint snel vast loopt.
Zelfs droog hout van 8 cm zagen met een smal lint (3 mm) gaat een uitdaging zijn en met het nodige beleid (= voorzichtig en traag) moeten gebeuren.
Droog hout kost geld en het lijkt dan voordelig om zelf te laten zagen. Maar de consequentie is dat je geduld moet hebben. Het is niet voor niets dat dat droge hout duur is. Ofwel heeft het jaren in een opslag gelegen, ofwel is het kunstmatig gedroogd.
Als je je zelf gezaagd hout wil gebruiken dat nog erg nat is, zal je je werkwijze hier moeten op inrichten. Dat wil zeggen dat je het niet kan zagen met een smal lint. Een breder lint gebruiken om de vorm ruw uit te zagen, dan haaks op de vorm inzagen (zodat er telkens kleine stukjes wegvallen) en tenslotte met een smal lint de vorm. Maar dan is er nog geen garantie op succes.
(Dit is waarschijnlijk niet wat je graag wilde horen, maar het is nu eenmaal zo dat je je werkwijze moet aanpassen aan het beschikbare materiaal, of omgekeerd. Iedere werkwijze en ieder materiaal heeft zijn beperkingen en je moet je daar op inrichten).
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en thomasz

Dutch carverman

Actieve deelnemer
23 dec 2020
54
21
Eindelijk iemand die het goed uitlegt. Dank daarvoor. Maar dat wist ik allemaal al wel, ik ben 43 jaar timmerman. Het e.e.a. op school/werkplaats/ bouw plaats/Mierlo/ collega's en van mijn vader die ook gepassioneerd timmerman was, veel geleerd. Dus voor nat/ semi nat hout bredere zaag en grof en voor redelijk droog tot kastdroog( zegt mijn vrouw altijd over de was) smaller lint en fijnere vertanding. maar mijn kennis over lintzagen liet nog wat te wensen over.BEDANKT VOOR DE LES.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Eindelijk iemand die het goed uitlegt. Dank daarvoor. Maar dat wist ik allemaal al wel, ik ben 43 jaar timmerman. Het e.e.a. op school/werkplaats/ bouw plaats/Mierlo/ collega's en van mijn vader die ook gepassioneerd timmerman was, veel geleerd. Dus voor nat/ semi nat hout bredere zaag en grof en voor redelijk droog tot kastdroog( zegt mijn vrouw altijd over de was) smaller lint en fijnere vertanding. maar mijn kennis over lintzagen liet nog wat te wensen over.BEDANKT VOOR DE LES.
Fijn dat je het begrepen hebt. Maar meerdere mensen probeerden je dit al op meerdere manieren in meerdere posts uit te leggen. Ik wens je er veel geluk mee
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.