Zaagblad keuze Dewalt 7492

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Een groefzaag (of dat nu een samengestelde is of een set losse bladen) is gevaarlijk door de grote hoeveelheid materiaal die weggenomen wordt. Door de breedte van de tanden is de grip op het materiaal fenomenaal en het resultaat van vastlopen wordt daardoor ronduit spectaculair. Het is niet voor niets dat groefzagen eigenlijk per definitie alleen met een feeder gebruikt mogen worden in de EU.

Tenzij je graag gewond raakt zou ik niet achter het blad of werkstuk gaan staan, maar ernaast. En geleid het werkstuk met bijvoorbeeld een set Grr-rip blokken (MicroJig GRR-Rip Block duwblok met slimme wegklap haken | GB-1). Als het werk er dan vandoor gaat, dan gaat het zonder je handen mee te nemen.
En zorg dat je werkstukken groot en zwaar genoeg zijn. Niet proberen op een reststukje, dat loopt geheid mis.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Als ik zoek op dado schijven dan staat er bij sommige dado zaagbladen het volgende:

Let op! Enkel te gebruiken op radiaalmachines zonder rem module!​

Moet je hier veel op uitdoen of is dit geen probleem voor mijn zaagtafel?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.016
831
Omgeving Leiden
Er wordt gewaarschuwd omdat een dado stack een aanzienlijk gewicht kan hebben.
Wordt de motor van de zaagtafel bij uitschakelen actief geremd , dan kan het gewicht icm met het toerental voor een flink koppel zorgen waardoor de dado stack zichzelf losdraait.

Ik heb geen de Walt zaagtafel en ook geen dado stack, dus over die combinatie kan ik niks zeggen.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Er wordt gewaarschuwd omdat een dado stack een aanzienlijk gewicht kan hebben.
Wordt de motor van de zaagtafel bij uitschakelen actief geremd , dan kan het gewicht icm met het toerental voor een flink koppel zorgen waardoor de dado stack zichzelf losdraait.

Ik heb geen de Walt zaagtafel en ook geen dado stack, dus over die combinatie kan ik niks zeggen.
Daar zit zeker wat in. Zover ik weet word de Dewalt 7492 wel geremd, maar het is niet zo dat die ineens stilstaat. Maar een zaag die loskomt is het laatste wat je wil.
Heeft iemand ervaring met deze zaagtafel en een dado stack schijf?
Dank voor je reactie.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Ik had het laatst met een geremde Bosch GTS10XC. Normaal zaagblad, wel met sleutel aangedraaid maar blijkbaar onvoldoende. Met het aanzetten hoorde ik 2 keer een aanjagend geluid: 1x van de motoren en 1x van het blad wat na slip op gang kwam.
Zaag direct uitgezet: motor direct stil en zaagblad leek onverminderd door te draaien. Heb het blad gestopt door met een stukje hout tegen het stamblad aan drukken (richting motor).
Geen schade, wel even verbaasd. Voortaan met wat meer spierkracht de moer aantrekken.
 
Laatst bewerkt:

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik had het laatst met een geremde Bosch GTS10XC. Normaal zaagblad, wel met sleutel aangedraaid maar blijkbaar onvoldoende. Met het aanzetten hoorde ik 2 keer een aanjagend geluid: 1x van de motoren en 1x van het blad wat na slip op gang kwam.
Zaag direct uitgezet: motor direct stil en zaagblad leek onverminderd door te draaien. Heb het blad met behulp van een stukje hout tegen het stamblad aan drukken (richting motor).
Geen schade, wel even verbaasd. Voortaan met wat meer spierkracht de moer aantrekken.
Pfffff heftig zeg! begin nu wel een beetje te twijfelen of ik wel een dado blad moet gaan halen. Ik wil geen ongelukken!
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik heb al eerder aangegeven dat ik die combinatie (7492 met dado) al een hele tijd heb en veel gebruikt. En nooit dit soort problemen gehad!!!
Heb de berichten even terug gelezen en indd je gaf het al eerder aan, hoe vast draai je de bout en gebruik je dan een zelf borgende moer? of de originele moer?
Dank voor je reactie.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.389
836
70
Veldhoven
Heb de berichten even terug gelezen en indd je gaf het al eerder aan, hoe vast draai je de bout en gebruik je dan een zelf borgende moer? of de originele moer?
Dank voor je reactie.
Ik was scheepswerktuigkundige op de grote vaart en daarna centralewerktuigkundige, dus ik durf te beweren dat ik kan sleutelen. Bij mij is vast vast. Kan het niet uitleggen, is gewoon ervaring. En ik gebruik de originele moer. Bij onderhoud van auto's en motoren (vroeger ook veel gedaan) gebruik ik een momentsleutel.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik was scheepswerktuigkundige op de grote vaart en daarna centralewerktuigkundige, dus ik durf te beweren dat ik kan sleutelen. Bij mij is vast vast. Kan het niet uitleggen, is gewoon ervaring. En ik gebruik de originele moer. Bij onderhoud van auto's en motoren (vroeger ook veel gedaan) gebruik ik een momentsleutel.
Dank voor je uitleg, snap wel goed wat je bedoelt met vast is vast. ben vroeger ook erg veel aan het sleutelen geweest aan eerst brommers, toen auto's en motoren. Dus sleutelen kan ik wel. Maar gezien ik nog maar 2-3 jaar echt met hout bezig ben is de kennis daar iets minder dan op andere vlakken. Maar fijn dat ik de vragen hier kan stellen. Overigens is een goede momentsleutel hier ook zeker aanwezig (van Beta) kun je soms niet zonder!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.389
836
70
Veldhoven
Dank voor je uitleg, snap wel goed wat je bedoelt met vast is vast. ben vroeger ook erg veel aan het sleutelen geweest aan eerst brommers, toen auto's en motoren. Dus sleutelen kan ik wel. Maar gezien ik nog maar 2-3 jaar echt met hout bezig ben is de kennis daar iets minder dan op andere vlakken. Maar fijn dat ik de vragen hier kan stellen. Overigens is een goede momentsleutel hier ook zeker aanwezig (van Beta) kun je soms niet zonder!
Vergis je niet, ik werkte aan motoren met meer dan 3000 PK per cylinder, boring x slag van 900 x 1800 en het kleinste boutje aan zo'n machine was M20. Auto of motor is voor mij maar filigrain spul.
En inderdaad: Je kunt hier met alles terecht! Meestal word je op je wenken bediend!
Momentsleutels heb ik van 1/4" t/m 3/4" (Hoewel ik die laatste kocht voor een aanstaande klus aan een caravan die uiteindelijk niet door ging en dus nog nagelnieuw in de la ligt.) (Oepsss)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.278
2.667
Het is simpel. Als je geen meeneempennen hebt, zal je blad losdraaien als je te snel remt. Uit jan zijn ervaring blijkt dus dat zijn machine niet hard genoeg remt. Of dat bij jouw machine ook zo is, moet je uit proberen. Hadden jullie geen Filippino's aan boord Jan?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.389
836
70
Veldhoven
Het is simpel. Als je geen meeneempennen hebt, zal je blad losdraaien als je te snel remt. Uit jan zijn ervaring blijkt dus dat zijn machine niet hard genoeg remt. Of dat bij jouw machine ook zo is, moet je uit proberen. Hadden jullie geen Filippino's aan boord Jan?
Nooit Filippino's mee gemaakt. Wel Indonesiërs, Chinezen, Bantoes, Hollanders, Spanjaarden, Kaapverdianen.
En het was vaak een verrassing wat de vakkundigheid was. In mijn tijd sleutelde je meestal zelf. Ook weer afhankelijk van het vakmanschap van de mensen die je in de machinekamer onder je hoede kreeg.
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Vergis je niet, ik werkte aan motoren met meer dan 3000 PK per cylinder, boring x slag van 900 x 1800 en het kleinste boutje aan zo'n machine was M20. Auto of motor is voor mij maar filigrain spul.
En inderdaad: Je kunt hier met alles terecht! Meestal word je op je wenken bediend!
Momentsleutels heb ik van 1/4" t/m 3/4" (Hoewel ik die laatste kocht voor een aanstaande klus aan een caravan die uiteindelijk niet door ging en dus nog nagelnieuw in de la ligt.) (Oepsss)
Dat is zeker iets anders dan een auto of motor uiteraard, maar het blijft sleutelen en je moet er handig mee zijn anders red je niets in de technische wereld. Ik denk dat we allemaal wel een aantal stukken gereedschap hebben die zeer weinig liggen te doen of in een opwelling hebben gekocht, de moment sleutel van mij word alleen gebruikt bij het omzetten van de winterbanden en dan weer naar de zomerbanden :p
Ik kwam deze site per toeval tegen en dacht eerst (zoals het op veel sites gaat) ik zal wel niet veel rectie krijgen op mijn vraag(en) zeker als "beginner" niet. Maar het deed mij verbazen hoeveel mensen hier met je meedenken en je willen helpen. Heel erg fijn!! en waarvoor dank!
Als je uit de scheepvaart techniek komt vind je het volgende ook heel interessant, zoek maar eens op Wärtsilä-Sulzer RTA96-C :D nog iets meer dan 3000pk per cilinder ;-)
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
643
102
Sterksel
Ik heb dezelfde zaagtafel, ook nog met het standaard blad. Nooit bij stil gestaan dat het kan slingeren of niet zo best is.... Handige info waar ik naar ga kijken
 

Bokeh

Actieve deelnemer
21 nov 2022
39
5
Rijssen
Ik heb dezelfde zaagtafel, ook nog met het standaard blad. Nooit bij stil gestaan dat het kan slingeren of niet zo best is.... Handige info waar ik naar ga kijken
Ik kwam erachter doordat ik een plank in de lengte door zaagde en zag dat de snede niet mooi recht (soort van happen eruit) was. toen ben ik gaan Googlen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.389
836
70
Veldhoven
Dat is zeker iets anders dan een auto of motor uiteraard, maar het blijft sleutelen en je moet er handig mee zijn anders red je niets in de technische wereld. Ik denk dat we allemaal wel een aantal stukken gereedschap hebben die zeer weinig liggen te doen of in een opwelling hebben gekocht, de moment sleutel van mij word alleen gebruikt bij het omzetten van de winterbanden en dan weer naar de zomerbanden :p
Ik kwam deze site per toeval tegen en dacht eerst (zoals het op veel sites gaat) ik zal wel niet veel rectie krijgen op mijn vraag(en) zeker als "beginner" niet. Maar het deed mij verbazen hoeveel mensen hier met je meedenken en je willen helpen. Heel erg fijn!! en waarvoor dank!
Als je uit de scheepvaart techniek komt vind je het volgende ook heel interessant, zoek maar eens op Wärtsilä-Sulzer RTA96-C :D nog iets meer dan 3000pk per cilinder ;-)
Jaaaaa, die Sulzer ken ik. :love::love::love: Dat zijn de "super long stroke" machines.
Ik weet niet of je wel eens in Denemarken komt? Dan moet je eens naar Kopenhagen naar het Dieselhouse gaan. www.dieselhouse.dk
En dan liefst op de eerste of de derde zondag van de maand, want dan draait die tien minuten.
 
  • Leuk
Waarderingen: mroden

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.278
2.667
Ja, het is jammer dat het niet gelukt is om de laatste stork hotlo terug naar nederland te halen. Dan hadden ze hier ook wat leuks gehad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.