Zaag je wanneer je een roltafel hebt, het werkstuk links of rechts van het zaagblad ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.019
3.284
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze vraag dook vandaag op.
Ik herinner mij dat ze in de rand van een aantal draadjes reeds gesteld werd, en meestal beantwoord.
Maar het antwoord loopt in al deze berichten verloren.
Vandaar een draadje dat specifiek aan deze manier van werken toegewijd is.

Het antwoord: gebruik de roltafel altijd !
Ze biedt de unieke kans om het werkstuk zonder haperen en verpakken en met de gewenste snelheid vloeiend door te voeren.
Een goed uitgelijnde roltafel geeft een veel nettere zaagsnede dan doorvoeren tegen de langsgeleider.

Ik herinner mij dat @Athanor hier reeds foto's geplaatst heeft van hoe hij werkstukken evenwijdig zaagt.
Deze manier van zagen ga ik hier met een paar foto's bevestigen.

• Leuk
Waarderingen: Athanor

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.316
1.224
Mee eens, met de aantekening dat dit enkel werkt als het werkstuk niet langer is dan de roltafel. Mijn zaagtafel heeft een roltafel van 1600mm, waardoor ik 2m stukken langs de langsgeleider zaag.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.606
901
Noord-Veluwe / Skåne
Altijd links van het blad. Ik gebruik de parallelgeleider eigenlijk alleen maar als stop voor exact herhaalbare zaagsnedes (daartoe heb ik de "toe-out" naar nul gewerkt met een aangebrachte stelschroef). Als het hout aan de smalle kant is, dan gebruik ik 2 bruggen om het vast te klemmen op de roltafel. En ik gebruik een aanslag op de dwarsgeleider en een andere op een 2e aanslag die op de roltafel is bevestigd om perfect gelijke dimensies te verkrijgen. Of ik gebruik een Fritz und Franz hulpstuk, afhankelijk van wat ik moet zagen.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
2.055
703
Mijn werkwijze is identiek aan die van @hdv , ook nog steeds grote liefhebber van F&F.

Wat betreft kleinere werkruimtes, als je rechts van het blad weinig afstand hebt limiteer je ook wel de afkortafstand. Ik kan zo max 95 cm offcut hebben vooraleer ik aan een muur zit, dat is soms wel wat vervelend.

Mee eens, met de aantekening dat dit enkel werkt als het werkstuk niet langer is dan de roltafel. Mijn zaagtafel heeft een roltafel van 1600mm, waardoor ik 2m stukken langs de langsgeleider zaag.
Hammer/Felder bijvoorbeeld heeft hiervoor een vrij simpele oplossing waarmee je het zaagbereik kan vergroten:

Kantrechtinrichting

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.316
1.224
Sorry Petrolhead, maar dat is niet echt een oplossing voor mijn "probleem". Jouw voorbeeld is om 1 kant recht te maken van een stuk dat langer is dan de roltafel. Dat is niet bedoelt om 2 evenwijdige zaagsnedes te maken. Bovendien werkt het ook niet veilig met een plank van 2m. Mijn roltafel is 160 cm en als je die vast zet, dan heb je 80 cm na het zaagblad. Heb je een plank van 2m, dan steekt deze dus voor meer dan de helft uit (120 cm). Dan zal deze willen kantelen en dat is niet veilig.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.019
3.284
Deze manier van zagen ga ik hier met een paar foto's bevestigen
het principe is dat je de roltafel gebruikt voor het op de gewenste breedte zagen van het hout (1)
(waarom zou je anders een roltafel kopen ?)
ik heb vooraan + achteraan (1) een dwarsgeleider
de breedte zet ik op beide geleiders uit
om bij verschillende lengtes van het hout niet telkens de achterste dwarsgeleider te moeten verschuiven, leg ik tussen beide klappers een profiel (2)
ideaal is dat 100 mm, want dat vergemakkelijkt het rekenen
vooraan kan ik het werkstuk meestal klemmen
achteraan hangt het ervan af of de gleuf waarin de voet van de klem schuift, bereikbaar is
bij het zagen trek ik in ieder geval & altijd het werkstuk tegen het profiel

(1) ik heb de gewoonte om eerst een paar mm te breed te zagen
omdat mijn wagen iets hoger dan het zaagblad staat, wil de snede - zeker bij grote restbreedtes - uitbreken
pas nadien zaag ik op netto-breedte
(2) mijn combi is SCM - de dwarsgeleider achteraan is Hammer - (kruisbestuiving) - kost rond de 150 euro
(3) zaag je een stuk dat langer dan je profiel is, maar onvermijdelijk korter dan de bewegingslengte van je roltafel, dan schuif je het achterste profiel op tot je werkstuk tussen de dwarsgeleiders ligt

1790939585016.png

• Leuk
Waarderingen: studiodara

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
867
222
Oss
Sorry als ik het verkeerd begrijp normaal ben ik het zeer met @ZotVanHout eens daarom twijfel ik of ik het goed interpreteer.

maar ben het niet helemaal eens met de bewering hier. Ik maak hier gebruik van altendorf met roltafel van 3,2 m.
Als ik platen schulp of afkortzaag tot maximaal 1,30m gebruik ik roltafel alleen ter ondersteuning. ( plaat word ondersteunt en rolt mee daarom is het roltafel )
Het duwen doe ik uit positie tussen rolwagen en parallel geleider. ( is ook het te zagen werkstuk )
Waarom!
Op het moment dat je werkstuk tussen rolwagen en parallel geleider duwt is er geen kans op klemmen en door het doorvoeren gaat het geleidelijk en recht. Je kunt zelf duidelijk op midden van werkstuk het werkstuk aanvoeren.

Op het moment dat iemand naast roltafel staat en vanuit hier plaatmateriaal doorvoert bestaat bij niet goed vast cq tegenhouden de plaat wil draaien tov de zaag. ( ook niet alle platen zijn gelijkmatig opgebouwd )
Ook hoeft er maar iets van vuiligheid tegen geleider te liggen.
Daarnaast is je eigen houding ook niet veilig omdat je over zaagblad heen komt te hangen staan. Daarnaast zaag je toch ook het werkstuk en niet het "afval"

Daarnaast werk ik voor 90 procent met berken platen. Deze zijn nooit 100% recht maar iets rond hierdoor ligt plaat iets vrij van geleider van roltafel bij het bijna doorzagen gaat hij altijd bewegen met mogelijke aftekening van zaagblad op plaat.
Roltafel en zaag zijn onlangs nog uitgelijnd door leverancier. Maar het plaatmateriaal in mijn geval berken betonplex zijn altijd toleranties in plaat aanwezig vandaar dat ik uit 30 jaar ervaring spreek en dit in mijn geval het beste zaagresultaat geeft.
Afkorten doe ik wel tegen geleider op roltafel maar dit komt nauwelijks voor.
Maar dat ligt het werkstuk tegen geleider en "afval / restant" tussen zaag en parallelgeleider die helemaal weggeschoven is ( in deze geen functie dient )
Heb ik langere platen dan roltafel dus platen van 3,6 of zelfs langer dan gaat geleider van roltafel af en kan roltafel geblokkeerd worden ( zit er niet voor niets op )

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
11.019
3.284
normaal ben ik het zeer met @ZotVanHout eens
dank voor jouw waardering
je hoeft het niet altijd met mij eens te zijn
jouw mening telt even goed !
Als ik platen schulp of afkortzaag tot maximaal 1,30m gebruik ik roltafel alleen ter ondersteuning. ( plaat word ondersteunt en rolt mee daarom is het roltafel )
Het duwen doe ik uit positie tussen rolwagen en parallel geleider. ( is ook het te zagen werkstuk )
Waarom!
Op het moment dat je werkstuk tussen rolwagen en parallel geleider duwt is er geen kans op klemmen en door het doorvoeren gaat het geleidelijk en recht. Je kunt zelf duidelijk op midden van werkstuk het werkstuk aanvoeren.
plaat van 2.800 x 2.100 ?
of plaat van 2.500 x 1.250 ?
alhoewel ik het uiterst zelden toepas, denk ik dat de regel is dat je langsgeleider in de zaagrichting niet voorbij het zaagblad komt
leg je het werkstuk tussen zaagblad en langsgeleider, dan zit je met een recht-richten-oefening van zodra het grootste deel van het werkstuk voorbij het het zaagblad (en de langsgeleider) is
heeft de roltafel op gebied van maatvoering en doorvoeren, de leidende rol, dan is de parallelgeleider overbodig
Op het moment dat iemand naast roltafel staat en vanuit hier plaatmateriaal doorvoert bestaat bij niet goed vast cq tegenhouden de plaat wil draaien tov de zaag. ( ook niet alle platen zijn gelijkmatig opgebouwd )
Ook hoeft er maar iets van vuiligheid tegen geleider te liggen.
leidt de roltafel, dan duwt het zaagblad het werkstuk inderdaad van de dwarsgeleider op de roltafel weg
dat belet ik met een klem vooraan + achteraan
is de te zagen snede voldoende kort, dan grijp ik met de ene hand de dwarsgeleider, en met de ander het achterste deel van het werkstuk, terwijl ik de rolwagen voortduw
je moet er inderdaad op letten dat er niets tussen werkstuk en dwarsgeleider ligt
misschien is mijn dwarsgeleider daarom onderaan afgerond
Daarnaast is je eigen houding ook niet veilig omdat je over zaagblad heen komt te hangen staan. Daarnaast zaag je toch ook het werkstuk en niet het "afval"
bij deze werkwijze sta ik links van de roltafel, en kom ik niet boven de zaag
Daarnaast werk ik voor 90 procent met berken platen. Deze zijn nooit 100% recht maar iets rond hierdoor ligt plaat iets vrij van geleider van roltafel bij het bijna doorzagen gaat hij altijd bewegen met mogelijke aftekening van zaagblad op plaat.
omdat op alle platen spanning en kromming kan zitten, zaag ik altijd eerst op brutomaat, en pas nadien op nettomaat
Afkorten doe ik wel tegen geleider op roltafel maar dit komt nauwelijks voor.
in de handleiding van mijn roltafel van 320 cm staat uitleg over hoe panelen te zagen
dat is tegen de dwarsgeleider op de roltafel
daarbij draai je het werkstuk na de 1ste snede 3 x in tegenwijzerzin
moet een perfekte rechthoek geven
anders is de roltafel slecht uitgelijnd, of heb ik het werkstuk minder goed gepositioneerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.