Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
(ik ben nog steeds aan het twijfelen)
Is er uberhaubt iemand die de hammer C3 31 heeft?
of iemand die iemand kent die de C3 31 heeft?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Volgens mij kom je hier ook nooit helemaal uit, je kunt de allerbeste en allerduurste machine nemen, maar als net van jouw machine de schaaf of zaaggeleider 1 graad speling heeft, dan zit je alweer met een probleem. Er zit vast wel verschil in de machines, maar wil je echt een perfecte keuze maken, dan zul je op alle machines een half jaar moeten werken, en dan pas kom je achter gebreken van de machine. Het zal ook per persoon verschillen wat als hinderlijk ervaren wordt, en hoe hoog je de lat legt. Ik denk dat je, uiteraard na een grondige orrientatie, gewoon de knoop moet doorhakken en ervoor moet gaan, en de minpunten, die hou je waarschijnlijk toch. Overal is wat bij.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb de K3 winner comfort aangeschaft, ongeveer vier maanden geleden. dat wil dus zeggen dat ik enkel iets kan zeggen over de zaag, want die is hetzelfde als in de combi.
En ik ben zeer tevreden over mijn machine. Hij is erg krachtig, en je kan er erg secuur mee werken. Het mooie van de machine vind ik dat je alles handmatig kan afstellen, dus de precisie van de machine hangt af van de tijd die je er aan besteed om alle geleiders en tafels precies recht of haaks of vlak af te stellen.
Ook de service van Felder/Hammer vind ik zeer goed. Ik werd precies op de hoogte gehouden hoe het met mijn bestelling stond toen de machine gemaakt werd, Ik werd gebeld nadat de machine geleverd was of alles goed gegaan was met het in elkaar zetten, en een extra zaagblad was twee dagen na mijn bestelling in huis. kortom, een tevreden Hammer klant ;)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb bij mijn machine niet zo veel extra's.
Ik heb een vrij uitgebreide machine gekocht, met een roltafel van 220 centimeter, een dwars aanslag van 130 cm, en een zaagbreedte van 80 centimeter, allemaal een stuk groter dan mijn oude precisio cs 50 :D
Wel kreeg ik een felder breedte aanslag bij mijn machine, die een stuk stabieler is dan de standaard heb ik me laten vertellen.
Bij mijn machine heb ik twee zaagbladen, één voor schulpen, en één voor afkorten, verder heb ik geen extra's bijbesteld simpel omdat mijn geld op was na deze aanschaf, maar er staan nog allemaal mooie dingen in de catalogus, dus dat komt vast nog wel ;)

Attached files
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Een roltafel van 220cm? Die bestaat niet dacht ik.
Of kan je platen van 220cm zagen op een tafel van 200cm?

Ik begrijp niet zo goed waarom je geen perform genomen hebt met een roltafel van 250cm. 200cm is net te klein voor standaard plaatmateriaal van 244cm.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
@ DIY peter,
je hebt gelijk, de tafel is inderdaad twee meter, maar je hebt iets meer speling doordat hij iets verder schuift. Ik heb voor deze machine gekozen omdat ik niet vaal grote platen gebruik, en als ik dat wel doe gaat dat ook zeer prima met deze machine, de eerste snede in de breedte, en anders moet ik hem een stukje doorduwen, maar dat is geen probleem. Verder is het natuurlijk ook een kwestie van geld, dat blijft toch ook altijd invloed hebben.

@ guido
Heb even het boekje er bij gepakt, want heb het nooin nagemeten, maar daar staat in dat de uitgang 120 mm is, wat ook weer klopt met mijn slang, want die is 100 mm, dus ik moest er een stuk schuimrubber omheen tapen, en toen paste die. Werkt prima aangezien dezelfde slang om de mond van de vlak-vandiktebank valt.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Vanavond heb ik meer weer zitten te 'verlekkeren' door het bekijken van een aantal video's:
http://www.felder-group.com/video.php?region=fg-de

Voor degenen die een Hammer of Felder machine overwegen is het bekijken zeker de moeite waard! Een leuk idee zag ik bij het bekijken van de C3 31: een soort hulpstrip die in de sleuf van de roltafel past, hierop monteer je een stuk plaathout, en je hebt een lange roltafel!

Veel (kijk)plezier!

voor mij is het weer een stimulans om zo snel mogelijk mijn werkplaats af te ronden, dan kan de B3 eindelijk komen!..
 
A

Athanor

Guest
Hallo Wim,

Nou, daar zag ik een fraaie schommelstoel uit de Hammer komen! Ik kan me voorstellen dat je de kriebels krijgt om de werkplaats af te maken en soortgelijke resultaten te bereiken. Ik ben ook weer druk met timmerwerk bezig en zelfs de 380V kabels al onder de vloer aan het leggen, zodat ik weer snel de tuinstoelen kan afmaken waar ik halverwege mee ben gekomen.

Hoever ben jij met je werkplaats? Is het alweer tijd voor een update in het betreffende topic?
In ieder geval hebben we weer een paar mooie dagen voor de boeg voor eventueel buitenwerk :)

Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Fons,

Inderdaad een mooi product!
Met de bouw gaat het goed, alleen voor mij niet snel genoeg.. :)

Momenteel ben ik druk met de kap van het huis, naast het bouwen van de schuur en het verlengen van de woning wordt ook de gehele kap van de woning vervangen. En dat laatste is meer werk dan ik dacht (rotte muurplaten, draagmuur met scheuren, etc)

Maar ik zal in dit topic hier niet verder over uitweiden, wijkt een beetje af van het onderwerp..

Het bekijken van de film is voor mij iig een bevestiging van een goede keuze!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tja daar krijg je idd veel trek van zo'n combinatie machine. Helaas is mijn werkplaats de zolder van een eengezinswoning. Ik zou niet weten hoe ik zo'n apparaat daar naar toe zou moeten krijgen. Dan zal hij helemaal als bouwpakket uit elkaar moeten. En dan weer inelkaar gezet worden en alles goed in- en afgesteld worden. Vraag me af of dat uberhaupt mogelijk is.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
zuma zei:
Al googelend of het uberhaupt mogelijk is een combinatiemachine op een zolder te krijgen via normale trappen kam ik op deze link terecht:

Een complete woonboerderij te koop inclusief houtwerkplaats met machines, welliswaar ergens in Friesland en het is crisis maar toch.... http://www.woonboerderijfriesland.nl/index.html
kijk ... zoiets lust ik wel... mooie werkplaats ... veel ruimte en mooie machines. ze zien er erg goed onderhouden uit.

ondertussen wordt mijn keuze steeds specifieker wat die C3 31 kopen betreft. ik zit alleen nog met wat vraagtekens dus ik ga ze deze week maar eens bellen. spannend!
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
janvandijk zei:
@ DIY peter,
je hebt gelijk, de tafel is inderdaad twee meter, maar je hebt iets meer speling doordat hij iets verder schuift. Ik heb voor deze machine gekozen omdat ik niet vaal grote platen gebruik, en als ik dat wel doe gaat dat ook zeer prima met deze machine, de eerste snede in de breedte, en anders moet ik hem een stukje doorduwen, maar dat is geen probleem.

Hoe doe je dat doorduwen? Moet je de dwarsaanslag dan verwijderen om dat te doen?
Het verschil in prijs met de perform is idd. erg groot.
Binnenkort zijn het opendeurdagen bij Felder in antwerpen. De B3 winner comfort kan je dan bestellen voor 5438€ incl BTW. De B3 Perform kost 7607€. Dus 2000€ verschil voor 50cm meer zaaglengte.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Het is gebeurd :shock: ..... hij is besteld :shock: .... de Hammer C3 31 :eek: .
een rib uit mijn lijf :( .... maar ik denk dat hij het zeker waard is :) .

Nu de 6-8 weken levertijd uitzitten :cry: . flink wat ontwerpjes maken in Ironcad en alvast hout kopen om te laten wennen aan de "werkplaats" (Kopen!? waarvan!? je bent blut... ukkel!! :roll: )
 
A

Athanor

Guest
Guido, Proficiat met deze mooie aankoop!!! Volgens mij krijg je een heel mooie machine waar je veel plezier aan zult beleven. En gezien je werkstukken ben je het waard om met goed gereedschap en machines te werken! Ik ben benieuwd hoe je ervaringen met de Hammer zullen zijn. Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?

Veel succes en groet van Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Guido, gefeliciteerd met je aankoop!
Waarschijnlijk gaan we in een gelijke periode onze nieuwe Hammer in gebruik nemen.. :D

Heb je nog bepaalde extra's bij je bestelling geplaatst?

In ieder geval veel plezier over je besluit en straks bij de ingebruikname: PROOST!
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Guido, gefeliciteerd met je aankoop!
Waarschijnlijk gaan we in een gelijke periode onze nieuwe Hammer in gebruik nemen.. :D
hey ... heb ik iets gemist op het forum? had jij ook ergens een Hammer machine besteld? Nice! welke?
Heb je nog bepaalde extra's bij je bestelling geplaatst?
Ik heb het comfort pakket genomen om ook met standaard plaatmateriaal te kunnen werken (comfort: 2 meter roltafel/oplegtafel/1.3 meter dubbele verstekaanslag/gradenrooster index)
2 zaagbladen (schulpen en afkorten)
starters setje voor de frees (4 profieltjes)
handwiel met digitale klok voor de vandikte
rij-inrichting
langgatboorinrichting (ik moet nog ergens visbekboortjes vinden .. iemand een idee?)
verder nog wat kleine dingetjes (afzuigslang, kantrechtschoen... en zo)

oooow ... wat duurt het nog lang voor hij wordt geleverd :cry:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.