Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Woodworker zei:
Gewoon een kleine compacte machine van rond de 1000 a 1500 euro maar dan wel van topkwaliteit.

Ik denk niet dat je voor die prijs topkwaliteit kan vinden voor dit soort machines.
Zelfs niet 2dehands.

Een simpel klein vlak/vandiktebankje van Metabo kost al 1000€ en echt topkwaliteit heb je dan nog niet.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Geert zei:
Zijn Kity of Scheppach machines dan geen optie voor jou?

Die merken komen dichterbij het prijs/kwaliteit niveau dat ik zoek. Ik wist trouwens niet dat Kity nu van Scheppach was? http://www.kityuk.net/aboutkity.html En de machines zijn ook hetzelfde.

Toen ik naar Kitymachines zocht, kwam ik deze machine tegen: http://www.mva.be/houtbewerking/kity/bestcombi_2000.htm Lijkt mij een hele mooie machine voor het werk dat ik ermee wil gaan doen. Ik ben nog niet van plan nieuwe machines te gaan aanschaffen, maar ik vond dit echt een mooi apparaat. In Engeland kost ze ongeveer 2000 euro, in Nederland staat ze o.a. op marktplaats voor 2300 euro. Zou het wat zijn? Gemiddeld genomen vind ik het niet echt heel veel geld in vergelijking met wat je krijgt. Het ziet er dan ook allemaal heel standaard en basic uit.

Attached files
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben zelf van plan om Kity of Scheppach aan te schaffen indien ik geen geschikte tweedehands machines vind. Ik denk dat ze bij een eventuele doorverkoop nog redelijk hun waarde hebben, indien je later naar een hogere klasse zou overstappen.

Ik wil vooral met massief hout gaan werken,maar ben aangewezen op het 220 lichtnet. Wordt dus schipperen

De vlak- vandikte die je laat zien is de hms 2600 ci , ik dacht dat die ergens als best on test uit de bus is gekomen in zijn klasse. Hij kost 1426,95 bij mva in Gent , prijzen kan je vinden op ;:

http://test.atihm.nl/?id=44

De hms 2600ci heeft wel geen voorziening voor een boor inrichting, de hmc 2600ci wel maar die kost dan ook een stuk meer:2.336,25 €. Da'sz bijna 1000 euro meer, voor dat bedrag koop ik wel een goede kolomboor.

Groeten,

Geert
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
hallo ik ben stefke .
Na enkele jaren geprutst te hebben met een combinee van tendotools ben ik van plan iets anders aan te schaffen .
Heeft er iemand ervaring met profitec ?
http://www.profitech.be/promo.php
bovenstaande promotie vind ik toch de moeite waard.
;) so shoot ;)
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Stefke,

Ik heb er nog nooit van gehoord, althans niet in de wereld van de houtbewerking. Dus ik vrees er een beetje voor. Ik denk dat het vergelijkbaar is met Tendotools qua kwaliteit.

Gratis (afzuiging in dit geval) bestaat niet hoor. Er is altijd iemand die voor "gratis" moet betalen of de verkoper of de klant, en ik vrees dat het meestal de klant is.
Als je dus een afzuiging voor 300 euro gratis krijgt , koop je eigenlijk een combinee van 2400-300 = 2100 euro.
Kijk eens bij de gekendere merken wat je voor 2100 euro kunt krijgen.

Mvg,

Geert
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
Ja Geert dat is natuurlijk wel zo ,
maar misschien dat iemand het merk kent en er al mee gewerkt heeft .
De betere merken zijn toch redelijk aan de prijzige kant . Ik heb een verkoper van "robland" over de vloer gehad en die hebben het over juist geen 8000 €. Zoals hier aangehaald de "hammer" en "felder" ken ik geen prijzen van. Deze blijken net nog beter en preciezer te zijn, en kosten dus waarschijnlijk ook nog meer.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat men verstaat onder hobby he ;)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
deze combi ken ik niet, en het merk ken ik ook niet, maar de vlakvandiktebank in deze machine lijkt verdacht veel op degene die ik heb, alleen ander kleurtje, zoals bovengenoemd is dit dezelfde als de herman buitelaar machine, en dezelfde als de tendotools.
Dus is deze combinatiemachine van dezelfde makelij als mijn vlakvandiktebank, en kan ik je aanraden hier niet je geld aan uit te geven, ik weet niet wat voor machine je nu hebt, en wat je redenen zijn om op zoek te gaan naar een nieuwe, maar als het je om meer preciesie of gebruiksgemak gaat zou ik je deze machine niet aanraden.

Ik zie nu dat ze dezelfde machine ook bij tendotools verkopen.

Attached files
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
stefke zei:
Ja Geert dat is natuurlijk wel zo ,
maar misschien dat iemand het merk kent en er al mee gewerkt heeft .
De betere merken zijn toch redelijk aan de prijzige kant . Ik heb een verkoper van "robland" over de vloer gehad en die hebben het over juist geen 8000 €. Zoals hier aangehaald de "hammer" en "felder" ken ik geen prijzen van. Deze blijken net nog beter en preciezer te zijn, en kosten dus waarschijnlijk ook nog meer.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat men verstaat onder hobby he ;)

Een Robland heb je al voor minder dan 5000€ nieuw. Indien je interesse hebt in Robland kan je eens gaan kijken bij Goyvaerts in Berlaer. http://www.mhg.be

In april (24,25,26) zijn het opendeurdagen bij Tema in antwerpen. Je kan tijdens die dagen de Hammer C3 31 combine kopen voor 6164€ incl BTW met stofafzuiging, zaagblad en een freesset erbij. http://www.felder-group.be

Als je iets beter wil dan die Tendotools zal er niets anders opzitten dan meer geld uit te geven. Goeie machines die niet kosten bestaan niet.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
de robland waar ik het over heb is de nlx 310 en dat zal dan waarschijnlijk een beetje overkill geweest zijn . Deze verkoper verdeelt ook "rojek" maar wilde daar zels geen prijs van geven .
Die prijzen van hammer vallen dan nog mee in verhouding met die nlx. Ik zal dan zeker eens gaan zien op de open deurdagen van Tema.

Nutteloos te melden , dat goede machines die niets kosten , niet bestaan . :eek:
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
stefke zei:
de robland waar ik het over heb is de nlx 310 en dat zal dan waarschijnlijk een beetje overkill geweest zijn . Deze verkoper verdeelt ook "rojek" maar wilde daar zels geen prijs van geven .
Die prijzen van hammer vallen dan nog mee in verhouding met die nlx. Ik zal dan zeker eens gaan zien op de open deurdagen van Tema.

Nutteloos te melden , dat goede machines die niets kosten , niet bestaan . :eek:

Tuurlijk niet, maar ik kreeg de indruk dat je verwachte dat je voor 1500€ een beter combine zou kunnen kopen dan een tendtools. dat is dus niet mogelijk.

Hou er wel rekening mee dat die NLX van Robland een grote combine is. Die prijs voor de Hammer die ik opgaf, is voor hun kleinste model. De paneelzaag stelt dus niet veel voor. De NLX heeft een lang rolwagen.
Hammer is dus wel duurder dan Robland voor vergelijkbare machines.

Welke verkoper was dat? Ik heb al wel goeie dingen over Rojek gelezen. En de prijs zou ook niet te hoog zijn.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de laatste (of voorlaatste) generatie Roblands.
Zijn het echt minder goeie machines dan Hammer?

Ik lees regelmatig goeie dingen over de NLX310 vb.:
http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=571

Op een ander forum las ik dat zowel Felder als Hammer de laatste jaren erg besparen op de kwaliteit van onderdelen. Dit kwam van iemand die beweerde dat hij de Felder fabrieken al meermaals bezocht had. Hij was er nu van overtuigd dat SCM minimax de beste prijs/kwailteit biedt.
Op het internet kan je natuurlijk schrijven wat je wil. Het is maar de mening van 1 persoon.

Persoonlijk ben ik niet echt gek van producten die in Italie gemaakt worden. Daarom betwijfel ik dat SCM/minimax beter zou zijn dan Hammer.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
252
11
Hoi de verkoper was iemand van lurem. De grote rolwagen om platen te kunnen verzagen is ook een optie bij de nlx , deze is niet standaard. Zijn argument om zeker geen rojek te kopen was de leveringstermijn van minimaal zes weken om wisselstukken te bekomen .
Ik houd in elk geval dit toppic nauwlettend in t oog , daar ik eind Juni verhuis en dan over een werkplaats beschik van ong 50 m².
En zoals gezegt die opendeurdagen van 28 April bezoeken he . ;)
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik ben al heel erg lang aan het twijfelen welke machine ik nu zal nemen.
De mensen die ik tot nu toe heb gesproken zeggen dat ik geen robland moet nemen omdat je daar spijt van krijgt. (niet nauwkeurig genoeg en chinees schroefdraad)
het feit, dat de meeste combinatiemachines op marktplaats van het merk robland zijn, lijkt die meningen te ondersteunen.
niet dat robland me een slechte koop lijkt maar tot nu toe lijkt Hammer de prijs kwaliteit te hebben die bij mij past. Een goede 2e hands zou ik ook wel willen maar ik durf met mijn machine koop ervaring (= geen ervaring) niet een machine te kopen die 2e hands is.

Ik ga dan ook binnenkort de C3 31 comfort kopen met een veeltal extra's.

schiet me maar lek met andere meningen ;) ( ik sta namelijk nog wel open voor andere meningen)
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik denk niet dat er zoveel roblands te koop staan omdat ze niet goed zijn. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer Roblands verkocht worden omdat het in Belgie en Nederland een bekend merk is dat nog betaalbaar is.

Een vriend van me is houtbewerker van beroep en is zeer tevreden over een robland combi die hij al 20j heeft. Nooit problemen mee gehad.

Ik lees wel regelmatig dat je bij Robland wat meer werk heb bij het switchen tussen 2 functies.

Robland heeft, toch in Belgie, een zeer goede service met korte wachttijden voor wisselstukken.

Ik weet niet hoe het met Hammer zit. Op sommige engelse fora lees ik dat de service vreselijk slecht is, zowel voor Felder als voor Hammer.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
het blijf altijd lastig bij dit soort onderwerpen. je moet uitgaan van andermans mond op mond "reclame". en productie lijnen van machines veranderen ook steeds weer waardoor het ene type een hele goede reputatie krijgt en een andere net even van slechtere kwaliteit is....

koffiedik :cry: ... hoe moet een mens nu kiezen.
je zou eigenlijk met een paar planken naar een machine winkel moeten gaan en daar op alle machines die in je prijsklasse passen gewoon alle functies uitproberen. dan zou ik graag Hammer en Robland (en wellicht andere merken) naast elkaar willen gebruiken om het verschil te zien/meten/voelen.
 

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Ik had een robland(x310) en heb nu een felder(ouder model). Robland is inderdaad minder precies dan mijn huidige felder. Dit geldt voor het zagen en de frees. Toch heb ik veel plezier van mijn robland gehad. Als je precies wil werken, lukt dat minder goed met de robland. Het ligt een beetje aan wat je vraagt van de machine. Vergelijk het met de aanschaf van een motor...in begin heb je genoeg aan een 500cc, later verlang je naar meer vermogen etc...
Robland is zeker geen slechte machine....
 
A

Athanor

Guest
Ik ben ook bezitter van een Robland(LX31). Het is zeker een goede machine, maar mijn eisen wat nauwkeurigheid betreft en repeteerbaarheid van handelingen zijn de afgelopen jaren nogal wat hoger geworden. Dit los ik momenteel op door modificaties op de Robland aan te brengen. Een aantal daarvan heb ik al in het forum geplaatst. Daarom kijk ik wel vaak met een begerig oog naar Felder, Hammer en SCM (minimax) machines. Maar als ik nu een paar duizend euro zou hebben te besteden weet ik niet of ik als eerste de Robland zou inruilen.... Dan denk ik ook wel aan een Kapex en/of een Domino van Festool en natuurlijk wil ik de Woodrat niet vergeten ;)
Maar in de afweging van de geringe meerinvestering tussen een Robland en Hammer zou ik nu voor de Hammer kiezen!

Fons
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Tijdens het verbouwen van mijn huis stond ik voor het zelfde dielemma :| Ik werk nu 4 jaar met een Robland ( LX310 ).de aanschaf was puur een geld kwestie.Ik had toen de keus uit een twee jaar oude Robland van € 3250 of een zes jaar oude complete Felder van € 8500 (beide van een erkende machine handelaar ).De keus was toen gauw gemaakt :idea: .Ik ben er nu ook wel achter dat een Robland zijn beperking heeft.De afstelling van o.a. het zaaggelei is knudde (geen fijnafstelling),de vandiktenbank afstellen verdiend ook al geen hoofdprijs :cry: De frees heeft jammer genoeg maar twee snelheden .Maar al doende leer je omgaan met die ongemakken en ben ik best nog tevreden met mijn combi.( De nieuwe type`s zijn nu ook een stuk verfijnder en voorzien van fijnafstelling )Ik ben van plan om in de toekomst toch iets zwaarders aan te schaffen . ik kijk steeds bij diversen machine handelaren rond ,of er nergens een nette gebruikte KNAPP ,Felder staat .Ik zou advieseren,neem de tijd en de moeite om goed rond te kijken er zijn er genoeg te koop .veel succes met je keuze ;)

Geurt.
 

R-B

Nieuw lid
26 mrt 2009
1
0
DIY_peter zei:
Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de laatste (of voorlaatste) generatie Roblands.
Zijn het echt minder goeie machines dan Hammer?

Ik lees regelmatig goeie dingen over de NLX310 vb.:
http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=571

De NLX 310 is een zeer goede machine en bevalt uitstekend,daar werk ik dagelijks mee

Had 2 jaar geleden de keuze om een Felder of een Robland te kopen.(nieuw)
Heb toen bewust gekozen voor de nlx met name omdat de Robland (bj 2001) die ik 6 jaar
dagelijks in gebruik had me nooit in de steek gelaten heeft
De Felder is mooier om te zien en heeft misschien iets meer mogelijkheden maar
ik heb toch gekozen voor de betrouwbaarheid van Robland en daar nog geen moment
spijt van gehad
Fijnafstellingen en precies werken zijn met deze machine ook geen probleem,de loopwagen van 2.50 m werkt perfect en is een hele verandering cq verbetering wat het zagen betreft dan bij de lx uitvoering
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Dat Robland betrouwbaar is heb ik al meermaals gehoord.

Je krijgt standaard ook veel meer bij je machine dan bij Hammer. Daardoor kan je de prijzen van de 2 merken eigenlijk niet echt vergelijken.
Ik las ook ergens dat de rolwagen van de NLX dezelfde is als die die op Knapp machines gebruikt wordt. Slecht zal die dan wel niet zijn he.

Wat ik wel mis op de Robland is de fijnafstellingen van de aanslag en de vandiktebank. Mis jij dat niet?
Het lijkt me wel handig dat je zonder een proefstukje te moeten schaven, direct een dikte tot op een 10de van een mm kan instellen.

Ook het ombouwen van de combi tussen 2 bewerkingen zou vervelender zijn bij de Robland. Is dat zo? Is dat een heel gedoe? Of wordt het overdreven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.