Work in progress: Een kistje met dubbele zwaluwstaarten, maar dan anders.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Een nieuwe mijlpaal is bereikt. De onderkant (een stuk europese noot) zit eronder en ik heb de zijkanten een eerste schuurbeurt gegeven. Ook de hoeken heb ik afgerond, waarbij, tot mijn verbazing, bijna alle spleten verdwenen.
IMG_20141124_204107.jpg
IMG_20141124_204017.jpg
IMG_20141124_203948.jpg

Een ander punt is de bovenkant. Hiervoor heb ik twee stukken taxus met een drukke tekening naast elkaar gezet. De stukken spint naar binnen gericht. Het gat dat hierdoor ontstaat vul ik op met een stuk noot. Dit stuk ligt verzonken t.o.v. de taxus, zodat het contrast maximaal is.

Voorlopig zitten er twee stukken grenen op gelijmd om het wat stevigheid te geven. Wanneer de bovenkant op het kistje zit gelijmd, dan haal ik die twee stukken weg en werk ik het af.

IMG_20141124_204216.jpg

en van onderaf:
IMG_20141124_204146.jpg

Nu moet ik de bovenkant verder afwerken en vastlijmen. En daarna het geheel weer wat verder in vorm brengen. Daarna de deksel loszagen en de binnenkant afwerken. Voor de schanieren twijfel ik tussen onopvallende messing schanieren of zelfgemaakte bijpassende houten schanieren.

Tot nu toe verloopt project beter dan ik had verwacht.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ziet er heel mooi uit Meron.
Ik denk zoals je zelf aangeeft zou een zelfgemaakte houten scharnier zeer mooi kunnen zijn.
Laat je gaan voor die houten scharnier.
De afrondingen op de hoeken en het stukje notelaar in het deksel passen zeer goed in het plaatje.
Ik waardeer de handarbeid, het ambachtelijke dat hier achter steekt.
Prachtig. Doe zo verder.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
sirjacobs, bedankt!
Ik vermoed dat ik zoiezo eerst de schanieren ga maken, voordat ik evt besluit voor messing te gaan. Het is tenslotte het maken waar de lol in zit.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De bovenkant zit er op en de deksel zal ik pas loszagen wanneer ik de schanieren en het slotje af heb. Pas dan kan ik het kistje ook zijn uiteindelijke vorm geven. Hij is nu nog steeds veel te hoekig.

Hierbij weer twee foto's. Het hout is nog erg flets. Na een goede schuurbeurt en een laagje olie, komt de taxus veel meer tot zijn recht.

WP_20141228_002~2~2.jpg
WP_20141228_004~2.jpg

Boven op het kistje staan enkele onderdelen van de schanieren. Deze worden ook van noot en taxus, waarbij ik de draaiende delen van pokhout maak. Als dit een beetje lukt, zal ik hier wat meer foto's van plaatsen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ziet er heel goed uit. Op de eerste laag kun je nooit iets dergelijks verwachten. Pas na enkele lagen zal dit uitstekend worden waarvan ik zeker geen twijfels heb.
Die scharnier in hout is zeker een goede keuze, maar het boeit me hoe ze geplaatst zal worden.
Ik blijf het zeker verder volgen.
Dikke pluim voor wat je al gedaan hebt.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik kan zeker goede inzichten in de afwerking gebruiken. Tot nu toe smeer ik meestal gewoon een laagje olie op het hout, maar dat kan vast beter en met een mooier resultaat.

Zelf ben ik ook benieuwd naar de schanieren. Ik werk graag zonder een volledig plan. Dan gaat het soms wel mis, maar soms heeft het ook verassende gevolgen.

Bedankt voor het volgen!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat ziet er netjes uit Meron ! Ook ik ben benieuwd voor welke constructie je gaat om de scharnieren te bevestigen.

Qua afwerking is er nog enorm veel mogelijk. Nu heb ik al heel wat verschillende middelen op hout gesmeerd maar dan nog zijn er methode's waar ik me niet echt aan gewaagd heb. Neem anders gewoon eens wat restjes hout om daarop eaa te proberen. Het begint echter wel met een goede voorbereiding qua schuurwerk.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@rick: Voor het schuren heb ik enkele potjes schuurpoeder gekocht bij politoeren.nl. Ik ga het eerst oplopend schuren tot korrel 1200 en dan eens kijken welk effect het poeder daarna heeft.

Eigenlijk volgde dit gehele kistje uit de aankoop van dat schuurpoeder. Ik zocht een projectje om het poeder op uit te proberen. Dan kom ik al snel bij een kistje, daaruit volgde de zwaluwstaarten, daaruit de dubbele, daaruit de vrij-gevormde dubbele en nu de schanieren en het slotje. En over een jaartje kan ik dan eindelijk gaan schuren. :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het was tijd voor de schanieren, waar ik lang over na heb moeten denken. Ze moeten behoorlijk roteren en qua uiterlijk moet het passen bij de rest van het kistje. Het idee is om schanieren van notenhout te maken, die door het taxus heen steken. Het schanierpunt wordt van pokhout, zodat dit soepel draait.
IMG_20141221_104032~2.jpg

Het stukje noot met de ruwe vorm voor het deel dat in de deksel komt. Een stuk beuk is erop gelijmd voor het contrast.

IMG_20150204_161356~2.jpg

Uitgezaagd en ruw afgewerkt. Vooran staan twee pokhouten schanierpunten. Om deze cilinders zitten stukken fineer gewikkeld en gelijmd. Dit zou een versteviging moeten zijn tegen scheuren/splijten.

IMG_20150219_163836~2~2.jpg

Na veel gepriegel passen ze in de deksel. Ze vallen er als een puzzelstuk in.

IMG_20150219_163911~2.jpg

De as die er tussen zit, is een hulpstuk om ze uit te lijnen.

De volgende stap is de andere helft van de schanieren. Maar dat zal wel wat sneller gaan. Ondertussen is het nadenken over een slotje van hout.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Nog een duwtje Meron en je bent er?
Ziet er heel goed en prachtig uit.
Respect voor wat je doet.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Nog een mooi vooraanzicht, waarbij de deksel wel een goede indruk wekt van de organische vorm die het hele doosje moet krijgen.

IMG_20150219_164521~2.jpg

Wat is dat taxus toch mooi hout zeg...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het andere deel van de scharnier had als grootste uitdaging dat er referentie was voor het aftekenen. Er zijn ten slotte geen rechte hoeken en het deel moest zowel goed in de bodem passen, als aansluiten op de noten scharnieren uit de deksel. En daarbij moet er ook weer en uitsparing in de deksel komen, om ruimte te maken voor de draai.

Het onderste scharnierdeel wordt van taxus, met een kern van noot. Dat laatste is om dit moment nog niet gedaan. In een volgende update daarover meer.

WP_20150425_007~2.jpg

In de zijkant zit nu een gleuf, waar het schanier perfect in past.

WP_20150425_008~2.jpg

En op deze manier sluit hij op perfect aan op de deksel. De vorm is nu nog heel grof. Dat bijwerken komt later wel.

Nu volgde het probleem van het aftekenen van de gaten voor de pen. Deze gaten zaten namelijk al in de noten delen, maar omdat het taxus zo nauw aansluit op het noot, was er geen ruimte voor het afteken. Een leuke puzzel waar ik even over na heb moeten denken...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De oplossing was om magneten te gebruiken. Ik had gelukkig nog wat magneetjes liggen met dezelfde diameter als de gaten voor de pen. Deze gingen in de noten stukken, waarna het kistje dicht ging en ik een andere magneet gebruikte om de magneet in het pennegat af te stoten.

WP_20150425_016~2.jpg

Met een klein kloddertje hazelnootpasta (ik zat aan de keukentafel, dus dat was voorhanden) ertussen, werd de kleine magneet een stempeltje. Precies waar de gaten moesten komen, kon ik zo een circelvormig stempeltje zetten.

WP_20150425_001~2~2.jpg
WP_20150425_003~2~2.jpg


En het werkte ook nog...

Nu is alles gereed om de noten kernen te maken en de uiteindelijke vorm aan te brengen. Ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De schanieren zijn weer ingehaald door het slotje. Eerst kwam ik donker notenhout te kort en nu moet ik wachten op een boorkop, zodat ik ook een normalen boor in mijn proxxon frees/boormachine kan zetten. Dus dan maar aan de slag met het slotje.

Deze moest ook van hout worden. De behuizing is buxus en de bewegende delen zijn van pokhout. Er zit een metalen veertje bij, zodat hij zelf terugklapt.

WP_20150618_006~2.jpg

Alles past precies in elkaar en in het kistje. Alleen nog een uitsparring in de deksel en een mooi knopje om hem mee open te maken.

Het was leuk om er over na denken, maar het maken was wat saai. Hopelijk komt de boorkop komende week, zodat ik verder kan met de schanieren. Daarna is het enkel nog afwerken.

WP_20150618_011.jpg

Het taxus had een mooi stuk spint. waar ik het slotje precies achter heb geplaatst. Het knopje wordt weer donker noot, zodat dit mooi contrasteert.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Na enkele mislukte schanieren, nu dan eindelijk een variant waar ik tevreden mee ben. De basis is nu donker notenhout.

schanier-1.jpg

Er komt een as door van buxus en om het middenstuk in het kistje vast te maken heb ik een koppelstukje gemaakt van taxus en buxus.

Als eerste zal ik het noten middenstuk om het koppelstuk lijmen, en daarbij de twee pinnen gebruiken om de verbinding niet alleen van de lijm afhankelijk te maken. Daarna het geheel in elkaar zetten en de stukken in de deksel vastlijmen.

schanier-2.jpg

Het deel dat in de onderkant van het kistje wordt geklemd, hoeft vermoedelijk niet gelijmd de worden, aangezien het voldoende klemt.

Voor de gebruikte lijm twijfel ik nog tussen Dr. Chair en TiteBond. Iemand een idee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.