Woodworkers privé beitelproject

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Echt prachtig, die beitels! Lijkt me een genot om ze te gebruiken!

Heb je die messing heftdelen ook zelf gemaakt, of bestel je die?
En zit er trouwens zoveel verschil in de kleur van Coracao de Negro? Ik heb zelf namelijk ook een stuk liggen, maar die is bijna zwart!

Grt. Rene
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Echt prachtig, die beitels! Lijkt me een genot om ze te gebruiken!

Heb je die messing heftdelen ook zelf gemaakt, of bestel je die?
En zit er trouwens zoveel verschil in de kleur van Coracao de Negro? Ik heb zelf namelijk ook een stuk liggen, maar die is bijna zwart!

Grt. Rene

Ik kan die messing heftdelen zelf maken, maar dat zou me veel tijd kosten. Ik heb deze laten maken bij een hobbymetaalbewerker.

Wat betreft de kleur van Coracao de Negro, die wordt naarmate de tijd verstrijkt inderdaad bijna zwart. Deze handvatten zijn gister en vandaag gedraaid, en hebben nog de 'verse'kleur. Maar dat donkert snel weer bij, want het handvat dat ik gister gedraaid heb is alweer een stuk donkerder dan het exemplaar van vandaag.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Wilco,

Dank je wel voor je antwoord. Die beitels zien er echt prachtig uit. Zou die hobbymetaalbewerker er misschien nog een paar willen maken denk je ;-)


Grt. Rene
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De voorlopige tussenstand: de twee paringbeitels, twee 'standaard' beitels met kersenhouten handvatten en de vier korte beitels met appelhouten handvatten.

Langzamerhand komen we verder zo :p. Als alle beitels klaar zijn, ga ik een test bedenken om de standtijd en scherpte inzichtelijk te maken.
 

Bijlagen

  • beitels zover klaar.jpg
    beitels zover klaar.jpg
    95,3 KB · Weergaven: 250

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Zomaar nieuwschierig, ben je erg lang bezig om zoiets te maken?

Hallo Seek,

Jups, volmondig ja! ;) Begin augustus heb ik het staal binnengekregen. Vanaf die tijd ben ik er toch wel het grootste deel van mijn hobbytijd mee beziggeweest, zij het met enkele onderbrekingen. Vooral het ontwerpen en bedenken van de vormen heeft me veel tijd gekost.Toch vind ik dit belangrijk, want een stuk scherp staal in een stuk rondhout rammen kan iedereen. Voor een prettig in de hand liggend, goed gebalanceerde beitel in de juiste verhouding is meer tijd nodig. Ik zie de beitels dan ook echt als zijnde ontworpen, en niet zomaar gemaakt.Voor sommige beitels heb ik diverse handvaten gedraaid om ze te testen, voordat het ontwerp definitief was. Ik ben een pietje precies, en het moet goed zijn én blijven. ;)

Maar als je het wat simpeler aan wilt pakken, kun je het sneller doen, dat geef ik toe. Maar het blijft een tijdrovende bezigheid, hoe dan ook.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
wat lijkt het me heerlijk om de kunde en de tijd te hebben om dat te kunnen maken!
Een lust voor het oog.
trouwens zijn dit nou zulke grote beitels of is het zo'n klein haalmesje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.