Woodworkers privé beitelproject

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Prachtig! Gaaf werk!

62HRc is behoorlijk hard. Ik ben benieuwd of er geen hapjes uit de snede gaan breken. Mensen die bijvoorbeeld kapmessen of bushcraft messen maken van O1 temperen meestal terug naar 58-59 HRc.

Is dat zelfs niet hard voor een kapmes? Ik zou bij een machete eerder iets in de 52 verwachten, en dan nog van een taaie staallegering. Wat dat betreft is O1 wel een acceptabele keuze lijkt me.
 
Ja inderdaad, voor een ordinair kapmes is 58-59 nog steeds aan de hoge kant. Daarentegen zou je ook een machete kunnen maken met een taaie body en een harde snijlijst, als je dan de snede een grote hoek geeft moet je nog steeds aardig uit de voeten kunnen in een bos lijkt me bij 59 HRc.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Langzaam nadert het beitelproject het einde. Het setje korte beitels is nu helemaal klaar. De handvatten zitten eraan, de messing onderdelen gepolijst, de klingen vlak en glanzend geschuurd en geslepen. Ik heb nog geen duurtest gedaan om de duurzaamheid van de snede te testen, maar wel een scherptetest. En die kwam zeer positief uit vond ik zelf. De vouw is op 30 graden geslepen en gewet tot korrel 8000 met een kleine tweede vouw aan het eind van een halve milimeter. Deze tweede vouw is ook nog eens over een stuk MDF met flexcut slijppasta gehaald. Daarna was het dan ook razend scherp. Met een geringe druk van één hand kon ik moeiteloos flinterdunne plakjes essen kopshout 'afscheren'. Toen ik iets dieper stak kwam er een mooie krul af.

Dus tot zover ben ik zeker tevreden. Nu de andere beitels nog.
 

Bijlagen

  • Scherpe korte beitel.jpg
    Scherpe korte beitel.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 189

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Goed bezig !! Zie ik nu ook al iets in die messing ring staan ???

Ha Rick, dat klopt. Op deze ring heb ik mijn naam geëtst. Op de andere drie heb ik dat nog even achterwege gelaten. De reden daarvan is dat de methode waarmee ik probeer te etsen mij niet voldoende nauwkerig is. Het foutgehalte is te hoog, en het is me al een paar keer gebeurd dat ik een mooi vlak oppervlak verprutste door een mislukte etsing. Op messing gaat het trouwens een stuk beter dan op staal.

Ik ben momenteel bezig met uitzoeken hoe het etsen met zuren in z'n werk gaat. De benodigde zuren schijnen nogal heftig te zijn, en prijzig. Even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

Hier trouwens een foto van een perfect gelukte etsing. Het staat echt wel mooi als het gelukt is...

Logo geetst.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag heb ik naast wat slijpwerkzaamheden, ook een 'paring' beitel helemaal af kunnen maken. Ik heb twee van deze beitels op het programma staan. Een van 8mm en een van 15mm. Voor deze beitels heb ik speciaal twee messing 'sokken' laten maken, zodat het idee van een zogenaamde 'socket' beitel zou ontstaan. Tevens hebben de beitels ook nog een arend voor extra sterkte. Het is uiteindelijk dus een combi geworden.

Paringbeitel.jpg

De foto is niet erg representatief vor hoe de beitel er in werkelijkheid uitziet, omdat ik hem onder lamplicht genomen heb. Met mijn eenvoudige camera is daglicht eigenlijk noodzakelijk. De houtsoort is curacao de negro, een harde en zware houtsoort die naar verloop van tijd zwart wordt. Nu het nog vers bewerkt is, lijkt het wat op afzelia. Het is schitterend glad en glanzend af te werken. Je kunt nog een zwarte streep zien, dit gedeelte lag dicht aan het oppervlak van de plank.

Al met al is het weer een prachtige toevoeging aan het arsenaal ;-).
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hier ook nog een foto van de drie normale standaardbeitels die ik vandaag heb geslepen en gevlakt. Over de handvatten van deze beitels ben ik nog niet uit, waarschijnlijk wordt het model zoals die van de korte beitels, alleen dan groter en iets meer uitgerekt . Zie foto twee.

Zelfgemaakte beitels klaar.jpg

Bankbeitel met proefhandvat.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wilco, die smalle beitel rechts op de foto van drie beitels hierboven is die ook geschikt als afsteekbeitel (bedan) bij het houtdraaien.
Als dat zo is wil ik graag 1 bestellen.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan,

Ik denk dat die beitel daar niet geschikt voor is door zijn geringe dikte, de schuine schouders en de inkepingen die dichtbij de arend zitten. Een afsteekbeitel krijgt behoorlijk op z'n kop, en we moeten het niet hebben dat ie knapt.

Maar een van de hakbeitels is wel geschikt daarvoor. Deze is 14 bij 8 mm, en geslepen over de korte(8mm) zijde. Klinglengte is 150mm. Zie de foto. Mijns inziens gezien zijn afmetingen zeer geschikt als bedan.

Hakbeitel.jpg

Mocht je hiervoor belangstelling hebben, stuur me dan een PB.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nico ik "viel" op die beitel rechts vanwege de vorm. Hij loopt naar boven namelijk taps toe en dit is juist een goede eigenschap voor een bedan om niet vast te slaan. Dus ik blijf even bij die vorm of is het metaal niet geschikt qua samenstelling, warmte afwikkeling, standtijd.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik ben ook al een hele poos beitels aan het opkalefateren, ben momenteel handvatten aan het draaien voor mijn houtsnijbeitels.
'k Heb er een heleboel zonder handvatten, en degene met handvat zijn dikwijls nogal verschillend en/of versleten.

Om er een beetje meer harmonie in te brengen heb ik een eenvoudig handvatje ontworpen in esdoorn.
Zal binnenkort eens een draadje openen hierover. Ook mijn gewone houtbeitels kunnen eens nieuwe handvatten gebruiken, maar da's voor later.

Ik vind alle beitels heel mooi, krijg ook zin om me een setje te maken;-).
Zal toch eens staal moeten bestellen...

Heel leuke draad, vind het etsen ook heel mooi gedaan!

Groeten,
Steven
'
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Ik ben ook al een hele poos beitels aan het opkalefateren, ben momenteel handvatten aan het draaien voor mijn houtsnijbeitels.
'k Heb er een heleboel zonder handvatten, en degene met handvat zijn dikwijls nogal verschillend en/of versleten.

Om er een beetje meer harmonie in te brengen heb ik een eenvoudig handvatje ontworpen in esdoorn.


Bij het maken van houtverbindingen neem je beitels van de gewenste breedte uit het rek . Het aantal dat op de werkbank ligt is te overschouwen. Een houtsnijder, en zeker een ornamentsnijder heeft vaak tientallen, vaak meer dan honderd, gutsen op zijn werkbank liggen. Het is in dat geval veel interessanter dat de handvatten juist heel verschillend zijn. Zowel in vorm als in kleur variëren ( wat bleker, donkerder , of meer rood, enz. afwerkingsmiddel erop ) maakt het herkennen van een gereedschap makkelijker. Ik bedoel niet dat men het met verf moet gaan doen: dat vind ik lelijk. Het gereedschap wordt het snelst aan het handvat herkend.

Ronde handvatten op kleine of halfronde gereedschappen maken dat ze van de bank rollen. Een merk als Henry Taylor leverde vroeger enkel met ronde handvatten of geheel zonder handvatten. Tegenwoordig zijn die ook verkrijgbaar met achtkantige heften ( zelfde prijs). Brede platte gereedschappen kan men zonder bezwaar gedraaide heften geven, variatie verhoogt immers de snelle herkenning. Bij kleine of halfronde gutsen doe ik dat niet meer.

Bij een klein assortiment houtsnijgereedschappen speelt dit allemaal geen rol van betekenis

groeten ,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Prachtig Wilco! Hoe doe je dat etsen? Ik heb een stancil printertje, omgebouwde 12 volt AC/DC voeding, azijn en zout. Ik heb nog niet in messing geëtst.

Hallo Johan,

Ik ets inderdaad ook electrolytisch. Ik gebruik daarvoor zoutwater en een oude boormachineaccu. Ik gebruik geen stencils, bij gebrek aan een printer. Ik gebruik fotogevoelige lak, een UV-lichtbak en een sheet met een negatief om het logo op het staal te krijgen. Deze methode heb ik van een messenmaker:
http://www.gatherwood.com/catalogus/manufacturer.php?id=81
Het negatief teken ik gewoon in paint, en druk hem af op een transparante sheet.

Maar zoals gezegt ben ik er niet tevreden over. Bij het etsen van staal gaat de laklaag te snel kapot, wat resulteert in een rommelig geëtst oppervlak. Ik denk dat de hitte die gegenereerd wordt de laklaag aantast. Messing etst veel rustiger, en daarbij gaat het eigelijk altijd goed.

Heb jij ook ervaring met etsen met zuren? En hoe ga je te werk met die stencils?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ronde handvatten op kleine of halfronde gereedschappen maken dat ze van de bank rollen. Een merk als Henry Taylor leverde vroeger enkel met ronde handvatten of geheel zonder handvatten. Tegenwoordig zijn die ook verkrijgbaar met achtkantige heften ( zelfde prijs). Brede platte gereedschappen kan men zonder bezwaar gedraaide heften geven, variatie verhoogt immers de snelle herkenning. Bij kleine of halfronde gutsen doe ik dat niet meer.

Had er nog niet bij stilgestaan waarom de handvatten van de snijbeitels niet rond worden gemaakt...
'k Heb ondertussen al zo'n 35 handvatten gedraaid, misschien dat ik er nog een kleinigheid aan verander, zodat ze minder makkelijk wegrollen.
Wat de herkenning betreft heb je ook volkomen gelijk, maar een hele zooi beiteltjes had al geen handvat toen ik ze kocht...

Bedankt voor de tips, zal kijken wat ik er precies mee doe.
Misschien maak ik platte kanten aan de handvatten, en geef ik ze stuk voor stuk een uniek merkteken.

Misschien dat ik mettertijd ook het etsen eens probeer, nu teveel andere dingen om handen...

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.