Witte houtlijm. Sterkte en klemtijd.

jorisvh

Post veel
Om zinnige data uit zo'n meting te halen had ik als reviewer de auteur gevraagd om de tijd op een logaritmische schaal te plotten.
inderdaad, maar in zekere zin is het feit dat je een logaritmische schaal nodig hebt om wat te kunnen zien ook de conclusie 🤪, nl, kort door de bocht:
  • in het 1ste uur is er significant verschil tussen snelle lijm (die dan ook een korte open tijd heeft) en tragere lijm (die een langere open tijd heeft)
  • na 3-4u zijn ze allemaal quasi even sterk of minstens sterk genoeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Hoe zinvol is het om de afschuifkracht van een lijmverbinding te kennen? Is dat de kracht die het meest, of in de grootste mate, op een lijmverbinding wordt uitgeoefend?

Ik denk dat afschuiving vaak de beperkende kracht is in een lijmverbinding, maar dat wordt uiteindelijk ook vooral bepaald door de constructie waarin de lijmverbinding zit.

Voor wie het leuk vind om wat meer in de theorie achter lijmverbindingen te gaan raad ik aan volgend document door te bladeren:

Het meeste is niet direct relevant voor lijmen van het hout maar het geeft een mooi inzicht in de achterliggende principes.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
@Nerf: log schaal zou inderdaad handiger zijn geweest, maar afhankelijk van het lezerspubliek mogelijk ook verwarrend. De lineaire schaal geeft wel de boodschap beter weer die al door jorisvh is gegeven.
Resultaten staan ook als tabellen in het artikel.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
als de lijmnaad nog heel was, heb je dus eigenlijk de variatie in sterkte van het hout getest, lijkt mij. of zie ik iets over het hoofd?

dus gewoon 2 stukken tegen mekaar schuiven en wachten is sterker dan met klemmen? dat is wel erg verrassend. voor elke PVA lijm staan persdruk en klemtijd voorgeschreven.

hoe lang heb je gewacht?
heb je foto’s van je experimenten? ben benieuwd
Inderdaad, in dit geval bepaalde de sterkte van het hout de sterkte van de lijmverbinding, het was dan ook maar populier.

Niet tegen elkaar schuiven, maar een latje rechtop op een liggend plankje. het stukje hout gaf dus en zekere druk, maar een lijmtang zou al zwaarder zijn dan die druk.
Zoals het filmpje van Matthias laat zien geeft lijmen met een goed gevulde naad de sterkste verbinding.

De verlijmingen hebben 14 uur gedroogd. Foto's nu geen tijd voor, ben druk met de verhuizing bezig, o.a. 12 kisten gemaakt voor de machines die uiteraard meegaan met de verhuizing van de inboedel. Het wordt allemaal tijdelijk opgeslagen, met kisten kan je stapelen, dat scheelt een hoop plek.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.