Witte houtlijm. Sterkte en klemtijd.

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
729
289
RegioRotterdam
Ik liep aan tegen het onderstaande rapport. Het leek me interessant genoeg om het hier te melden. De geteste merken zijn hier niet algemeen maar gaaf kans dat het spul dat we hier wel in het schap vinden uit precies dezelfde ketels komt en dat de eigenschappen niet veel anders zullen zijn.
Strength increase pattern in joints bonded with PVAc adhesives :: BioResources

Een kenmerkend diagrammetje:
Screenshot_20220117-134804_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.852
904
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, ik geloof dat de standaard vuistregel bij de Schrijn was dat je na 15 minuten klemmen de eindsterkte van een PVA lijm wel zo ongeveer bereikt hebt. Langer dan 30 minuten tot een uur klemmen is iig zeker niet nodig.

Oeps - sorry, niet goed gekeken. De x-as was in uren, niet in minuten......
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
729
289
RegioRotterdam
De kolommetjes in het rapport suggereren zo'n 50% sterkte na een uur. Dat zal in veel gevallen voldoende zijn om met enige zorg verder te werken. Of het veel uithaalt als je de klemmen langer laat zitten vertelt het rapport niet.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.741
2.599
Gaanderen
Bison adviseerd voor de d2 lijmen 1-2 uur perstijd. Vaak gebruik ik de sneldrogende versie die heeft een klemtijd van 15minuten. Verder denk ik dat het voor de sterkte nauwelijks uitmaakt welke witte houtlijm je kiest voor hout/meubels binnenhuis.
 
Bison adviseerd voor de d2 lijmen 1-2 uur perstijd. Vaak gebruik ik de sneldrogende versie die heeft een klemtijd van 15minuten. Verder denk ik dat het voor de sterkte nauwelijks uitmaakt welke witte houtlijm je kiest voor hout/meubels binnenhuis.
Ben ik helemaal met je eens Wim. Mijn segmenten werk van 15 jaar geleden met speedlijm ia ook nog steeds heel.😀
 

jorisvh

Post veel
boeiend!
de merken kennen we idd niet maar gezien deze 3 uiteindelijk even sterk blijken, maakt dat niks uit.
met aangeraden klemtijd 6-8 min en open tijd 5-8 min lijkt de rode me een typische “snelle” D3 (cfr topspeed / express / …).
de groene en blauwe die >15 min klemtijd vragen en een iets langere open tijd hebben zijn allicht “gewone” D3 en D4
dat wordt bevestigd in de grafiek die in meer detail toont wat er de eerste paar uren gebeurt:
02C625EC-64E4-4B9E-A141-121F1587970F.jpeg
na 15 min is de snelste 3x zo sterk als de traagste en reeds 60% van de spec (10 MPa).
na 1u zit de traagste ook aan 60% en zit de snelste zo goed als op spec.
na 3u maakt halen ze allemaal de spec (om in de dagen daarna dan nog een beetje sterker te worden maar daar wacht niemand op).
maw snelle lijm doet wat ie belooft en is na 15’ even sterk als gewone na 1u. ik veronderstel dat 60% voldoende is om er verder mee te werken maar dit is wel in perfecte omstandigheden qua temperatuur, vochtigheid, oppervlakte en passing. in een koud atelier met een verbinding die niet perfect past toch beter wat marge nemen.
wat me helaas niet helemaal duidelijk is, is wat ze qua klemtijd gedaan hebben.
For the first 90 min, the pressing times were identical with the time periods of measurements.
is een beetje krom Engels maar ik vermoed dat voor de metingen tot 90’ telkens geklemd is tot vlak voor de test?
Then the pressing time ranged from the minimal value given by manufacturer to approximately 2 h.
daarna tussen de minimum tijd van de fabrikant (6’ voor de rode, 15’ voor de andere) en 2u 🤔???
After this time the pressing was finished and the bonded specimens were held in the above-mentioned conditions until the examination was done.
sowieso na 2u klemmen los?
wat ik graag wil weten is, als ik na 15 min de klemmen los, is de sterkte na 1u dan dezelfde als wanneer ik pas los na 1u?
voor seriewerk met te weinig klemmen (seriewerk dus) kan ik dan namelijk lossen en een volgend stuk lijmen zonder dat ik het eerste onmiddellijk ga bewerken.

en wat met klemkracht? maakt het wat uit of ik pers tot het net niet uit de klemmen floept?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Klemmen laat ik vrijwel altijd een half uurtje zitten en dan eraf, eventueel lijmresten zijn dan nog niet uitgehard en relatief makkelijk te verwijderen. Voor de uiteindelijke kracht is het niet van belang om te blijven klemmen, ik wacht meestal wel een uurtje voor het bv door de vandiktebank heen gaat. Nog niet ervaren dat iets loskomt.

Bij de Schrijn wel een iets proberen te herstellen na 5 minuten...kansloos:)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.202
1.977
Klein-Brabant, Vlaanderen
en wat met klemkracht? maakt het wat uit of ik pers tot het net niet uit de klemmen floept?
van testen op de perssterkte ben ik niet op de hoogte
ik hou mij aan het principe dat hoe dunner de lijmlaag tussen de delen is & hoe beter de delen op mekaar aansluiten, hoe sterker de verbinding
maw ik pers met de grootst mogelijke druk
wanneer de lijm er van tussen druipt, weet ik dat de verlijming perfekt is
bij mij dienen veel verlijmingen op uit smalle planken brede delen te maken
na verlijming schraa of steek ik de overtollige lijm af & gaan de delen door de vandikte
de situatie is anders wanneer je lijmt, maar de lijm er niet van tussen mag komen, omdat je het teveel moeilijk kan verwijderen
de evolutie van het lijmproces is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur en vochtigheid
voor mij is deze studie interessant, omdat ze aantoont dat er na 8 u praktisch geen verschil in lijmsterkte is
aan massaproduktie doe ik niet, dus is de sterkte van 2 u lijmen niet van belang
trouwens, de klemmen laat ik er toch steeds minstens 2 u op
de grenzen van het lijmproces ga ik niet opzoeken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.741
2.599
Gaanderen
van testen op de perssterkte ben ik niet op de hoogte
ik hou mij aan het principe dat hoe dunner de lijmlaag tussen de delen is & hoe beter de delen op mekaar aansluiten, hoe sterker de verbinding
maw ik pers met de grootst mogelijke druk
wanneer de lijm er van tussen druipt, weet ik dat de verlijming perfekt is
bij mij dienen veel verlijmingen op uit smalle planken brede delen te maken
na verlijming schraa of steek ik de overtollige lijm af & gaan de delen door de vandikte
de situatie is anders wanneer je lijmt, maar de lijm er niet van tussen mag komen, omdat je het teveel moeilijk kan verwijderen
de evolutie van het lijmproces is sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur en vochtigheid
voor mij is deze studie interessant, omdat ze aantoont dat er na 8 u praktisch geen verschil in lijmsterkte is
aan massaproduktie doe ik niet, dus is de sterkte van 2 u lijmen niet van belang
trouwens, de klemmen laat ik er toch steeds minstens 2 u op
de grenzen van het lijmproces ga ik niet opzoeken
Er zijn toch echt lijmen waar je niet te hard moet persen. Kozijnlijmen zoals Tifa van bison. Maar dat is geen witte lijm. Voor de witte houtlijm D2 van bison is de aanbevolen persdruk is 2-5 kg/cm2
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Dat geldt inderdaad ook voor epoxy(lijm). Als je daar alles tussen de twee delen uitperst, dan doet het nog maar weinig voor je.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
729
289
RegioRotterdam
Witte houtlijm hardt uit omdat het vocht in het hout trekt. Daar helpt het dus om de lijmlaag zo dun mogelijk te houden.
Epoxy hardt uit door een exotherme chemische reactie tussen twee componenten waarbij volume een positieve rol speelt. Daar is het dus niet goed om te dun te zijn want dan vloeit er te veel warmte weg en komt de reactie minder goed op gang of hij stopt voortijdig.
Eencomponents polyurethaanlijm als Sikaflex 292 hardt uit door vocht uit de lucht. Daar moet de lijmnaad een bepaalde dikte hebben om voldoende blootstelling te krijgen, en hardt lijm die meer als 15 mm van het buitenoppervlak zit mogelijk helemaal niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula en jorisvh

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Bij een dikkere lijmlaag tussen de delen zal met een enigszins flexibel blijvende lijm, de uitgeharde lijm onder belasting iets mee kunnen geven. Hiermee verdelen de krachten zich iets beter dan met een keihard uithardende lijm. Dit kan een voordeel zijn. Ik ben momenteel bezig met een proefje met drie soorten lijm: Titebond original, Titebond Ultimate III en Woodfix, PVA D3 van Den Braven.
Elke lijm wordt getest met twee stukjes hout, de één wel geklemd, de ander niet.
Vanavond eens kijken of er veel verschil is in sterkte (afbreken van een haakse verbinding) en kijken hoe de breuken er uit zien.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Uitslag van de wedstrijd tussen de drie verschillenden lijmsoorten.
Eerst even dit: ik heb deze keer populierenhout gebruikt omdat ik daar op het moment toch mee bezig ben. Bij het breken van de lijmverbindingen blijken alle drie de lijmsoorten sterker te zijn dan het hout in dit geval. De niet geklemde verbindingen zijn bij alle drie het sterkste.
uitgehard is Titebond Original het hardste, de andere twee zijn wat flexibeler. Ik heb gemerkt dat bij samengestelde bladen zonder verlijmgroeven met PVA gelijmd de naden nog wel eens voelbaar zijn, mogelijk is dat bij TiteBond original minder of niet het geval, dit ga ik nog eens onderzoeken.
 

jorisvh

Post veel
Bij het breken van de lijmverbindingen blijken alle drie de lijmsoorten sterker te zijn dan het hout in dit geval.
als de lijmnaad nog heel was, heb je dus eigenlijk de variatie in sterkte van het hout getest, lijkt mij. of zie ik iets over het hoofd?
De niet geklemde verbindingen zijn bij alle drie het sterkste.
dus gewoon 2 stukken tegen mekaar schuiven en wachten is sterker dan met klemmen? dat is wel erg verrassend. voor elke PVA lijm staan persdruk en klemtijd voorgeschreven.

hoe lang heb je gewacht?
heb je foto’s van je experimenten? ben benieuwd
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.511
969
Riemst
Bij witte houtlijm hoort er geen lijm in de naad te zitten. De verbinding moet hout tegen hout zijn. Enkel dan bereik je maximale sterkte.
Voor sommige toepassingen waar de eindsterkte niet zo heel belangrijk is kan je panelen of verbindingen samenstellen zonder hoge klemkracht. Maar de eindsterkte is dan naargelang.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.088
401
voor een goede lijmverbinding is het belangrijk dat witte houtlijm de kans krijgt een beetje in het hout te trekken voordat je de delen samenvoegt

daarom smeer je beide kanten in
na het samenvoegen moet het dan min of meer naadloos zijn voor de sterkste verbinding
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.