Winter klaar maken van mijn nieuwe werkplaats zo goedkoop mogelijl

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie leus voor je bedrijfje:
Tom op eigen houtje, voor iedere oplossing heb ik een probleem!;)

Mijn laatste idee voor de deur: een klein afdakje en aan de zijkanten dichtmaken. Die zijkanten kan je bv van boven net zo breed maken als het afdakje, en naar onderen toe smaller. Dat houd de slagregen bij de deur vandaan. Is redelijk snel en goedkoop te verwezenlijken denk ik. Recht naar beneden kan uiteraard ook, maar ziet er wat pompeuzer uit en vangt weer meer wind.

Wat die siliconenspray betreft: kijk daar ook mee uit, als je ergens siliconen spray aan krijgt en je was nog van plan dat ooit te schilderen blijf je ellende houden. Ik gebruikte vroeger ook overal die siliconenrommel voor, maar het heeft me een paar keer hoofdbrekens bezorgd. Ik denk dat je inderdaad beter een vette lap motorolie erover kan wrijven, en voor je aan de slag gaat een lap wasbenzine o.i.d. Dan is die olie weer weg.

Ja, wat je zegt; in ieder geval op de delen die gaan draaien (ivm spetters) of met het hout in kontakt komen even schoonmaken voor je begint en de rest van je bank is dan goed beschermt.
Als je dat in de koudere maanden doet kan het lang goed gaan.
Je zou ook lijnolie kunnen gebruiken denk ik, dat houdt vocht ook goed tegen.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou lemen bedoelde je dit met een afwateringsgootje langst de muur ?
Wat water kan veroorzaken he image.jpg
Hier ga ik toch wat extra beton moeten voorzien denk ik beetje ijzer erdoor
eerste laag bakstenen zijn de voegen bijna helemaal weg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 313

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik kijk onschuldig fluitend de andere kant op, hier wil ik niks mee te maken hebben.

Nee serieus, dit ziet er niet gezond uit. Dit had je liever niet tegen gekomen.
Hopelijk zijn er metselaars op het forum die je hier goeie raad kunnen geven, want hier heb ik weinig kaas van gegeten.
Is het naast dat gat wel hard, of is dat ook allemaal krokant? Als dat zo is dan zal je het inderdaad (snel) moeten ondersteunen. Misschien voor de winter met hout en in het voorjaar serieus?
Geen idee.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hahahahaha
ik was echt aan het schateren van die eerste reactie Lemen :)

maar inderdaad dit was ik liever niet tegengekomen
Betekent een hoop meer werk
Die onderste laag bakstenen had nooit onder het pad mogen liggen
toch niet hoe het is afgewerkt
ik ga echt niet dit jaar nog het pad voledig verlagen
maar voor de winter wil in nog een strook waterdicht beton langst buiten gieten zodat het water
in ieder geval niet meer onder het gebouw spoelt
Nu spoelt het water gewoon onder de zeer slecht gelegde beton vloer van de bijkeuken in
tja ik ga nu in ieder geval wel zeker zijn dat het nu goed gemaakt word dan mag het wat meer tijd kosten
zand en grint voor de beton heb ik al uit de geul gehaald en hoef ik niet te kopen
en ik moest toch een sleuf graven om een nieuwe stroomkabel naar de werkruimte te halen
ik heb mijn vriendin uitgelegd dat je geen beton kan gieten als het vriest
dus die zal wat langer moeten wachten tot de slaapkamer klaar geraakt lol
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee ik wil geen vocht regulieren!

Maar Tom, waar ik ineens aan zit te denken, hebben ze niet een reden gehad om dat straatje te verhogen?
Ik bedoel als het water niet weg kan en er steeds plassen op het pad stonden, dan zou het kunnen dat ze, zonder over de gevolgen na te denken, dat straatje verhoogd hebben.
Daar moet je dus even voor oppassen dat je niet het straatje straks klakkeloos verlaagd, om er dan achter te komen dat het probleem ergens anders zit. Denk aan een heel hoge grondwater stand. Dat kan dan bv alleen in de lente of herfst zijn. ( en hoeft ook niet elk jaar!!)
Kom ik bij de volgende optie: is dat na te vragen aan de vorige eigenaars?
En als ik dat weer schrijf denk ik: zijn dit geen verborgen gebreken?? Ik weet niet wat de regels in NL zijn, maar hier heb je als koper van een huis toch wat rechten als een huis verborgen gebreken vertoond. En de verkoper heeft daar vaak een verzekering voor afgesloten.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik ben ook geen expert, maar de term verborgen gebrek schoot wel als eerste door me heen.

De vraag is of je een bouwkundige keuring hebt laten doen bij de aankoop?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ja je hebt gelijk goldigger maar dan enkel als het water niet door de bakseen loopt lol
en ja Lemen luiheid was fr rede om de pad niet te verlagen
dit is de vloer van de bijkeuken hier loopt het water gewoon onder de beton in
die vloer is nog niet droog geweest vanaf ik hier woon
ik heb een bouwkundig verslag maar dit is in mijn ogen waardeloos
aangezien het enkel slaat op wat de inspecteur visueel kon waarnemen
en ik heb geen idee hoe dit als verborgen gebrek aan te kaarten
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 262

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
en ja Lemen luiheid was fr rede om de pad niet te verlagen

Dit is niet wat ik bedoel hoor!!
Ik bedoel de reden waarom je voorganger het pad verhoogd heeft. Of waarom het ooit te hoog is aangelegd. ( het hoeft immers niet verhoogd te zijn)

Onderzoeken of het een verborgen gebrek is zou ik snel doen voordat je teveel zelf doet.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt is dat de eerste keus.
Wetswinkel is een optie. http://www.wetswinkel-uden.nl/ Of er een dichterbij zit, moet je zelf maar even zien.
Verder heb je soms in buurthuizen dat advocaten een bepaalde avond een inloopspreekuur hebben.
En ik dacht dat in NL het eerste half uur bij een advocaat sowieso gratis is.
Soms heeft je werkgever een juridisch advies afdeling of een verzekering voor z'n werknemers). ( hangt van je werkgeven af, sommige grote bedrijven hebben dat)

Ik zelf zou absoluut de mogelijkheden hier onderzoeken. Lees de verkoopbrochure nog eens door.

Voorbeeld: Ik had dit huis gekocht en na een jaar had ik geen water. Bleek dat we een eigen bron hadden. ( komt veel voor in Noorwegen)
Maar in de verkoopbrochure stond dat het huis was aangesloten op het openbare net. Bleken toen nog wat van dat soort trucen, en dat is op een rechtzaak uitgelopen.
Dat heb ik (uiteraard) gewonnen en heeft de verkoper een behoorlijk stuk van de koopprijs terug moeten betalen.
Cruciaal is natuurlijk dat je aannemelijk kan maken dat de verkoper het geweten moet hebben. Dat wordt steeds lastiger als je meer wegsloopt.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hou Lemen
ik dacht ook niet dat jij bedoelde dat ik lui was met de bestrating lol
de bijkeuken die voor mijn werkkamer ligt ligt 5 cm hoger dan de keuken die daarvoor ligt
omdat ze de boel niet eerst wouden uitgraven
daar loopt het water ook zo onder de beton
de verkopers hebben dit 10 jaar geleden gekocht
dat de beton in de bijkeuken kletsnat word moeten de verkopers geweten hebben en had taxeur/ boukundige
volgens mij ook gezien moeten hebben
die rotte plek onder de muur tja valt niet echt te bewijzen of ze het wisten denk ik
bouwkundige had op zijn minst moeten zien dat de deur en het kozijn van mijn werkkamer verkeerd om stonden
over het verlagen van de pad aan het begin van de pad ligt het maaiveld lager
dan aan mijn werkruimte de grond loopt sterk omhoog verder naar achter
grondwater geen enkel probleem hier weet ik ondertussen van de buren
Uiteindelijk wil ik langst de muur waar nu de pad ligt het maaiveld verlagen tot vloer niveau keuken en werkruimte ik wil van die vervelende opstapjes af rond de deur
aangezien ik zat riool aansluitingen heb in de tuin van ik eventueel te veel water op met een drain
ik zal deze winter merken hoe nat het word rond de deur
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zal niet snel iemand betichten van lui zijn. Weet er alles van om een hoop te willen, ( en te moeten) maar niet te kunnen:(

Die rotte plek is een gevolg van.
Als de verkopers wisten dat die vloer nat werd in die bijkeuken hadden ze dat moeten melden. Dat is een gebrek dat ze dus bekend is. ( het is immers niet gewoon dat de grond nat wordt) Ook al hebben ze geen idee waar het vandaan komt. Dat is dan aan jou om dat uit te zoeken voor je een bod doet. Ze hadden het ook moeten melden aan de bouwkundige/taxateur. Die kan dan ook een conclusie trekken waar het vandaan komt en de gevolgen. Aan de andere kant hoort die ook te zien dat e.e.a. niet goed gebouwd is.
Jij hebt het niet gezien, maar 't is je vak ook niet.

Ik zou het er niet bij laten zitten.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
dat de beton in de bijkeuken kletsnat word moeten de verkopers geweten hebben en had taxeur/ boukundige
volgens mij ook gezien moeten hebben

Mits niet vermeld is dat alleen volgens mij al reden genoeg om het als verborgen gebrek aan te kunnen merken. Maar als je een aankoopmakelaar hebt gebruikt zou ik hem direct contacteren, hij is hiervoor mede verantwoordelijk. Zeker als ij de overdracht van het huis gedaan heeft. En weet bovendien van de hoed en de rand, net als je rechtsbijstand natuurlijk.

bouwkundige had op zijn minst moeten zien dat de deur en het kozijn van mijn werkkamer verkeerd om stonden.

Idem!

Alle reden om er wat mee te doen en een deel van je geld terug te vorderen, of het te laten repareren op hun kosten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja je hebt gelijk goldigger maar dan enkel als het water niet door de bakseen loopt lol
en ja Lemen luiheid was fr rede om de pad niet te verlagen
dit is de vloer van de bijkeuken hier loopt het water gewoon onder de beton in
die vloer is nog niet droog geweest vanaf ik hier woon
ik heb een bouwkundig verslag maar dit is in mijn ogen waardeloos
aangezien het enkel slaat op wat de inspecteur visueel kon waarnemen
en ik heb geen idee hoe dit als verborgen gebrek aan te kaarten
mvg tom

Ik heb zelf indertijd bij het laatste huis wat ik kocht een keuring laten uitvoeren door eigen huis omdat ik daar lid van ben.
Die persoon hield wel een vochtmeter tegen de muren om te zien of er optrekkend vocht was.
Dus ik vraag me af of dat niet een wettelijk verpilcht onderdeel van een keuring moet zijn.
Zo ja, dan kan je je beroepen op een slechte keuring.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Je hebt helemaal gelijk Lemen
ik ga er achteraan en kijk wat ik nog kan doen
hier een foto van de binnenkant van de rotte plek
heel handig stond hier tijdens bezichtiging wasmachine
de verkopers hadden de bijkeuken eigelijk helemaal leeg moeten halen ook de schoenenrek waar het wasmaschine op stond
dan hadden we onmiddelijk gezien dat de betonvloer niet tot tegen de muur loopt
en dat de scheidingsmuur tussen bijkeuken en werkruimte gemets is op losligende stoeptegels
image.jpg Zo zag het eruit bij taxatie
en hier het opstapje naar de bijkeuken
natuurlijk is mijn lieve vriendin vergeten om de rechtsbijstandverzekering af te sluiten grrrrrr
en enkel de verkopers hadden een makelaar
dus is nog even kijken hoe verder nu
iedereen al hartelijk dank voor al de goede raad
Ps taxeur / bouwkundige heeft de muren gemeten met vochtmeter niet de vloer in bijkeuken
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 319
  • image.jpg
    image.jpg
    83 KB · Weergaven: 318
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi allemaal
ik begin erachter te komen dat enkel de muur met stro en leem
bezeten niet voldoende gaat zijn om de kou buiten te houden
ik vraag me af of een binnenmuur metsen met dan rockwool in de spouw
veel verschil zou uitmaken ?
verder zal ik ook het plat dak langst binnen moeten isoleren
dat kan niet zo moelijk zijn denk ik
alleen lijkt het erop alsof er rond de balken een vochtprobleem is image.jpg
Verder heb ik het venstertje wat volgend voorjaar vervangen word door een grote venster maar nu wel windicht moet zijn
opgevuld met enkele balkjes en met pur schuim dichtgespoten
zo war een plakkerig spul is me dat ik werk toch liever met leem maar die was hier volgens mij te nat geworden
Ik wil de plastic omlijsting nog bedeken mer eiken planken
alle idee zijn altijd welkom
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    48,8 KB · Weergaven: 276
  • image.jpg
    image.jpg
    84,2 KB · Weergaven: 274

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Leem isoleert inderdaad niet al te best, voordeel is wel dat het redelijk goed vocht regulerend is. Ik zou denk ik een houtskeletbouw frame maken en dat opvullen met PIR platen. Isoleert erg goed en behoudt zijn stevigheid en isolatiewaarde voor minimaal 10 jaar. Rockwool of glaswol is ook optie aangezien dat aanzienlijk goedkoper is. Probleem is wel als een minerale wol vochtig wordt dat het dan zijn isolatiewaarde verliest. Houtskelet neemt minder ruimte en is goedkoper en sneller. Constructief gezien heeft het niet veel te houden en je kan makkelijk iets ophangen aan de wand. Ik weet of de vloer goed geïsoleerd is maar zo niet dan heeft het isoleren van wanden wel veel minder effect. Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien vertel ik niks nieuws!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de dakbedekking slecht is, bij voorkeur aan de bovenzijde isoleren, scheelt veel vochtproblemen.
Isoleren zonder verwarmen heeft geen zin.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Als je het echt enorm goed isoleert kan je het verwarmen met je eigen lichaamswarmte en dat van machines. Geen verwarming meer nodig!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.