Wie weet raad ??

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Die is netjes opgedroogd! Maar goed, het belangrijkste is hoe ie schaaft. Je kan de schaaf natuurlijk altijd nog ombouwen tot "scrub"schaaf, dan komt het allemaal wat minder precies.

Vier uur werk? Afgaande op al het dure speelgoed dat vele forumleden hebben ga ik er van uit dat een gemiddels lid minimaal 75 euro per uur verdient. Dus dit is dan een schaaf van 300 euro :rolleyes:
Of ben jij net als mij van de arme tak ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
coko
Hoe schaaft hij?? zie vervolg
Wat de centen betreft kunnen wij wel familie zijn. Ik heb een broertje dood aan geld uitgeven. Zeker als je het zelf kunt maken. Maar als jij 300 euro bied dan mag je hem zo komen ophalen, wat ophalen ik bezorg hem gratis thuis:D
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het uur U is aangebroken. Eerst even op de zon op de schuur gewacht en daarna gestart. Nu ben ik niet in het bezit van zo'n klein hamertje dus gebruik ik mijn tonnetjes hamer.IMG_1354.jpg
IMG_1355.jpg
IMG_1353.jpg
Een stuk vuren van de gamma in de bankschroef en gaan. Dit is ECHT de eerste haal die ik met de schaaf deed. Dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Mooie krul en best al dun. Daarna een beetje met het instellen gespeeld.
IMG_1356.jpg
Echt niet slecht voor een amateur. Zeer tevreden tot zover. Maar vuren is zacht. Dus overgestapt op een hard stuk. Noten met warrig draad, gekregen van Tamar. Dit valt best wel tegen. de schaaf loopt snel vol met kleine schilfertjes.
IMG_1357.jpg
IMG_1358.jpg
IMG_1361.jpg
Nu moet ik echt meer aan het mes instellen, beetje er in eruit naar links enz enz
IMG_1362.jpg
Ik kom nu ook een foutje tegen. Ik heb de houten klem, dat stuk wat op de keerbeitel ligt niet aangepast. Hij komt na het aankloppen een stukje naar binnen . Hier blijven de krullen achter hangen, knap irritant, maar even met de beitel op maat gemaakt.
IMG_1365.jpg
IMG_1366.jpg
Dit is een aardige krul, mooi dun , niet slecht.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Alles bij elkaar een aardig resultaat.
IMG_1370.jpg
Wat mij betreft een blijvertje, nog even over de neus, de hoorn.
IMG_1359.jpg
IMG_1360.jpg
Mischien niet terug geplaatst zoals origineel maar hij ligt wel erg lekker in de hand. Over in de hand gesproken. Als ik nu aan mijn handen ruik is het net of ik een week achter de frituurpan heb gestaan, RAAR. Ik ga er wel vanuit dat dit met het gebruiken van de schaaf zal verdwijnen.

Alles op een rijtje gezet:
Een oud geroest en krom schaafje, gekregen. Ik had hem zelf NOOIT gekocht, gewoon uit elkaar gehaald. De onderdelen hersteld schoon gemaakt en daar waar nodig gerepareerd. In elkaar gezet. en schaven maar.
Van een weggooier tot een pronkstukje van eigen kunnen. Ik kan het iedereen aanraden. Geef oud gereedschap een tweede leven. Je zal er versteld van staan wat je met je beiden handen maken kan.

Hartelijke groet Hugo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi man! En inderdaad mooie krullen, dat moet een voldaan gevoel geven! Binnenkort ga ik ook eens aan de klooi met mijn Weiss, ben benieuwd of ik het net zo mooi voor mekaar krijg als jij.

Groet, Rob.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Grote kans dat die roest vlekken, vlekken zijn gemaakt doordat er vroeger meer met een olie steen gewet/geslepen werd, als je die olie en gruis er niet goed afveegt krijg je op den duur ook dit soort vlekken.
Het lijkt of het er is ingetrokken, samen met misschien wat oppervlakte roest.
Schaaft het wel goed qua grip met die omgedraaide hoorn?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rob
Ben best wel tevreden. Het is een mooie schaaf geworden. Ben benieuwd wat jij gaat doen?

Grote kans dat die roest vlekken, vlekken zijn gemaakt doordat er vroeger meer met een olie steen gewet/geslepen werd, als je die olie en gruis er niet goed afveegt krijg je op den duur ook dit soort vlekken.
Het lijkt of het er is ingetrokken, samen met misschien wat oppervlakte roest.
Schaaft het wel goed qua grip met die omgedraaide hoorn?
Ik denk dat je gelijk hebt, gewoon roestvlekken. Je ziet de vlekken in het hout op de plekken waar ook de meeste roest op de schaaf zat.
Wat de hoorn betreft, ik heb er al een paar keer mee geschaafd. Hij ligt prima in de hand.
HG Hugo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik ben er nog niet uit. Heb vanavond een kwartier met dat ding in mijn hand gestaan, maar ik heb de juiste klooimodus nog niet gevonden. De zool zit een stuk minder los dan bij die van jou, maar één hoek komt wat omhoog waardoor de zool verre van vlak is. Ik laat hem weer een paar dagen liggen en ga de grote nadenk doen. Enerzijds zegt mijn verstand me dat het gekte is want voor een tientje koop je een nieuwe, anderzijds is het gewoon ontzettend leuk om zo'n projectje te doen. Nu, al tikkende, merk ik dat ik eigenlijk al wel besloten heb om er iets mee te doen, de wijze waarop moet nog even indalen.


Groet, Rob.

PS: ik heb vroeger op school geleerd dat het vasthouduwding voor op een houten schaaf een doorn heet. Nog meer doornzeggers of gaat de meerderheid voor hoorn?
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Hallo Hugo,
Complimenten voor je doorzettingsvermogen en het eindresultaat! Hij is mooi geworden en - ook niet onbelangrijk - blijkt het goed te doen.
De afwijkende stand van de hoorn zal bij incidenteel gebruik geen probleem zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bij langduriger schaafwerk het haken van je hand in de kromming van de hoorn gaat missen.
Groet, Kor
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Hugo,
De afwijkende stand van de hoorn zal bij incidenteel gebruik geen probleem zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bij langduriger schaafwerk het haken van je hand in de kromming van de hoorn gaat missen.
Groet, Kor
Hallo Kor
Ik heb er best wel een tijdje over nagedacht. Ook heb ik hen een tijdje in de hand gehad en vond dit de beste manier. Het voeld gewoon goed aan.
MAAR omdat ik deze bovenstaande opmerking meer heb gehad ben ik even aan het surfen gegaan. Onderstaande link komt uit bij Dieter Schmid. http://www.feinewerkzeuge.de/schrup.htm
Daar staan nieuwe schaven van een gerenommeerd Duits merk. Lijkt wel een beetje op die van mij :)
Hartelijk dank voor de complimenten. Een als ik er last mee krijg dan verzin ik er iets op.

HG Hugo
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
Geweldige mooie schaaf geworden, vind houten schaafjes nog steeds zeer restaureer baar, hier een prachtig voorbeeld!!
gr
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Handyman
Mijn eerste idee was ook niet om er wat van te maken, maarja je weet hoe dat gaat met een cadeau. Uiteindelijk ben ik er best wel trots op.

HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag naar een rommelmarkt geweest. Eindelijk het laatste ontbrekende stukje gereedschap gevonden . Nu is de set compleet :D
IMG_1390.jpg
IMG_1392.jpg
IMG_1393.jpg
Zo, wat mij betreft is tie klaar. :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.