Wie weet raad ??

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
IMG_1310.jpg
De knoop doorgehakt, dus starten met zagen.
IMG_1311.jpg
Tijdens het zagen trek ik een soort lange splinters. Raar idee dat het geen zaagsel is.
IMG_1313.jpg
Het is een mooie zaagsnede geworden.De gleuven zijn nog heel dun zichtbaar.
IMG_1314.jpg
Zo is het beter te zien.
IMG_1316.jpg
Ik ga old skool dus schaven aan de houte met een houte.
IMG_1317.jpg
spiegel glad, maar die lijntjes blijf je zien. Ik denk dat het de twee soorten door elkaar heen zijn.
IMG_1319.jpg
Je ziet goed het verschil tussen de zool en de schaaf/ Het verschil is bijna twee mm
IMG_1321.jpg
Zo kan ik ook gelijk van de roestlaag afkomen.

word vervolgd
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo, dat heb je netjes gedaan! Toch leuk dat je hier mee verder gaat in plaats van in de kachel te gooien.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.700
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, je maakt er een heel leuk projectje van Hugo, lovenswaardig ook! Nou heb je ook mooi de gelegenheid om de zool weer zo te verlijmen, dat je een hele nauwe mondopening overhoud. Kan nog een juweeltje worden!

jaap
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Nou, ik ben benieuwd. Het ziet er al veel belovend uit.

Ik heb al een paar keer ontroest met citroenzuur. Het werkt goed, maar er komt een vreemd luchtje vanaf. Ik zet de emmer dan ook buiten in de schuur (ik klus op zolder).

Groeten, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vanmorgen maar eens gaan kijken naar het ROEST. Ik het bakje zie je gelijk dat het roest er zo af rolt.IMG_1323.jpg
Als je het metaal uit het zuur haalt heeft het wel een speciaal luchtje.
IMG_1325.jpg
voor de behandeling
IMG_1326.jpg
Na de behandeling, ik bedoel met een poetslap er overheen wrijven. Nog geen schuurpapier of kracht gebruikt. Het merkje komt al weer mooi in het zicht. Ik kijk altijd weer op van zo'n simpel trucje, geen werk en 100 % resultaat.
IMG_1327.jpg
Het roest is heel diep in het hout doorgedrongen. Ik ga niet te diep, wil de bek ook weer niet al te groot maken.
IMG_1328.jpg
Met daglicht en een rij erbij zie ik dat ik nog lang niet vlak genoeg ben. Terug naar de schaaf.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De zool en de schaaf nog maar eens flink onder handen genomen. Vlak is vlak??maar waneer is het echt vlak??? ZUCHT
IMG_1329.jpg
Tijd voor de lijm en de klemmen.
IMG_1330.jpg
Eigenlijk heb je nooit genoeg lijmklemmen. Mijn plan was eerst om er een paar kinderkopjes op te leggen. Helaas had ik dan niet op alle punten genoeg druk,kracht.
Paar klemmen en even geduld. Je kan goed zien dat ik de zool verschoven heb geplaatst. Dit om de opening niet al te groot te maken.
Met een beetje geluk past het mes nu ook beter.
Ook de body helemaal van de oude blanke lak ontdaan. Ben benieuwd naar de rest.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als je de schaaf op een plat vlak plaatst tijdens het lijmen kom je toe met twee spanschroeven. De beide spanschroeven moeten dan wel het platte vlak mee kunnen klemmen. Een stuk papier tussen het platte vlak en de schaafzool is dan ook geen slecht idee, anders weegt je schaaf plots heel wat zwaarder;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo André
Ik had dat geprobeerd, helaas bleven de hoekjes dan toch een beetje open staan. dus alle klemmen uit de kast gehaald.
hg Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het blok zit in elkaar. Ik heb een stukje van de zool afgezaagd. Nu past hij een stuk beter.
IMG_1331.jpg
De zool gevlakt, je ziet goed hoe de buitenkanten omhoog staan, nu niet meer.
IMG_1333.jpg
Gelijk de kantjes mooi aangezet, hier de record voor gebruikt. Ik heb nog geen handigheid om de houten schaaf zo fijn af te stellen.
IMG_1334.jpg
De neus en de hiel er op geplijmd, je ziet de hiel staat een beetje los van het blok, helaas.:(
IMG_1337.jpg
IMG_1338.jpg
Het metaal is ook uit het zuur, valt mij helemaal niet tegen, hier en daar nog een vlekje, maar geen putjes of erger.
IMG_1339.jpg
IMG_1340.jpg
De schaaf, hij is nu weer compleet, gaat in bad, lijnolie geeft een mooie diepe gloed. eerst maar even zwemmen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het ijzer is aan de beurt.
IMG_1341.jpg
Ik begin met een steen zo grof als een stoeptegel. Ik denk 50 of 100. Eigenlijk meer om mijn goede stenen heel te houden. Op de snede zit eigenlijk gewoon ROEST.
IMG_1342.jpg
Het voordeel van zo\n steen is dat het heel snel gaat. Omdat deze steen 3 of 4 euro koste is het gewoon een optie om even snel te raggen. Natuurlijk is de snede wel heel grof maar wel schoon.
IMG_1343.jpg
Met de slijphulp geleidelijk naar fijnere stenen overgestapt. Ik heb geen vaste hand en kan deze hulp goed gebruiken.
IMG_1344.jpg
van 220 naar 800 en daarna de 5000. tot slot nog even over de conticule. Ik ben tevreden. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik vind het prima zo. Ik zie me zelf in de spiegel, mooi hoor.
IMG_1345.jpg.

Een overzicht van mijn slijp spulletjes.IMG_1346.jpg
Links mijn waterflesje, klein gaatje in de dop. tip van Mathieu.
Links de rood blauwe diamant plaat van Roeland.
In de midden mijn gradenboog om de slijphoek in te stellen.
Onder in het midden een plank met daarop de vaste randen on de waterstenen op hun plek te houden.
De stenen heb ik van David, mooie mix en leuk om mee te beginnen.
Rechts boven mijn eigen blokhaakje voor het controleren van de haakse beitels ( geen punt bij ???)
Rechts in de midden mijn slijphulp, van Rick geweest.
Rechts boven een stuk conticule, gekregen van Mathieu.
Onderop de tafel een rubbermat om alles vast te leggen op de werkbank.
Zo doe ik het, veel krijgertjes helpen hierbij, vrienden bedankt hiervoor.
 
Laatst bewerkt:

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Mooi werk zeg! Ik heb van mijn tante een emmer vol met oude schaven gekregen die van mijn oom waren. Een paar daarvan zijn hetzelfde model als in de foto's en ze zien er (heel) oud en versleten uit maar omdat ze mogelijk van de vader van mijn oom zijn geweest krijg ik het niet voor elkaar om ze compleet met rust te laten. Ik ben blij om te zien dat er nog mogelijkheden zijn voor dat soort gereedschappen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Wat een geweldig verhaal en mooie duidelijke foto`s.
Ik zou ook wel een oude schaaf willen hebben om op te knappen.

Vraagje onder welke hoek slijp je de schaafbeitel.

Dank

Simon
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Sander O
Ik zie gereedschap als gebruiksvoorwerp, museumstukken, daar weet ik niets van. Als jij oud gereedschap gebruikt dan heeft het een nieuw leven, lijkt me beter als dood in de vitrine ( maar dat is mijn mening)
Simon
Kijk eens in een kringloopwinkel, op een rommelmarkt of op marktplaats. voor 5 euro vind je meer dan genoeg om mee te oefenen. ik heb hem op 25 graden geslepen, zo ongeveer denk ik want dat is toch altijd een beetje een gok.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
HIJ IS KLAAR .
IMG_1347.jpg
IMG_1348.jpg
IMG_1349.jpg
IMG_1350.jpg
IMG_1351.jpg
IMG_1352.jpg
Met gepaste trots meld ik hier mijn eindresultaat. Helaas zie je de roestplekken in het hout terug. Maar dat mag de plek niet drukken.
IK BEN BLIJ
actiefoto's volgen als het daglicht in de schuur staat, dat is in de ochtend.
 

Sander_O

Nieuw lid
19 nov 2013
20
0
Amsterdam
www.sansskulpturen.nl
Sander O
Ik zie gereedschap als gebruiksvoorwerp, museumstukken, daar weet ik niets van. Als jij oud gereedschap gebruikt dan heeft het een nieuw leven, lijkt me beter als dood in de vitrine ( maar dat is mijn mening)
Simon
Kijk eens in een kringloopwinkel, op een rommelmarkt of op marktplaats. voor 5 euro vind je meer dan genoeg om mee te oefenen.

Mee eens hoor. Ik zie de oudjes van mijn oom ook graag weer gerestaureerd en klaar voor gebruik!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Heckemann en POW
Je hebt de doorn omgedraaid,????
Gek eigenlijk dat het mij niet eens zo heel erg op is gevallen. Ik heb er een tijdje mee in mijn handen gestaan en na een beetje droogschaven heb ik hem er zo op gezet. Omdat de hoorn/doorn (ik weet het niet) naar mij toe staat heb ik voor mijn gevoel meer grip als andersom. De tijd zal het me leren.
Ray
Hij is prachtig geworden!
Een diepe buiging en petje af. ............................
Ik ben er best wel een beetje trots op.
Als ik er alles bij elkaar 4 uur aan gewerkt heb dan is dat al veel. Het was vooral een paar keer klein kluswerk en daarna weer wachten. op het ZUUR op de LIJM en op de OLIE. ik vond het zeker geen verloren tijd. OJA

KOR: Dat kwam bij mij ook als eerste gedachte op: bodem dichtkitten en dan een mooi kaaps viooltje erin,
Denk je er nog steeds zo over ?????
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.