Wie / waar MDF CNC zagen of laseren

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
cnc1.JPGcnc2.JPGcnc3.JPGcnc4.JPG

Hoi kor,

Bij deze wat fototjes van de zelfbouw CNC machine die ik samen met een vriend heb gemaakt.
De machine heeft een bed van 1.3m x 0.65m, en kan hout kunststof en aluminium frezen.
We lezen DXF of 3d stl files in en de machine doet het minder leuke werk wat we normaal met een figuurzaag doen.

Als er meer specifieke info gewenst is hoor ik het wel.

Groet John
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
In één woord: WOW. Ik heb wel eens wat in elkaar geknutseld (een montering voor m'n telescoop), maar dit is wel van een andere categorie. Mooi werk en waarschijnlijk niet alleen leuker, maar ook nog nauwkeuriger dan met een figuurzaag.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De dikte die je kunt frezen hangt erg af van de frees die je gebruikt, bij een 6mm frees zal dat ongeveer 20-25mm zij.
De snijkant moet ver genoeg boven het materiaal uit steken om te zorgen dat de spaan afvoer goed is, anders kan je frees breken.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hoi kor,

Bij deze wat fototjes van de zelfbouw CNC machine die ik samen met een vriend heb gemaakt.
De machine heeft een bed van 1.3m x 0.65m, en kan hout kunststof en aluminium frezen.
We lezen DXF of 3d stl files in en de machine doet het minder leuke werk wat we normaal met een figuurzaag doen.

Als er meer specifieke info gewenst is hoor ik het wel.

Groet John



Wow John dat ziet er goed uit, ik heb wel eens met n big mlling machine gewerkt in n fablab, dit ziet er erg gelijk uit maar dan n slagje kleiner.

Is dit puur hobby matig of kun je hem voor werk goed gebruiken dat je hem hebt gebouwd?

Groetjes,

Ewoud
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
De dikte die je kunt frezen hangt erg af van de frees die je gebruikt, bij een 6mm frees zal dat ongeveer 20-25mm zij.
De snijkant moet ver genoeg boven het materiaal uit steken om te zorgen dat de spaan afvoer goed is, anders kan je frees breken.

Bij mij gaat het om slechts 2 of 3 mm dikke plaat, zal dus geen probleem zijn.... maar zoals gezegd eerst de dxf's.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
565
Man, wat ben ik blij dat ik daar geen ruimte voor heb ;) Wat maak je er mee, zit je in de maquettebouw o.i.d.?


Volgens mij weten we nu ook wat Tuoh met al die houten spindels van plan is...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik maak er model vliegtuigen mee, en andere hobby projecten zoals een panoramakop voor mijn fotocamera.
Nee ik zit niet in de maquettebouw, is allemaal veel te klein:D2013-08-26_Installation_DolWin_alpha.jpg
Dit was mijn laatste projectje.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
whahahah, zal wel stoer zijn als jij dat hele ding van die CNC-tafel tovert.

wat een mooie machine heb je gebouwd zeg, dat is echt fantastisch :)

voor ons zou het eventueel handig zijn of je opdrachtjes aanneemt voor wat freeswerk?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
10,000 ton staal is een beetje te veel van het goede:D
Ervaring leert dat opdrachtjes voor een ander best wel veel tijd kost, omdat de meeste mensen niet digitaal kunnen tekenen.
Als je dan ook nog niet bij elkaar in de buurt woont wordt het lastiger.

Ik wil best wel es mensen helpen met een leuk projectje, maar voor het teken heb ik echt geen tijd naast mijn werk.
Ik wil natuurlijk zelf ook nog wel wat projectjes doe.
Een paneeltje van zo'n leuke speelgoed jeep kost mij relatief niet zoveel tijd.
En yoek maakt er zelf toch een digitale tekening van.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
whahahaha, wat een bakbeest he :)

begrijpelijk hoor......je omschrijft eigenlijk precies wat er meestal op een forum gebeurt, lid met probleemje, ander maakt ff tekening, ander freest ff stukkie...en everybody happy ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.