Werkvolgorde keukenwerkblad plaatsen?t

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb met teak balkjes (32mm vierkant, pakweg 60 cm lang) in verband gelijmd, een werkblad gemaakt voor in de keuken. Het resultaat is 2,4m lang en 61 cm breed, 3,2cm dik. Daar moet een spoelbak in geplaatst gaan worden vierkant ongeveer 40 cm, naast het midden. (4 onderkasten van 60 breed, spoelbak komt boven 2e kast).
Wat is wijsheid?
1) eerst het blad op de onderkasten plaatsen en dan terplekke het gat er in zagen en de spoelbak monteren? Of
2) blad volledig afwerken met spoelbak en al en daarna plaatsen.
Behalve het grote gat voor de spoelbak, moet daar in de rand nog een gat komen voor de mengkraan. Ik ben wat onzeker in verband met de verzwakking die die gaten gaan geven. Als we met twee helften in de handen staan tijdens het plaatsen, zijn we niet blij:rolleyes:.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Optie 1 is het makkelijkst. Het blad kan je dan eerst helemaal vast zetten op de goede maat, en kan je het gat precies gaan afmeten en zagen. En je zit niet met de kans dat het blad gaat breken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je een opbouwspoelbak hebt kan je het gat aftekenen en daarna uitzagen. Als de bak in het blad ligt, kan je best eerst de sponning frezen en daarna het gat zagen. Je kan de bewerkingen het best doen als het blad nog niet op zijn plaats ligt. Anders kom je met je machines tegen de muur aan. En het werkt gewoon makkelijker als je er van twee kanten bij kan. Een blad draag je op zijn kant, je legt het pas neer als een kant op de kastjes draagt. Kijk ook goed waar de bevestigingsklemmetjes komen, dit luistert vaak vrij nauw.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Het wordt een bak die in het blad ligt, dus ik denk inderdaad het freeswerk voor de sponning vóórdat het blad geplaatst wordt (+ het gat voor de kraan), want daar kom ik inderdaad niet gemakkelijk meer bij na plaatsing.
Als het blad dan op z’n plek ligt, het gat uitzagen voor de bak en deze plaatsen.
Dank u, heren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.