Werkplaatsvloer, hout op isolatie?

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.099
351
Het land van Maas en Waal
Ha allen,

Het gedeelte van onze aanbouw wat mijn klusruimte gaat worden heeft nu nog een ruwe (geïsoleerde) betonvloer waarvan de afwerking nog gedaan moet gaan worden (nog zo'n 10-12 cm op te vullen). In eerste instantie dacht ik aan een cementdekvloer welke dan met een 2-componenten garagevloer verf geschilderd zou worden, maar ik zou misschien wel graag een houten vloer willen hebben. Zo kwam ik op de volgende ideeën:

- 8-10 cm Cementdekvloer, dun laagje schuim/folie (tegen het klossen), underlayment
- 8 cm EPS/Tempex, twee lagen underlayment dwars op elkaar geschroefd

Ik neig naar dat tweede, lekker dikke issolatie en ik denk dat dat het geheel een vloer op gaat leveren die stijf genoeg is. Ik zou de bovenste laag underlayment ook nog kunnen vervangen voor betonplex voor een slijtvastere vloer.

We hebben het hier over een ruimte van 4,5 x 5 meter en het zwaarste wat er aan machine in komt te staan is een eenvoudige combinatiemachine (iets van een Robland ofzo, die moet nog wel gezocht gaan worden). Verder een (vaste) werkbank, enkele losse/mobiele machines zoals een kolomboor etc.

Graag jullie ideeën/ervaringen.


Edit/aanvullend:
Mocht de optie van EPS + hout een goede zijn, is jullie toevallig bekend wat het verschil is tussen EPS 100, 150 en 200?
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
het getal wat achter de EPS staat aangegeven is de druksterkte in KPa, dus hoe hoger het getal hoe hoger de druksterkte. Voor de rest kan ik je niet helpen :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.877
116
Goeree-Overflakkee
De bedoeling is alleen om de hoogte op te vullen? Of ook extra isolatie?

Ik vraag me af of de isolatie geschikt is voor zware machines. Een dubbele laag underlayment lijkt me in ieder geval aan te raden. Vergelijk die EPS eens met de drukvastheid van XPS of PUR/PIR.

Betonplex weet ik niet of dat zo handig is voor een vloer. Het wordt heel snel glad, met wat vocht of zaagsel. Er is een ruwe versie, maar dat is misschien minder makkelijk schoon te maken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.099
351
Het land van Maas en Waal
De hoogte moet sowieso opgevuld gaan worden. Dat kan met een cementdekvloer, maar mogelijk dus ook met eps (of iets dergelijks). De extra isolatie is geen noodzaak, maar zou mooi meegenomen zijn i.h.k.v. extra (vloer)isolatie kan nooit kwaad.

Drukvastheid van EPS 200 lijkt hoog te zijn. Ik ben aan het zoeken naar wat dat is van PIR om te vergelijken, maar kan dat nog niet vinden.
XPS lijkt mij, ivm brandgevaar, minder een oplossing.


Aanvullend:
Betonplex anti-slip had ik ook al aan gedacht. Maar als er ervaringen zijn met gewone underlayment en die zijn goed (op gebied van gevoeligheid voor slijtage/beschadiging) dan is dat wat mij betreft ook prima.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.877
116
Goeree-Overflakkee
Er ligt straks 38mm hout op de isolatie, dus de brandveiligheid van de isolatie maakt niet uit.

Afhankelijk van de prijs van drukvaste isolatie, kan je ook overwegen het underlayment op houten regels te leggen. Dan kan de goedkoopste isolatie ertussen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.099
351
Het land van Maas en Waal
Schuimbeton of betopor is ook een optie, al zal dit bij kleine hoeveelheden, wel duur zijn.
Dat is het mij niet waard. In die dikte is de isolerende werking van schuimbeton minimaal en kan ik dus net zo goed gaan voor cementdekvloer



Er ligt straks 38mm hout op de isolatie, dus de brandveiligheid van de isolatie maakt niet uit.

Afhankelijk van de prijs van drukvaste isolatie, kan je ook overwegen het underlayment op houten regels te leggen. Dan kan de goedkoopste isolatie ertussen.

Wat betreft dikte, fair point.
Als ik er regels tussen zou leggen, gaat dan niet de kans op veren/doorzakken veel groter worden? De isolatie is denk ik altijd iets drukgevoeliger dan regels en als die dan tussen de regels iets zakt dan gaat eea 'golven'. Als de isolatie wel iets (minimaal) in zal zakken, maar de druk wordt goed verdeeld door de dikke laag er bovenop dan zal je (denk ik) de kans op 'golven' voorkomen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
2
Heerhugowaard
Betonplex zou ik niet doen. Beetje zaagsel erop en het wordt gevaarlijk glad. Idee van underlayment klinkt beter. En dat zal ook zeker behoorlijk in de portemennee schelen.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
122
7
Wat is de drukbelasting van je huidige vloer? Meestal wordt voor woontoepassingen van een lage belasting uitgegaan.
Ander puntje: als je toch een vloer nog moet gaan leggen, denk dan aan geluidsisolatie. Dus dat je dekvloer los ligt van de wanden. Dreunt de herrie van de machines niet door in de woning. Nou ja, niet... minder :)

Betonplex is idd niet zo'n goed idee. Zelf heb ik gewaxt eiken. En dat is bij vocht en zaagsel soms verraderlijk glad.
gelukkig slijt wax wel, dus nog even flink rommel maken ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.877
116
Goeree-Overflakkee
Als de vloer gaat golven heb je de regels te ver uit elkaar liggen. Een gemiddelde houten balklaag ligt hoh 600mm, met 18mm underlayment erop. Met een dubbele laag underlayment gebeurd er helemaal niets meer mee. Met regels eronder veert het minder door dan met drukvaste isolatie ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.099
351
Het land van Maas en Waal
Wat is de drukbelasting van je huidige vloer? Meestal wordt voor woontoepassingen van een lage belasting uitgegaan.
Ander puntje: als je toch een vloer nog moet gaan leggen, denk dan aan geluidsisolatie. Dus dat je dekvloer los ligt van de wanden. Dreunt de herrie van de machines niet door in de woning. Nou ja, niet... minder :)

Geen idee. Het is een betonvloer, dus hoog.
Het spul los van de wand had ik al bedacht. Niet perse nodig (want niet direct verbonden aan leefruimte), maar alle beetje helpen.



Als de vloer gaat golven heb je de regels te ver uit elkaar liggen. Een gemiddelde houten balklaag ligt hoh 600mm, met 18mm underlayment erop. Met een dubbele laag underlayment gebeurd er helemaal niets meer mee. Met regels eronder veert het minder door dan met drukvaste isolatie ;)

Eps heb je in 50cm breedte, dus dat zou de afstand bepalen van de regels.
Is de vloer op regels leggen ipv direct op isolatie beter zijn denk je? Welke regeldikte zou ik dan het beste aanhouden?
Mijn werkwijze zou dan zijn: regel-isolatie-regel-isolatie-etc., waarbij de regels dan los op de vloer/los tussen de isolatie komen te staan en enkel aan de underlayment vastgeschroefd gaan worden. Juiste werkwijze?
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
122
7
Geen idee. Het is een betonvloer, dus hoog.
Het spul los van de wand had ik al bedacht. Niet perse nodig (want niet direct verbonden aan leefruimte), maar alle beetje helpen.
/QUOTE]

Beton heb je in vele sterktes. Voor woonkamers is beton veelal 'slechts' geschikt voor 150KG/m2.
Voor fabrieksvloeren is het al snel 1000KG/m2, evenals goed aangelegde terrassen waar later nog bouwwerk op geplaatst kan worden.
Nou is het wel zo dat deze cijfers worden gebruikt voor het berekenen van de totale vloerbelasting bij evenredige verdeling. Waar je wel rekening mee moet houden is dat extra beton NIET bijdraagt aan de stevigheid maar juist in mindering moet worden gebracht op de gehele vloerbelasting! Ook al zet je er extra wapening in.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
2.877
116
Goeree-Overflakkee
Hoh 500mm is prima. Regels min. 40mm breed kiezen. Bv. een 2x3tje, die is 7cm hoog. Als de vloer niet geheel vlak is, kan je bv. met afstandplaatjes de regels vlak leggen.

Alleen isolatie is minder werk. De afweging is of de meerprijs van de drukvaste isolatie opweegt tegen de meerkosten van extra regels. En of de zware machines wel op de isolatie kunnen staan. Maar dat valt vast uit te rekenen.
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
96
97
Ik heb in mijn werkplaats underlayment gelegd op een geïsoleerde betonvloer en dat bevalt uitstekend. Underlayment wordt niet glad en is slijtvast genoeg. Tussen het beton en het underlayment ligt dunne isolatie (die ook onder parket wordt gebruikt). Heb geen ervaring met het opvullen van een grotere laag onder het underlayment.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
2
Heerhugowaard
Heb geen ervaring met het opvullen van een grotere laag onder het underlayment.

Ik heb mijn balken op 50cm binnenmaat liggen. Daartussen passen precies piepschuim platen.
Bij mij was dat tussen de 10cm en 3cm dik ivm het grote verloop van de betonvloer in de garage.
Of piepschuim het beste werkt weet ik niet. De rest van de garage is ook geisoleerd nu. En het wordt niet kouder dan 6/7 graden. Hoeveel het piepschuim in de vloer daar aan bijdraagt weet ik niet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.099
351
Het land van Maas en Waal
Ik heb een leverancier van eps gemaild hoe zij denken over rechtstreeks aanbrengen op de drukvaste eps. Mocht daar geen bevredigend antwoord uit komen dan ga ik voor de optie van regelwerk met daartussen steen-/glaswol.
Waarom dat eerste toch mijn voorkeur heeft is omdat het kwa prijs ongeveer gelijk is, maar een stuk minder werk geeft.
 

gids66

Actieve deelnemer
6 apr 2013
79
13
Stekene, België
Ik werk ondertussen al enkele jaren op een zwevende vloer:
5 cm PIR vloerplaat van Recticel met daarop 18 mm antislip betonplex.
Losse veren in de betonplex gefreesd en na het leggen vastgezet in de beton ondergrond met spijkerpluggen.
Niet de meest conventionele opstelling, maar er staat een goede, zware ouwe Robland op en tot nu toe geen problemen mee.
Het oorspronkelijke idee was 2 * 10 mm betonplex overlappend, maar die kon ik toen niet in antislip te pakken krijgen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.935
3
z.o. brabant
Nadeel van een vloer op regels en wol isolatie is dat er muizen e.d. tussen gaan wonen, en indien je gif gebruikt gaan ze daar liggen stinken.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.099
351
Het land van Maas en Waal
Ik werk ondertussen al enkele jaren op een zwevende vloer:
5 cm PIR vloerplaat van Recticel met daarop 18 mm antislip betonplex.
Losse veren in de betonplex gefreesd en na het leggen vastgezet in de beton ondergrond met spijkerpluggen.

Ik heb ondertussen via MP pir-plaat gekocht van iemand die ruim over had na bouw. Omgerekend €3,50/m2, geen slechte prijs lijkt me zo. Ik twijfel nog over de toplaag, misschien wordt dat wel (ipv 2x underlayment) één laag underlayment en een toplaag antislip betonplex van 10mm. Eens kijken of dat nog voordelig te verkrijgen is.
Ik kan alleen je manier van bevestigen niet helemaal volgen, kan je dat eens nader uitleggen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.