Werkplaats in wording!

manfarita

Nieuw lid
22 jun 2020
21
4
Na een paar jaar aanmodderen in mn schuurtje ga ik nu toch eindelijk aan de gang met het inrichten van een werkplaats. Afgelopen zaterdag de "zooi" opgeruimd zodat ik er ook echt wat van kan maken en nu snel het hout bestellen en maken! Deels geinspireerd door Dennis van hookedonwood en een beetje van mezellef...
 

Bijlagen

  • Werkplaatsv2.png
    Werkplaatsv2.png
    546,7 KB · Weergaven: 302
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

manfarita

Nieuw lid
22 jun 2020
21
4
Mooi man, ik ben ook aan het nadenken over de inrichting van m'n werkplaats / werkbank. Waar is die T-track voor?
Voor de geleiders voor mn frees (die in de tafel komt) en de afkortzaag
Nadenken over de inrichting is al bijna net zo leuk als hem maken :)
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Zeker, dat nadenken heb ik ook al veel plezier aan.

Hier een voorproefje van wat ik van plan ben. Dat lompe 'blok' op de 2e foto moet een werkbank voorstellen, moet ik nog verder over nadenken, net als het bovenkastje (voor ijzerwaren etc).
1593071716979.png1593071746425.png

Vraag voor jou @manfarita, begrijp ik het goed als ik denk dat je die lange T-track wilt gebruiken voor een aanslag voor je afkortzaag ook? Zijn daar speciale blokjes voor of maak je zelf iets? En hoe doe je dat met de maat nemen?
 
  • Leuk
Waarderingen: manfarita

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ziet er netjes uit. Welke afmeting is de ruimte? Bij “Schuurtje” Heb ik iets in gedachten waar net 2 fietsen en de grasmaaier in passen😁

heb je overwogen en montagetafel op wieltjes te zetten midden in de ruimte?
 
  • Leuk
Waarderingen: Balsjee

manfarita

Nieuw lid
22 jun 2020
21
4
Ziet er netjes uit. Welke afmeting is de ruimte? Bij “Schuurtje” Heb ik iets in gedachten waar net 2 fietsen en de grasmaaier in passen😁

heb je overwogen en montagetafel op wieltjes te zetten midden in de ruimte?

haha, hij is 6 bij 6... iets meer dan 2 fietsen

Er komt waarschijnlijk inderdaad nog een montage tafel op wieltjes bij. enerzijds om te monteren in het midden van het schuurtje, anderzijds om ruimte te kunnen maken voor grote werkstukken. Ik maak nu o.a. stapelbedden en hoogslapers. Dus een lege middenruimte is soms erg fijn!
 

manfarita

Nieuw lid
22 jun 2020
21
4
hoe diep is die werkbank @orf ?


Ben alleen toch nu aan het twijfelen om het freestafel deel op wieltjes te zetten
 

orf

Nieuw lid
5 mei 2020
22
12
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Met 6 x 6 m kun je wel wat. Klopt die maat, want de ruimte in de tekening lijkt langwerpig en niet vierkant? Mijn eerste gedachtes zijn:
  • Waar komen een zaagtafel en/of andere grote machines te staan, zoals een vlak/vandiktebank of lintzaag?
  • Je hebt nu al 2 relatief grote horizontale werkvlakken en jij wilt misschien ook een assemblagetafel maken. Heb jij zoveel horizontale ruimte nodig? Dat is normaal de plek waar alle rommel zich verzamelt.
Jij bent begonnen met het ontwerpen van de ruimte aan de hand van de grote kast/miterstation. Dat zou ik niet doen. Die kun je namelijk in elke maat ontwerpen en is daarmee flexibel. Daarnaast moet jij een dergelijk station bij jouw werkwijze passen. Als bij jou, net als bij mij, horizontale vlakken een magische aantrekkingskracht hebben op alles en daarmee altijd vol staan. Dat betekent dat jij eerst dat vlak weer leeg moet maken voordat je iets kunt afkorten op afkortzaag. bij mij betekent dat je de afkortzaag daardoor veel minder gebruikt. Daarnaast zou ik de afkortzaag rechts zetten, zodat je met links het hout vasthoudt en met rechts de zaag bedient. Nu is het andersom.

Ik dwaal wat af. Mijn voorstel zou zijn om te beginnen te ontwerpen vanuit de grootste machines die jij verwacht erin te willen. Hou er rekening mee dat deze machines groeien naarmate je verder gaat in de houtbewerking. Een zaagtafel of combinatiemachine is dan het grootste apparaat. Dat geldt ook als je een kleinere zaagtafel als een Bosch GTS 20 XC of Dewalt DW745 koopt, want je moet de ruimte hebben om het plaatmateriaal of hout te zagen. Het is op de meeste zaagtafels niet handig om een volledige plaat te zagen. Dan doen de meeste dan ook op de grond met een cirkelzaag/invalzaag. Daar moet dus ook genoeg ruimte voor zijn. Daarnaast zijn er machines die niet groot zijn, maar wel veel ruimte nodig hebben. Als je een plank van 2 meter zaagt op een lintzaag of door de vandiktebank haalt, dan heb je heb je 2x de lengte van de plank nodig en dan nog wat ruimte om zelf te staan = 4,5 m. Hou ook rekening met de plaats waar je hout wilt opslaan. Als je een paar volledige platen op voorraad wilt hebben, dan is dat al weer 2,44m lengte van een muur dat je in beslag neemt.

Pas als de grootste machines een plek hebben, dan zou ik kijken naar de andere machines, werkbanken en miterstation. Pas het ontwerp aan aan de hand van de Beschikbare ruimte. Hou er ook rekening mee dat jouw wensen nog vaak zullen gaan veranderen, waardoor je rekening moet houden dat dingen nog gaan veranderen. Zet ook zo veel mogelijk op wielen, zodat je machines en werkbanken kunt verplaatsen.

Met de oppervlakte van jouw werkplaats kun je ook rekening houden met de werkflow. Daarmee bedoel ik dat de indeling van de werkplaats de volgorde van handelingen volgt. Stel jouw manier van werken is: massief hout komt binnen en wordt opgeslagen. Daarna herzaag je het met de lintzaag, haal je het door de vlakbank en dan gaat het door naar de zaagtafel en vervolgens naar de werkbank. Dan is het logisch dat de houtopslag dicht bij de deur is en dat de lintzaag daar vlak bij staat. De afstand tussen de vandiktebank en de lintzaag is dan ook niet groot en het zou niet zo moeten zijn dat jij de lintzaag moet verplaatsen om de vandiktebank te moeten gebruiken. En zo ga je door....
 

manfarita

Nieuw lid
22 jun 2020
21
4
Bedankt voor het delen van je gedachten @L.N.

zaagtafel, vandiktebank en vlakband staan in de andere hoek van de schuur (op wielen)
Opslag voor plaatmateriaal groot kan op een externe locatie (ander schuurtje)

Veel horizontaal kan ik me wel in vinden. Ik denk dat het linkerdeel naast mijn afkortzaag (de freestafel) ook op wieltjes komt (waarvoor dank @TonP )
Ik denk inderdaad ook na om mijn afkortzaag meer naar rechts te plaatsen zodat de montage/freestafel op wielen groter kan worden. Mijn tafelzaag is niet zo groot, die zou ik daar dan zelfs nog in kunnen bouwen.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Dat ziet er netjes uit. Ik zou echter wielen gebruiken die ingeklapt staan als je de werkbank niet verplaatst. Op een werkbank met wieltjes werken, werkt niet lekker ook al zijn ze alle vier geremd. Deze gebruik ik zelf en bevallen me zeer goed:
Axminster Workbench Castors / Werkbank wielen set, 4 stuks - draagt max 220 KG bij GereedschapPro

Hetzelfde geld voor de andere gereedschappen en machines.

Op dit forum staan overigens ook veel ideeën over hoe je deze eenvoudig zelf kunt maken..
 

manfarita

Nieuw lid
22 jun 2020
21
4
Dat ziet er netjes uit. Ik zou echter wielen gebruiken die ingeklapt staan als je de werkbank niet verplaatst. Op een werkbank met wieltjes werken, werkt niet lekker ook al zijn ze alle vier geremd. Deze gebruik ik zelf en bevallen me zeer goed:
Axminster Workbench Castors / Werkbank wielen set, 4 stuks - draagt max 220 KG bij GereedschapPro

Hetzelfde geld voor de andere gereedschappen en machines.

Op dit forum staan overigens ook veel ideeën over hoe je deze eenvoudig zelf kunt maken..

Dank voor je feedback!

Die castors heb ik inderdaad overwogen (slecht leverbaar). Ik zet mn bank nu op blokken als ik hem in het midden van mn werkplaats nodig heb, aan de muur vast als ie aan de muur staat. Voor mn andere machines ga ik zeker nog meer op dit forum rondkijken
 
  • Leuk
Waarderingen: Geylehunk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.