Werkblad Bureau

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
Goedemiddag

Ik ben van plan om een bureau te maken maar ken helemaal niet zo veel van houtsoorten etc.
De bedoeling is dat de bureau 80 diep en 2.8m lang is. Ik zou er tevens ook graag stalen X poten aan monteren.

Op de bureau komt enkel een scherm, toetsenbord en computercase.

Er zijn tal van houtsoorten maar ik weet dus niet wat het best geschikt zou zijn voor mij.
Het blad moet nog betaalbaar zijn dus Eik is zeker al geen optie.

Ik heb al gehoord van Rubberwood, Formica en dan iets duurder, beuk?
Wat raden jullie aan? Wat wordt er meestal gebruikt?

Ik wil zeker nog zelf het hout bewerken en dergelijke als ik hiermee wat bespaar.

Hieronder een voorbeeldje welke richting ik uit wil gaan: (Moet uiteraard niet identiek zijn zoals op de foto)
 

Bijlagen

  • Hout.png
    Hout.png
    592,5 KB · Weergaven: 59

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
821
164
Twello
Beuk is een mooie houtsoort en goed te bewerken. Amerikaans rood eiken is iets goedkoper. Wil je nog goedkoper dan wordt het wel heel erg moeilijk en dan zou ik meubelplaat kopen, maar ja, dat noemen we geen hout zeg maar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het blad moet nog betaalbaar zijn dus Eik is zeker al geen optie.
Ik heb al gehoord van Rubberwood, Formica en dan iets duurder, beuk?
Wat raden jullie aan? Wat wordt er meestal gebruikt?
Ik wil zeker nog zelf het hout bewerken en dergelijke als ik hiermee wat bespaar.
bij een grote houthandel haal je 80 x 280 cm in verschillende diktes zo aan een niet-te-kloppen prijs zo uit de rekken
bladen uit ononderbroken stroken (volledige lengtes) zijn aanzienlijk duurder dan die uit samengestelde stroken
eik, beuk, formica . . . je laat ons hier alle hoeken van het houten tennisveld zien
formica is plaatmateriaal, heeft weinig charme, maar verdient zijn plaats op de markt
wil je massief hout én zelf aan de slag gaan, dan is es een mogelijkheid
kost de helft van eik, werkt veel minder dan beuk, maar is toch hard
de tekening is mooi
maar over geuren & kleuren . . .
let op het vochtgehalte van je hout !
 

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
Beuk is een mooie houtsoort en goed te bewerken. Amerikaans rood eiken is iets goedkoper. Wil je nog goedkoper dan wordt het wel heel erg moeilijk en dan zou ik meubelplaat kopen, maar ja, dat noemen we geen hout zeg maar.

Het was me opgevallen dat het duurst eik was, daarna kwam beuk en daarna volgde Rubberwood.
Is rubberwood een goede optie of is dit ook niet echt hout.

Laat ons zeggen dat het budget rond de 200 euro ligt voor het tafelblad
 

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
bij een grote houthandel haal je 80 x 280 cm in verschillende diktes zo aan een niet-te-kloppen prijs zo uit de rekken
bladen uit ononderbroken stroken (volledige lengtes) zijn aanzienlijk duurder dan die uit samengestelde stroken
eik, beuk, formica . . . je laat ons hier alle hoeken van het houten tennisveld zien
formica is plaatmateriaal, heeft weinig charme, maar verdient zijn plaats op de markt
wil je massief hout én zelf aan de slag gaan, dan is es een mogelijkheid
kost de helft van eik, werkt veel minder dan beuk, maar is toch hard
de tekening is mooi
maar over geuren & kleuren . . .
let op het vochtgehalte van je hout !
Onder massief hout, versta je daar dan onder massieve eik of zie ik dit verkeerd?
Ik kan wel wat klussen maar het topic hout is een compleet onbekend terein voor mij. Het enige waar ik al mee gewerkt heb is MDF en OSB :D

Hoe staat u tegenover Rubberwood?

Mvg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Onder massief hout, versta je daar dan onder massieve eik of zie ik dit verkeerd?
'massief' betekent hout in zijn zuiverste vorm
dus planken & balken
osb, mdf, multiplex, meubelplaat (melamine), enz zijn niet massief omdat het stukken van hout zijn of zelfs gemalen hout
Hoe staat u tegenover Rubberwood?
dit wordt in platen aangeboden
goed mogelijk dat je een geknipte maat vindt, zonder dat je die moet zagen
als je nog aan het begin van je houtavontuur staat, ga dan nu voor een al dan niet massieve plaat die je mooi vind
laat ze desnoods door de handel op maat zagen
 

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
'massief' betekent hout in zijn zuiverste vorm
dus planken & balken
osb, mdf, multiplex, meubelplaat (melamine), enz zijn niet massief omdat het stukken van hout zijn of zelfs gemalen hout

dit wordt in platen aangeboden
goed mogelijk dat je een geknipte maat vindt, zonder dat je die moet zagen
als je nog aan het begin van je houtavontuur staat, ga dan nu voor een al dan niet massieve plaat die je mooi vind
laat ze desnoods door de handel op maat zagen
Rubberwood heeft een maat die zeer dicht aanleunt bij hetgeen dat ik nodig heb:
Rubberwood 30 mm A/B kwaliteit - 3650 x 810 mm

Ik veronderstel dat dit dus een goede keuze zou zijn?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Het voorbeeld wat je laat zien lijkt erg op een van de vele werkbladen die je bij bouwmarkten / keukenhandels / zweedse woonwinkels kunt krijgen.

Bijvoorbeeld zoiets: SÄLJAN Werkblad, eikenpatroon/laminaat, 246x3.8 cm - IKEA

Of zoiets, Aanrechtblad beuken naturel massief 27x600x3000 mm kopen bij HORNBACH en dan 2 aan elkaar verlijmen om zo tot de gewenste diepte te komen.

Heb je toch nog een klus, past mooi binnen je budget, en je hebt nog flink wat hout over om iets anders moois van te maken.
 

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
Het voorbeeld wat je laat zien lijkt erg op een van de vele werkbladen die je bij bouwmarkten / keukenhandels / zweedse woonwinkels kunt krijgen.

Bijvoorbeeld zoiets: SÄLJAN Werkblad, eikenpatroon/laminaat, 246x3.8 cm - IKEA

Of zoiets, Aanrechtblad beuken naturel massief 27x600x3000 mm kopen bij HORNBACH en dan 2 aan elkaar verlijmen om zo tot de gewenste diepte te komen.

Heb je toch nog een klus, past mooi binnen je budget, en je hebt nog flink wat hout over om iets anders moois van te maken.
Hey Jochem

Ik ben inderdaad reeds langs geweest bij de Ikea en vond de bladen zeer mooi.
Het probleem is daar dat de diepte slechts 60 is, ik wil hier 80 hebben.

Om mijn correcte afmetingen te bekomen zou ik al 2-3 bladen moeten kopen om ze dan aan elkaar te verlijmen. Misschien een beetje zonde als ik een rubberwood blad zou kunnen kopen die bijna de correcte afmeting heeft. Of zie ik dit verkeerd?

Nu heb ik wel het volgende blad gevonden die wel perfect binnen mijn vraag blijft:

Ik weet echter niet als dit voldoende stevig is voor mijn doeleinden?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Hey Jochem

Ik ben inderdaad reeds langs geweest bij de Ikea en vond de bladen zeer mooi.
Het probleem is daar dat de diepte slechts 60 is, ik wil hier 80 hebben.

Om mijn correcte afmetingen te bekomen zou ik al 2-3 bladen moeten kopen om ze dan aan elkaar te verlijmen. Misschien een beetje zonde als ik een rubberwood blad zou kunnen kopen die bijna de correcte afmeting heeft. Of zie ik dit verkeerd?

Nu heb ik wel het volgende blad gevonden die wel perfect binnen mijn vraag blijft:

Ik weet echter niet als dit voldoende stevig is voor mijn doeleinden?
Ik weet niet wat ze voor dat rubberwood vragen, dus die vraag kan ik niet voor je beantwoorden maar lijkt me niet heel ingewikkeld. Dat blad van de Hornbach waar ik naar linkte was ongeveer 75 euro geloof ik en daar zou je er 2 van nodig hebben.

2,8cm is mijns inziens aan de dunne kant om met slechts 2 X-poten te werken, het gaat dan doorhangen. Je zult een raamwerkje moeten maken uit voldoende stijf materiaal om dat te voorkomen. Beter is nog een of twee poten in het midden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan in principe de bureau nog wat verstevigen aan de muur ook dus mogelijks is dit al voldoende?
als het bureau tegen de muur komt, dan kan je er over de bijna-volledige lengte een L-profiel onder plaatsen dat je aan de muur bevestigt
samen met de poten heb je een stabiel buro
dat gamma-werkblad, waarnaar je verwijst, is een vezelplaat met een bovenlaag
op de foto zie ik dat de kopse kanten niet afgewerkt zijn (wat logisch is, vermits een werkblad meestal nog op de gewenste lengte gezaagd wordt)
voor zover ik het kon lezen, valt dit vandaag nog buiten jouw kunde
tenzij gamma dat voor jou kan doen

1615464266593.png
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Nu is dit ook wel slechts 3cm dik. zal ik hier ook een frame voor moeten maken?
Ik kan in principe de bureau nog wat verstevigen aan de muur ook dus mogelijks is dit al voldoende?
Dat hangt er net vanaf of je het vervelend of praktisch vind dat potloden vanaf de zijkant van het bureau automatisch naar het midden rollen ;)

Ik heb een tijd een blad van ongeveer 2 - 2,2 meter x 60cm en 3cm dik op 2 schragen gehad. Dat hing in het midden al snel 2 cm door. Jij wilt een nog grotere overspanning maken.

Je kunt het aan de muur maken maar dan nog zou ik de poten wat naar binnen zetten vanaf de kopse kanten, ik denk dat het anders in het midden alsnog behoorlijk doorbuigt, zeker wanneer je er eens op leunt.
 

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
Dat hangt er net vanaf of je het vervelend of praktisch vind dat potloden vanaf de zijkant van het bureau automatisch naar het midden rollen ;)

Ik heb een tijd een blad van ongeveer 2 - 2,2 meter x 60cm en 3cm dik op 2 schragen gehad. Dat hing in het midden al snel 2 cm door. Jij wilt een nog grotere overspanning maken.

Je kunt het aan de muur maken maar dan nog zou ik de poten wat naar binnen zetten vanaf de kopse kanten, ik denk dat het anders in het midden alsnog behoorlijk doorbuigt, zeker wanneer je er eens op leunt.
Damn... Daar vreesde ik al voor.
Ik vind een poot in het midden helaas echt niet mooi en praktisch...
Welk blad was dat die u gebruikte ?

Ik heb hier: https://www.pdhoutprodukten.nl/massief-houten-panelen/ wel eens bladen besteld tot grote tevredenheid. Je kan het zo gek en duur maken als je zelf wilt, dikker, doorlopende lamellen, duurdere houtsoort etc. Als het goed is heb ik ergens een prijslijst van ze staan, maar je kan ook gewoon een offerte opvragen voor het blad dat je voor ogen hebt.
NL is helaas iets te ver ;P

aanvulling
martens zit rond a'pen + leuven
niet in de buurt van kuurne

Klopt maar er zullen wel nog handelaars dit in de aanbieding hebben veronderstel ik.

Ik wil alleen even zeker zijn dat ik de juiste keuze hiermee maak
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
641
305
Het Groene Hart
Een of ander gelamineerd blad van een bouwmarkt wat ik al een jaar of 15 voor verschillende bureau en werkbank opstellingen gebruik. Ik zou je niet kunnen zeggen welke bouwmarkt of wat voor merk / type.

Oh en zeg maar jij hoor 🙃
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Het was me opgevallen dat het duurst eik was, daarna kwam beuk en daarna volgde Rubberwood.
Is rubberwood een goede optie of is dit ook niet echt hout.

Laat ons zeggen dat het budget rond de 200 euro ligt voor het tafelblad

Voor dat geld haal je bij de houthandel dus een ruime afmeting beuk met voldoende dikte. (ik meen een werkblad van 3 meter bij 70 cm gekocht te hebben voor 170 euro?)
Ik heb onlangs een bureautje van 2 meter lang gemaakt voor onze kinderen van een beuken werkblad. Verstelbare tafelpoten van de Ikea eronder, het blad in de olie en je hebt een prachtig bureau staan.
 

FitzOrPercy

Nieuw lid
10 mrt 2021
9
2
Kuurne
Voor dat geld haal je bij de houthandel dus een ruime afmeting beuk met voldoende dikte. (ik meen een werkblad van 3 meter bij 70 cm gekocht te hebben voor 170 euro?)
Ik heb onlangs een bureautje van 2 meter lang gemaakt voor onze kinderen van een beuken werkblad. Verstelbare tafelpoten van de Ikea eronder, het blad in de olie en je hebt een prachtig bureau staan.
Het probleem is dat een beuken plaat vaak een pak groter is dan hetgeen dat ik nodig heb.
Ik kreeg bijvoorbeeld een offerte door van een blad die 33mm dik was van 4500 * 1100.

Daarvan heb ik helaas maar 2800 nodig.
Ik veronderstel dat de meeste handelaars dan ook meteen een volledige plaat aanrekenen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.