Werkbank

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een waarschuwing kan nooit kwaad lijkt mij.
Ik heb mij aangewend om doeken met wat voor een vloeistof dan ook altijd los te leggen/hangen zodat die goed kunnen drogen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gisteren hout besteld voor de binnenkant van de schuur en een plaat 38mm MDF (wordt in de lengte doorgezaagd) voor het werkblad.
Maandag of dinsdag wordt het bezorgd en kan ik mooi de binnenkant bekleden :)

Voor de werkbank heb ik palen gekregen van 95x95 die wil ik gaan gebruiken als poten, voor de liggers heb ik nog palen van geïmpregneerd grenen 45x70 hoe kan ik die verbinding het beste maken dat het een stevig geheel wordt? Het liefst niet geen ingewikkelde constructies ;)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de reactie en sorry voor mijn late reactie, ik heb die half hout verbinding bekeken maar zie dat alleen bij latten/balken van de zelfde afmeting is in mijn geval anders, ik weet niet als dat uitmaakt?

En ik ben weer een stuk verder met de schuur/werkplaats.
Afgelopen dinsdag het bestelde hout binnen gekregen (underlayment voor de wanden en MDF voor het werkblad) en de wanden zijn voorzien van piepschuim en underlayment platen een heel klein stukje elektra zit er in maar hier ga ik mee verder als de werkbank af is en daar ben ik ook mee begonnen :D
Gisteren 4 balken (95x95x2100) opgehaald en geschuurd met de bandschuurmachine tot ze er netjes uitzagen en vandaag de stof grotendeels opgeruimd en de balken op maat gezaagd.

Aankomende week wil ik verder gaan met het maken van de werkbank.

Ook nog wat (telefoon)plaatjes.
Eerste is dus mijn schuur/werkplaats, 2e foto is dus de beklede binnenkant met de werkbladen, balken schuren op de (aldi)workmate, na 4 palen schuren veel ...., het eind resultaat 8 poten voor de werkbank.
 

Bijlagen

  • IMG_1078.JPG
    IMG_1078.JPG
    43,1 KB · Weergaven: 847
  • IMG_1076.JPG
    IMG_1076.JPG
    81,2 KB · Weergaven: 848
  • IMG_1075.jpg
    IMG_1075.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 846
  • IMG_1074.JPG
    IMG_1074.JPG
    56,1 KB · Weergaven: 847
  • IMG_1049.JPG
    IMG_1049.JPG
    87,3 KB · Weergaven: 850
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Nu heb ik dat draadje niet gevolgd maar eeeuuhh rjmulder er zitten toch wel luchtgaatjes in dat werk hokje van je als anders ga je het loodje leggen he :(
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het kan ook met diverse diktes.
Dank voor het antwoord, inmiddels druk bezig geweest met zaag en beitel :) Het is niet een halfhoutvebinding geworden maar hoop dat dit ook sterk genoeg is.
Zal er een foto van maken wat ik in elkaar geknutseld en bedacht heb.

Nu heb ik dat draadje niet gevolgd maar eeeuuhh rjmulder er zitten toch wel luchtgaatjes in dat werk hokje van je als anders ga je het loodje leggen he :(
Ja zeker zitten er luchtgaatjes anders had ik al niet meer kunnen antwoorden :D
Aan de korte zijdes zitten lucht roosters, aan de ene kant boven en aan de andere kant onder. Verder heb ik met het schuren een stofmasker opgehad (leek me niet onverstandig ;) ) en oordoppen die de herrie dempen.

En een plaatjes van de 4 poten met de 4 liggers voor de korte zijdes. Nu moet er nog zo'n set gemaakt worden.
 

Bijlagen

  • IMG_1080.jpg
    IMG_1080.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 763

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op deze manier wil ik het gaan monteren.
Over de korte zijdes worden de liggers verlijmd (schuimlijm) en de lange liggers wil ik met bouten gaan vast zetten zodat deze in geval van de werkbank ook weer te demonteren is.
 

Bijlagen

  • IMG_1081.JPG
    IMG_1081.JPG
    66,3 KB · Weergaven: 700

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
En weer lekker bezig geweest de laatste paar dagen en de eerste werkbank is bijna (aluminium hoekprofiel aan de voorkant) klaar.
De eerste foto is het onderstel met het werkblad op de kop om te voorzien van olie en de 2e foto is dus zoals het geworden is.
Totaal is nu 75cm diep, het blad is 61cm diep en erachter zit een bakje (gemaakt van overblijfselen van de wand bedekking) die de rest van de ruimte opvult.
Het geheel staat lekker stevig nu eerst zorgen dat de stelling die achterin de schuur moeten komen er komt te staan dan kan het 2e deel van de werkbank gemaakt worden.
 

Bijlagen

  • IMG_1084.JPG
    IMG_1084.JPG
    56,9 KB · Weergaven: 609
  • IMG_1088.JPG
    IMG_1088.JPG
    46,4 KB · Weergaven: 608

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank je, ben er ook wel heel erg blij mee kan nu eindelijk wat maken en hoef niet elke keer de zooi op te ruimen en ben niet meer afhankelijk van het weer :)
Ik hou mijn kleren gewoon aan hoor, misschien dat er nog ramen in komen maar aan de kant van de werkbank een raam maken heeft ook geen zin ivm de schutting die aan die kant staat, wel komt er nog een deur (zit nu een tijdelijke deur in) in met een raam die wil ik ook zelf gaan maken van het hout wat is overgebleven van het oude tuinhuisje.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ziet er goed uit. Ik zou alleen de twee boutkoppen aan de voorkant verzinken. Dan kun je nog eens een plank of plaat tegen de voorkant klemmen zonder dat ze in de weg zitten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ook hier een update plaatsen van hoe het nu geworden is.

Gewoon een paar plaatjes is net zo duidelijk ;)

Van de lege plank is de bedoeling dat daar een bovenfrees onder komt.
 

Bijlagen

  • IMG_1112.JPG
    IMG_1112.JPG
    61,6 KB · Weergaven: 656
  • IMG_1110.jpg
    IMG_1110.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 656
  • IMG_1109.jpg
    IMG_1109.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 651
  • IMG_1108.jpg
    IMG_1108.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 655
  • IMG_1104.jpg
    IMG_1104.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 658

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.