Werkbank met afkort/tafelzaag combi

Bram93

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Achterhoek
Hallo allen,

Dit is mijn eerste bericht hier, ik zal me nog wel even een keer netjes voorstellen.
Lang verhaal kort: Ik ben 28 jaar, geen die-hard fijn-houtbewerker. Heb de afgelopen tijd het een en ander aan gereedschap verzameld, vooral voor klussen in en om het huis.
Ik loop er tegenaan dat het enige wat ik heb dat op een werkbank lijkt een workmate is.
Dat houdt in dat het lastig is om dingen haaks in elkaar te krijgen, en zagen en bijna elke andere bewerking gebeurt zo'n beetje allemaal op de grond.

Nu heb ik het idee om een mobiele werkbank te gaan bouwen (+-180-200x70cm). Mobiel omdat mijn schuur niets te groot is, dus dan kan ik bij goed weer ook buiten werken.
Ik heb een Makita LH1040F afkortzaag/tafelzaag combinatie machine.
Mijn idee is om in de kopse kant van de werkbank een soort slede te maken waar ik de zaag (gemonteerd op een plaat) in kan schuiven zodat de zaagtafel gelijk ligt met het blad van de werkbank.
Heeft iemand ervaring met zo'n constructie? Zo ja, werkt dat een beetje of kan ik er beter niet aan beginnen en mijn werkbank gewoon eenvoudig rechthoekig houden?
Voor de afkortfunctie wilde ik een positie op de juiste hoogte te maken waar diezelfde slede weer in kan schuiven, maar toen zag ik het verslag van Teunos (Bouwverslag werkbank) Dit lijkt me een stuk eenvoudiger, en daardoor houd ik veel meer stabiel werkblad over voor als ik de zaag niet gebruik.

Daarnaast nog een ander vraagje:
Gezien ik niet wekelijks aan het werk zal zijn met de werkbank is budget wel een issue. Idee is om het frame uit vuren te maken, maar over het blad twijfel ik nog. Ik zou dogholes willen plaatsen, met het idee dat het relatief eenvoudig is om ze erin te maken, en accessoires voor het gebruik ervan kunnen dan altijd nog volgen. Werkt dit in combinatie met een blad van 22mm watervast MDF, of is dit materiaal te zacht?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Bram.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Mdf is eigenlijk perfect als blad, maar bescherm de hoeken en maak het vervangbaar.

Als ik naar je idee luister, zou ik persoonlijk de tafelzaag permanent op de kopse kant monteren en de afkortzaag wegdraaibaar.

Je zou hier wat ideeën uit kunnen halen

 

Bram93

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Achterhoek
Mdf is eigenlijk perfect als blad, maar bescherm de hoeken en maak het vervangbaar.

Als ik naar je idee luister, zou ik persoonlijk de tafelzaag permanent op de kopse kant monteren en de afkortzaag wegdraaibaar.

Je zou hier wat ideeën uit kunnen halen

Wow dat is een kunstwerk! Het idee van de kantelbare machines is erg mooi (en simpel), maar voor mij is dat (nog) niets denk ik.

Mijn tafel/afkortzaag is één machine, dus jouw voorstel gaat niet op. Mijn idee was om een uitsparing rondom de 'zaagtafel' van de machine te maken met iets van 10mm speling.Screenshot_20220105-232435_Chrome.jpg

Een beschermrand rondom een MDF blad had ik ook al bedacht inderdaad.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb een vergelijkbare machine van DeWalt. Ontzettend fijne machine waarbij het verstellen van afkorten naar zaagtafel één handeling van paar seconden is. Voor een kleine werkplaats ideaal.
BF6635A8-32E4-4061-96CE-4A5FE61BD906.jpeg
Ik heb ook met de gedachte van inbouwen gespeeld, maar uiteindelijk weer los gelaten. Het beperkt mij teveel in flexibiliteit. Voor lange planken over de lengte zagen, wil ik de machine ook een kwartslag kunnen draaien.
Voor het aansluiten van de stofafzuiging schuif ik hem naar voren. Bij geen gebruik weer tegen de wand. Mijn werkplaats is smal vandaar.

Voor lange planken om af te korten, heb ik een rol op steuntje gemaakt welke ik op iedere gewenste positie van de machine kan plaatsen. Later vandaag wil ik er wel een foto van maken.

A31804B4-0282-4BCB-A989-0E8D3D0E3564.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Vurenhout voor het frame is prima natuurlijk en een mdf werkblad ook.
Als je de dogholes gebruiken wil voor 'hold downs' ( bankhaak in het Nederlands denk ik) dan heb je aan 22mm denk ik niet genoeg en is mdf daarvoor te slap.
Wanneer je ze wil gebruiken voor 'bench dogs' dan kan dat, maar je hebt wel een goede kwaliteit mdf nodig, anders zijn de gaten zo uitgelubberd. Vaak kan je benchdogs ( bijvoorbeeld die van veritas ) van onder het blad vastzetten. Daarvoor moet het blad dan wel 18mm dik zijn.
Ook van een MFT ( multifunctionele tafel van Festool) is het blad 18mm dik. Hun accessoires zijn daarop afgestemd. Ze gebruiken met 22mm gaat niet; zo kan je een festool lijmklem wel door de benchhole steken bij een 18mm plaat, maar niet bij een 22mm exemplaar.
 

Bram93

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Achterhoek
Ik heb een vergelijkbare machine van DeWalt. Ontzettend fijne machine waarbij het verstellen van afkorten naar zaagtafel één handeling van paar seconden is. Voor een kleine werkplaats ideaal.
Bekijk bijlage 112762
Ik heb ook met de gedachte van inbouwen gespeeld, maar uiteindelijk weer los gelaten. Het beperkt mij teveel in flexibiliteit. Voor lange planken over de lengte zagen, wil ik de machine ook een kwartslag kunnen draaien.
Voor het aansluiten van de stofafzuiging schuif ik hem naar voren. Bij geen gebruik weer tegen de wand. Mijn werkplaats is smal vandaar.

Voor lange planken om af te korten, heb ik een rol op steuntje gemaakt welke ik op iedere gewenste positie van de machine kan plaatsen. Later vandaag wil ik er wel een foto van maken.

Bekijk bijlage 112763
Dank voor de reactie. Mijn idee voor de tafelzaagpositie was ook om hem in de kopse kant te maken, zodat je lange producten kunt zagen. Maar hoe langer ik erover nadenk hoe ingewikkelder de werkbank wordt, en hoe kleiner het stabiele werkoppervlak wordt. Hoe ga je nu om met lange producten die je in de lengte wil zagen? Zet je dat rolbokje dan op een verhoging voor verdere ondersteuning?
 

Bram93

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Achterhoek
Vurenhout voor het frame is prima natuurlijk en een mdf werkblad ook.
Als je de dogholes gebruiken wil voor 'hold downs' ( bankhaak in het Nederlands denk ik) dan heb je aan 22mm denk ik niet genoeg en is mdf daarvoor te slap.
Wanneer je ze wil gebruiken voor 'bench dogs' dan kan dat, maar je hebt wel een goede kwaliteit mdf nodig, anders zijn de gaten zo uitgelubberd. Vaak kan je benchdogs ( bijvoorbeeld die van veritas ) van onder het blad vastzetten. Daarvoor moet het blad dan wel 18mm dik zijn.
Ook van een MFT ( multifunctionele tafel van Festool) is het blad 18mm dik. Hun accessoires zijn daarop afgestemd. Ze gebruiken met 22mm gaat niet; zo kan je een festool lijmklem wel door de benchhole steken bij een 18mm plaat, maar niet bij een 22mm exemplaar.
Dat is mooi om te horen, dan kan ik bij de betaalbare mdf plaat blijven. Mijn idee is om (meteen of in de toekomst) een meubelmakers bankschroef te plaatsen, maarmee ik in combinatie met benchdogs grotere delen kan klemmen. Als ik de zaag niet inbouw in de linker kopse kant, dan kan ik de bankschroef aan de linkerkant plaatsen voor het geval dat ik in de toekomst toch meer handwerk ga doen.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Een rolbok is inderdaad een mogelijkheid. Bij mij staat in het verlengde van het blad, waar de zaagmachine op staat, mijn werkbank. De zaagmachine staat vlak bij de buitendeur, zodat bij echt lange stukken deze deur open gaat en ik min of meer van buiten naar binnen werk.
Ik heb mijn rol inderdaad wel eens op een verhoging gezet op de werkbank. Een krat met nog wat plaatstukken tot de juiste hoogte. Ik wil daar nog eens een Degelijker oplossing voor maken. Wellicht wel met een rolbok, aangezien mijn werkbank op wielen staat.

Overigens lukt het schulpen zonder deze hulpmiddelen meestal ook prima. Pas bij te lang en te zwaar heb je ondersteuning nodig. Die situaties heb ik niet vaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rolandj

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Naar aanleiding van dit draadje vandaag toch maar even aan de slag gegaan met de rolsteun. Ik heb een eenvoudig kistje gemaakt. Ik moest toch nog een kistje voor op de werkbank hebben, voor rondslingerende spulletjes en schroefjes e.d.
Zo kan ik de rolsteun in iedere positie op de werkbank plaatsen afhankelijk van de lengte van de plank.

A0C72732-1798-409B-BD88-FAF723999891.jpeg55B3DFD4-0D76-4567-93DD-FACD2D2FFE28.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb deze rolbok; een variant op die van @Mickel Moen, maar dan verstelbaar.
Hij wordt meestal voor de afkortzaag gebruikt, maar ook op een kastje staand voor achter de zaagtafel. Eigenlijk zoals bij de onderste foto hieronder, maar dan op een bestaande lage kast op wielen die al in de schuur naast de werkbank staat.


Ik heb toen ik deze kocht ook gekeken naar de normale hoge rolbokken, maar het opbergen bij niet-gebruik is bij mij ook een dingetje. En zo heb ik er maar 1 nodig voor allround gebruik.
Al heb ik er toen volgens mij veel minder voor betaald dan de prijs nu is...
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ook een leuk idee.
Een rolbok of rolsteun is natuurlijk iets, waar weinig slimheid achter zit. Dat dingetje van mij is gemaakt van een oude IKEA- keukenrol houder en een stuk buis van een rolgordijn. Overigens niets mis met dingen die je koopt. Het is meer een kwestie van wat handig is in de beschikbare ruimte die je hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Gisteren kwam ik toevallig dit filmpje van Timmerman Koos tegen. Een Rolbok met kleine rollertjes. In het kommentaar maakt iemand overigens de opmerking, om de ene rij te laten verspringen met de andere rij, zodat bij dunne latjes de lat niet tussen de rollers komt.


5BAA27BF-C211-4405-B66B-2351ECBFF9AD.jpeg

Dingen heten kogelrol of kogelwiel Of kogelpot. Ik vind het wel een idee. Nu nog zoeken om goedkope.

99A9E9E4-BC88-452D-A9A9-ED76B4BB56BB.jpegF63CB0D4-9E0B-4197-AD90-8B91DF56EFF5.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Bram93

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Achterhoek
Mooi om te zien wat zo'n vraag losmaakt haha.
Die rolletjes werken denk ik wel bij wat bredere platen, maar voor smalle stripjes heb ik het gevoel dat het toch wat hobbelig aanvoelt.

Ik weet dat een collega van mij laatst zulke dingen heeft uitgezocht voor gebruik in een te ontwikkelen machine (ik ben engineer in een machinefabriek). Die waren groot en RVS, dus duur. Ik zal in ieder geval eens kijken wat voor leverancier dat was en of die ook kleiner en goedkoper heeft.

Wat betreft mijn werkbank: ik ga voor een vrij eenvoudige rechthoekige tafel op zwenkwielen met een waterbestendig mdf blad. In ieder geval de balken onder het blad zo uitgemikt dat ik het hele blad zou kunnen voorzien van gaten op 100x100mm. Ik weet nog niet hoeveel ik direct ga boren, maar dan heb ik in ieder geval de mogelijkheid om extra te boren als dat nodig blijkt.

Vraagje: is het wijs om het waterbestendige mdf te behandelen met een lak, beits, olie of iets dergelijks? Zo ja, wat wordt daarvoor geadviseerd?

Ik ben bezig met een gedetailleerd 3D model, zodat ik de meeste kans van slagen heb dat de verbindingen gaan passen zoals ik het bedacht heb. Met houtverbindingen heb ik nog weinig ervaring, dus de praktijk zal leren hoe dat uit gaat pakken met het gereedschap dat ik beschikbaar heb. Ik heb nog een lengte vuren regel over, dus ik ga zeker wat proefstukjes maken voordat ik voor een paar honderd euro aan hout bestel en er vervolgens achter kom dat het niet werkt... Wanneer dit model klaar is zal ik wel wat plaatjes posten zodat de geleerden daar eens naar kunnen kijken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Die rolletjes werken denk ik wel bij wat bredere platen, maar voor smalle stripjes heb ik het gevoel dat het toch wat hobbelig aanvoelt.
wanneer je op 'kogelwiel' zoekt, vind je er vanaf 3 euro
hoe smal de stroken kunnen zijn, hangt van de grootte + tussenafstand van de rolletjes af
je kan, zoals @Mickel Moen aangeeft, 2 tov mekaar verschoven rijen plaatsen
hoe stofdicht dit type is, weet ik niet
mijn toenmalige leverancier raadde mij die af omdat ze volgens hem te snel dicht zitten
is het wijs om het waterbestendige mdf te behandelen met een lak, beits, olie of iets dergelijks?
om het oppervlak net te houden, kan je er een laag opzetten
de meeste collega's raden aan om de tafel zo op te bouwen dat het bovenblad vervangen kan worden van zodra het te veel beschadigd is
 

Bram93

Nieuw lid
2 jan 2022
6
1
Achterhoek
wanneer je op 'kogelwiel' zoekt, vind je er vanaf 3 euro
hoe smal de stroken kunnen zijn, hangt van de grootte + tussenafstand van de rolletjes af
je kan, zoals @Mickel Moen aangeeft, 2 tov mekaar verschoven rijen plaatsen
hoe stofdicht dit type is, weet ik niet
mijn toenmalige leverancier raadde mij die af omdat ze volgens hem te snel dicht zitten
Wanneer dit actueel wordt duik ik er wel verder in, eerst maar eens zien dat ik überhaupt een werkbank krijg haha
om het oppervlak net te houden, kan je er een laag opzetten
de meeste collega's raden aan om de tafel zo op te bouwen dat het bovenblad vervangen kan worden van zodra het te veel beschadigd is
Dat laatste was sowieso mijn plan, zal denk ik neerkomen op een aantal schroeven van boven door de plaat in het frame. Van onderen tot halverwege in het mdf schroeven lijkt me vragen om problemen voor zover ik het kan bedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.