Werkbank kopen

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
werkplaatsinrichting:
- vooral laden. Kasten worden in mijn geval niet zoveel gebruikt als laden. Liever 2 diepe laden dan 1 grote kast. Daar kan je vanalles in kwijt. Begin met modules te maken (van ong. 42cm breed, breedte van systainer) en plaats die dan naast elkaar. Pak een mdf-plaat die even diep is als uw modules, en schroef ze op uw modules. Op die manier kan je spelen met uw werkbanken.

Klemmen: ik gebruik vooral klemmen van 800mm (diepte van kasten = 600mm) en van 1200mm (hoogte van de meeste kasten = 800 of 900mm).
Kleinere klemmen altijd van pas om stukken vast te klemmen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ja, klemmen...

Ik heb een paar goedkope van de Bouwmaat. Ze zijn niet zo heel slecht, maar je moet wel de bekken vlak vijlen. Anders heb je steeds een wiebelende klemming.
Ik heb ook een enkele van Bessey. Die zijn echt wel prettig om mee te werken. Je merkt duidelijk verschil. Maar voor 1 Bessey koop je 3 goedkopere.

De naamloze klemmen van de reguliere bouwmarkten zijn waardeloos.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Een goed en iets goedkoper alternatief voor klemmen zijn die van Le Tigre.

Heel deftig en vergelijkbaar met Bessey, supergoede kwaliteit, en goedkoper dan Bessey.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik ben ooit(nog niet zo heel lang geleden) begonnen met 2 hele goedkope klemmen van de Bouwmaat en die zijn totaal waardeloos, als je iets goed vast wil klemmen springen ze los.

Daarna 2 kleine snelspanners gekocht van ecotools en daar heb ik heel veel plezier van, later nog 2 erbij. En toen het budget het toestond nog 2 en 2 van 45cm en 2 van 90cm.


En daarbij 4 lijmtangen (lijken erg op bessen) ook van ecotools. Die zijn echt top, is ook n draadje ergens..

Update: dit topic bedoel ik:
http://www.woodworking.nl/showthrea...of-bessey/page2&highlight=ecotools+lijmtangen
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De klemmen ga ik eens bekijken.
Ik ben wel iemand die liefst investeert in goed materiaal ipv goedkoop materiaal te kopen (daarvoor ook niet slecht, maar meestal is goedkoop = duurkoop :)).

Ik zal proberen om iets van modules in elkaar te knutselen, maar om er ineens ook een ladekast van te maken is volgens mij al wat te hoog gegrepen.
Toevallig iemand zo'n voorbeeldje van lades met modules?
Ik ben qua houtbewerking een echte leek, maar ik zou wel graag stap voor stap alles willen leren :)

Zijn er nog manieren om mijn (provisoire) werkbank te voorzien van wat handige zaken (bv bench dogs, ...)?
Ik ga bv gans de keuken herschilderen (alles in mdf) en de deuren zou ik op een handige manier willen schuren.
Gezien ik een RO150 heb dan gaan volgens mij die deurtjes gans de tafel rond als ik deze wil opschuren :)
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zal proberen om iets van modules in elkaar te knutselen, maar om er ineens ook een ladekast van te maken is volgens mij al wat te hoog gegrepen.
Toevallig iemand zo'n voorbeeldje van lades met modules?
Ik ben qua houtbewerking een echte leek, maar ik zou wel graag stap voor stap alles willen leren :)

Dit vind ik persoonlijk ideaal om te starten met een werkplaatsinrichting. Niet veel werk, ruimte voor fouten, en toch een nuttig resultaat.
Het is combineerbaar, aanpasbaar, ruimte voor improvisatie, etc...

http://www.woodworkingseminars.com/wp-content/uploads/2009/01/space-saving-home-shop_1.pdf
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ga daar eens wat meer informatie over opzoeken :)
Met welk soort hout zou ik beginnen werken?
Je hebt zoveel verschillende soorten, maten, ... dat het voor een leek niet zo gemakkelijk is :)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Met welk soort hout zou ik beginnen werken?
Je hebt zoveel verschillende soorten, maten, ... dat het voor een leek niet zo gemakkelijk is :)

MDF als plaatmateriaal en dennenhout als massief hout. Deze zijn overal te verkrijgen, goedkoop en ideaal om te starten.
Je mag al eens iets scheef zagen, verkeerd boren, etc...

Daarna kan je experimenteren met olie, verf, vernis, etc...
Je kan de mdf bevestigen met schroeven, deugels, lijmen, ...

Het project dat ik hierboven geplaatst heb heb ik zelf ook eerst gemaakt om mijn afkortzaag op te bevestigen. Het principe heb ik grotendeels doorgetrokken in de rest van mijn werkplaats, wat maakt dat ik mijn werkplaats gemakkelijk kan indelen zoals ik zelf wil. Het idee van aparte ladenblokjes/kasten met daarop een aparte mdf-werkblad (al dan niet aan elkaar geschroefd) is zowel eenvoudig als geniaal. Je hoeft je niet te beperken aan het geen op de pdf staat: je kan andere afmetingen nemen, andere afwerking, hoogte, etc...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
In het begin zal het vooral zoeken zijn naar een 'simpel' project om mee te starten en dan stap voor stap uit te breiden.
Ik heb (nog) geen werkbank, voorlopig moeten 2 schragen (ikea) voldoen met daarop een keukenwerkblad (ikea - lagan).
Nu ben ik aan het overwegen om bovenop dit werkblad een multiplex te lijmen.
Dit maakt het werkblad wat dikker en na veel (mis)zagen dan kan ik nog altijd de multiplex vervangen door een nieuw exemplaar.
Ik speel ook met het idee om enkele gaten te boren voor bench dogs (geen idee hoever deze gaten het best uit elkaar moeten zitten?), een kennis van mij kan veel maken met aluminium, dus kan ik misschien vragen om enkele kleine/grote bench dogs te maken :)
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Misschien een idee om er geen multiplex maar MDF op te doen als vervangbaar oppervlak. Vooral goedkope, en ik zou niet lijmen maar schroeven of klemmen op de een of andere manier, dat is makkelijker vervangen, een eenmaal vast gelijmde plaat haal je er niet zomaar weer af.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Yup,
ik raad ook aan om een mdf te schroeven, en je kan dit afwerken met kleurloze olie om het een mooi egaal en glanzend oppervlak te geven.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou de plaat mdf opsluiten in latjes. Schroeven is wel makkelijke demonteren, maar ik begrijp dat je de extra laag als opofferingslaag wil gebruiken, deze laag zal blootstaan aan zaagsneden. Je zagen zullen niet blij zijn als ze schroeven tegenkomen...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mdf is misschien toch beter, inderdaad :)
Ik kan de plaat misschien wat groter laten en aan de onderkant latjes bevestigen zodat de plaat niet kan bewegen op het onderblad?
Maakt de dikte van die mdf veel uit?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hier is een tekening van hoe ik de constructie bij al mijn "werkvlakken" heb uitgevoerd:
Bank.jpg
De onderste plaat hangt vast aan de kasten.
De bovenste plaat ligt er los op, maar wordt vastgehouden door aan de zijkanten een afwerking in dennenhout te voorzien, die zowel aan de bovenste plaat als aan de onderste plaat werd geschroefd.

En bij deze een foto:
klein.jpg
In dit geval hangt de afwerking aan de onderste MDF-plaat vast met lamellen, waardoor je geen schroeven ziet. Enkel de schroeven van de bovenste MDF.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dat is ook wel een goed idee :)
Heb je soms ook een tekening/afmetingen van dat (rode) kastje eronder? Wat voor hout heb je daar voor gebruikt?
Eventueel kan ik ook iets in die trend proberen te maken en daar dan de mdf op monteren zoals op je tekening hierboven :)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat rode kastje is een module waaruit mijn ganse werkplaats bestaat :p ik heb er van 15cm breed, 40cm breed en 60cm breed.
Het werkvlak is hierop geschroefd (of ligt er soms gewoon los op).

Maar het voordeel hiervan is dat ik kan 'puzzelen' met de verschillende modules naargelang de plaats die ik nodig heb.

Het origineel komt van het internet. Ik heb het aangepast naar mijn noden. Ik heb er ook eigen plannen van gemaakt, maar zou dit moeten opzoeken.

Het geheel is volledig gemaakt uit 18mm mdf. En ik krijg er net 1 module, 1 volledig werkvlak (2x 18mm mdf) en 1 steun (links op foto) uit.
Ik heb het zo economisch mogelijk gemaakt.

Maar ik ben al bezig met aanpassingen voor een nieuwe versie, wat de esthetische kant wat zal verbeteren :p
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het is de Milwaukee MS216 afkortzaag, gekocht voor 480euro incl. btw (nieuw) inclusief onderstel.

milwaukee-ms-216-afkortzaag-2_1_2.jpg

Het is een van mijn lievelingsmachines en daardoor ook 1 van de meest gebruikte.
Ik kan er niet onmiddellijk iets negatiefs over zeggen, behalve dan dat er 1 boutje ontbrak in de doos.
Hij zaagt kaarsrecht, met laser (natuurlijk eerst goed afstellen) en heel precies. Het is nog steeds het origineel zaagblad dat erop zit, en is nu wel al aan vervanging toe (maar ik wacht tot ik een iets grotere bestelling kan plaatsen op ecotools)

Als je er nog specifieke info over wilt, laat maar weten.

Owja, ik heb ook een 28v accu slagboormachine voor de zwaardere constructieve werken. Hier was ik zo tevreden van dat dit ook de reden was voor de aankoop van de afkortzaag....
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Eigenlijk zou ik nog graag willen weten hoe de afzuiging met de dubbele slang werkt in de praktijk, heeft u deze er ook bij ?
Ik vind het een hele mooie machine. goed en compact en heel bruikbaar op lokatie. bedankt voor het delen van de praktijk ervaring.

Oja en een goed zaagblad kun je ook laten slijpen, dan is hij weer als nieuw.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.