Wengé : verkleurt het ook ná behandeling ?

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemiddag mensen !

Ik ben op dit moment bezig met het maken van een toiletmeubeltje gemaakt van wengé.
De klant wil het meubel graag zo donker mogelijk hebben (typerend voor wengé...).

Ik weet dat - net gezaagd - wengé een geel-bruinige kleur heeft.
Ik weet óók dat onder invloed van licht het hout steeds donkerder van kleur wordt.
Maar wat ik niet weet en ook niet 1 2 3 kan terugvinden is :

1. hoe snel gaat dit proces ?
2. wordt deze houtsoort zodra behandeld met hardwax alsnog donkerder van kleur of ... ?

Wie kan mij helpen aan deze informatie ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !!!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
jouw vraag lijkt sterk op die in dit draadje ;)

mogen we jouw ontwerp zien ? :giggle:
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Goedemiddag mensen !

Ik ben op dit moment bezig met het maken van een toiletmeubeltje gemaakt van wengé.
De klant wil het meubel graag zo donker mogelijk hebben (typerend voor wengé...).

Ik weet dat - net gezaagd - wengé een geel-bruinige kleur heeft.
Ik weet óók dat onder invloed van licht het hout steeds donkerder van kleur wordt.
Maar wat ik niet weet en ook niet 1 2 3 kan terugvinden is :

1. hoe snel gaat dit proces ?
2. wordt deze houtsoort zodra behandeld met hardwax alsnog donkerder van kleur of ... ?

Wie kan mij helpen aan deze informatie ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !!!
In deze luidsprekers heb ik de boven en onderkant van wenge gemaakt. Afgewerkt in osmo hardwaxolie kleurt de wengé direct donker.
 

Bijlagen

  • 9C1AAD4E-AAE3-4A33-9CEA-72799ED4C905.jpeg
    9C1AAD4E-AAE3-4A33-9CEA-72799ED4C905.jpeg
    194 KB · Weergaven: 24
  • A8F59AB5-1A54-48D6-939E-1B0763E0FC25.jpeg
    A8F59AB5-1A54-48D6-939E-1B0763E0FC25.jpeg
    146,9 KB · Weergaven: 24
  • 1C72F829-D89D-4C71-8270-9EC381BEACBE.jpeg
    1C72F829-D89D-4C71-8270-9EC381BEACBE.jpeg
    174,9 KB · Weergaven: 26

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn ervaring gaat het verkleuren na het zagen toch best snel..... en daarna gebeurt er weinig meer.

Maar als de klant graag een zo donker mogelijke kleur wil hebben wat is er dan op tegen om je werkstuk enkele dagen (want veel meer gaat het niet zijn) te laten staan voor je gaat afwerken...

Normaal ben je trouwens al zolang met je hout bezig na het grove zagen dat de verkleuring al lang heeft plaatsgevonden voor je ook maar aan afwerken toe bent. En juist ook weer niet teveel in direct zonlicht, daarvan is het verhaal dat het dan zelfs weer lichter kan kleuren. Kortom, gebruiken in de gemiddelde werkplaats en het is meestal al snel zo donker als het gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
In mijn ervaring gaat het verkleuren na het zagen toch best snel..... en daarna gebeurt er weinig meer.

Maar als de klant graag een zo donker mogelijke kleur wil hebben wat is er dan op tegen om je werkstuk enkele dagen (want veel meer gaat het niet zijn) te laten staan voor je gaat afwerken...

Normaal ben je trouwens al zolang met je hout bezig na het grove zagen dat de verkleuring al lang heeft plaatsgevonden voor je ook maar aan afwerken toe bent. En juist ook weer niet teveel in direct zonlicht, daarvan is het verhaal dat het dan zelfs weer lichter kan kleuren. Kortom, gebruiken in de gemiddelde werkplaats en het is meestal al snel zo donker als het gaat worden.
Top ! Bedankt voor deze info !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.